تاریخ : Tue 02 May 2023 - 23:00
کد خبر : 79660
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

غیرهنرمندان در صندوق هنر جایی ندارند

معاون اعضای صندوق اعتباری هنر در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

غیرهنرمندان در صندوق هنر جایی ندارند

مسلم کریمی، معاون اعضای صندوق اعتباری هنر است. وقتی با او در مورد پیامک‌های جدید این صندوق صحبت کردیم، ملاک‌های این صندوق برای سنجش هنرمندان را کلی دانست و بخش مهمی از راه‌حل این مشکل را برعهده صنوف دانست. 

مشکل بودجه نداریم

مسلم کریمی، معاون اعضای صندوق اعتباری هنر است. وقتی با او در مورد پیامک‌های جدید این صندوق صحبت کردیم، ملاک‌های این صندوق برای سنجش هنرمندان را کلی دانست و بخش مهمی از راه‌حل این مشکل را برعهده صنوف دانست. 

چند روزی است که در فضای مجازی و رسانه‌ها، درخصوص عدم‌تمدید عضویت هنرمندان در صندوق اعتباری هنر و همچنین قطع بیمه تامین اجتماعی یا بیمه تکمیلی‌شان گلایه‌هایی مطرح شده است. برای سوال اول در مورد این توضیح دهید که چرا این اتفاق افتاده است؟ مثلا درمورد هنرمندان موسیقی، بیانیه‌ای از سوی خانه موسیقی منتشر شده که مشکلات به‌وجود‌آمده از طرف ما نبوده و به صندوق هنر برمی‌گردد. 
اول باید بگویم که ما تا الان قطع بیمه تامین اجتماعی نداشتیم. کسانی هم که از شهریورماه سال گذشته برای بیمه تکمیلی ثبت‌نام کردند و تحت پوشش ما هستند، قرارداد یک‌ساله دارند و هیچ مشکلی هم نیست. برای قطع بیمه به سازمان تامین اجتماعی معرفی نداشتیم. این برای هنرمندان فعال در حوزه فرهنگی است. 
صندوق اعتباری هنر به هنرمندان خدمات ارائه می‌دهد و برای هر هنرمندی در سال بیش از 65 میلیون ریال یارانه بابت بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کند. از طرف دیگر خدمات و تسهیلات معیشتی و وام‌های ارزان‌قیمت به هنرمندان می‌دهد و همین‌طور برای بیمه تکمیلی از یارانه دولتی استفاده می‌شود. همه اینها تکلیفی را ایجاد می‌کند که مجموعه نظارتی روی فعالیت اعضای صندوق داشته باشد. باید بین هنرمند و غیرهنرمند، تفکیک قائل شد که این خدمات فقط به هنرمندان برسد. بعضا از سنوات گذشته ما در صندوق هنر افرادی را داریم که به انحای مختلف با شیوه‌های غیرمتعارف، جعل مدرک یا روابط غیرمتعارف، خود را هنرمند معرفی و در صندوق هنر عضویت پیدا کرده و از این خدمات استفاده کردند. 
بحثی که الان وجود دارد، ساماندهی اعضا با این رویکرد است که افراد غیرهنرمند را شناسایی کنیم و منافعی که متعلق به هنرمندان است به هنرمندان برگردد تا افرادی که هنرمند نیستند از این خدمات استفاده نکنند. این اتفاق از سال گذشته شروع شده و باید بگویم تا این ساعتی که با شما صحبت می‌کنم، بیمه هنرمند فعالی قطع نشده است. 
شرایط احراز فعالیت هنرمندان و تشخیص هنرمند فعال و غیرفعال با چه‌ کسی است و چطور اتفاق می‌افتد؟
یکی از مباحثی که در بحث عضویت داریم معرفی از سمت مجموعه‌های تخصصی و صنوف به صندوق هنر است. یعنی مرجع تشخیص هنرمندی افراد، خود صنوف هستند و صندوق در این امر دخالتی ندارد. یک آیین‌نامه کلی داریم و براساس آن آیین‌نامه، مجموعه‌های تخصصی و صنوف معرفی‌نامه برای هنرمندان صادر می‌کنند و عضویت آنها در صندوق انجام می‌شود. 

پس شما از طرف صندوق شرایطی را برای احراز هنرمندان تعیین نمی‌کنید؟
آیین‌نامه کلی داریم و شرایطی مشخص شده است که مثلا در رشته نمایشی باید این تعداد سنوات کار و فعالیت هنری کرده باشد در فیلمسازی این شرایط را داشته باشد، در موسیقی و... هم این شرایط خاص خودش را دارد. این آیین‌نامه‌ای است که از سالیان گذشته در صندوق بوده و براساس آن آیین‌نامه مجموعه‌های تخصصی، اعضای خود را به صندوق معرفی می‌کنند. الان ما سامانه‌ای را در صندوق راه‌اندازی کردیم که سامانه اطلاعاتی هنرمندان کشور است و می‌توان گفت بزرگ‌ترین و جامع‌ترین سامانه اطلاعاتی هنرمندان است که با این بحث در‌حال تکمیل هستیم و اطلاعات هنرمندان را به‌روز‌رسانی می‌کنیم. اعضایی که سالیان سال عضویت در صندوق دارند و خدماتی دریافت می‌کنند و اطلاعات کمی از آنها در دسترس داریم، اطلاعات را تکمیل می‌کنیم و قطعا این به‌روزرسانی اطلاعات و به‌دست آمدن آمار دقیق از هنرمندان در سراسر کشور در جهت توانمندسازی هنرمندان است و می‌تواند به‌عنوان جامعه آماری در اختیار مجموعه مدیران هنری کشور قرار گیرد و از آن استفاده کنند. 
این کاری است که د‌رحال‌حاضر در صندوق انجام می‌دهیم. همزمان با به‌روزرسانی اطلاعات و ساماندهی لازم، از ابتدای کار دولت سیزدهم، حدود 19 هزار نفر عضو جدید وارد صندوق شده و از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شدند که فقط 14 هزار نفر از آنها برای سال 1401 است که به‌عنوان هنرمند جذب صندوق شدند. می‌توان گفت این ساماندهی و به‌روزرسانی اطلاعات با تایید همه انجمن‌های هنری و مجموعه‌های خانه‌ها و تخصصی هنرمندان کاری بوده که در مجموعه صندوق باید انجام می‌شد و از کارهای ضروری است که در‌حال‌حاضر با همت صندوق انجام شده و منافع آن قطعا متوجه هنرمندان عزیز خواهد بود، کسانی که هنرمند هستند از خدمات بیشتری از صندوق استفاده کنند. 

پس این پیامک‌هایی که این چند روز برای اهالی هنر در حوزه‌های مختلف ارسال شده است، در راستای شناسایی عضو فعال و غیرفعال بوده است؟
ببینید ما در راستای ساماندهی و به‌روزرسانی اطلاعات این کار را انجام می‌دهیم. سال گذشته زمان ثبت‌نام بیمه‌تکمیلی تدبیری از سوی صندوق شد که کسانی که تاریخ اعتبار عضویت آنها تمام شده و نیاز به تمدید عضویت دارند، مشکلی برای ثبت‌نام در بیمه تکمیلی نداشته باشند و بتوانند بیمه تکمیلی را انجام دهند و از خدمات بیمه استفاده کنند. به آنها فرصت داده شد تا پایان آذر‌ماه اطلاعات خود را به‌روزرسانی کنند. با توجه به اینکه مکرر اطلاع‌رسانی شده که نسبت به پرونده خود اقدام و به‌روزرسانی و معرفی‌نامه‌هایشان را از نهادهای تخصصی و خانه‌های تخصصی ارائه کنند. اما تا امروز که خدمت شما هستیم تعداد محدودی انجام نداده‌آند و برای آنها پیام رفته که برای اینکه مشکلی در ارائه خدمات صندوق ایجاد نشود، بتوانند در پروسه‌ای که برای آنها مشخص شده نسبت به تکمیل پرونده اقدام کنند. 
از سال گذشته حدود 35 هزار نفر را وارد مرحله تمدید و به‌روزرسانی کردیم که از اعضای صندوق بودند و بیش از 25 هزار نفر اطلاعات خود را کامل و به‌روز کردند و بنا داریم تا پایان سال‌جاری اطلاعات کل اعضا را به‌روزرسانی کنیم و بانک اطلاعات جامعی از هنرمندان سراسر کشور داشته باشیم. طبیعتا در این مسیر افرادی که هنرمند نباشند آنها معرفی‌نامه‌ نمی‌دهد. این باعث می‌شود کسانی که غیرهنرمند باشند از چرخه خدمات صندوق خارج می‌شوند. 

یک‌سری حرف‌ها شنیده می‌شود که صندوق به‌خاطر نداشتن بودجه چنین کاری را می‌کند. زمانی که صندوق کار خود را شروع کرد، با تبلیغات و اطلاع‌رسانی توانست هنرمندان را عضو صندوق کند که در صنوف مختلف بودند و الان به‌دلیل کمبود بودجه این اتفاق در‌حال افتادن است؟
این بحث درست نیست. بحث کمبود بودجه اصلا مطرح نیست. قبلا در سال‌های 99-98 حدود دو سالی عضویت صندوق بسته شد و عضویت در صندوق و ورود به آن امکانپذیر نبود. از ابتدای دولت سیزدهم، این امکان فراهم شده و مدیران صندوق مبنای فعالیت خود را شناسایی و جذب هنرمندان و ارائه خدمات آنها قرار دادند. در‌حال‌حاضر فقط 14 هزار نفر در سال گذشته عضو گرفتیم و 19 هزار نفر در یک‌و‌نیم سال گذشته عضو جدید داشتیم. فقط سال گذشته 10 هزار نفر به سازمان تامین اجتماعی معرفی کردیم. در معرفی هنرمند به سازمان تامین اجتماعی و ارائه خدمات به هنرمندان هیچ مشکلی نداریم. اتفاقا اگر آمار را بررسی کنید، سال گذشته یکی از سال‌های ویژه در ارائه خدمات بود. به شکلی که تعداد بیمه‌شده‌های تامین اجتماعی ما به حدود بیش از 54 هزار نفر در کل صندوق رسید. با ضریبی در بحث پوشش بیمه تکمیلی هم از 35 هزار نفر به 42 هزار نفر رسیدیم. 
یک آمار دیگر در رابطه با تسهیلات ارزان‌قیمت و معیشت در حدود بیش از 150 میلیارد تومان سال گذشته به هنرمندان عزیز تسهیلات ارزان‌قیمت و معیشتی عرضه شد. اینها نشان می‌دهد عزم صندوق بر این است که هنرمندان فعال را شناسایی کند، وارد چرخه خدمات کند و به آنها خدمات بدهد. تا امروز هیچ هنرمند فعالی را حذف نکرده‌ایم. این قصه که محدودیت بودجه داریم مطرح نبوده است اگرچه جذب منابع مالی سخت است، اما به‌همت مدیران و عنایت مجموعه مدیران بالادستی در حوزه وزارت ارشاد و مقام عالی وزارت و مدیریت صندوق تاکید شده است که هنرمندان فعال را شناسایی و جذب کنیم و پوشش خدمات به آنها داشته باشیم و این کار را ادامه می‌دهیم. حتی در مناطق دوردست و کم‌برخوردار و محروم، هنرمندانی هستند که به عضویت صندوق درمی‌آیند و از خدمات صندوق بهره‌مند می‌شوند. اما در مورد کسانی که با تخلف و جعل وارد صندوق شدند و از خدمات صندوق بهره‌مند شدند، چندین مورد شناسایی شده و بعضا برای مواردی پرونده قضایی تشکیل شده است. ما در صندوق هیچ محدودیتی برای هنرمندان عزیز نداریم چون صندوق هنر به‌عنوان نهادی که متعلق به هنرمندان است وظیفه خود می‌داند که خدمت را به هنرمندان ارائه دهد. حتی با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در استان‌ها بحث شناسایی هنرمندان را با جدیت نسبت به قبل دنبال می‌کنیم که هنرمندان در صندوق عضویت پیدا کنند و تحت پوشش خدمات قرار گیرند.