تاریخ : Wed 05 Apr 2023 - 23:00
کد خبر : 79090
سرویس خبری : ورزش

طارمی امیدهای کونسیسائو در لیگ را زنده نگه می‌دارد؟

جدال سرنوشت‌ساز بنفیکا-پورتو در لیگ پرتغال

طارمی امیدهای کونسیسائو در لیگ را زنده نگه می‌دارد؟

مهدی طارمی روزهای خیلی خوبی را در پورتو سپری نمی‌کند و اگر چه اوضاع همانند برهه‌ای از فصل قبل که هفته‌ها پایش به گلزنی باز نشده بود بد نیست اما به‌خوبی نتوانسته انتظارات هواداران این تیم را برآورده کند و در گلزنی خیلی موفق باشد.

مسعود خاموشی، خبرنگار:مهدی طارمی روزهای خیلی خوبی را در پورتو سپری نمی‌کند و اگر چه اوضاع همانند برهه‌ای از فصل قبل که هفته‌ها پایش به گلزنی باز نشده بود بد نیست اما به‌خوبی نتوانسته انتظارات هواداران این تیم را برآورده کند و در گلزنی خیلی موفق باشد. پورتو در این فصل اسیر نمایش درخشان بنفیکا شده و این‌طور به نظر می‌رسد که دیگر امیدی برای قهرمانی در لیگ ندارد. اختلاف 10 امتیازی با بنفیکا در صدر جدول باعث شده تا مدافع عنوان قهرمانی عملا بیشترین تلاشش برای حفظ رتبه دوم و کسب سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد باشد. 
طارمی در نخستین فصلی که راهی پورتو شد نمایش خوبی در این تیم داشت و به‌خصوص در نیم‌فصل دوم خود را به‌عنوان بازیکنی موثر و گلزن مطرح کرد اما عملکرد عالی اسپورتینگ لیسبون در آن سال باعث شد تا شاگردان سرجیو کونسیسائو نتوانند به موفقیتی دست پیدا کنند. فصل قبل ستاره ایرانی خط حمله پورتو یکی از موثرترین بازیکنان این تیم در راه فتح لیگ بود و نشان داد که می‌تواند نقشی موثر در خط حمله تیمش ایفا کند و گل‌ها و پاس گل‌های طارمی بود که باعث شد کونسیسائو بتواند تیمش را قهرمان پرتغال کند. 
امسال اما دو عامل مهم باعث شد تا یکی از پرافتخارترین تیم‌های فوتبال پرتغال دوباره در کورس قهرمانی از یکی از رقبای خود جا بماند و این بار نوبت بنفیکا بود که فصلی رویایی را سپری کند. تیم درخشان راجر اشمیت در این فصل تنها یک بار در 90 دقیقه شکست خورده و البته یک بار هم در ضربات پنالتی و در جام حذفی مغلوب رقیب خود شدند که البته هر دو بار براگا بود که این تیم را مغلوب کرد. در لیگ آنها 3 بر صفر صدرنشین را مغلوب کردند و این تنها باری بود که بنفیکا شکست را در لیگ تجربه کرد. با توجه به این شرایط بی‌دلیل نیست که آنها مقتدرانه صدر جدول را در اختیار دارند و طارمی و یارانش امیدی برای رسیدن به آنها ندارند. شرایط در لیگ پرتغال به‌گونه‌ای است که معمولا مدعیان قهرمانی از بین سه تیم پورتو، بنفیکا و اسپورتینگ مشخص می‌شوند و در این شرایط فاصله زیاد آنها با سایر تیم‌ها باعث می‌شود تا آنها اگر در دیدارهای رودررو با همدیگر بتوانند نتایج خوبی کسب کنند، شرایط برای قهرمانی‌شان تا حد زیادی فراهم می‌شود. 
فردا شب دیدار برگشت دو تیم پورتو و بنفیکا در ورزشگاه دالوز برگزار می‌شود و اگر چه حتی با برتری در این دیدار بعید است شانس شاگردان کونسیسائو برای دفاع از عنوان قهرمانی‌شان بیشتر شود اما آنها‌ انگیزه‌های زیادی برای این مسابقه دارند. در بازی رفت و در زمین پورتو این بنفیکا بود که با یک گل به برتری رسید و حالا جدال انتقامی فردا می‌تواند بسیار جذاب و تماشایی دنبال شود. فقط برد پورتو می‌تواند کورس قهرمانی را همچنان داغ نگه دارد و در این شرایط احتمالا شاهد بازی تهاجمی‌تری از یاران طارمی باشیم. 
طارمی در این فصل فراز و نشیب زیادی به‌خصوص در دیدارهای لیگ داشته و حتی افت او و موقعیت‌سوزی‌هایش در مقابل دروازه حریفان سبب شد تا کونسیسائو حتی در برخی دیدارها بهترین مهاجمش را نیمکت‌نشین کند. طارمی اگر‌چه در 10 بازی آخر تیمش در لیگ سه گل و یک پاس گل داشته اما برای بازی فردا‌شب باز هم امید نخست خط حمله این تیم برای گلزنی خواهد بود. 
روزنامه رکورد پرتغال در این‌باره می‌نویسد: «عملکرد طارمی در دیدارهای اخیر پورتو باعث شده تا انتقادات زیادی از او شود و برخی معتقدند که افت پورتو در هفته‌های اخیر حاصل این است که مهاجم ملی‌پوش ایرانی همانند سابق نمایشی درخشان و عالی ارائه نمی‌کند. وقتی طارمی در مقابل دروازه رقبا فرصت‌ها را از دست می‌دهد نتیجه آن عدم نتیجه‌گیری تیم می‌شود و به همین دلیل است که خط حمله پورتو در برخی دیدارها زهر لازم را ندارد. حالا در آستانه دیدار حساس برابر بنفیکا در هفته بیست و هفتم لیگ، باید دید کونسیسائو چه تدابیری برای حل این مشکل دارد و آیا باز هم به طارمی اعتماد خواهد کرد یا نه. البته با توجه به اینکه طارمی در هفته‌های اخیر کمی بهتر از قبل بوده بعید است سرمربی تیم او را دوباره نیمکت‌نشین کند و برای اینکه پورتو همچنان امیدوار به قهرمانی باشد و کورسوی امیدش برای کم کردن فاصله با بنفیکا را حفظ کند احتمالا تیمش را با تمام قوا راهی زمین خواهد کرد.»
طارمی در این فصل 13 گل به ثمر رسانده و در رده سوم بهترین گلزنان فصل قرار دارد و جالب اینکه دو رقیب اصلی او در این جدول هر دو از تیمی هستند که فردا قرار است رودرروی پورتو قرار گیرند. ژوائو ماریو و گونسالو راموس هر دو 17 گله هستند و رقابت نزدیکی برای کسب کفش طلای این فصل لیگ پرتغال دارند. راموس 21 ساله که در جام‌جهانی هم نمایش خوبی ارائه کرد در ابتدای فصل رقیب اصلی طارمی برای آقای گلی بود اما در ادامه هم‌تیمی او هم نمایش خوبی داشت و حالا مهاجم ایرانی پورتو باید 4 گل دیگر بزند تا بتواند امیدوار باشد که بالاخره به یکی از اهدافش که کسب کفش طلا در فوتبال پرتغال است دست پیدا کند. 
در بازی فردا احتمالا سرجیو کونسیسائو مجبور خواهد شد تا از زوج طارمی و تونی مارتینز در خط حمله تیمش استفاده کند چراکه اوانیلسون با مصدومیت مواجه شده و احتمال دارد به این بازی نرسد. علاوه‌بر او شرایط زایدو سانوسی و دیه‌گو کاستا هم مشخص نیست و شاید این دو بازیکن هم نتوانند تیم خود را برای دیدار حساس فردا همراهی کنند. 
راجر اشمیت اما مشکل چندانی در این زمینه ندارد و تقریبا همه نفراتش را برای این مسابقه در اختیار دارد. البته با توجه به اینکه تیم او هفته آینده در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا باید به مصاف اینترمیلان برود شاید بازی فردا را چندان جدی نگیرد و حتی به کسب یک تساوی هم از این مسابقه راضی باشد. جالب اینکه بنفیکا در این فصل لیگ قهرمانان اروپا بدون شکست بوده و حالا با توجه به شرایط رقیب ایتالیایی که در فرم ایده‌آل خود قرار ندارد امیدوار است که بتواند از سد این تیم هم عبور کرده و با توجه به قرعه نسبتا راحتی که در این سمت جدول نسبت به بخش دیگر آن وجود دارد حتی شاید آنها بتوانند یک پای فینال این فصل باشند.