تاریخ : Mon 10 Apr 2023 - 23:09
کد خبر : 79201
سرویس خبری : دانشگاه

فلسطین؛  آرمان جهانی دانشجویان

«فرهیختگان» از اقدامات دانشجویان دانشگاه‌های مختلف جهان در حمایت از ملت فلسطین گزارش می‌دهد

فلسطین؛ آرمان جهانی دانشجویان

اشغال قبله نخستین مسلمانان منجر به شکل‌گیری آرمان بزرگی در حمایت از مظلومان شد. آرمان فلسطین که برای پاسداشت آن، آخرین جمعه ماه رمضان هر سال به نام روز قدس نامگذاری شد تا میعادگاهی برای مردم جهان باشد تا از حق دفاع کنند و به مردم این کشور دلگرمی دهند.

ندا اظهری، مترجم:اشغال قبله نخستین مسلمانان منجر به شکل‌گیری آرمان بزرگی در حمایت از مظلومان شد. آرمان فلسطین که برای پاسداشت آن، آخرین جمعه ماه رمضان هر سال به نام روز قدس نامگذاری شد تا میعادگاهی برای مردم جهان باشد تا از حق دفاع کنند و به مردم این کشور دلگرمی دهند. شاید در وهله نخست به نظر برسد حمایت از ملت فلسطین به کشورهای مسلمان محدود شده است اما درواقع گروه‌های مختلف در دنیای امروز برای حمایت از مظلوم فریاد می‌زنند. نظیرش دانشگاه‌هاست که با برگزاری تجمعات، برنامه‌ها و اقدامات خاصی، یاد جوانان فلسطینی را زنده نگه می‌دارند.  
ائتلاف همبستگی فلسطین از دانشجویان دارتموث، فلسطین Yalies4، ائتلاف دانشجویان دانشگاه کرنل برای عدالت در فلسطین، کمیته پرینستون پیرامون مساله فلسطین، دانشجویان قهوه‌ای برای عدالت در فلسطین، دانشجویان کرنل برای عدالت در فلسطین، کمیته همبستگی فلسطین هاروارد، «پن» علیه اشغال و دانشجویان برای عدالت در فلسطین در دانشگاه شیکاگو ازجمله گروه‌هایی هستند که در دانشگاه‌های جهان حمایت از آرمان فلسطین و ملت ظلم‌دیده آن را وظیفه خود می‌دانند. «فرهیختگان» در آستانه روز قدس برخی اقدامات اخیر صورت‌گرفته بر ضد رژیم‌صهیونیستی در فضای دانشگاه‌های جهان را بررسی کرده که در ادامه می‌خوانید. 

اعتراض دانشجویان جورج واشنگتن  به اقدامات ضد فلسطینی دانشگاه

به گزارش middleeasteye، دانشجویان دانشگاه «جورج واشنگتن» اعلام کرده‌اند که این دانشگاه علیه فلسطینی‌ها تبعیض قائل شده است. آنها عنوان کرده‌اند که مقامات این دانشگاه، آنها را از ارائه خدمات بهداشتی برای استفاده دانشجویان فلسطینی منع کرده است. چند دانشجو شکایتی را علیه دانشگاه جورج واشنگتن تنظیم کرده و خواستار تحقیق در‌مورد ایجاد فضای خصمانه و نژادپرستانه ضدفلسطینی طی چند سال اخیر شده‌اند. این شکایت در حمایت از سه دانشجوی فلسطینی به دفتر حقوق مدنی آموزش عالی آمریکا ارسال شده و در متن آن آمده است که این دانشگاه خدمات‌رسانی به دانشجویان فلسطینی را مختل کرده است. این دانشجویان که بر اثر مقابله با نیروهای اشغالگر مصدوم شده بودند، مقامات دانشگاه مانع از بهره‌مندی آنها از امکانات مرکز خدماتی و درمانی دانشگاه شده‌اند. دانشجویان به اتهام آسیب‌رساندن به اموال به‌دلیل نصب تابلوهای همبستگی فلسطینی‌ها در مجاورت محوطه دانشگاه مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. در این شکایت آمده است که دانشگاه جورج واشنگتن، دانشجویان فلسطینی را از ورود به بخش فضای مجازی این دانشگاه منع کرده بود. این در‌حالی است که گروه‌های طرفدار فلسطینی‌ها معتقدند دانشجویان فلسطینی هم حق دارند مانند سایر دانشجویان از امکانات آموزشی و خدمات بهره‌مند شوند و ممانعت از ارائه خدمت به آنها رسما قانون‌شکنی محسوب می‌شود. 

لغو رویداد دانشگاه برزیل در حمایت از فلسطین

به گزارش timesofisrael، در میان معترضان فعالان حامی فلسطین، نیروهای امنیتی در دانشگاه دولتی کامپیناس برزیل، نمایندگان چهار موسسه آموزش عالی رژیم‌صهیونیستی را اسکورت کردند. به‌دنبال اعتراض تظاهرات کنندگان حامی فلسطین، یکی از معتبرترین دانشگاه‌های برزیل، یک رویداد تبلیغاتی را که قرار بود در محوطه دانشگاه از سوی چند موسسه آموزش عالی صهیونیستی ترتیب داده شود، تعطیل کردند. این دانشگاه دولتی که در سائوپائولو واقع شده، چند روز گذشته به‌طور غیرمنتظره‌ای نمایشگاه دانشگاه رژیم‌صهیونیستی لغو شد که یک رویداد تبلیغاتی سالانه بود. این برنامه از سوی دانشگاه حیفا، دانشگاه عبری اورشلیم و دانشگاه بارایلان و موسسه فناوری Technion برای جذب دانشجویان و دانشگاهیان برگزار می‌شود. ده‌ها معترض در خارج از ساختمان تظاهرات کرده تا اینکه با مداخله نیروهای امنیتی دانشگاه، مروجان دانشگاه‌های رژیم‌صهیونیستی به بیرون رانده شدند که منجر به لغو این مراسم شد. تصمیم برای لغو این رویداد به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی صورت گرفته است. معترضان در خارج از ساختمان اردو زدند و اعلام کردند تا زمانی که نیروهای رژیم‌صهیونیستی در داخل ساختمان دانشگاه حضور دارند، آنجا را ترک نخواهند کرد. آنها طرح پرچم فلسطین را روی دیوارها کشیدند و شعارهای ضد‌اسرائیلی سر دادند و پرچم‌های فلسطین را با خود حمل می‌کردند. «سامیدون» یک گروه بین‌المللی طرفدار فلسطین که شعبه برزیل آن در این تظاهرات شرکت کرده بودند، این لغو مراسم را در‌قالب پیروزی جشن گرفت. یکی دیگر از گروه‌های محلی حامی فلسطین در بیانیه‌ای نوشت همان‌طور‌که این رویداد لغو شد، حکومت رژیم‌صهیونیستی و پروژه استعماری آن در فلسطین نیز به ناچار سقوط خواهد کرد. 

دانشگاه وسلیان میزبان هفته آپارتاید رژیم‌صهیونیستی 
به گزارش «اورشلیم پست»، این کمپین یک‌هفته‌ای از سوی دانشجویان حامی فلسطین و دفتر دانشگاه «وسلیان» برنامه‌ریزی شده است. این گروه از دانشجویان برای برقراری عدالت در فلسطین در دانشگاه وسلیان، هفته آپارتاید رژیم‌صهیونیستی را اجرا کردند. این کمپین یک‌هفته‌ای که با همکاری دفتر این دانشگاه برنامه‌ریزی شده است، در یک آگهی تبلیغاتی، این رویداد را کمپین ملی برای افزایش آگاهی در مورد بی‌عدالتی‌های جاری از سوی رژیم‌صهیونیستی طی 75 سال گذشته علیه فلسطینی‌ها نامید. فعالیت‌های هفته آپارتاید رژیم‌صهیونیستی شامل نمایش مستند به‌عنوان چهارمین قسمت از مجموعه فیلم‌های فلسطینی و سخنرانی مدیر و موسس موزه فلسطین آمریکا با عنوان 1948 است که درون‌مایه آن، به این موضوع می‌پردازد که در آموزش تاریخ فلسطین دقیقا چه اتفاقی رخ داده است. این دانشگاه که حدود 700 دانشجوی یهودی را در خود جا داده است، حدود 25 درصد از جمعیت دانشگاه را تشکیل می‌دهند. دانشجویان حامی فلسطین به‌نوعی بازوی محرک برای برگزاری کمپین‌های تحریمی در دنیا هستند. این گروه، خود را به‌عنوان یک سازمان دانشجویی مردمی توصیف می‌کند که از آزادی و برابری فلسطین در حمایت از کشور شدن فلسطین حمایت می‌کنند. مطالعات پژوهشی دانشگاهی ارتباط مستقیمی را بین این اقدامات و افزایش قابل توجه راهکارهای یهودستیزانه در دانشگاه‌هایی با جمعیت بزرگ یهودی نشان داده‌اند. 

اعتراض دانشجویان شیکاگو به تدریس یک فرمانده صهیونیست
به گزارش insidehighered، دانشجویان حامی فلسطینی‌ها در دانشگاه شیکاگو به یک ژنرال بازنشسته صهیونیستی که مبارزه با تروریسم پیرامون رژیم‌صهیونیستی را تدریس می‌کند، معترض شدند. یک سازمان مدافع رژیم‌صهیونیستی از شیکاگو به‌دنبال آن است که کمپین گسترده‌تری را محکوم کند. سازمان دانشجویان به‌منظور برقراری عدالت در فلسطین در دانشگاه شیکاگو به‌تدریس معاون سابق اطلاعات نظامی رژیم‌صهیونیستی اعتراض کردند که به گفته موسسه صهیونیستی، گرایش اصلی دانشگاه‌ها، تاب‌آوری اجتماعی در چهارچوب تروریسم طولانی‌مدت علیه رژیم‌صهیونیستی است. 

دانشجویان بریستول مانع سخنرانی نماینده لابی ضد‌فلسطینی

به گزارش middleeastmonitor، حامیان فلسطین در دانشگاه بریستول چندی پیش با صدور بیانیه‌ای تصمیم انجمن آزادی‌بیان را برای میزبانی از نماینده گروه لابی ضد فلسطینی محکوم کردند. در این بیانیه اشاره شده است: «ما انجمن آزادی‌بیان را به‌دلیل دعوت از این لابی‌گران به دانشگاه و بی‌اعتنایی مطلق به کرامت، برابری و رفاه دانشجویان فلسطینی به‌شدت محکوم می‌کنیم.» تصمیم برای برنامه‌ریزی برگزاری سخنرانی‌هایی به ظاهر نژادپرستانه، عملکرد دانشگاه را به‌عنوان فضایی امن برای دانشجویان فلسطینی و فضایی برای تعهدات اخلاقی و قانونی دانشگاه در‌برابر برابری و ارزش‌های مشترک تضعیف می‌کند. این تصمیم سابقه خطرناکی ایجاد کرده و نشان می‌دهد دانشجویان از گروه‌های حاشیه‌نشین از امنیت تضمین شده‌ای در محوطه دانشگاه برخوردار نیستند. همچنین در این بیانیه عنوان شده است که انجمن آزادی‌بیان از شخصی دعوت کرده است که حق موجودیت فلسطینی‌ها را محکوم می‌کند و به لفاظی‌هایی می‌پردازد که رژیم آپارتاید صهیونیستی را پاک جلوه می‌دهد. دانشگاه بریستول عنوان کرده است که سابقه اخیر سخرانی‌های مشابه ضد فلسطینی و افسران ارتش سابق صهیونیستی در سال 2019 ناکافی بودن سیاست سخنرانان خارجی دانشگاه را تایید می‌کند. این حامیان فلسطین خواستار اصلاح فوری و جامع سیاست سخنرانان خارجی شدند. 

انتقاد 100 استاد از طرح دانشگاه کلمبیا برای مرکز جدید تل‌آویو

به گزارش middleeasteye، دانشگاه کلمبیا به تازگی اعلامیه‌ای مبنی بر افتتاح یک مرکز در تل‌آویو منتشر کرده که خشم قریب 100 هیات علمی این دانشگاه را برانگیخته است. آنها نسبت به این اقدام معترض بوده و خواستار لغو این تصمیم شدند که بیشتر از سوی دولت جدید راست افراطی در رژیم صهیونیستی اتخاذ شده است. برنامه‌های این مرکز جدید که به تازگی اعلام شده، در زمینه تغییرات آب‌وهوایی، فناوری و کارآفرینی است و براساس برنامه‌های متعددی است که دانشگاه‌ها پیش‌تر با رژیم صهیونیستی داشته‌اند. دانشگاه کلمبیا چند برنامه تحصیلی در خارج از کشور و برنامه‌های تبادل با دانشگاه‌های رژیم‌صهیونیستی دارد. البته به نظر می‌رسد رژیم‌صهیونیستی ممنوعیت‌هایی را از نظر احراز هویتی و بورس تحصیلی برای برخی اعضای هیات علمی مخالف در نظر خواهد گرفت. در این راستا، تعدادی از استادان و دانشجویان این دانشگاه به دلیل مواضع سیاسی ضد‌صهیونیستی که داشته‌اند در سال‌های اخیر از ورود به رژیم‌صهیونیستی منع شده‌اند. دولت راست افراطی رژیم‌صهیونیستی به رهبری نخست‌وزیر این کشور انتقادات تند شماری از اقشار جامعه آمریکایی از جمله سازمان‌های یهودی لیبرال را دریافت کرده است. با وجود این، در‌حالی‌که این انتقاد جدید علیه این کشور مطرح شده، بسیاری از دانشگاهیان و فعالان، سال‌هاست از رفتار رژیم‌صهیونیستی با فلسطینی‌ها انتقاد می‌کنند و گروه‌های حقوق‌بشر در داخل و خارج از این کشور این اقدام را به معنای آپارتاید عنوان کرده‌اند. 

تجمع ‌هارواردی‌ها علیه یورش به مسجدالاقصی

به گزارش thecrimson، فعالان کالج و دانشکده حقوق هاروارد به دانشجویان و سازمان‌دهندگان منطقه بوستون پیوستند تا در تظاهراتی در میدان کوپلی در پاسخ به خشونت پلیس در مسجدالاقصی در اورشلیم شرکت کنند. پلیس رژیم‌صهیونیستی نخستین بار بامداد چهارشنبه به مسجدالاقصی یورش برد که به دنبال آن دست‌کم 350 نمازگزار فلسطینی دستگیر و 37 فلسطینی و دو افسر پلیس رژیم‌صهیونیستی زخمی شدند. پلیس رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب دومین هجوم را انجام داد. بیش از 100 نفر در تظاهرات روز یکشنبه شرکت کردند که به طور مشترک، دانشجویان دانشگاه بوستون، دانشجویان دانشگاه ماساچوست بوستون و دانشکده حقوق هاروارد در حمایت از فلسطین و ائتلاف علیه آپارتاید، جنبش جوانان فلسطینی و کمیته همبستگی فلسطین کالج هاروارد حضور داشتند. یکی از دانشجویان شرکت‌کننده معتقد است مسجدالاقصی چیزی بیشتر از یک فضای فیزیکی بوده و نماد هویت ملی است. سازمان‌دهندگان این تجمع اعلام کرده‌اند که تظاهرات در حمایت از فلسطین به‌ویژه در روزهای ماه رمضان رشد فزاینده‌ای خواهد داشت. 
علاوه بر این رویداد، کمیته همبستگی فلسطین کالج هاروارد میزبان هفته آپارتاید سالانه رژیم‌صهیونیستی شد. این کمیته چندی پیش این مراسم را برگزار کرد که شامل فهرستی از رویدادها حول محور فلسطین و یک چیدمان هنری می‌شد که مورد انتقاد برخی سازمان‌های دانشگاه یهودی قرار گرفت. این کمیته 7 رویداد را برای این هفته در نظر گرفته بود که ازجمله آنها می‌توان به پنل‌هایی با موضوعیت فعالیت‌های دانشجویی، تجربیات فلسطینی‌ها و همبستگی آفریقای جنوبی و کردهای فلسطینی اشاره کرد و نیز برخی فعالیت‌های هنری نیز در این هفته برگزار شد. چندی پیش، کمیته میزبان پنلی درمورد فعالیت‌های دانشجویی همراه با سخنرانان میهمان از دانشگاه شیکاگو و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی بود که درمورد جو پیرامون فعالیت‌های حامی فلسطین در دانشگاه‌های مربوط خود مورد بحث شد.