تاریخ : Sat 29 Apr 2023 - 23:20
کد خبر : 79570
سرویس خبری : ورزش

قرمزها حذفی را دوست ندارند

پرسپولیس در یک دهه اخیر آمار خوبی در جام حذفی نداشته است

قرمزها حذفی را دوست ندارند

بدون شک حساس‌ترین بازی مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی را امروز دو تیم پرسپولیس و گل‌گهر در ورزشگاه آزادی برگزار خواهند کرد. دو تیمی که قرار است در 22 اردیبهشت نیز در هفته بیست‌و‌هشتم لیگ به مصاف هم بروند.

علی بیگ زاده، خبرنگار:بدون شک حساس‌ترین بازی مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی را امروز دو تیم پرسپولیس و گل‌گهر در ورزشگاه آزادی برگزار خواهند کرد. دو تیمی که قرار است در 22 اردیبهشت نیز در هفته بیست‌و‌هشتم لیگ به مصاف هم بروند. طبیعی است که در چنین شرایطی مربیان دو تیم بخواهند با تفکرات تاکتیکی متفاوت در دو بازی تیم‌شان را به زمین بفرستند. در شرایط فعلی پرسپولیس صدرنشین لیگ است و طبیعی است که اولویت این تیم لیگ برتر باشد اما این دلیل نمی‌شود که بخواهند جام حذفی را جدی نگیرند. باخت احتمالی در بازی امروز برای پرسپولیس اصلا از لحاظ روحی و روانی خوب نخواهد بود و از این رو شاگردان گل‌محمدی با تمام قوا در مقابل حریف سیرجانی مصاف خواهند کرد. آمار نشان می‌دهد که پرسپولیس در این 10 سال اخیر چندان در جام حذفی موفق نبوده است، حتی در سال‌هایی که با برانکو ایوانکوویچ در لیگ برتر یکه‌تازی می‌کرد. بعد از حضور یحیی گل‌محمدی در این تیم ‌باز هم سرخپوشان چند بار در جام حذفی ناکام بودند که دو بار آن در دربی اتفاق افتاد. برای اینکه دقیق‌تر به این مساله بپردازیم نگاهی انداختیم به کارنامه پرسپولیس در 10 فصل اخیر جام حذفی که با هم مرور می‌کنیم. 

شکست در فینال با یحیی 
پرسپولیس آخرین باری که در فینال جام حذفی شکست خورد بر‌می‌گردد به فصل 1392-1391 که با یحیی گل‌محمدی راهی فینال این بازی‌ها شده بود. حریف پرسپولیس در فینال سپاهان بود که در لیگ سوم شده بود و می‌خواست به مانند پرسپولیس که در لیگ هفتم شده بود، یک جام به دست آورد. یکصد هزار هوادار در این روز بازی فوق‌العاده جذابی را در ورزشگاه آزادی شاهد بودند که جدال دو تیم در 90 دقیقه با تساوی دو بر دو خاتمه پیدا کرد. درنهایت ضربات پنالتی تعیین‌کننده برنده بازی بود که مرحوم هادی نوروزی با پنالتی‌ای که از دست داد زمینه شکست تیمش را فراهم آورد. یحیی گل‌محمدی که اولین سال سرمربیگری‌اش را در پرسپولیس سپری می‌کرد بعد از این باخت تصمیم گرفت از سمت خود استعفا دهد. او فکر می‌کرد محمد رویانیان با استعفایش مخالفت کند اما این اتفاق رخ نداد. 

باز هم ضربات پنالتی
هدایت پرسپولیس بعد از جدایی یحیی گل‌محمدی از این تیم به علی دایی سپرده شد و سرخپوشان با این مربی نیز همچنان در لیگ برتر ناکام ماندند و تنها امیدشان برای جام گرفتن در رقابت‌های حذفی بود که در این جام هم خداحافظی تقریبا زودهنگامی داشتند. شاگردان دایی در مرحله یک‌چهارم به مصاف فولاد که روزهای خوبی را با حسین فرکی داشت، رفته و در پایان 120 دقیقه تلاش به تساوی یک بر یک دست یافتند. در ضربات پنالتی هم محمدرضا خلعتبری نتوانست پنالتی‌اش را گل کند و فولاد در اهواز راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. 

یحیی‌ پرسپولیس را حذف کرد
پرسپولیس در فصل 94-93 باز هم با علی دایی وارد مسابقات لیگ شد اما نتایج خوبی کسب نکرد تا خیلی زود از کورس قهرمانی خارج شود. اما سرخپوشان با این حال در جام حذفی تا مرحله نیمه‌نهایی پیش رفتند اما در این مرحله به ذوب‌آهن برخورد کردند. ذوب با یحیی فصل خوبی را سپری می‌کرد و موفق شد پرسپولیس را دو بر صفر شکست داده و راهی فینال شده و درنهایت قهرمان جام حذفی شود. جالب اینکه سرخپوشان در ورزشگاه آزادی به ذوب‌آهن باختند و در دقیقه 63 بازی نیز با اخراج اومانیا 10 نفره شدند. اتفاقی که کمک کرد ذوب بازی یک بر صفر باخته را دو بر یک ببرد. ناگفته نماند پرسپولیس در مرحله یک‌چهارم این فصل گل‌گهر را در سیرجان در ضربات پنالتی شکست داده بود. 

این بار یحیی مچ برانکو را خواباند
یکی از جذاب‌ترین بازی‌های جام حذفی در تاریخ 13 آبان 1394 رقم خورد. پرسپولیس که با برانکو اوج گرفته بود در مرحله یک‌چهارم باز هم به ذوب‌آهن خورد. شاگردان یحیی گل‌محمدی برای دفاع از عنوان قهرمانی خود در این جام این بار در اصفهان میزبان پرسپولیس بودند. اما یدالله جهانبازی در دقیقه 23 این بازی در یک تصمیم جنجالی برخورد توپ به سینه ایمان صادقی دروازه‌بان پرسپولیس در بیرون محوطه جریمه را هند تشخیص داده و او را از زمین اخراج کرد. این در شرایطی بود که روز قبل از بازی سوشا مکانی از سوی کمیته انضباطی از همراهی پرسپولیس در این بازی محروم شده بود. با توجه به این اتفاقات برانکو مجبور شد مرتضی قدیمی‌پور دروازه‌بان سوم تیمش را به میدان بفرستد. این بازی در 90 دقیقه با تساوی بدون گل خاتمه پیدا کرد اما پرسپولیس که با یک یار کمتر بازی می‌کرد در وقت‌های اضافه کم آورد و روی اشتباه گلر جوانش دروازه خود را باز‌شده دید. در واپسین دقایق بازی هم رضا شکاری گل دوم ذوب‌آهن را به ثمر رساند. ذوب در فینال هم موفق به شکست استقلال شد و جام قهرمانی را برای دومین بار پیاپی با یحیی گل‌محمدی بالای سر برد. 

پرسپولیس سوژه
هواداران استقلال شد

پرسپولیس در فصل 1396-1395 با نظر برانکو تصمیم گرفت بدون ملی‌پوشانش در رقابت‌های جام حذفی شرکت کند. این تصمیم را برانکو اتخاذ کرد چون به نفرات ذخیره تیمش باور داشت اما این نفرات در اولین مرحله جام حذفی مقابل تیم لیگ دویی قشقایی در ورزشگاه حافظیه شیراز حذف شدند. در این مسابقه پرسپولیس برای اولین بار دو خرید اوکراینی‌اش را به میدان فرستاد که عملکرد آنها بحث‌برانگیز بود. رادوشویچ در این مسابقه که به ضربات پنالتی کشیده شد در مهار حتی یک ضربه پنالتی ناکام ماند و این شکست باعث شد هواداران استقلال تا مدت‌ها تیم قشقایی را به رخ هواداران رقیب بکشند!

این بار نفتی‌ها پرسپولیس را
حذف کردند

پرسپولیس با وجود قهرمانی در لیگ و موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا در فصل 97-96 در جام حذفی باز هم ناکام بودند. در این رقابت‌ها سرخپوشان باز هم با نفرات ذخیره خود به مصاف صنعت نفت آبادان رفتند و در ضربات پنالتی به این تیم باختند. این باخت در حضور حداقل 50 هزار هوادار در ورزشگاه آزادی رقم خورد. 

طلسم شکسته شد
پرسپولیس در آخرین فصل حضور برانکو ایوانکوویچ توانست سپاهان را با امیر قلعه‌نویی در اصفهان شکست داده و راهی فینال فصل 98-97 جام حذفی شود. حریف پرسپولیس در فینال داماش لیگ‌یکی بود که سرخپوشان این تیم را در اهواز شکست داده و بعد از سال‌ها قهرمان جام حذفی شدند. 

دو شکست پیاپی مقابل استقلال
پرسپولیس در دو فصل پیاپی در جام حذفی با وجود قهرمانی با یحیی گل‌محمدی در لیگ برتر نتوانست استقلال را شکست دهد و هر دو بار در ضربات پنالتی شکست خورد. سرخپوشان در فصل 99-98 در مرحله نیمه‌نهایی با استقلال مصاف داشتند که این بازی دیدنی در 120 دقیقه 2 بر 2 شد و در ضربات پنالتی عملکرد سید‌حسین حسینی به مراتب بهتر از بوژیدار رادوشویچ بود. سال بعد نیز دو تیم در مرحله یک‌چهارم به هم خوردند که بازی در 120 دقیقه گلی در‌بر‌نداشت و در ضربات پنالتی باز هم حسینی این بار حامد لک را مغلوب کرد. 

شکست ناباورانه مقابل آلومینیوم
پرسپولیس فصل گذشته در مرحله یک‌چهارم با آلومینیوم اراک روبه‌رو شد. سرخپوشان که در لیگ استقلال را صدرنشین می‌دیدند همه تلاش خود را کردند تا در جام حذفی ناکام نباشند اما در عین ناباوری در ورزشگاه آزادی سه بر دو مقابل شاگردان مهدی رحمتی شکست خوردند و یک روز تلخ را برای هواداران خود رقم زدند.