تاریخ : Sun 16 Apr 2023 - 23:21
کد خبر : 79349
سرویس خبری : فرهنگ و هنر


درباره «برادران سوپر ماریو»

این فقط یک بازی نیست

سینمای جهان نسبت به اقتباس بی‌تفاوت نیست و این اقتباس کردن‌ها هم فقط محدود به کتاب‌ یا کمیک‌بوک‌ها نیست. فیلمسازان جهان بارها از روی بازی‌هایی ویدیوئی اقتباس کردند. یکی از این اقتباس‌ها مربوط به بازی «ماریو» است.

کیانا تصدیق مقدم، خبرنگار:سینمای جهان نسبت به اقتباس بی‌تفاوت نیست و این اقتباس کردن‌ها هم فقط محدود به کتاب‌ یا کمیک‌بوک‌ها نیست. فیلمسازان جهان بارها از روی بازی‌هایی ویدیوئی اقتباس کردند. یکی از این اقتباس‌ها مربوط به بازی «ماریو» است. این بازی ۳۸ سال پیش به بازار آمده است و از همان ابتدا طرفداران زیادی پیدا کرد. «برادران سوپر ماریو» سومین فیلم سینمایی اقتباس‌شده از فرنچایز ماریو است. نخستین فیلم در قالب انیمه در سال ۱۹۸۶ در ژاپن و فیلم دوم در قالب لایواکشن در سال ۱۹۹۳ منتشر شد. البته سری دوم این اثر با انتقادات زیادی مواجه شد و از لحاظ تجاری هم شکست خورد. درواقع این فیلم برای بازیکنان و مخاطبان این بازی اصلا سرگرم‌کننده و جذاب نبوده است و از آن به‌عنوان یکی از نمادهای شکست در خلق اقتباس‌های ویدئوگیمی در سینما یاد می‌شود. 
البته کمپانی نینتندو و استودیو انیمیشن‌سازی ایلومینیشن در سری جدید این انیمیشن شکست قسمت قبلی را جبران کردند. این فیلم قبلا برای اکران در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده بود، اما تاریخ آن توسط یونیورسال پیکچرز به ۵ آوریل ۲۰۲۳ منتقل شد و توانست به فروش خوبی دست یابد به‌گونه‌ای که فروش برادران سوپرماریو از مرز ۵۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان عبور کرده است و به موفق‌ترین اقتباس از یک بازی ویدیوئی در تاریخ تبدیل شده است. این انیمیشن ماجراجویی تا به امروز 260.30 میلیون دلار در سینماهای داخل آمریکا و 248.4 میلیون دلار در کشورهای دیگر فروش کرده تا فروش جهانی خود را به 508.7 میلیون دلار برساند. آرون هوروات و مایکل جلنیک کارگردانان این فیلم بودند و با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری انیمیشن را تولید کردند که با توجه به رقم فروشش تاکنون به سود قابل‌توجهی رسیده است. 

   پرفروش‌ترین فرنچایز بازی در طول تاریخ است
بازی سوپرماریو در ایران با نام قارچ‌خور شناخته می‌شود. قارچ‌خور یک بازی ویدئویی به سبک سکوبازی است که در سال ۱۹۸۵ یعنی ۳۸ سال پیش توسط شرکت ژاپنی نینتندو برای کنسول‌های ان‌ای‌اس تولید و در بازار عرضه شد. این بازی اولین بار در ژاپن و آمریکای‌شمالی منتشر شد و دو سال پس از آن به اروپا و استرالیا رسید. این بازی تاکنون بیش از ۴۰ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته ‌و باعث شد رکود دوساله فروش بازی در ایالات متحده که از سال ۱۹۸۳ شروع شده بود به پایان برسد. 
سری جدید این بازی به دلیل استقبال و محبوبیتش در سال‌های مختلف تولید شد. اولین سری این بازی به همراه دنباله‌های خود با فروش نزدیک به بیش از ۷۵۰ میلیون نسخه از بازی به‌عنوان پرفروش‌ترین فرنچایز بازی در طول تاریخ شناخته می‌شود. 
   منتقدان راضی از برادران سوپر ماریو
درباره این انیمیشن وبسایت‌ها و مجلات مختلفی نوشتند و با بیان نظرات‌شان به این فیلم نمره دادند. وبسایت کلایدر نمره ۸۳ از ۱۰۰ را به این انیمیشن داده و درباره آن نوشته است: «فیلم برادران سوپر ماریو روح بازی‌ها، تاریخ عمیق و پتانسیل باورنکردنی این سری را به تصویر می‌کشد، آن هم در یکی از سرگرم‌کننده‌ترین انیمیشن‌های سال‌های اخیر. تیمی پشت این اثر وجود دارد که می‌توانید عشق آنها به این شخصیت‌ها و دنیا را احساس کنید.»
روزنامه شیکاگو سان‌تایمز با در نظر گرفتن امتیاز ۷۵ برای این فیلم نوشته است: «انیمیشن سوپر ماریو شروع خوبی برای بخش تازه‌ای از یک فرانچایز مولتی پلتفرمی ماندگار است.»
مجله توتال‌فیلم هم امتیاز ۶۰ را به این انیمیشن داده و درباره آن نوشته است: «درحالی‌که این انیمیشن می‌تواند از چند پوست موز برای کاهش سرعت بی‌امان داستان خود استفاده کند، این اقتباس مقدمه‌ای وفادار برای سرزمین و پادشاهی ‌قارچ‌هاست.»
بی‌بی‌سی هم امتیاز ۴۰ را به انیمیشن داده و این‌گونه برایش نوشته است: «سازندگان انیمیشن آنقدر از شکست‌ناپذیری فرانچایز مطمئن هستند که حتی به فکر ساخت جهان آن هم نبوده‌اند.»
در وبسایت بازبینی‌خوانی راتن تومیتوز هم ۵۸درصد از ۲۳۲ بررسی منتقدان مثبت است و این فیلم میانگین امتیاز 5.7 از ۱۰ را در اختیار دارد. با این حال در نقد این انیمیشن نوشته‌اند: «برادران سوپر ماریو یک انیمیشن ماجراجویی رنگارنگ البته با داستان ضعیف است که تقریبا به همان اندازه که به نینتندو وفادار است از آن پیروی نمی‌کند.»
انیمیشن سینمایی براساس نظر ۵۱ منتقد امتیاز ۴۶ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر نقدهای مختلط یا متوسط است. در مقابل، بازخورد تماشاگران به‌طور قابل‌توجهی مثبت‌تر گزارش شده‌است؛ پاسخ انتقادی مخاطبان در وبسایت راتن تومیتوز با ۹۶درصد تایید شده ‌است. 
البته به غیر از اینها افرادی هم بودند که برای این انیمیشن نوشتند. برای مثال کیت الیس و کریستا یانگ، مجریان سابق برنامه رسمی Nintendo Minute در یوتیوب علاقه خود نسبت به فیلم را نشان دادند. همچنین یانگ ویدیوئی در توییتر خود منتشر کرد و گفت: «همین الان فیلم را تماشا کردیم و باورنکردنی بود.» الیس هم با تایید گفته‌های یانگ، درباره این انیمیشن گفت: «باورنکردنی بود. نامه‌ای عاشقانه به تمام دهه‌ها و طرفداران قدیمی ماریو. این فیلمی است که می‌توانید بارها آن را تماشا کنید، زیرا ارجاعات بسیار کوچکی در آن وجود دارد و فکر می‌کنم همه ما برخی از آنها را متوجه نخواهیم شد.»
دندوره آویلس فیلمساز یکی دیگر از کسانی بود که انیمیشن برادران سوپر ماریو را بی‌نقص خواند و به آن امتیاز 10 از ۱۰ را داد و گفت: «از زمان فیلم Lego Movie که سال ۲۰۱۴ منتشر شده بود، چنین احساسی برای یک انیمیشن سینمایی نداشته‌ام. انیمیشنی فوق‌العاده همراه با موسیقی خارق‌العاده برایان تایلر.  دنیای سینمایی آن را به ما ارائه کنید!»