تاریخ : Thu 20 Oct 2022 - 15:00
کد خبر : 79229
سرویس خبری : فرهنگ و هنر


کسب درآمد دلاری با ساختن ویدئو 

حمیدرضا مرادی، خبرنگار: شاید 18 سال پیش که پلتفرم یوتیوب برای اولین بار توسط چاد هرلی، استیو چن و جاوید کریم از کارمندان شرکت پی پال به صورت رسمی راه اندازی شد، هیچ کس فکر نمی کرد این پلتفرم بتواند ظرف این مدت انحصار انتشار و تولید ویدئو را در بستر اینترنت به دست بگیرد. پلتفرمی که امروز دنیایی از تصویر و ویدئو را در خود جای داده است. هر چند شاید یوتیوب در ایران آنطور که باید دست برتر را ندارد که دلیلش هم همان فیلترینگ و محدودیت های اینترنت در کشور است، البته این پلتفرم از سال 88 به صورت کامل در ایران فیلتر شده است. اما در دیگر کشورها وضعیت متفاوت است و این پلتفرم به حدی جای خود را باز کرده که دیگر به منبع درامدی برای بسیاری از مخاطبان تبدیل شده است. 
این پلتفرم که در ابتدای راه با سرمایه گذاری 11 میلیون و 500 هزار دلاری ایجاد شد اما ظرف یک سال توانست به حدی در میان کاربران پیشرفت کند که روزانه 65 هزار ویدئو در آن بارگذاری می شد و در مقابل نیز 100 میلیون بار بازدید از ویدئوهای آن انجام می شد؛ ویدئوهایی که حالا به منبع درآمدی برای بخش قابل توجهی از کاربران تبدیل شده است و هر فردی می تواند ویدئوی خود را در موضوعات مختلف از آموزشی گرفته تا سرگرمی، معرفی محصولات جدید و یا گردشگری و ... در این پلتفرم به اشتراک بگذارد. البته این همه ویژگی های این پلتفرم محبوب نیست، بلکه دسترسی رایگان به فیلم ها را باید از دیگر ویژگی مهم آن دانست. از طرف دیگر کسب درآمد از یوتیوب به دلار است و همین مهم باعث شده تا امروز بخش قابل توجهی از ایرانی ها به سمت درآمدزایی از این پلتفرم حرکت کنند. البته این کار به این اسانی هم نیست و به دلیل تحریم ها، کاربران ایرانی در کنار اینکه باید محتوای مناسبی را در موضوعات جدید تولید کنند، چرا که قرار نیست یوتیوب در ازای هر فیلم تولید شده، پولی پرداخت کند؛ بلکه باید برای داشتن حساب Google AdSense که لازمه برداشت از یوتیوب و انجام فعالیت‌های مالی مرتبط با این پلتفرم است، نیاز است تا ایرانی هایی که به دنبال کسب درآمد از این طریق هستند، به واسطه دوست یا آشنای خود در خارج از کشور چنین حسابی را افتتاح کرده و از این طریق درآمدشان را به دست آورند. 
هر چند که کسب درآمد از یوتیوب یکی از راه های میانبر برای رسیدن به درآمد دلاری است، اما این پلتفرم هم معیار خاص به خودش را برای پرداخت پول به ازای هر ویدئو دارد. طبق قانون کل گوگل برای نحوه  محاسبه درآمد در یوتیوب، ۶۸ درصد از درآمد AdSense به یوتیوبر تعلق می‌گیرد و باقی آن به گوگل می رسد؛ از طرفی هم محدوده درآمد از تبلیغات در یوتیوب، به ازای هر یک بازدید بین 1.10 تا 0.30 دلار محاسبه می شود، اما میانگین آن همان 0.30 دلار برای هر بازدید است. یعنی برای هر هزار بار بخش یک تبلیغ در یوتیوب، یوتیوبر درآمد 18 دلاری خواهد داشت، اما ملاک دیگر یوتیوب این است که میزان کیفیت بازدید است، یعنی اگر کاربران بازدیدکننده یک ویدئو را باز کند و آن را جلو بزنند و از دقیقه پنجم شروع به دیدن کنند کیفیت ویو پایین آمده و بالطبع پول پرداختی هم کاهش پیدا می کند.