تاریخ : Wed 18 Jan 2023 - 14:30
کد خبر : 79137
سرویس خبری : دانشگاه


طرح پویش در تمام واحدهای دانشگاهی لازم‌الاجرا شد

محمد سلطانی، خبرنگار: با ابلاغ بخشنامه اجرایی طرح پویش به روسای استان ها و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد، حالا قرار است این طرح در کل کشور اجرایی شود تا از این طریق دانشجویان همه واحدها بتوانند اشتغال همزمان با تحصیل را تجربه کنند؛ در حالی که تا پیش از این ابلاغ؛ فقط دانشجویان دانشگاه های ازاد 12 استان از این امکان برخوردار بودند. 
بر اساس این طرح، دانشجویی که بر اساس قوانین در زمره دانشجوی پویشی قرار می گیرد که یکی از شرط های آن بهره مندی از حداقل مهارت ها برای کارآموزی در محیط کاری حامی است، متعهد به اخذ واحدهای کارآموزی پویشی خواهد شد که بر اساس آن هر 2 واحد به میزان حداقل 240 ساعت با توجه به مقطع تحصیلی به عنوان موظفی دانشجو در طول دوره تحصیلی ملاک قرار می گیرد، واحدهایی که البته خارج از سقف تعداد واحدهای درسی است و به معنی جایگزین شدن با هیچ واحد الزامی یا اختیاری مربوط به برنامه‌های درسی و سرفصل‌های دروس رشته تحصیلی دانشجو نخواهد بود. در مقابل حامی هم در طرح پویش وظایفی دارد که از جمله آن می توان به این مسئله اشاره کرد که شرایط کاری ایجاد شده از سوی باید باید از حیث امکانات و محیط مورد تایید واحد دانشگاهی قرار بگیرد، البته او این اجازه را هم دارد که بعد از آشنایی با توانایی های دانشجو، در صورتی که هر دو طرف موافق باشند، از دانشجو به عنوان نیروی قراردادی هم استفاده کند، البته شرط این مسئله آن است که به تحصیل تمام وقت دانشجو خللی وار نشود. 
 سیدحاتم مهدوی‌نور، رئیس امور توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد هم در گفتگو با «فرهیختگان» با تاکید بر اینکه تا امروز اجرای طرح پویش به صورت آزمایشی در 12 استان دنبال می شد، گفت: حالا با ابلاغ این شیوه نامه همه واحدهای دانشگاهی در استان های مختلف ملزم به رعایت این شیوه نامه هستند. البته باید به این مسئله اشاره کنم که رویکرد دانشگاه برای حرکت به سمت آموزش های مهارتی از سال 96 که قانون نظام جامع آموزشی فنی و حرفه‌ای و مهارتی که در مجلس شورای اسلامی تصویب و بعد از یک نزدیک به یک سال و شش ماه هم دولت آیین‌نامه اجرایی آن را ابلاغ کرد، آغاز شده بود. 
او با بیان اینکه فعالیت های کاربنیان همه رشته های دانشگاهی را پوشش نخواهد داد، گفت: در حقیقت اصلا نمی توان برای همه رشته ها و بخش های صنعت و خدمات، فعالیت کاربنیان تعریف و راه اندازی کرد؛ با این حال از آنجایی که در نهایت صنعت باید دانشجوی امروز را جذب کند، در این طرح از صنعت کمک گرفته ایم. یعنی آنها دانشجویان را برای اینکه در محیط واقعی کار آموزش ببیند، به همکاری دعوت می کنند.
رئیس امور توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: طرح پویش، در حقیقت طرح آمادگی دانشجویان همزمان با تحصیل است تا بتوانند در دورانی که در دانشگاه حضور دارند، آموزش کار کردن در محیط واقعی را هم پشت سر بگذارند؛ این کار باعث می شود تا آنها برای ورود به صنعت آماده شوند.