تاریخ : Wed 05 Apr 2023 - 23:00
کد خبر : 79085
سرویس خبری : جهان شهر

جنون صهیون

افراطیون صهیونیست برای حل بحران داخلی خود در مسجدالاقصی دست به جنایت زدند

جنون صهیون

بنیامین نتانیاهو هر زمان که در بحرانی بی‌پایان فرو می‌رود، دست به یک ماجراجویی خارجی یا داخلی می‌زند. اردیبهشت دو سال پیش او با اقدامات تحریک‌آمیز، وارد جنگ 11 روزه با حماس شد تا مانع از سقوط کابینه‌اش شود. این تلاش‌ها نجات‌بخش نبود و او ناچار به برگزاری انتخاباتی زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی شد.

بنیامین نتانیاهو هر زمان که در بحرانی بی‌پایان فرو می‌رود، دست به یک ماجراجویی خارجی یا داخلی می‌زند. اردیبهشت دو سال پیش او با اقدامات تحریک‌آمیز، وارد جنگ 11 روزه با حماس شد تا مانع از سقوط کابینه‌اش شود. این تلاش‌ها نجات‌بخش نبود و او ناچار به برگزاری انتخاباتی زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی شد. اکنون در آستانه چهاردهمین هفته پی‌درپی اعتراضات چند صد هزار نفری علیه اصلاحات قضایی نتانیاهو و با یورش نظامیان صهیونیست در بامداد چهارشنبه به مسجدالاقصی و ضرب‌وشتم صدها فلسطینی نمازگزار و معتکف در این مسجد، نتانیاهو می‌خواهد یکبار دیگر شانسش را امتحان کند و به بهانه این درگیری، مخالفانش را وادار به سکوت و اعتراضات را برای مدتی به حاشیه ببرد. 
به گزارش خبرگزاری‌ها، حمله نظامیان صهیونیست به معتکفان داخل مسجد القبلی در مسجدالاقصی بوده است. نظامیان صهیونیست با یورش به این مسجد قصد داشتند معتکفان را از مسجد خارج کنند. خبرنگار الجزیره گزارش داده که نظامیان صهیونیست با شکستن شیشه‌های مسجد القبلی، اقدام به پرتاب بمب‌های صوتی به داخل مسجد کردند. آنها سپس وارد مسجد شده و با نارنجک‌، گاز، گلوله‌های لاستیکی، باتوم و انبارهای تفنگ به نمارگزاران فلسطینی‌ حمله کرده و آنها را مورد ضرب‌وجرح قرار دادند. در یکی از ویدئوهای منتشر شده از این حمله، نظامیان صهیونیست با باتوم و اسلحه، معتکفین فلسطینی را مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دهند. براساس گزارش سازمان امور اسیران فلسطینی، نیروهای رژیم‌صهیونیستی حدود ۵۰۰ فلسطینی را در داخل مسجد‌الاقصی بازداشت کردند. رسانه‌ها از زخمی شدن حدود یکصد فلسطینی در این یورش خبر می‌دهند. براساس گزارش هلال‌احمر قدس، نظامیان صهیونیست به آمبولانس‌هایی که در حال کمک‌رسانی به مجروحان بودند حمله و از ورود کادر درمان و خدمه آمبولانس به مسجدالاقصی جلوگیری کردند. 

  بهانه درگیری‌ها چیست؟
دلیل اعتکاف فلسطینی‌ها، فراخوان گروه تندرو صهیونیستی موسوم به «بازگشت به کوه هیکل» است. این گروه خواسته بود شهرک‌نشینان صهیونیست و خانواده‌هایشان به بهانه عید «پسح» یهودی وارد مسجدالاقصی شوند و در این مکان مقدس، حیوان قربانی کنند. از امروز پنجشنبه 6 آوریل برابر با 17 فروردین‌ماه، «عید پاک» یهودی‌ها آغاز می‌شود و به مدت یک هفته ادامه دارد. عید پاک، یکی از اعیاد سه‌گانه تورات به شمار می‌رود که برای آن اعمال خاصی پیش‌بینی شده است. رژیم‌صهیونیستی کشتار آیینی را در این مکان ممنوع کرده، اما یهودیان افراطی اصرار دارند در این ایام، حریم مسجد‌الاقصی را نقض کرده و بخشی از اعمال و عبادات خود را در حریم این مسجد به‌جا بیاورند. یکی از افرادی که طی سال‌های گذشته به این کار اصرار داشت، «ایتمار بن‌گویر» بود که اکنون بر مسند «وزارت امنیت داخلی» رژیم اشغالگر تکیه زده است. او دستور حمله به نمازگزاران و معتکفین مسجد‌الاقصی را صادر کرد تا زمینه برای هتک‌حرمت این مکان مقدس ادیان ابراهیمی فراهم شود. 
 درخواست‌های افراط‌گرایان صهیونیست برای احیای این عمل، از جمله پیشنهاد پاداش‌های نقدی به هر کسی که حتی تلاش می‌کند حیوانی را به داخل محوطه بیاورد، نگرانی مسلمانان را در مورد توطئه رژیم برای تصرف این مکان افزایش داده است. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس در بیانیه‌ای درخصوص طرح شهرک‌نشینان برای قربانی در داخل مسجدالاقصی به‌شدت هشدار داد و صهیونیست‌ها را از هرگونه حماقت و تعرض به مسجدالاقصی برحذر داشت. فلسطینیان نیز بر این اساس و با هدف جلوگیری از یورش شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی، دست به اعتکاف زدند. با وجود تصرف بیت‌المقدس شرقی، رژیم‌صهیونیستی در سال 1967 متعهد به قبول شرایط تاریخی شد که براساس آن، مسلمانان می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز به آنجا بروند. طبق این شرایط صهیونیست‌ها می‌توانند در زمان‌های معین، تحت نظارت دقیق از طریق دروازه مغرب به آن دسترسی داشته باشند، اما مجاز به دعا خواندن در آنجا یا ورود به آن با داشتن نمادهای مذهبی نیستند. در سال‌های اخیر صهیونیست‌های افراطی تلاش کرده‌اند تا با حضور در این بخش، اقدام به خواندن دعا کنند. آنها اکنون یک گام به جلوتر برداشته و خواهان قربانی شدن حیوانات در این مکان شده‌اند. 
همزمان با حمله نظامیان صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی و بیرون کردن آنان از این مسجد، شهرک‌نشینان صهیونیست تعرض به مسجدالاقصی را آغاز کردند. یک گروه شهرک‌نشین متشکل از 800 صهیونیست با حمایت ارتش اسرائیل صبح دیروز به مسجدالاقصی یورش بردند. 

  شلیک موشک مقاومت
در پی یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی، رسانه‌های صهیونیستی از شلیک دست‌کم 10 راکت از نوار غزه به‌سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین از جمله شهرک «سدیروت» همجوار با غزه خبر دادند. براساس این گزارش، این حملات راکتی خسارت‌هایی به شهرک‌های صهیونیست‌نشین وارد کرد ولی تلفات جانی به‌همراه نداشته است. همچنین یورش بامدادی نظامیان رژیم اسرائیل به شهر الخلیل با مقاومت رزمندگان فلسطینی پاسخ داده شد. در این یورش یک نظامی صهیونیست با گلوله رزمندگان مقاومت فلسطینی در شهرک «أمر» در شمال الخلیل زخمی و بنا به گزارش رسانه‌های عبری راهی بیمارستان شد. رسانه‌های فلسطینی همچنین از درگیری شدید بین نیروهای مقاومت در طولکرم و نظامیان صهیونیست خبر دادند که بامداد روز چهارشنبه به این منطقه یورش برده‌اند. جوانان فلسطینی یک برج دیده‌بانی ارتش رژیم‌صهیونیستی را در ورودی اردوگاه العروب در الخلیل به آتش کشیدند. 
زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین از فلسطینی‌ها خواست که خود را برای درگیری اجتناب‌ناپذیر با شهرک‌نشین‌ها طی روزهای آتی آماده کنند. یکی دیگر از اعضای این جنبش نیز تاکید کرد، مقاومت با تحولات جاری در مسجد الاقصی فاصله زیادی ندارد و نبرد شمشیر قدس برای دفاع از آن بود. 

  ارتش رو به زوال 
در پی رخدادهای روز گذشته، ارتش رژیم‌صهیونیستی در تمامی مناطق از جمله مناطق مرزی به حال آماده‌باش کامل در آمده و تاکید کرده است: امروز «روزی حساس و خطرناکی» است. ارتش رژیم اسرائیل همچنین از شهرک‌نشینان صهیونیست در نوار مرزی با غزه خواست که به‌دلیل حملات احتمالی مقاومت فلسطین همچنان در پناهگاه‌های خود باقی بمانند. 
آماده‌باش مکرر ارتش، توان رژیم‌صهیونیستی را بسیار کاهش داده است. تا پیش از تنش‌های اخیر، بر اثر تنش‌های سال ۲۰۲۱ به مرور نیمی از ارتش رژیم در کرانه باختری مستقر شده بودند. با تنش‌های فعلی این میزان به ۶۰ درصد رسیده است. این سطح از استقرار نیرو باعث فرسایش شدید ارتش صهیونیستی شده و نظامیان این رژیم به دنبال استعفای از ارتش هستند. چندی قبل نشریه «هاآرتص» به نقل از یک مقام ارشد نظامی ادعا کرده ارتش دستور بزرگ‌ترین فراخوان سراسری نیروهای ذخیره را از زمان جنگ 1973 صادر کرده است. این مساله نشان‌دهنده وخامت جدی اوضاع در سرزمین‌های اشغالی است. به گزارش فارس، وب‌سایت عبری زبان واللا، در مصاحبه با یکی از فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی، بدون افشا کردن نام این فرمانده ارتش، به وضعیت اسفناک و ازهم‌پاشیده ارتش رژیم‌صهیونیستی اشاره می‌کند که پدیده نافرمانی و امتناع نیروهای ذخیره در معرفی خود به برنامه‌های آموزشی ارتش، تنها یکی از مصائب آن است. شخص مذکور در ارتش رژیم‌صهیونیستی به‌عنوان فرمانده تیپ، لشکر و مسئول جذب نیرو و به‌عنوان فرمانده دانشکده‌های نظامی ارتش رژیم‌صهیونیستی خدمت کرده و دارنده نشان شجاعت در نبرد به‌عنوان فرمانده نیروهای ذخیره در جنگ یوم کیپور است. او گفته: «مبارزه بین جناح‌های راست و چپ، مذهبی و سکولار، بر سر اصلاحات قضائی که این روزها منجر به امتناع و نافرمانی از ثبت‌نام در برنامه‌های‌آموزی ارتش در میان نیروهای ذخیره ‌شده است و گسترش پیدا کرده است، این ترس را ایجاد کرده است که این امتناع و نافرمانی به نیروهای ارتش نیز سرایت کند. روند امتناع و نافرمانی به ظریف‌ترین بافت روابطی که سال‌ها در درون واحدها ایجاد شده است آسیب جدی می‌رساند، ازجمله انسجام و ضمانت متقابل برای یکدیگر. این ضربه مهلکی به ‌انگیزه و روحیه نیروها در درون واحدهای نظامی‌شان خواهد بود. از درهم‌شکستن اگر تشدید شود راه برگشتی نیست، پایان کار ارتش است.»

  انفجار در راه است
منابع صهیونیستی نگرانی نهاد نظامی اسرائیل را از انفجار اوضاع فلسطین به دنبال حملات وحشیانه رژیم‌صهیونیستی به معتکفان در مسجدالاقصی را فاش کردند. به گزارش فلسطین الیوم، شبکه 13 رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد که فرماندهی نظامی اسرائیل نگران است که رویدادهای اخیر در مسجدالاقصی به وضعیت انفجاری در قدس، کرانه باختری و نوار غزه منجر شود. براساس گزارش این شبکه صهیونیستی، انفجار اوضاع در مسجدالاقصی ایجاب می‌کند که اسرائیل در کنار توجه به اتفاقاتی که ممکن است در جبهه شمالی رخ دهد، عمده تمرکز خود را معطوف به عرصه فلسطین کند. این رسانه صهیونیستی مدعی شد که اسرائیل به دنبال آرام کردن این رویدادها قبل از «عید پاک» یهودیان است. روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» نیز با اشاره به مجروح شدن دو نظامی صهیونیستی توسط یک جوان فلسطینی در شهرک «ریشون لتسیون» واقع در جنوب تل‌آویو اعلام کرد که وقوع درگیری‌ها در مسجدالاقصی در سایه تداوم عملیات مقاومتی فلسطینیان صورت می‌گیرد. 
طی ماه‌های گذشته همزمان با تشدید اوضاع در اراضی اشغالی ناظران امور و کارشناسان سیاسی و نظامی امور منطقه اعلام کردند که اکنون همه نشانه‌ها حاکی از وقوع انتفاضه سوم در کرانه باختری اشغالی است. اتفاقی که هم‌اکنون در این منطقه در جریان است، تا حدی درستی این تحلیل‌ها را ثابت می‌کند. 
همین نگرانی‌ها باعث شده یک مسئول اسرائیلی از تلاش‌هایی برای مهار تنش امنیتی بعد از حوادث اخیر در مسجد الاقصی، کرانه باختری و نوار غزه خبر دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، ارتش رژیم‌صهیونیستی در پیامی به حماس بر «آرامش در ازای آرامش» تاکید کرد. در این پیام آمده است که ارتش خواهان امتناع از تشدید اوضاع قبل از عید پاک یهودیان است. 

  ماجراجویی‌های بی‌نتیجه بی‌بی
نتانیاهو زخم خورده آتش‌بازی‌های احمقانه است ولی با این حال به نظر می‌‌رسد او به وضعیتی دچار شده است که راه گریزی جز حفظ قدرت با جنایت ندارد. او 5 سال پیش دست به یک ماجراجویی احمقانه زد و با دست خودش، خودش را سرنگون و رژیم‌صهیونیستی را به یک بی‌ثباتی عمیق سیاسی دچار کرد. در نوامبر 2018 نیروهای ویژه رژیم‌صهیونیستی قصد نفوذ مخفیانه به خان‌یونس در نوار غزه را داشتند اما این عملیات لو رفت و منجر به درگیری جدی بین دو طرف شد. تداوم درگیری‌ها باعث موشک‌باران شهرها و شهرک‌های رژیم‌صهیونیستی و درنهایت توافق  آتش‌بس شد. آویگدور لیبرمن وزیر دفاع وقت کابینه نتانیاهو در اعتراض به این اقدام، استعفا کرد و به همراه چهار تن از اعضای حزب خود از دولت خارج شد. با این اقدام کرسی‌های دولت نتانیاهو در پارلمان 120عضوی رژیم‌صهیونیستی از 67کرسی به 61کرسی کاهش یافت. با خروج لیبرمن دولت نتانیاهو از اکثریت ساقط نشد اما با کاهش اعتبار آن و بروز شکاف در دولت، وی تصمیم گرفت تا با انحلال پارلمان به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام برود. این تصمیم منجر به برگزاری چندین انتخابات پی‌در پی در سرزمین‌های اشغالی شد. درنهایت در پنجمین انتخابات، نتانیاهو برای بازگشت به قدرت ناچار به ائتلاف با رادیکال‌ترین صهیونیست‌ها شد. برخلاف سال 2018، او اکنون درگیر بحرانی بسیار شدید است. 13 هفته است که چند صد هزار نفر از مخالفانش راهی خیابان‌های سرزمین‌های اشغالی می‌شوند تا اعتراض‌شان را نسبت به طرح جنجالی قضایی وی، اعلام کنند. با وجود توقف این طرح، معترضان همچنان شنبه‌ها به خیابان می‌آیند. نتانیاهو برای رهایی از این وضعیت، دست به ریسک‌های پرخطری زده است. یکی از آنها، 4 حمله به سوریه در بازه‌ای کمتر از یک هفته بوده است. در جریان این حملات دو نیروی مستشاری ایران در سوریه به شهادت رسیدند. پوشش گسترده شهادت این دو مستشار در ایران، نشان می‌دهد تهران تدارک مفصلی برای صهیونیست‌ها دیده است. اینکه پاسخ ایران در چه سطحی خواهد بود و چه تبعاتی بر این رژیم خواهد داشت، در روزها یا هفته‌های آینده مشخص خواهد شد. نتانیاهو در گام دوم، سناریوی نخ‌نما شده و تکراری همیشگی‌اش را به اجرا گذاشت و با حمله به مسجدالاقصی، تلاش کرد تا با ایجاد یک جبهه درگیری داخلی، از حجم اعتراضات بکاهد. او دو سال قبل نیز همین سناریو را پیاده‌ کرد و با هدف ایجاد شکاف در بین مخالفانش، پلیس رژیم‌صهیونیستی را مامور حمله به مسجدالاقصی در ماه رمضان کرد تا سرزمین‌های اشغالی چند هفته ناآرامی و درگیری را تجربه کند. ماجرا از این قرار بود که در اردیبهشت ماه سال 1400، پس از گذشت دو سال از محدودیت‌های کرونایی، مسلمانان فلسطینی در ماه رمضان دست به تجمع گسترده در مسجدالاقصی زدند. علت تجمع فلسطینی‌ها، آزار و اذیت صهیونیست‌ها و همچنین ساخت محلات و شهرک‌های گوناگون در اطراف شهر قدس و اعمال فشار بر مسلمانان برای خروج از این شهر به‌دنبال یهودی‌سازی کامل آن بود. در مواجهه با اعتراضات فلسطینی‌ها، صهیونیست‌ها با حمله به مسجدالاقصی مسلمانان را به‌شدت سرکوب کردند. درنتیجه این حملات مسلمانان پناه‌گرفته در مسجدالاقصی از طریق بلندگوهای این مسجد از «محمد الضیف» فرمانده اسطوره‌ای گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی قدس درخواست کمک کردند. در پی این درخواست نیروهای مقاومت در غزه به صهیونیست‌ها اولتیماتوم دادند تا طی چند ساعت از مسجدالاقصی خارج شده و بازداشتی‌های اخیر را نیز آزاد سازند. با عدم عقب‌نشینی صهیونیست‌ها، مقاومت اسلامی نبرد «شمشیر قدس» را کلید زد و شهرک‌های صهیونیستی را هدف موشک‌های خود قرار داد. این درگیری 11 روزه درنهایت با اعلام  آتش‌بس یک‌طرفه از سوی دولت نتانیاهو و پذیرش شکست در برابر مقاومت به پایان رسید.