تاریخ : Tue 02 May 2023 - 23:00
کد خبر : 79647
سرویس خبری : ورزش

می‌توانیم با سوم شدن در گروه به سهمیه المپیک امیدوار شویم

مصطفی هاشمی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: می‌توانیم برابر برزیل بازی خوبی داشته باشیم

می‌توانیم با سوم شدن در گروه به سهمیه المپیک امیدوار شویم

قرعه‌کشی مسابقات جام‌جهانی بسکتبال در مانیل فیلیپین برگزار شد و براساس قرعه کشی انجام‌شده، تیم ملی بسکتبال ایران با تیم‌های اسپانیا، برزیل و ساحل عاج هم‌گروه شد.

یگانه عصاری، خبرنگار: قرعه‌ای سخت که به نام تیم ملی خورد و حالا اسپانیا و برزیل اصلی‌ترین رقبای ایران در این مسابقات هستند که عناوین مختلفی در قهرمانی جهان و بازی‌های المپیک دارند. ایران البته در جام‌جهانی 2019 نیز با تیم اسپانیا هم‌گروه بود. مصطفی هاشمی، سرمربی اسبق تیم ملی کشورمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار داشت که اگرچه بازی برابر برزیل دشوار خواهد بود اما من اعتقاد دارم که می‌توانم بازی خوبی انجام دهیم و با برد ساحل‌عاج و سومی در گروه‌مان شانس کسب سهمیه را داشته باشیم. 

قرعه‌کشی رقابت‌های جام‌جهانی برگزار شد و به نظر کار دشواری در پیش داریم. نظرتان درباره قرعه ایران چیست؟
وقتی در جام‌جهانی شرکت می‌کنید، هر قرعه‌ای فرصتی برای یادگیری است و باید از آن حداکثر استفاده را بکنید. بعد از یادگیری، باید ببینید هدف‌مان چیست. الان هدف ما صعود به المپیک است و رقیبان ما کشورهای آسیایی هستند. ما باید رصد کنیم که آنها در چه گروه‌هایی قرار می‌گیرند و با توجه به سطح بسکتبال‌شان چه کارهایی از دست تیم‌شان ساخته است. به نظرم ما نه در گروه سخت هستیم و نه گروه آسان. اسپانیا، برزیل و ساحل‌عاج. حساب اسپانیا که جدا است و جزء مدعیان قدیمی دنیا است. یقینا حریف سرسختی هم برای ما خواهد بود. بسکتبال برزیل از ما قوی‌تر است و من نمی‌گویم برزیل را می‌بریم ولی می‌توانیم با برزیل بازی خوبی داشته باشیم. البته من دیدم دوستان و رسانه‌ها درباره برزیل و حتی بازیکنان آن نگاه خیلی بزرگی دارند. من در حد معلومات و بضاعت فکری خودم، نظرم را می‌گویم. شما باید یاد بگیرید که همیشه برای برد بازی کنید. هیچ تیمی برای باختن به مسابقات نمی‌آید! این حس برتری‌جویی باید در بازی نمایان باشد. بله شرایط تیم‌ها متفاوت است ولی این دلیل ندارد که ما بگوییم از پیش باخته‌ایم. در رابطه با برزیل من این‌طور فکر می‌کنم شاید هم ببازیم ولی ما می‌توانیم بازی خوبی کنیم. کسانی که اهل فن هستند می‌توانند تعریف بازی خوب را بدانند. ساحل‌عاج را هم می‌توانیم ببریم. این یعنی ممکن است در یک شرایط حساس هم به ساحل‌عاج ببازیم ولی توان برد آنها را داریم. 

درباره ساحل‌عاج، خیلی‌ها از قدرت بدنی تیم‌های آفریقایی هم نگرانی‌هایی داشتند. 
اگر قرار بود در بسکتبال نگران قدرت بدنی باشیم این همه اتفاق در بسکتبال دنیا نمی‌افتاد. چندین و چند مثال برای همه اتفاق‌ها هست. برای همین باید هدف اول‌مان این باشد که ساحل‌عاج را ببریم و در گروه سوم شویم بعد ببینیم در قرعه بعدی با تیم‌های آسیایی چه می‌شود. باید سعی کنیم به المپیک صعود کنیم. این هدف ماست. البته باید بگویم که این مساله با اردوهای مناسب، بازی‌های تدارکاتی خوب و آمادگی بالا ممکن است و باید بازی‌های تدارکاتی خوبی داشته باشیم. 

شانس کسب سهمیه‌مان را چطور می‌بینید؟
اگر در گروه‌مان سوم شویم می‌توانیم شانس خودمان را برای حضور در المپیک محک بزنیم. 

ما بلافاصله بعد از جام‌جهانی، بازی‌های آسیایی هانگژو را در پیش داریم. با توجه به اینکه در تیم ملی اتفاق‌های بسیاری افتاد، تعلیق یک‌ساله این بازی‌ها را به نفع تیم می‌دانید یا به ضرر آن؟
تعریف نفع و ضرر مختلف است و شاید از دید همه یکی نباشد ولی در هر صورت بازی‌های آسیایی شروع خواهد شد و ما یقینا در این بازی‌ها مدال می‌گیریم، اما انگار صحبت از حضور یک مربی درجه‌یک خارجی در تیم است که البته با توجه به مبالغ درخواستی آنها و زمان کمی که در اختیار داریم، من واقعا نمی‌دانم این اتفاق می‌افتد یا نه. داشتن مربی سطح اول مستلزم پول و هزینه بالا است که اگر فدراسیون این بودجه را دارد، می‌تواند وارد عمل شود ولی اگر مربی درجه یک خارجی بیاورند انتظارمان این است که قهرمان بازی‌های آسیایی شویم و اگر قهرمان بازی‌های آسیایی شویم، این به نفع همه ماست. من که جزء این خانواده هستم هم بسیار خوشحال خواهم شد. این برداشت من از جام‌جهانی و بازی‌های آسیایی است که امیدوارم نتایج خوبی هم بگیریم.