تاریخ : Tue 25 Apr 2023 - 23:00
کد خبر : 79488
سرویس خبری : ورزش

گول شکست استقلال در  دربی را نمی‌خوریم

عبدالله ویسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: معجزه آبادان هنوز تکمیل نشده است

گول شکست استقلال در دربی را نمی‌خوریم

معجزه آبادان هنوز تکمیل نشده است. بابت این اراده‌ای که همه به کار بستند احساس خیلی خوبی داریم و داریم به اهداف‌مان می‌رسیم.» سرمربی نفت آبادان به تیمش امیدوار است.

درباره قهرمان پیش‌بینی نمی‌کنم تا بعدا حرف و حدیثی نشود قلعه‌نویی مشابه من نتیجه گرفت همه گفتند دمش گرم! رضا میرزایی و سهرابیان را آوردم مسخره‌ام کردند!

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:«معجزه آبادان هنوز تکمیل نشده است. بابت این اراده‌ای که همه به کار بستند احساس خیلی خوبی داریم و داریم به اهداف‌مان می‌رسیم.» سرمربی نفت آبادان به تیمش امیدوار است و می‌گوید اگر در باد بردهای قبلی بخوابیم بدبخت می‌شویم. با عبدالله ویسی درباره شرایط صنعت نفت، بازی با نساجی و سپس دیدار با استقلال و امید به ماندن در لیگ برتر دقایقی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید. 

از نتایج اخیر نفت آبادان صحبت را آغاز کنیم. به نظر می‌رسد در این تیم معجزه رخ داده است. 
معجزه آبادان هنوز تکمیل نشده است. بابت این اراده‌ای که همه به کار بستند احساس خیلی خوبی داریم و داریم به اهداف‌مان می‌رسیم. امیدوارم که این نتایج ادامه داشته باشد و بتوانیم درنهایت این هدف را محقق کنیم. مهم این است که مسیری که در حال طی شدن است و کمکی که همه دارند به ما می‌کنند باعث شود تا به هدفی که داریم برسیم. هدف بزرگ ما ماندن است و امیدوارم بعد از بازی با گل‌گهر در هفته پایانی ماندگاری تیم را در لیگ برتر جشن بگیریم که این امر هم برای نفت آبادان دست‌کمی از قهرمانی ندارد. 

به بازی با نساجی برسیم. گفته می‌شود تغییرات در کادرفنی این تیم شاکله نساجی را بر هم زد تا این نتیجه و برد پرگل برای نفت آبادان به ثبت برسد. 
نساجی تیم واقعا گردن‌کلفتی است. نتایج این تیم هم معلوم است. آنها مقابل استقلال و سایر مدعیان امتیاز گرفته‌اند و صد در صد هم به مصاف ما آمد تا یک برد بیاورد و خودی نشان بدهد. ما با باخت‌هایی که می‌دادیم به حالت مرگ رفته بودیم اما در ادامه جلوی این روند را گرفته و اجازه ندادیم تیم بیشتر از این آسیب ببیند. با این بردها هم که هنوز هیچ اتفاقی را رقم نزده است اجازه نمی‌دهیم کسی تخریب‌مان کند یا خدای‌نکرده از مسیرمان غافل کرده و از دور ما را بیرون بیندازد. ما بازی را مقابل نساجی خیلی خوب شروع کردیم هرچند 15 دقیقه پایانی را سردرگم شدیم و دو موقعیت خوب را هم به حریف دادیم که آنها می‌توانستند به گل هم برسد. این مسائل در فوتبال طبیعی هستند تا جایی که ملوان هم مقابل سپاهانی که برای قهرمانی می‌جنگید و همه فکر می‌کردند به‌راحتی حریف شمالی را شکست می‌دهد دو سه فرصت خوب گلزنی داشت و درنهایت هم گل مساوی را زد. در تمام دنیا این امر طبیعی هست که تیم رقیب حتی در بیرون از خانه خودش هم دست و پا بسته نیست و می‌تواند موقعیت ایجاد کند. با همه این تفاسیر ما در نیمه دوم در همه نقاط زمین تیم برتر میدان بودیم. به‌هرحال به‌خوبی از موقعیت‌هایمان استفاده کردیم. تیم شاداب و سرحال بود. تماشاگران هم به خوبی از ما حمایت کردند. درواقع همه برای موفقیت در این دیدار برایمان انرژی مثبت می‌فرستادند که باعث شد این اتفاق زیبا رقم بخورد. 

پس با این شرایط به ماندگاری در لیگ برتر امیدوار هستید؟
از روزی که به آبادان آمدم از همه می‌پرسیدم این تیم چند در صد می‌ماند اما از کارشناسان تا اهالی فوتبال، همه می‌گفتند این تیم افتاده و کار تمام است. اما من می‌گفتم 20 درصد احتمال دارد تیم بماند و ما همه تلاش خود را می‌کنیم و کارمان را انجام می‌دهیم و منتظر لغزش دیگران هم هستیم. در ادامه از 5 بازی 8 امتیاز و از 3 بازی اخیر 7 امتیاز گرفتیم. یک تیم برای قهرمانی به این میانگین امتیازی نیاز دارد که ما را آن را گرفته‌ایم و لغزش سایر تیم‌ها هم که اتفاق افتاده است. الان دیگر همه چیز دست خودمان است. 3 بازی پیش‌رو داریم که باید با تمام وجود این 3 بازی را ادامه بدهیم. بازی به بازی پیش می‌رویم و بازی قبلی و خوابیدن در باد برد برابر نساجی برای ما تمام شده است. پرونده بازی با نساجی به بایگانی رفت و دیگر تمام شد. الان داریم به استقلال فکر می‌کنیم و برای این دیدار تمرین می‌کنیم و آماده بازی با این تیم می‌شویم. این که در حال و هوای بازی با مس، پیکان یا نساجی بمانیم که 7 امتیاز از این 3 دیدار گرفتیم دردی را از ما دوا نمی‌کند و بدبخت می‌شویم. من اجازه نمی‌دهم تمام ارکان ما و جزءجزء تیم از مدیریت گرفته تا تدارکات و بازیکنان تا کادرم و خودم؛ همه یک درصد به گذشته فکر کنند. الان فقط به استقلال فکر می‌کنیم و روز بازی با این تیم این دیدار هم به پایان می‌رسد و به بازی بعدی فکر می‌کنیم. یعنی بازی به بازی تفکرات خود را پیش می‌بریم. 

قبل از اینکه مفصل درباره بازی با استقلال صحبت کنیم درخواست همزمانی 4 هفته پایانی را مطرح کردید که این امر درنهایت محقق نشد. 
سازمان لیگ احساس کرده بازی‌هایی که باید همزمان برگزار شود را در هفته بیست‌وهشتم لحاظ کرده و این دیدارها همزمان برگزار می‌شود. این اتفاق به‌درستی رخ داده است. این امر باعث می‌شود دیگر شبهه‌ای برای هیچ تیمی ایجاد نشود. نه برای ما و نه برای هیچ تیم دیگری و این یک تصمیم قابل احترام برای همه تیم‌هاست. هیچ ایرادی هم ندارد که بازی‌ها همزمان باشد و شاید تیم‌های دیگر هم این درخواست را داده باشند و فقط مربوط به تیم ما نیست. این درخواست به نفع همه تیم‌هاست. 

سرپرست تیم‌تان معتقد بود در همه جای ایران هیچ کسی دوست ندارد نفت آبادان سقوط کند. شما هم این حس را دارید؟
واقعا همین‌طور است. خودم مربی تیم‌های دیگر هم که بودم وقتی به‌عنوان یک خوزستانی در شمال کشور بازی می‌کردم از صنعت نفت سوال می‌کردند. این تیم و شهر آبادان برای کل ایران دوست‌داشتنی هستند. به‌خاطر اینکه مربی این تیم هستم این صحبت را مطرح نمی‌کنم و خودم این موضوع را به چشم دیده‌ام. مثلا وقتی به آستارا می‌رویم درباره نفت آبادان سوال می‌کنند و از خاطرات جنوب و خوزستان صحبت می‌شود. حتی در بین اهالی رسانه هم هستند کسانی که دوست دارند صنعت بماند و این صحبت آقای فیروزی واقعیت دارد و ما تمام تلاش خود را برای همین احساسات خوب مردم انجام می‌دهیم. انرژی مثبت آنها را می‌گیریم و با تمام وجود کارمان را ادامه می‌دهیم. 

به بازی با استقلال برسیم. به تیمی رسیده‌اید که زخم‌خورده است و شاید کارتان خیلی سخت باشد. 
همه بازیکنان ایرانی وقتی مقابل استقلال یا پرسپولیس بازی می‌کنند یک انرژی و‌ انگیزه بسیار خاصی دارند. شاید آن روز اصلا نیازی به مربی هم نباشد. بازیکنان مصدوم آن روز خوب می‌شوند و در بازی‌های قبل هم سعی می‌کنند تا برای این مسابقه مهم محروم نشوند. خوب تمرین می‌کنند و حتی به آرایشگاه می‌روند. این درحالی است که بعد از دربی شرایط بازی کردن با این دو تیم سخت‌تر هم می‌شود چون اگر ببازند یک مدل شرایط به وجود می‌آید و اگر ببرند هم شرایط طور دیگری می‌شود چون برای تلافی و به دست آوردن دل هواداران خود به میدان می‌آیند. به همین دلیل بازی بسیار سختی داریم. استقلال برنده دربی نشد و می‌آید که دل هوادارانش را دوباره به دست بیاورد و در مسیر قهرمانی بیفتد. 

این که استقلال دربی را باخته و بی‌روحیه است، به نفع نفت تمام نمی‌شود؟
اگر آنها یک تیم حرفه‌ای هستند و  برای قهرمانی می‌جنگند که این مسائل مطرح نیست. این حرف‌ها برای تیم‌هایی هست که نوپا هستند. همیشه این برد و باخت‌ها وجود داشته ضمن اینکه تا آن زمان هم این تیم یک بازی حذفی را برگزار می‌کند و این موضوع فراموش می‌شود. ما هم گول این را نمی‌خوریم که چون استقلال دربی را باخته پس باروحیه نیست. این تفکر بچگانه‌ای هست. اگر با پرسپولیس هم بازی داشتیم با توجه به پیروزی در دربی باید یک‌جور دیگر با این تیم بازی می‌کردیم. در هر دو حالت شکست و برد این تیم‌ها در مقابل هم باعث می‌شود تا هفته بعد هر تیمی با آنها بازی دارد داستان داشته باشد و باید از این داستان به هر شکلی عبور کنیم. 

کدام تیم قهرمان می‌شود؟
از اول فصل می‌گفتم سپاهان قهرمان است. بازی‌ها و مهره‌های این تیم و تفکرات این تیم را می‌دیدم این حس را داشتم که آنها قهرمان می‌شوند اما حالا پیش‌بینی سخت است. البته آن زمان من تیم نداشتم اما الان دیگر نمی‌توانم. 

هنوز به سپاهان عرق دارید یا اتفاقات تلخ گذشته را فراموش کرده‌اید؟
مشکلات قدیمی را به حساب سپاهانی‌های اصیل نمی‌گذارم. بالای ده سال در این تیم بودم و بازوبند را هم بستم. آن ماجراها را به حساب کسانی می‌گذارم که مشخص بود هدف‌شان چیست و از من چه می‌خواهند و درنهایت هم نتوانستند به هدف‌شان برسند. در هر حال من 90 درصد عمر فوتبالی‌ام را در سپاهان بودم. 

پس دوست دارید این تیم قهرمان شود؟
اگر تیم نداشتم می‌گفتم اما الان چون تیم دارم اظهارنظر نمی‌کنم که بعدا اگر اتفاقاتی افتاد به برخی مسائل متهم نشوم!

چرا بعد از قهرمانی با استقلال خوزستان هیچ وقت با تیم دیگری این موفقیت را تکرار نکردید؟
نمی‌دانم چرا این حرف‌ها را می‌زنند. سپاهانی که دوازدهم بود را پنجم تحویل دادم. شبیه همین کار را قلعه‌نویی انجام داد و همه می‌گفتند دم او گرم. من هم همین کار را کردم. بعد از آن شاهین بوشهر را لیگ‌ برتری کردم. در ادامه پیکان را در شرایطی سخت در لیگ برتر نگه داشتم و کار‌های مهمی را انجام دادم. 

شما خودتان توقعات را بالا بردید و دیگر کمتر از قهرمانی برای شما موفقیتی به شمار نمی‌رود. 
در هر صورت ثبات هم مهم است. یک قرارداد 3 ساله با من می‌بستند بعد می‌گفتند تو موفق نبودی. نه اینکه یک تیم بدهند و 4 ماه بعد با نتایجی خوب قطع همکاری کنند. رضا میرزایی را آوردم اما او را رد کردند اما حالا به دنبال بازگرداندن او هستند چون مهره کلیدی استقلال شده است. آرمین سهرابیان را با 60 میلیون آوردم من را مسخره می‌کردند و اخراجش کردند اما حالا تیم ملی هست. جلال علی‌محمدی نیز به همین ترتیب. محمود قائدرحمتی را آوردم همه به من خندیدند و فحشم دادند الان مهره کلیدی تیمش است. اگر با همان تیم جوان که به من گفتند برای 3 سال آینده برنامه‌ریزی کن ادامه می‌دادیم از کجا معلوم موفق نمی‌شدیم؟ برنامه‌ریزی من با این جوانان 3 ساله بود. پنجم جدول بودیم و 11 بازی دیگر هم داشتیم. 

با نفت برای فصل بعدی ادامه می‌دهید؟
هنوز معلوم نیست. ماموریت من چیز دیگری هست و الان وقت این صحبت‌ها نیست و هدف فعلا نگه داشتن صنعت است.