تاریخ : Sun 16 Apr 2023 - 23:00
کد خبر : 79334
سرویس خبری : دانشگاه

افتتاح نخستین دانشکده موضوعی واحد کرمانشاه در حوزه روانشناسی

رئیس دانشگاه آزاد استان کرمانشاه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» برنامه‌های مهم سال جدید را تشریح کرد

افتتاح نخستین دانشکده موضوعی واحد کرمانشاه در حوزه روانشناسی

بزرگ‌ترین واحد دانشگاه آزاد غرب کشور در شهر کرمانشاه سال 1367 فعالیت خود را آغاز کرد. امروز این واحد به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین نهادهای دانشگاهی در غرب کشور فعال است و 12 هزار و 700 دانشجو در آن تحصیل می‌کنند.

راضیه فلاح، خبرنگار:بزرگ‌ترین واحد دانشگاه آزاد غرب کشور در شهر کرمانشاه سال 1367 فعالیت خود را آغاز کرد. امروز این واحد به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین نهادهای دانشگاهی در غرب کشور فعال است و 12 هزار و 700 دانشجو در آن تحصیل می‌کنند. این افراد در 300 رشته مختلف دانشگاهی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری توسط 250 نفر از اعضای هیات‌علمی آموزش می‌بینند. با توجه به اقدامات مثبتی که در این واحد طی مدت 34 انجام شده، اقدامات لازم برای جذب دانشجوی بین‌الملل انجام و امید است تا اولین دانشجویان بین‌الملل این واحد مهر ماه تحصیل خود را آغاز کنند. برای اطلاع دقیق از روند اقداماتی که برای اجرای سند تحول و تعالی در این واحد انجام شده گفت‌وگویی با فرهاد گل‌محمدی، رئیس دانشگاه آزاد استان کرمانشاه داشتیم که در ادامه آمده است. 

فرهاد گل‌محمدی، رئیس دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه درخصوص اقداماتی که برای اجرای سند راهبردی تحول تعالی 5 ساله که در این واحد انجام شده، عنوان کرد: «این سند درحوزه‌های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و بین‌المللی تدوین شده که بر همین اساس در این واحد نیز اقدامات لازم انجام شده ‌است. در حوزه آموزشی براساس همکاری شوراهای اسلامی شهر و روستا و نیاز‌سنجی به‌منظور آمایش استانی انجام شده و برخی رشته‌ها تصویب شده‌اند. در این اقدام توجه شده تا رشته‌های مصوب مورد نیاز هر منطقه باشند و برای آنها بازار کار وجود داشته‌ باشد. به بیان دیگر، این رشته‌ها بسته به شهرستان و نیازهای هر منطقه متفاوت است و به‌صورت تکراری در شهرستان‌ها ایجاد نشده‌اند.» او درباره اقداماتی که برای گسترش و جذب دانشجوی بین‌الملل در این واحد انجام شده، توضیح داد: «با توجه به مرز مشترکی که بین این استان و اقلیم کردستان یا استان سلیمانیه کشور عراق وجود دارد، تلاش شده تا ارتباطات لازم برقرار و تعدادی دانشجو از این منطقه برای تحصیل در دانشگاه جذب شوند. تلاش‌های لازم برای ثبت‌نام مهرماه دانشجویان کرد عراقی انجام شده و اگر سازمان مرکزی با درخواست جذب دانشجو بین‌الملل واحد موافقت کند واحد کرمانشاه در این حوزه نیز ورود خواهد کرد. لازم به ذکر است که این واحد از منظر امکانات برای این اقدام شرایط لازم را داراست و نیازی به تکمیل امکانات در آن وجود ندارد.»

  بهره‌برداری از فضای جدید مرکز رشد واحد در اردیبهشت
گل‌محمدی درمورد اقداماتی که در حوزه پژوهش برای رسیدن به اهداف سند تحول در واحد کرمانشاه انجام شده، اظهار کرد: «امسال فضایی بالغ‌بر هزار مترمربع در سایت دانشگاه برای مرکز رشد واحد در نظر گرفته شده تا 15 شرکت فناور و دانش‌بنیان این واحد در کنار هم قرار گیرند. با این اقدام همه فعالیت‌های دانش‌بنیان زیر نظر دانشگاه به‌طور مستقیم دنبال می‌شود. این مرکز تا اواسط اردیبهشت‌ماه به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. از سوی دیگر اقدامات لازم برای آغاز به کار سرای نوآوری آی‌تی انجام شده تا این سرا نیز امسال فعالیت خود را آغاز کند. سرای نوآوری آی‌تی این واحد به‌صورت تخصصی در زمینه مخابرات فعالیت خواهد داشت. همچنین سرای نوآوری گیاهان دارویی واحد کرمانشاه در سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان نیز یکی در حوزه کشاورزی و دیگری در حوزه برق فعالیت دارند، ادامه داد: «از بین 15 شرکت مستقر این واحد تنها 2 شرکت دانش‌بنیان بوده و مابقی شرکت‌های اقماری خارج دانشگاه و متعلق به دانشجویان و اعضای هیات‌علمی واحد کرمانشاه هستند که در این مجموعه مستقر خواهند شد. همچنین، علاوه‌بر این 15 شرکت مستقر در فضای هزار مترمربع مرکز رشد 2 سرای گیاهان دارویی و آی‌تی نیز در این مکان مستقر خواهند شد.»
او با تاکید بر اینکه منطقه غرب کشور فعال در حوزه کشاورزی و دامپروری است، خاطرنشان کرد: «با توجه به قابلیت کشاورزی و دامپروری که در این منطقه و واحد وجود دارد مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی گیاهی فعالیت خود را از سال 1394 آغاز کرد. در مجموع اقداماتی که این مرکز در مدت 8 سال فعالیت خود داشته، باعث شده تا رتبه درجه کیفی عالی را از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی کسب کند. همچنین از سال 1400 فعالیت مرکز تحقیقات روانشناختی در واحد کرمانشاه نیز آغاز شده است. امید است تا با اقدامات درست این مرکز نیز موفق به کسب درجه عالی از سوی سازمان مرکزی شود. »

 افتتاح نخستین دانشکده موضوعی در حوزه روانشناسی
گل‌محمدی درخصوص فعالیت مدارس عالی مهارتی این واحد بیان کرد: «پیش از آغاز سال نو مدرسه عالی مهارتی صادرت و تجارت فعالیت خود را آغاز کرد. درصدد هستیم تا امسال 3 مدرسه عالی مهارتی کامپیوتر، آمار و حسابداری و آموزش زبان انگلیسی نیز فعالیت خود را در این واحد آغاز کنند. همچنین اقدامات لازم برای آغاز به کار اولین دانشکده موضوعی واحد در حوزه روانشناسی انجام شده است. پیش از این رشته روانشناسی زیرمجموعه دانشکده ادبیات و علوم انسانی تعریف شده بود که با این اقدام از امسال این رشته در دانشکده موضوعی تدریس خواهد شد.» رئیس دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه درباره فعالیت دانشکده‌های مهارتی این واحد، گفت: «تا پیش از سال گذشته همه دانشجویانی که تحصیلات متوسطه خود را در مدارس فنی و حرفه‌ای یا کاردانش گذرانده بودند تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع کاردانی در دانشکده‌های مهارتی ادامه می‌دادند. با تغییراتی که در 2 سال گذشته نظام آموزشی ایجاد شد این افراد به‌صورت پیوسته می‌توانند تا مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند. با این اقدام نظام آموزشی، افراد کمی مشتاق به تحصیل در دانشکده‌های مهارتی هستند و ترجیح می‌دهند به‌صورت پیوسته تا مقطع کارشناسی تحصیل کنند. از سوی دیگر دانشکده مهارتی واحد کرمانشاه در مرکز شهر و به دور از سایت اصلی واحد قرار داشت. در نتیجه افتی که در تعداد داوطلبان رشته‌های مهارتی رخ داد این دانشکده به یکی از ساختمان‌های سایت اصلی منتقل و 20 رشته دیگر نیز به رشته‌های قبلی افزوده شده است.»

 واحد کرمانشاه مجری آموزش 70 رشته مهارتی است
او درباره نحوه انتخاب رشته‌های دانشکده مهارتی این واحد توضیح داد: «با همکاری و احصای نیازهای شهر توسط شورای اسلامی شهر کرمانشاه رشته‌های جدید مهارتی به این واحد اضافه می‌شوند. شورای شهر با در نظر گرفتن نیاز شهرستان و بازار کاری که برای هر رشته‌ وجود دارد مجموعه‌ای از رشته‌ها را به واحد پیشنهاد می‌کنند. پس از این مرحله رشته‌های درخواستی به سازمان مرکزی ارسال و با کسب مجوز تدریس آنها در واحد آغاز می‌شود. امید است تا با تغییراتی که در ساختمان و افزایش تعداد رشته‌های مهارتی انجام شده افراد بیشتری برای تحصیل در رشته‌های این دانشکده تقاضا دهند.»
گل‌محمدی با بیان اینکه افرادی که در دانشکده‌های مهارتی تحصیل می‌کنند به‌سرعت جذب بازار کار می‌شوند، ادامه داد: «درحال حاضر حدود 70 رشته مهارتی از قبیل نجاری، آسانسور، صنایع شیمیایی و خیاطی در این دانشکده تدریس می‌شوند. حتی سال گذشته نیز حدود بیست رشته از دیگر واحدها به این واحد منتقل شد. دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد کرمانشاه تا پیش از تغییرات نظام آموزشی و با توجه به آنکه مسیر رسیدن افراد را به بازار کار کوتاه می‌کرد جزء دانشکده‌های پرطرفدار در سطح استان بود.»
رئیس دانشگاه آزاد استان کرمانشاه درباره اقدامات فرهنگی که برای تحقق اهداف سند راهبردی 5 ساله در این واحد انجام شده، عنوان کرد: «در 2 سال گذشته و با اقداماتی که در زمینه برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی در این واحد انجام شده این استان توانست رتبه‌های بالایی را در این زمینه کسب کند. امسال نیز این کرسی‌ها در سطح استان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و تلاش داریم به نسبت 2 دوره قبل عملکرد بهتری ارائه و در نتیجه رتبه‌ بالاتری نیز کسب کند. همچنین در سال گذشته میزبانی مسابقه «شهر نبوی» در راستای جشنواره امامت و مهدویت برعهده این واحد بود. در ادامه این اقدام امسال واحد کرمانشاه میزبان دانشگاه‌های غرب کشور مانند مانند همدان، لرستان و ایلام خواهد بود تا جشنواره امامت و مهدویت با مرکزیت استان کرمانشاه در خردادماه برای استان‌های غرب کشور برگزار شود.»

 تغییر مدیران و صنایع محدود موانع اجرای طرح پویش هستند
او با بیان اینکه استان کرمانشاه یک استان صنعتی نیست و صنایع کمی در این استان فعالیت دارند درخصوص اقداماتی که برای اجرای طرح پویش در این واحد انجام شده، توضیح داد: «سال گذشته در رویداد ملی «عصر امید» من و معاون پژوهشی واحد با بیش از 90 درصد از صنایع استان کرمانشاه مذاکراتی کردیم. در نتیجه این مذاکرات مقرر شد تا یکی از شرکت‌های فعال در صنعت فولاد پذیرای حدود 30 نفر از دانشجویان این واحد به‌صورت بورسیه برای گذراندن دوره‌ کارآموزی در قالب طرح پویش باشند و در ازای آن نیز همین تعداد از کارگران این واحد تولیدی در واحد کرمانشاه دوره‌های کسب مهارت بگذرانند.»
گل‌محمدی در ادامه افزود: «متاسفانه هنوز در این استان اقدامات خوبی برای اجرای این طرح عملیاتی نشده و برخی سازوکارهای استانی برای اجرای این طرح هنوز عملیاتی نشده است. یکی از علت‌های مهم این امر نیز تغییر سریع مدیران استانداری استان است. با این همه، ارتباطاتی با استاندار کرمانشاه برقرار شد که در نتیجه آن امید است تا امسال طرح پویش به‌صورت جدی‌تر دنبال شود.»
رئیس دانشگاه آزاد استان کرمانشاه با بیان آنکه به‌طور دقیق اطلاعات صنایع استان احصا شده و روی سامانه پژوهشیار بارگذاری شده است، عنوان کرد: «در نتیجه ارتباطاتی که سال گذشته با صنایع استان برقرار شد مشکلات همان تعداد اندک صنایع احصا و روی سامانه پژوهشیار بارگذاری شد. پس از این امر جلساتی با استادهای علاقه‌مند به فعالیت‌های پژوهشی برگزار شد تا اقدامات لازم برای اجرای «طرح پایش» انجام شود. همچنین در نتیجه تعاملاتی که با صنایع و استانداری انجام شده همه هزینه‌های مورد نیاز پروژه‌های تحقیقاتی از جانب آنها تامین خواهد شد.»

 تاسیس آزمایشگاه همکار استاندارد مستقل دانشگاه در سال جاری
او با بیان اینکه امسال برای اولین بار در سطح این استان آزمایشگاه همراه استاندارد مستقل واحد فعالیت خود را آغاز می‌کند، اظهار کرد: «با توجه به آنکه تجهیزات و دستگاه‌های زیاد آزمایشگاهی وجود دارد مقرر شد تا آزمایشگاه همکار استاندارد در حوزه صنایع غذایی افتتاح شود. امید است تا با کسب مجوز تاسیس این آزمایشگاه راه دیگری برای کسب درآمد ایجاد کند.»
گل‌محمدی در ادامه از روند اقدامات انجام‌شده برای تاسیس آزمایشگاه همکار استاندارد، گفت: «بیشترین ظرفیت تجهیزات آزمایشگاهی استان در زمینه صنایع غذایی بود و همین امر باعث شد تا اقدامات لازم برای تاسیس آزمایشگاه همکار استاندارد 17025 آغاز شود. درحال حاضر برای فعالیت این آزمایشگاه تنها نیاز به تایید نهایی از سوی سازمان مرکزی است. با صدور این تایید واحد دانشگاهی کرمانشاه اولین واحد دانشگاهی در سطح این استان است که توانسته آزمایشگاه همکار استاندارد مستقل خود را تاسیس کند.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه با تاکید بر اینکه پیش از این در این واحد آزمایشگاه همکار استاندارد بتن با همکاری یک شرکت فعالیت داشته، عنوان کرد: «در نتیجه نبود همه امکانات و تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه همکار استاندارد بتن واحد با همکاری یک شرکت خصوصی این آزمایشگاه را تاسیس کرد. آزمایشگاه همکار استاندارد بتن واحد کرمانشاه تاکنون به‌صورت اقماری فعالیت داشته است.»

 تغییر در نگاه اساتید؛ لازمه تحول دانشگاه
او درباره مسیر پیش‌روی این واحد برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین و نسل سومی اظهار کرد: «متاسفانه هنوز برخی از استادهای دانشگاه خود را تنها در مقام آموزش‌دهنده به دانشجویان می‌بینند لذا همین امر باعث شده تا هنوز فاصله زیادی برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم وجود داشته‌باشد. نیاز است این تفکرات تغییر کند و استادها با نگاهی نو به تدریس نگاه کنند و دانشجویانی را تربیت کنند که دیگر منتظر اشتغال در یک منصب دولتی نباشد. امروز باید افرادی را تربیت کرد تا بتوانند خودشان کسب‌وکار مستقل ایجاد کنند. برای این امر نیز به غیر از تغییر نگرش اساتید باید آموزش‌ها نیز بسته به این نیاز تغییر کنند. امروز باید استاد تفکر دانشجو را تغییر دهد و آنها را برای ایجاد کسب‌وکار مستقل قانع کند. درحال حاضر واحد کرمانشاه اقدامات لازم برای آغاز این تغییرات انجام داده اما متاسفانه هنوز در بین اساتید هستند افرادی که به سبک قبل دانشجویان را آموزش می‌دهند.»
گل‌محمدی درباره میزان درآمدهای غیرشهریه‌ای این واحد در سال گذشته گفت: «سال گذشته حدود 8.5 درصد از کل درآمدهای کسب شده متعلق به درآمدهای غیرشهریه بوده‌ است. به بیان دیگر این واحد در سال گذشته حدود 14 میلیارد تومان از طریق برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت مهارتی، آموزش زبان و فعالیت دانشگاه در حوزه کشاورزی و دامداری درآمد غیرشهریه کسب کرده است. همچنین در برنامه‌ریزی که برای امسال انجام شده در نظر داریم تا این میزان را به 21 میلیارد تومان افزایش دهیم.»