تاریخ : Mon 17 Apr 2023 - 23:19
کد خبر : 79354
سرویس خبری : دانشگاه

اگر شما سخنران بودید  چه می‌گفتید؟

۲۰ فعال دانشجویی در آستانه دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب دیدگاه‌های خود را مطرح کردند

اگر شما سخنران بودید چه می‌گفتید؟

حسینیه امام خمینی‌(ره) امروز دوباره میزبان صدها نفر از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور می‌شود که به اشتیاق دیدار با رهبر معظم انقلاب گردهم می‌آیند.فرصت بیان نظرات اما طبیعتا برای همه دانشجویان در طول دیداری دو سه ساعت فراهم نیست.

فاطمه طاری بخش، خبرنگار:حسینیه امام خمینی‌(ره) امروز دوباره میزبان صدها نفر از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور می‌شود که به اشتیاق دیدار با رهبر معظم انقلاب گردهم می‌آیند. مطابق رسم هر‌ساله ماه‌های مبارک رمضان هم بساط گفت‌وگو و آزاد‌اندیشی در سطح کلان کشور هم برپاست و قرار است تعدادی از نمایندگان تشکل‌ها و مجموعه‌های دانشجویی در فرصتی مشخص به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود بپردازند. فرصت بیان نظرات اما طبیعتا برای همه دانشجویان در طول دیداری دو سه ساعت فراهم نیست؛ از این رو تصمیم گرفتیم در آستانه برگزاری این دیدار منعکس‌کننده نگاه تعدادی از دبیران و مسئولان تشکل‌های دانشجویی از گروه‌های مختلف باشیم. 20 نفر از فعالان دانشجویی از تریبون «فرهیختگان» دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و به این سوال پاسخ دادند که اگر امکان صحبت در این دیدار دانشجویی با رهبر انقلاب را داشتند، چه می‌گفتند؟ پاسخ‌های آنان را در ادامه بخوانید.

روح سند اسلامی‌شدن در کالبد دانشگاه‌ وارد نشده است
امیر جباری، مسئول بسیج دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) قزوین:
اگر تریبونی در محضر رهبر انقلاب داشتم، ابتدا به اتفاقات اخیر اشاره می‌کردم و گزارش کاری از وضعیت دانشگاه‌ها به مقام‌معظم‌رهبری می‌دادم که چگونه گذشت و چگونه مهار شد. طبیعتا بحث بسیار گسترده بود و دشمن تمام همت خود را جمع کرده بود که با موضوع زن مواردی مثل پاکدامنی، عفاف و حجاب را تحت‌الشعاع قرار دهد که به کف دانشگاه‌ها هم کشیده شد و تجمعاتی داشتیم که متاسفانه هیچ کدام قانونی نبودند و به‌صورت غیر قانونی برگزار می‌شدند و نقش بچه‌های انقلابی و دلسوزان و دانشجویان نقش تاثیرگذاری در بهبود فضا داشتند. برنامه‌‌هایی برگزار شد که باعث شد این موارد در دانشگاه‌ها فروکش کند. قاعدتا از این دانشجویان تشکر می‌کردم و شرح حال را ارائه می‌دادم. 
مساله بعدی درخصوص شعار سال است و روی آن تاکید می‌کردم. به این دلیل که رهبری تاکید داشتند که دانشجویان و قشر دانشجویی نیز توجه داشته باشند و برای این موضوع برنامه‌ریزی داشته باشند. درخواست می‌کردم که با بیانات، دستورات و تکالیفی که می‌دهند، دستگاه‌‌های دولتی پای کار باشند و از حضور دانشجویان که مستعدند، استفاده کنند. البته ما در این مورد افراد بسیاری را داشتیم که معرفی می‌شدند اما می‌طلبد که دولت و وزارت علوم برنامه جامع و ویژه‌ای را در سطح بالا با طراحی سند داشته باشند. 
مساله دیگر که مطرح می‌کردم، سند اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها است که مطالبه رهبری از دهه 70 بوده است. عملا سند اسلامی‌سازی درحال خاک خوردن است که متاسفانه برنامه عملیاتی از سوی وزارت علوم نمی‌بینیم. درصورتی‌که این سند پرمحتواست و اگر این سند به‌صورت کامل اجرایی شود شاید ما شاهد برخی هنجارشکنی‌ها در دانشگاه‌ها نباشیم. روح این سند در کالبد دانشگاه‌ها وارد نشده است. 
موضوع بعدی وزارت ارشاد و برخی کم‌کاری‌ها در این وزارتخانه است که قطعا آن را نقد می‌کردم. به‌خصوص در حوزه نمایش خانگی که گاهی تصور می‌کنند هیچ نظارتی بر اینها نیست و صداوسیما نیز باید به این مسائل ورود کند. اخیرا فیلم‌هایی در داخل نمایش خانگی پخش می‌شود که خودشان می‌گویند که مجوز نداشته است. اما اگر مجوز نداشته چگونه پخش شده است؟ البته صداوسیما قدم‌های مثبتی را بر می‌دارد. اما باید این موضوع افزایش داشته باشد. وزارت فرهنگ نسبت به بخش حجاب نقش خوبی دارد و باید بتواند مساله حجاب را پیش ببرد. عملا ما از وزارت فرهنگ برنامه کاربردی ندیدیم. 
اشاره‌ای به مساله مسکن می‌کردم، ما این موضوع را می‌بینیم که در برخی استان‌ها مسکن با مشکل مواجه است. یکی از معضلات این است که دستگاه‌ها موظف هستند که زمین را در اختیار دولت قرار دهند اما دستگاه‌های دولتی زیر بار نمی‌روند و زمین‌ها را مزایده می‌گذارند. در برخی استان‌ها این موضوعات مشکل‌ساز شده است و در شهر خودمان نیز گاهی برخی از دستگاه‌ها این بحث را رعایت نکردند و مزایده می‌گذاشتند و به فروش می‌رساندند تا به وزارت راه تحویل ندهند. 
در پایان نیز بر نقش صداوسیما در راستای امیدآفرینی برای انقلاب تاکید می‌کردم. ما صرفا پیشرفت‌ها انقلاب را در دهه فجر می‌بینیم، حتی اگر تنها روی وضعیت علمی دانشگاه‌ها مانور داده شود هم تاثیرگذار خواهد بود. بسیار خوب است اگر صداوسیما از ظرفیت دانشجویی در راستای اهداف انقلاب استفاده کند. 

برخی پزشکان بیش از 70 درصد بودجه را صرف درمان می‌کنند

حسین کریم‌پور، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کاشان:ما دانشجویان به‌عنوان قشری از جامعه، هنگام گفت‌وگو با مسئولان و مدیران ادبیات مطالبه‌گری و شکوه‌گری داریم. هنگامی که شما با کسی احساس رفاقت، محبت و دوستی کنید این معادله به هم می‌ریزد، ادبیات تغییر می‌کند و معمولا با صمیمی‌ترین افراد زندگی‌مان درددل می‌کنیم، گاهی هم گلایه. 
مقام‌معظم‌رهبری بارها در سخنرانی‌ها تاکید کرده‌اند، در سیاست‌های کلی که به دستگاه‌ها ابلاغ می‌کنند نیز اشاره داشتند؛ ما پیشرفت نخواهیم کرد مگر آنکه به آمریکا و دیگر مستکبران جهان پشت کنیم، عده‌ای از مسئولان متاسفانه ‌تنها برداشت شعاری از این فرمایشات داشتند و فکر می‌کنند با مرگ بر آمریکا و مرگ بر استکبار گفتن خالی این تکلیف از دوش آنها برداشته می‌شود. پشت کردن به آمریکا و استکبار یعنی پشت کردن به‌طرز تفکر آنها، یعنی پشت کردن به دکترین آنها. 
ایشان در دیدار نوروزی ضمن تاکید بر این موضوع که در مناقشات روسیه و اوکراین ما درگیر هیچ قطبی (چه شرقی و چه غربی) نمی‌شویم، فرمودند ما می‌دانیم که در منطقه می‌خواهیم چکار کنیم؛ بله، این یعنی تحقق شعار انقلاب نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی، اما عده‌ای در کشور هستند که همه‌ما آنها را کم و بیش می‌شناسیم؛ با پیوند دادن سفره‌ مردم که حاصل پیروی از تئوری‌ها و خط‌مشی اقتصاد لیبرالی و سرمایه‌داری با موضوع دیپلماسی، عامدانه یا سهوی سعی در کند کردن سرعت اقتدار کشور دارند. 
روی صحبت من فقط با جریان قبلی نیست، بلکه گلایه‌مندم از مسئولانی که با زدن برچسب انقلابی بودن بر نام احزاب و ائتلاف‌ها‌ی خود اکنون سکان‌دار برخی مناصب مهم قانونگذاری و اجرایی شده‌اند. به عقیده بنده این طیف با نمایش تز زهرآلود جریان رقیب خود و دادن وعده پادزهر آنتی‌تزی خود به مردم، گوی رقابت را دزدیدند اما دریغ از یک تکه پادزهر. این طیف بدون تنظیم دکترین مخصوص اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... بعد از پیروزی سیاسی خود دست خالی‌شان برای مردم رو شد. 
عدم دکترین اقتصادی یعنی آنکه هنوز بعد از گذشت مدت‌های مدید از روی کار آمدن این طیف، علی‌رغم شعار‌های ضدآمریکایی، اما دلار حرف اول را در اقتصاد داخلی ما می‌زند، یعنی مثلا پالایشگاه ما با مبنای محاسباتی دلار، کالای خود را به تولید‌کننده داخلی خودرو، دارو و... به ما می‌فروشد. 
عدم دکترین فرهنگی یعنی آنکه هنوز به‌علت عدم حمایت از تولیدکنندگان ایرانی_اسلامی در پوشاک و سینما و... و اختصاص ندادن حتی یک اتحادیه کوچک به آنها، هنوز جنگ برندها و مدل‌های خارجی در کشور برقرار است، یعنی اینکه هنوز تبلیغ تمدن غرب، در صداوسیما و سینمای ما باشد، همان تمدنی که خانه مجردی، نگهداری حیوان خانگی، بی‌احترامی به پدر و مادر و عادی جلوه دادن رفتارهای ضداجتماعی را تبلیغ می‌کند. 
بنده دانشجوی علوم پزشکی هستم، در اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی توسط مقام‌معظم‌رهبری به اولویت پیشگیری و درمان تاکید شده‌است. اما عده‌ کوچکی از پزشکان طرفدار سرمایه‌داری به واسطه اینکه جای مانور در بخش درمان، به‌خصوص بخش‌های خصوصی که به‌واسطه سرمایه خود آنها ایجاد شده، بیش از ۷۰ درصد بودجه را به درمان اختصاص می‌دهند. 
درحالی‌که پنجره جمعیتی فعلی کشورما هنوز جوان است و هزینه بالای درمان به ازای سرانه افراد یعنی آنکه ما بیماران بیشتری حتی از کشورهای پیر حوزه اسکاندیناوی داریم. وقتی بودجه سلامت توسط درمان بلعیده شود و برای پیشگیری، بهداشت، محیط‌زیست و... خرج نشود یعنی آنکه ما به‌علت هزینه نکردن در امنیت جاده‌ها، آلودگی هوا، عدم تخصیص تجهیزات لازم به کارخانه برای پیشگیری از ایجاد بیماری شغلی در کارگران جوان و... به‌زور آنها را به بیمار و به بیمارستان‌ها بفرستیم. بازار اقتصاد سلامت ما، به‌واسطه قوانین فی‌الفور سرویس درحال‌حاضر به بازار بقالی‌ها شبیه شده است، یعنی فروش بیشتر، سود بیشتر یا بیمار بیشتر، پول بیشتر. درنهایت از مسئولان تقاضا دارم تا با ایجاد یک‌نقشه‌راه درست، کشور را به‌سمت افق درخشان مدنظر رهبر عزیز و مردم نزدیک کنیم. 

اولویت اول طرح مسائل اقتصادی است
علی گلناری، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه اصفهان:
 مهم‌ترین مساله‌ای که در کشور وجود دارد، مساله اقتصاد است. باید درخصوص مسائل اقتصادی صحبت کرد؛ چراکه در‌حال‌حاضر نیز بحث به‌سمتی می‌رود که مسائل اقتصادی از دست دولت خارج شده است و دولت نیز نمی‌تواند این موضوع را مهار کند. هر‌چند رهبری اشاره کرده بودند که ریل‌گذاری متفاوتی با دولت لیبرال قبل دارد، اما همچنان شرایط سخت است. مطالبه من از رهبری این است که شخصا به مسائل اقتصادی ورود کنند. باید بر خصوصی‌سازی نیز تاکید شود؛ چراکه این موضوع نیز موجب حل برخی از مشکلات اقتصادی می‌شود. مشابه چیزی که در کشورهای دیگر می‌بینیم. 
همان‌طور‌که رهبری گفتند نظم نوین جهانی در‌حال شکل‌گیری است و با توجه به اینکه رابطه ما با کشور عربستان در‌حال بهبود است، به‌نظر می‌رسد که باید در مبادلات به‌جای دلار از ارزهای جایگزین استفاده شود. در‌مجموع درخواست ما به این سمت می‌رود که رهبری به مسائل ورود بیشتری داشته باشند و از جایگاه صرفا مشورتی خارج شوند و دست دولتمردان را باز نگذارند. 

از عدم‌ارتباط مسئولان شهری با دانشجویان گلایه می‌کردم
مصطفی مرادی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زابل:
سیستان‌و‌بلوچستان و منطقه زابل، مشکلات بسیاری دارند، اولین موردی که بسیار برای ما مشکل‌ساز شده است، بی‌آبی است. درخصوص حقابه بنا‌بر این است که جلسه‌ای با نمایندگان زابل در مجلس بگذاریم. موضوع دیگر این است که مسئولان شهر با فعالان دانشجویی ارتباط و هماهنگی ندارند. به‌صورت کلی در خطه سیستان به این صورت است که بهای زیادی به دانشجو داده نمی‌شود. 

رسالت دانشجویان در نظم نوین جهادی چیست؟ 
محمدیاسین نوشاد، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه یزد:
اولین موضوعی که وجود دارد این است که دانشجو چه هدفی دارد و جایگاه دانشجو در فضای انقلاب اسلامی چیست. طبیعتا دانشجو رسالت حلقه معنی دارد که باید آن را به‌خوبی اجرا کند. حلقه معنی بودن دانشجو ابعاد مختلف دارد. یکی از موارد آن این است که باید پیگیر آرمان‌های انقلاب باشد. یک‌سری از این مباحث ممکن است که در کف جامعه باشد. ممکن است مسائل اقتصادی و اجتماعی باشد. اما رسالت مهم‌تری که جنبش دانشجویی دارد این است که آرمان انقلاب و هویت انقلاب را در کف دانشگاه به دانشجویان منتقل کند. باید به فضای جهاد ‌تبیین و تمدن نوین اسلامی بپردازیم. لذا مجموعه صحبت‌هایی که در حلقه‌های مختلف مطالعاتی شده است و درباره نظم نوین جهانی و... را در محضر رهبری بیان کنیم و سوالات و نکات خود را در این خصوص بپرسیم. اینکه رسالت دانشجویان در نظم نوین جهادی چیست و به چه نکاتی در این موارد رسیده‌ایم. 
باید به بیان رسالت دانشجویان در مباحث فرهنگی نیز بپردازیم. همچنین به مباحث دیگری که در این سال‌ها در دیدار‌های دانشجویی بیان شده است، اشاره کنیم. مثلا به دستاوردها و کارهایی که در حوزه بیانات و نظرات رهبری داشته‌ایم، بپردازیم. این مسائل در اولویت قرار دارد. بخش دیگر نیز می‌توان به مسائل روز کشور پرداخت. برای مثال مسائلی که مطالبه ما از مسئولان و راهکارهای پیشنهادی است. البته دانشجویان بنا را بر این می‌گذارند که در این حوزه‌ها کمتر ورود کنند؛ چراکه اگر این مسائل ابتدایی حل شود باقی مسائل به‌خودی‌خود حل می‌شود. 

اقتصاد و معیشت مردم اولویت‌دارترین مساله کشور است
حسین شاه منصوری،  مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سمنان :
اولین و مهم‌ترین نکته، اظهار شرمندگی و طلب عفو از محضر ایشان و ملت ایران به‌خاطر عمل نکردن و قصور در انجام تکالیف خود به‌عنوان دانشجو و دانشگاهیانی که اگر به تکلیف شرعی و سیاسی خود در گسترش بهره جستن از فضای آزاد‌اندیشی و تولید اندیشه عمل کرده بودیم اثری از فتنه ۸۸، آبان ۹۸ و پاییز ۱۴۰۱ در تاریخ انقلاب اسلامی نبود. 
همان‌طور‌که ایشان بارها اشاره کردند، اقتصاد و معیشت مردم به‌عنوان اولویت‌دارترین مساله کشور، مانند عموم چالش‌های ما بعد از انقلاب اسلامی، راه‌حلی ندارد جز استفاده از ظرفیت‌های مردمی و مردمی‌سازی اقتصاد. متاسفانه شاهدیم که لزوم این امر هنوز برای آحاد جامعه مبرهن نشده است. به‌عنوان مثال همچنان شاهدیم که این گزاره غلط ورد زبان ائمه‌جمعه و جماعت، مدیران فرهنگی و قشر حزب‌اللهی است؛ گزاره‌ای که می‌گوید: «چگونه است که ما می‌توانیم موشکی بالستیک و نقطه‌زن با آن همه پیچیدگی و حساسیت تولید کنیم اما توانایی تولید یک خودروی با‌کیفیت را نداریم؟» 
حال آنکه درواقع تولید یک خودرو با استاندارد حداقلی و مقرون‌به‌صرفه به‌مراتب دشوار‌تر از تولیدات راهبردی و استراتژیک نظامی است که شاخص قیمت تمام‌شده در آن به نسبت کالایی مصرفی مانند خودرو اهمیت چندانی ندارد. چنین حرف‌ها و تفکرات، سدی است در مقابل جامعه برای درک این موضوع که برای بهبود وضع اقتصادی ممکن نیست که صرفا عده‌ای محدود از متخصصان و مهندسان و جهادگران کار را پیش برده و بدون اینکه اکثریت جامعه حتی متوجه شود قدرت اقتصادی ایران مانند توان نظامی آن به اوج برسد. به‌عنوان یک فعال و کارآموز در صنعت از ایشان درخواست می‌کنم که هدایت فکری و توجیه نهاد‌های فرهنگی برای دخیل کردن مردم را برعهده بگیرند و در تولیدات رسانه‌ای، خطبه‌ها و... لزوم جهاد اقتصادی جمعی را در اولویت قرار دهند. 

بهبود زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگیان را مطالبه می‌کردم
امامی‌میبدی،  دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه فرهنگیان:
با توجه به اینکه رهبری فرمودند معلمانی که استخدام می‌شوند تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم شهید رجایی فارغ‌التحصیل شده باشند، تقاضا داریم که نگاه ویژه‌ای به معلمان و دانشجو معلمان شود. مسائل زیربنایی اساتید، عضو هیات‌های علمی و انتظاراتی که دانشجویان نسبت به دیگر دانشگاه‌ها دارند، تغییر کند. اگر در جریان باشید، روند استخدامی آموزش‌و‌پرورش برای استخدام معلم طبق بند 28 ماده 28 قانون اساسی از طریق دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم شهید رجایی است و معلمان باید از این دو دانشگاه فارغ‌التحصیل شده باشند. در‌حالی‌که کشور به 50 هزار معلم نیاز دارد و کمبود معلم در آموزش‌وپرورش وجود دارد، انتظار می‌رود زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگیان بهبود و توسعه بخشیده شود و در‌واقع در هر‌مرکز استانی 4 یا 5 دانشگاه فرهنگیان وجود داشته باشد تا هر‌ساله تعداد بیشتری دانشجو بپذیرند. دانشگاه فرهنگیان با کمبود اساتید هیات‌علمی و... نیز مواجه است. 

ائمه‌ جمعه حضور فعالانه و پویاتری در جامعه داشته باشند

سمانه ترابی‌نژاد،  دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شهرکرد:اولین موضوع اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها است. از دیگر مباحثی که وجود دارد، بحث معلمان و حقوق معوقه آنها است. مورد دیگر نظام اداری کشور است که نیاز به انقلابی دارد تا به اهداف انقلاب برسیم. یکی از معضلات دیگر بحث ائمه‌جمعه است که گاهی هیچ تاثیری در استان‌ها نمی‌بینیم. شاید تنها در حد نامه بتوانند فعالیت‌هایی را انجام دهند، اما اینکه به‌قدری ارزش داشته باشند که با حرف و گفته‌های آنان کاری انجام شود، این‌طور نیست. فعالیت‌های ائمه‌جمعه باید درقالب فعالیت‌ها و مشکلات به‌روز باشد. اختیارات این افراد باید بیشتر باشد و البته ائمه‌جمعه نیز باید حضور فعالانه و پویاتری در جامعه داشته باشند. 

باید در بحث حجاب از پایه فرهنگ‌سازی کنیم
علیرضا سالاری،  دبیر جامعه اسلامی دانشگاه ولیعصر رفسنجان:
ابتدا باید به بحث پایه‌گذاری فرهنگ‌سازی برای حجاب اشاره کنم که از سطح پایین در دبستان با دانش‌آموزان کار شود و برخی از موضوعات در این حوزه گفته شود تا در ذهن آنها نهادینه شود. باید از دبستان شروع کرد؛ چراکه در سنین بالاتر مثل دوره دبیرستان دیرتر می‌توان آنها را قانع کرد. موضوع دیگر آموزش مباحث فرهنگی است و باید آموزش تشکیلاتی و کارهای تشکیلاتی را به دانشجویان و دانش‌آموزان در برنامه داشته باشیم تا به‌خوبی این مباحث را یاد بگیرند تا زمانی که وارد فضای مجازی می‌شوند و اخباری که می‌بینند را باور نکنند. باید به این صورت باشد که آگاهی داشته باشند تا دروغ‌های رسانه‌ای را شناسایی کنند. 

لزوم گذر از خصوصی‌سازی و رسیدن به مردمی‌سازی پایگاه‌های اقتصادی
هادی عین‌آبادی، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی همدان:
بحث اولی که بیان می‌کنم، بحث لزوم تحرک بیشتر شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اینکه استراتژی‌های طولانی‌مدت فرهنگی را در کشور تدوین کند. بحث دیگر لزوم برخورد با نهادهای فسادخیز است. مصداقا می‌توانم به بانک‌ها- چه بانک‌های دولتی و چه بانک‌های خصوصی- اشاره کنم. بحث دیگر لزوم جلب اعتماد دستگاه‌های مختلف است. مردم اعتماد خود را به سه دستگاه اصلی مجریه، مقننه و قضائیه از دست داده‌اند، این اعتماد باید به مردم بازگردد. 
مورد دیگر لزوم تدوین و اجرای برنامه‌های جهادی و دوری از روزمرگی و گسترش زیست جهادی است؛ برخی مدیران بالایی زیست جهادی را دارند اما این زیست به مدیران میانی و پایینی منتقل نشده است و مدیران پایینی همچنان دچار روزمرگی و زیست نباتی هستند. لازم است در بحث تعلیم و تربیت سند راهبردی تدوین و اجرا شود. چندین‌سال است که برنامه تعلیم‌وتربیت در کشور تصویب شده اما اجرایی نشده است. در اغتشاشات اخیر ما شاهد این بودیم که بحث نظام آموزشی ما بسیار ضعیف است، چه در بحث حضور دانش‌آموزان در اغتشاشات و چه کنش‌ها و واکنش‌هایی که معلمان به این موضوع داشتند. جهت رسیدن به الگوی تمدنی اسلامی لازم است که سند تعلیم و تربیت مجددا بازنگری شود. یکی از موارد دیگر بحث فعالیت‌های جهادی دستگاه‌های علمی دانشگاه‌ها و وزارت علوم، جهت جهش علمی و رسیدن به فعالیت‌های علمی در علم روز دنیا است.  لزوم گذشتن از خصوصی‌سازی و رسیدن به مردمی‌سازی پایگاه‌های اقتصادی، تمام اتفاقاتی که در چندسال اخیر درخصوصی‌سازی اتفاق افتاد، اکثرا منفی و نامطلوب بودند باید از خصوصی‌سازی گذر کنیم و به مردمی‌سازی پایگاه‌ها و نهادهای اقتصادی برسیم. ضرورت مهار گرانی‌ها در کشور اهمیت دارد. اگر این اتفاق نیفتد، فشار روی مردم زیاد می‌شود و اعتماد مردم از دست می‌رود. 
مخاطب این مورد قوه قضائیه است باید با قدرت بیشتری با نهادهای فسادخیز مقابله کنند. همچنان نهادهایی داریم که دچار فساد می‌شوند. لزوم همبستگی نخبگان جهت تشکیل برخی نهادها و تدوین قوانینی که به‌نفع مردم مستضعف باشد. بسیاری از قوانینی در کشور وجود دارد که قوانین را به نحوی اجرا می‌کنند که قشر برخوردار جامعه از آن نفی می‌برند و فشار حداکثری روی مردم محروم و مستضعف وجود دارد. 
تلاش برای کاهش فرار مغزها و زمینه‌سازی برای بازگشت و استفاده از ظرفیت نخبگان خارج از کشور است. برای رسیدن به پیشرفت تولید لازم است که نخبگان بازگردند و نخبگانی که هستند کشور را بسازند. نکته بعدی نیز به دانشگاه‌ها بازمی‌گردد، ضرورت دوری دانشگاه‌ها از رکود سیاسی و فعال شدن گروه‌های دانشجویی و اینکه فعالیت سیاسی و فرهنگی جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها کمتر شده است. 
در بحث انتقاد نیز دو مورد برای گفتن وجود دارد. ابتدا انتقاد به تضعیف و محدود کردن حرکت‌های انقلابی به بهانه مقابله با دو قطبی‌سازی است. برای مبارزه با دو قطبی‌سازی باید تبیین صورت بگیرد و با قطب‌های مختلف انقلابی را در جامعه و دانشگاه‌ها تضعیف می‌‌کنند. انتقاد دیگری نیز به دخالت‌های بیجای نمایندگان مجلس در امورات اجرایی و انتصابات دولتی دارم. این موضوع نمایندگان را از حیث سوال کردن و به چالش کشیدن مسئولان به‌سمت مسئول کردن و جوابگو کردن نمایندگان مجلس می‌برد. 

بدعهدی مجلس در بحث شفافیت، بدبینی نخبگان را به همراه دارد

مهدی غریب‌زاده،  مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان:در برهه کنونی چند مساله وجود دارد که باید به رسالت جنبش متعهد دانشجویی ناظر به آنها از لحاظ مبانی و عملی تحلیل شود. اولین مورد حوزه حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها و جامعه است و با توجه به فعالیت‌های علنی دشمن در داخل هم تحلیل‌ها و نگاه‌های مختلفی وجود دارد، لذا تحلیل این فضا و تبیین نحوه مواجهه ما با این‌مساله کمک شایانی به سیاستگذاری در این حوزه خواهد کرد. 
بحث دوم راجع‌به شعار سال به‌عنوان سیاست اصلی نظام و بحث معیشت و وضعیت اقتصادی مردم است که دغدغه جدی مقام‌معظم‌رهبری نیز هست. اما در وضعیت‌ کنونی کشور ما شاهد آن‌ هستیم که اگر همتی برای تغییر در ساختار‌ها یا روش‌های مدیریتی نباشد، تحول خاصی اتفاق نخواهد افتاد و صرفا نام مدیران با کمی ظواهر که مقتضای تغییر مدیریتی است، تغییر می‌کند. 
به‌عنوان شاهد مثال در فضای اقتصاد کشور ما، رانت‌خواری و سلطه بانک‌ها نفس تحولات اقتصادی را گرفته است. هرجا که به‌نفع مردم تغییری می‌خواهد صورت گیرد یا با نفوذ یا با اعمال سیاست‌های اقتصادی منفعت‌طلبانه بانک‌ها جلوی آن گرفته می‌شود. 
بحث سوم فضای انتخابات پیش‌رو است و عملکرد مجلس. اگر راهبرد اصلی همیشگی نظام مشارکت حداکثری مردم است، باید دانست اگر بنا باشد مردم به کارنامه رأی دهند، در کارنامه مجلس با همه اقداماتش یک بدعهدی جدی در زمینه شفافیت است که بدون‌شک نمایندگان مجلس در‌برابر بدبینی مردم خصوصا نخبگان به خود و همچنین مشارکت مردم در انتخابات آتی مقصر خواهند بود. 

سند بنیادین آموزش‌وپرورش به‌صورت کامل اجرایی شود
محمد حسین‌پور،  مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه:
ماهیت دیدار رهبری که سالیانه با نمایندگان تشکلات دانشجویی برگزار می‌شود، ترویج فضای آزاد‌اندیشی است که نکته مثبتی است برای اینکه دانشجویان بتوانند به‌صورت مستقیم مطالبات و درخواست‌هایشان را از مسئول بالاتر و از نفر اول کشور بپرسند. این موضوع نکته خوب و مهمی است که باید بین سایر مسئولان نیز رواج پیدا کند. بسیاری از شبهات و انتقادها به این علت است که شاید دانشجو یا قشر دانشجویی علت موضوعات را نمی‌دانند و باید مسئول برای آنها توضیح دهد و روشنگری داشته باشد.  مساله دیگر ضعف‌های جامعه است. یکی از مسائل در حوزه آموزش‌وپرورش است. بحث سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در مرحله اجرا در برخی بخش‌ها متوقف شده است، باید پیگیری بهتری نسبت به اجرایی شدن سند بنیادین آموزش صورت بگیرد. درخصوص این موضوع باید پیگیری بیشتری انجام شود. بحث رتبه‌بندی معلمان نیز وجود دارد، با اینکه رتبه‌بندی معلمان انجام شده اما بر میزان حقوق دریافتی آنها اعمال نشده است. پیش از عید حقوق معلمان را واریز نکرده بودند. موضوع شعار سال بسیار اهمیت دارد و چیزی که باید تحقق پیدا کند بحث مهار تورم و رشد تولید است. باید به این موضوع بیشتر توجه کنیم و نه اینکه صرفا در حد شعار باشد، باید نسبت به این موضوع تفکر کنند و هیات‌های اندیشه‌ورز درباره این مساله ایده و راهکار دهند. این کار باید ازسوی دولت و دانشجویان صورت بگیرد.  بالا و پایین رفتن نرخ ارز یکی از عامل‌ها ایجاد تورم است. زمانی که نرخ ارز دستخوش بازی‌های سیاسی می‌شود، عدم ثبات نرخ ارز باعث می‌شود که آسیب‌ها و ضرباتی را به اقتصاد جامعه وارد کند، باید به کنترل نرخ ارز برسیم که می‌طلبد تیم اقتصادی دولت توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد.  مساله دیگر بحث نمایندگان مجلس است. بحث اصلی من در این خصوص، شعار شفاف‌سازی است که تا امروز در این خصوص فعالیتی نداشتند. بحث دیگر خودروسازی است. دو شرکت بزرگ خودروسازی ما هنوز با توجه به اینکه رهبری درباره مهار تورم صحبت کردند ما باز هم با افزایش قیمت خودرو مواجه بودیم که موجب نارضایتی‌هایی در جامعه می‌شود. بحث کیفیت خودروهایی که وارد بازار می‌شود باید مورد توجه و تجدیدنظر قرار گیرد. 

سرفصل‌های درسی وزارت علوم به‌روز نیستند
حسن فرهودی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل:
به‌روز نبودن سرفصل‌های درسی وزارت علوم یکی از معضلات ماست که علومی که به دانشجو منتقل می‌شود موجب ایجاد کسب‌وکار نمی‌شود. نتیجه این موضوع این است که رتبه اول رشد تولید علم، جز 15 کشور سطح علمی است اما در تولید ثروت از علم، حائز رتبه‌ای نیستیم. 

باید جوان‌گرایی را افزایش دهیم 
زهرا یزدان‌ پناه،  دبیر مجمع انجمن‌های علمی دانشگاه بجنورد:
یکی از مواردی که باید بگویم این است که در فضای جامعه و دانشگاه به‌سرعت دربرابر صحبت‌های جوانان و نوجوانان گارد نگیریم و مخالفت نکنیم. دیدگاه جوانان و نوجوانان با توجه به‌شرایطی که در جامعه حاکم است بسیار متفاوت است. زمانی که اشتباهی صورت می‌گیرد و راه کجی را می‌روند، نباید سرکوب صددرصدی داشته باشیم و باید به آنها فرصت دهیم و عقایدشان را بشنویم. زمانی که سرکوب صورت گیرد مانند فنر می‌شود و با قدرت بیشتری واکنش نشان می‌دهند. موضوع دیگری که می‌توانم به آن اشاره کنم این است که در زمینه کار و... باید جوان‌گرایی را افزایش دهیم و از بین جوانان و دانشجویان افرادی را انتخاب کنیم و مسئولیت‌هایی را در اختیار آنها قرار دهیم تا بتوانند در فعالیت‌های اجرایی تجربه کسب کرده و از تجربه دیگران نیز در این زمینه استفاده کنند. 

سه قوه اصلی کشور نیاز به حجامت دارند

علی شکوری،  مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه گلستان:در ابتدا تعریف و شرحی از شرایط فعلی دانشگاه‌های کشور خدمت رهبر ارائه می‌دهم که چه وضعیتی داریم و آماری نیز از دانشگاه‌‌‌ها ارائه می‌دهم. سپس به نقش رهبری در جامعه اسلامی اشاره می‌کنم. درخصوص مطالبات ما در مورد شوراهای تشکیل‌شده و وضعیت‌شان که مشخص نیست. دومین موضوع تعیین‌تکلیف برخی از مسائلی که ما شبهه و جنجال برای آن داریم. مانند مسائل موسیقی، حجاب، نهی از منکر و امر به معروف است که تکلیف بسیاری از دانشجویان را مشخص می‌کند و مساله دیگر مورد صداوسیما و رسانه جمهوری اسلامی در فعالیت‌ها و کنش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی است، چه فعالیت‌های بین‌المللی و چه فعالیت‌های رسانه‌ای، پیوست‌های رسانه‌ای ضعیفی دارند و یکی از دلایلی که ناامیدی به جامعه القا می‌شود ضعف رسانه‌های ما است که به‌ضرر کشور و جمهوری اسلامی در نظام بین‌الملل تمام می‌شود.  مساله دیگر حجامت دستگاه‌های مختلف کشور است. هر‌سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه نیاز به حجامت دارند. با توجه به اینکه در این سال نسلی در کشور استخدام شدند و کارها را پیش بردند اما در‌حال‌حاضر در بروکراسی‌ها و روندهای اداری مختلف گیر کرده‌اند. شاید بتوان تجدید‌نظری در روندهای اداری کشور که خسته‌کننده است، کرد. موضوع دیگر تشکیل شوراهای مختلف و متعدد است و شاید بتوان این شوراها را تجمیع کرد و مجلس دیگری تشکیل داد. مساله کلان فرهنگی جمهوری اسلامی نیز وجود دارد که در مساله فرهنگی دستگاه‌های مختلف پای کار هدف‌گذاری‌های کلان نیامده‌اند. 

رفتارهای نابخردانه کشور را از آرمان‌های انقلاب دور می‌کند
فاطمه سادات‌باطنی،  دبیر منطقه مرکز اتحادیه انجمن‌های علوم سیاسی ایران:
موقعیت ایران به‌نحوی است که از سمت کشورهای بیگانه و عوامل داخلی ضربه می‌خورد، اما نکته‌ای که در بین وجود دارد این است که ما دشمنان خارجی را شناسایی کردیم و می‌دانیم که چه کشورهایی در‌حال آسیب زدن به ما هستند. اما افرادی که در داخل به‌دنبال ضربه زدن به کشور هستند نیز شناسایی نشده‌اند و با رفتارهای نابخردانه خود در‌حال دور‌ کردن موقعیت کنونی کشور از آرمان‌های اصلی انقلاب هستند. اگر بخواهم به سیاستگذاری‌های اشتباه و نادرست اشاره کنم که باعث شکاف بین مردم و حکومت و تفرقه بین گروه‌های قومیتی می‌شود از‌جمله نوع برخورد با پوشش‌ها و تفکرات متفاوت است. مردم این سرزمین با هرنوع عقیده و پوششی مالک کشور هستند و با سیاستگذاری‌ها و برخوردهای نامناسب که در اعتراضات اخیر ما شاهد آن بودیم، نه‌تنها نتیجه معقولی حاصل نشد بلکه باعث تشدید برخی از آسیب‌های سیاسی و اجتماعی نیز شد.  زمینه دیگرحوزه رسانه‌ها است که به دسته‌ها و زمینه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود که حوزه اول، حوزه فیلترینگ فضای مجازی است. عصر و دهه کنونی عصر ارتباطات است. مگر می‌توان در دهکده جهانی کنونی کشوری را از ارتباطات مستثنی دانست؟ برخی از مسئولان معتقدند این فیلترینگ‌ها برای جلوگیری از نفوذ عوامل خارجی است، اما واقعیت این است که از زمان فیلترینگ‌های متعدد، استفاده از فیلترشکن‌های متعدد افزایش داشته است و این نتیجه‌ای جز شکست قطعی این نوع سیاستگذاری‌ها نیست. بی‌اعتمادی در بین مردم جامعه نسبت به رسانه‌ها وجود دارد و کم‌کاری از رسانه و سانسورهای پی‌در‌پی است.  اصحاب رسانه یا به وقایع موجود نمی‌پردازند یا بیش از اندازه روی آن تمرکز می‌کنند. یکی دیگر از موارد بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان درخصوص فسادهای اداری است؛ متاسفانه هنوز هیچ برخورد قاطعی با فسادهای سیستمی صورت نگرفته است. 

تاکید بر کثرت‌گرایی در انتخابات و مشارکت‌های سیاسی
محمدرضا سلطانی،  دبیر دفتر تحکیم وحدت علوم پزشکی هرمزگان:
فضایی که در‌حال‌حاضر در جامعه وجود دارد، بحث عدم‌درک صحیح از گفتمان جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف است، در‌حالی گفتمان جمهوری اسلامی مردم‌سالار بوده است. نظام مردم‌سالاری دینی روی عقل مردم استوار است. در جنبه سیاسی ما بحث کثرت‌گرایی در انتخابات و مشارکت‌های سیاسی را باید داشته باشیم که تمامی آحاد مختلف جامعه حضور نماینده‌ای از خودشان را در بدنه حاکمیت ببینند و این موضوع باعث وحدت ملی شود. از جهت دیگر در بحث اقتصادی زمانی که ما در‌باره اقتصاد مردم‌سالار صحبت می‌کنیم، منظور اقتصاد مردمی است؛ مولد‌سازی نیز با ساختار اقتصاد مردم‌سالار در تعارض است.  مورد دیگر بحث فرمان‌های رهبری است. ما می‌بینیم که در موضوعات مختلف خط‌مشی را به نهادهای انقلابی می‌دهند. مثلا جهاد تبیین، آتش به اختیار و اقتصاد مقاومتی و... . اما متاسفانه در ساختار اداری کشور این الفاظ به ابتذال کشیده می‌شود. کار به‌جایی رسیده است که اگر ما از آتش به اختیار صحبت کنیم انگار فکاهی می‌گوییم. زمانی که ایشان موضوعی را ابلاغ می‌کنند وجهه بودجه‌ای می‌گیرد و باعث می‌شود که هدف رهبری محقق نشود و نیازمند این است که دستگاه‌های ذیربط این موضوعات را درک کنند. 

زمان تحول ساختاری در وزارت علوم گذشته است!
هدیه گیاه‌تازه،  مدیرمسئول نشریه دانشجویی بی‌تعارف:
همان‌طور‌که رهبر انقلاب بر آن تاکید می‌کنند و از مسئولان مطالبه داشتند انتظار می‌رود استقلال، شأنیت و هویت دانشجویان را حفظ کنند. یعنی فکر دانشجو را ناکارآمد و بچگانه ندانند. زمان تحول در وزارت علوم گذشته است؛ چراکه ساختار قدیمی دارد. 
ارتباط کم با صنعت دارد و به‌نظر می‌رسد رهبری باید به این موضوع نگاهی بیندازند. در فضای دانشگاهی و کارهای تشکیلاتی فکرهای نو، حمایت و هدایت نمی‌شوند. نخبگانی که در وزارت علوم هستند معمولا رها می‌شوند و اگر شبکه‌ای به‌وجود بیاید که به‌جایی متصل شوند احتمال مهاجرت نخبگان کمتر می‌شود. 

قانون اساسی کافی است اما بدان عمل نمی‌شود
محمد‌مهدی گودرزی،   مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان:
در بحث حکمرانی اسلامی فاصله‌ای بین نظام حکمرانی کنونی با نظریه تمدن اسلامی وجود دارد. بخش دیگر از بحث حکمرانی، آرمان‌گرایی قشر دانشجو است که سالیان سال است که در بین سخنان رهبری این موضوع بیان می‌شود.  درخواستی که می‌توان از ایشان داشت این است که توصیه‌ای به آحاد نخبگانی جامعه داشته باشند که ریل‌گذاری کنونی انقلاب و حاکمیت براساس و نظام ساختار ابتدای انقلاب بوده است یا خیر. مورد دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد عدم‌اجرا و قانون‌پذیری از اصول قانون اساسی است و صحبت‌هایی که از جانب برخی نخبگان وجود داشته این است که اصول قانون اساسی ما برای بهبود وضعیت در بسیاری از مواقع کافی است اما به آن عمل نمی‌شود. 

راهکار تحقق تمدن اسلامی در بین جوانان چیست؟

محمد صالحی،  دبیر انجمن علوم سیاسی علمی دانشگاه شاهد:۳ مساله را می‌توان در دیدار با رهبری بیان کرد. اول نقش دانشجو در تمدن اسلامی است و اینکه چه راهکارهایی برای تحقق این اهداف در بین دانشجویان و قشر جوان وجود دارد.
مساله دوم این است که آیا تلاش ارگان‌ها و نهادها برای جلوگیری از فرار مغزها و رشد نیروی متخصص و جوان انقلابی کافی است و مساله سوم وظیفه جوانان و قشر دانشجو در قبال کم‌کاری و بی‌کفایتی مسئولان چیست و چه واکنشی باید به این موضوعات نشان دهند؟