تاریخ : Thu 27 Apr 2023 - 07:20
کد خبر : 79536
سرویس خبری : دانشگاه

ربوکاپ بستر استعدادیابی هوش مصنوعی است

قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد در واحد علوم‌و‌تحقیقات:

ربوکاپ بستر استعدادیابی هوش مصنوعی است

جمشید صباغ‌زاده، قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد در واحد علوم‌وتحقیقات با اشاره به اهمیت‌ هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف علمی به «فرهیختگان» گفت: «اهمیت هوش مصنوعی در همه رشته‌ها احساس می‌شود؛ به عنوان مثال زمانی که جمعیت دنیا زیاد می‌شود، نیاز به غذا افزایش می‌یابد و به همین ترتیب، نیاز به کشاورزی بیشتر احساس می‌شود؛ از این رو بدون هوش مصنوعی کشورها قادر به پیشرفت نخواهند بود.

جمشید صباغ‌زاده، قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد در واحد علوم‌وتحقیقات با اشاره به اهمیت‌ هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف علمی به «فرهیختگان» گفت: «اهمیت هوش مصنوعی در همه رشته‌ها احساس می‌شود؛ به عنوان مثال زمانی که جمعیت دنیا زیاد می‌شود، نیاز به غذا افزایش می‌یابد و به همین ترتیب، نیاز به کشاورزی بیشتر احساس می‌شود؛ از این رو بدون هوش مصنوعی کشورها قادر به پیشرفت نخواهند بود. این فناوری نیازی است که در دنیا ایجاد شده و در بسیاری از صنایع حضور فعالی پیدا کرده است. این نیاز به حدی زیاد است که چنانچه کشوری در این زمینه فعالیت نکند از کشورهای دیگر عقب می‌ماند.»
صباغ‌زاده ادامه داد: «زمانی که ما این فناوری و نیاز ایجاد‌شده را در قالب مسابقه برگزار می‌کنیم، هم کشف استعداد می‌کنیم و هم آن استعداد را در زمینه شکوفایی تسریع می‌بخشیم. از این رو این حوزه فعالیت اهمیت پیدا می‌کند. این‌گونه است که در یک جامعه جویای کار و جامعه‌ای که مملو از مهندسان و استعدادهای جویای کار هستند، بستری برای دانشجویان و استعدادها ایجاد می‌شود که در خارج از کشور به دنبال کار نگردند و این برای ما یک فرض اولیه ایجاد می‌کند که این کار را انجام دهیم.»
رئیس دانشگاه علوم‌وتحقیقات درباره راه‌اندازی دانشکده‌‌های هوش مصنوعی در حدود ۶ واحد دانشگاه آزاد به «فرهیختگان» توضیح داد: «به طور قطع واحدهای مراکز استان‌ها مورد هدف قرار خواهند گرفت. البته در این میان الزاماتی مطرح شده که واحدهای منتخب براساس آنها انتخاب شده‌اند. اول این که واحدی باید باشد که به صنعت مرتبط باشد‌؛ این واحد باید به مراکزی که کمک‌های مالی می‌کنند مرتبط باشد. درواقع، واحدهای دانشگاهی منتخب باید واحدهای مادر بوده و در کنار صنایعی قرار داشته باشند که دارای یک قطب صنعتی الکترونیک، رباتیک و غیره هستند. این صنایع باید وارد کار شوند در غیر این صورت زمانی که از بهره‌بردار و مصرف‌کننده دور شوید، نمی‌توان تحرک جدی داشت.»

دانشکده‌های هوش مصنوعی دانشگاه‌ آزاد چه ماموریتی دارند؟
صباغ‌زاده ادامه داد: «در واحد علوم‌وتحقیقات شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی داریم و مرکزی هم وعده داده‌ایم که امسال آغاز به کار کند که در حال حاضر راه‌اندازی شده و مشغول تدارکات بعدی دانشکده هوش مصنوعی هستیم.» 
رئیس دانشگاه علوم‌وتحقیقات اظهار کرد: «نخستین نقش مراکز هوش مصنوعی که طبق برنامه قرار است در واحدهای مختلف راه‌اندازی شود، جنبه حمایتی بودن آنها است. دومین نقش آنها هم کشف استعدادها در زمینه هوش مصنوعی است. نقش دیگر آنها ارائه کمک های مالی و نیز برقراری ارتباط با صنعت است که در پیشبرد جایگاه هوش مصنوعی نقش مهمی خواهد داشت.»
او درباره جذب دانشجو توسط دانشکده هوش مصنوعی تاکید کرد که به طور قطع جذب دانشجو نباید به دانشجویان یک واحد محدود شود ولی یک پایگاه بسیار خوب برای حمایت از دانشجویان این واحد به شمار می‌رود. اما هر زمانی که ما این مرکز را محدود به دانشجویان این واحد کردیم، خطا رفته‌ایم و باید از تمام بسترهای جامعه استفاده کنیم.
صباغ‌زاده پیرامون میزان بودجه و سرمایه‌گذاری دانشکده هوش مصنوعی واحد علوم‌وتحقیقات عنوان کرد:  «در این بخش آمار دقیقی نمی‌توان ارائه کرد؛ چراکه تعیین بودجه یک تصمیم جمعی است و تصویب ریاست دانشگاه را می‌طلبد. ما علاوه بر تاسیس دانشکده هوش مصنوعی، رشته‌های مرتبطی چون رباتیک، متاکرونیک داریم و بخشی هم با عنوان تکنولوژی کوانتومی اضافه کرده‌ایم. بخش اپتیک و لیزر و نیز بخش آشکارسازی (دیتکشن) واحد علوم‌وتحقیقات جزء واحدهای پیشتاز محسوب می‌شود‌. با توجه به این که قرار است از تمامی این بخش‌ها در دانشکده هوش مصنوعی استفاده شود، زمینه‌های لازم را برای پیشبرد کار فراهم کرده‌ایم.»