تاریخ : Tue 04 Apr 2023 - 23:44
کد خبر : 79057
سرویس خبری : دانشگاه

دانشگاه از ارائه راهکار اقتصادی  به دولت جا مانده است

رئیس دانشگاه آزاد استان بوشهر:

دانشگاه از ارائه راهکار اقتصادی  به دولت جا مانده است

مقام‌معظم‌رهبری امسال هم با آغاز سال ۱۴۰۲ هجری شمسی، مهم‌ترین مساله کشور در سال گذشته را موضوع اقتصاد و معیشت مردم دانستند و با تاکید بر اینکه امسال نیز اقتصاد، مساله اصلی کشور است، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» اعلام کردند.

راضیه فلاح، خبرنگار:مقام‌معظم‌رهبری امسال هم با آغاز سال ۱۴۰۲ هجری شمسی، مهم‌ترین مساله کشور در سال گذشته را موضوع اقتصاد و معیشت مردم دانستند و با تاکید بر اینکه امسال نیز اقتصاد، مساله اصلی کشور است، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» اعلام کردند. به‌نظر می‌رسد اگر دولت برای حل بسیاری از این مسائل‌ به‌جای استفاده از الگوهای خارجی بر دانشگاه و دانشگاهیان تکیه کند؛ می‌توان با ساخت و اجرای یک مدل به‌روز ایرانی و اسلامی بسیاری از این مسائل و مشکلات را در مدت زمان به‌مراتب کمتر حل و فصل کرد. درخصوص این موضوع با سروش حیدری‌سنگستانی، رئیس دانشگاه آزاد استان بوشهر گفت‌وگوی کوتاهی داشته‌ایم که در ادامه آمده است.

 در حوزه اقتصاد فرهنگ‌سازی درست انجام نشده است
سروش حیدری‌سنگستانی، رئیس دانشگاه آزاد استان بوشهر درخصوص وظیفه آموزش عالی کشور در تحقق و عملیاتی کردن شعار سال، عنوان کرد: «به‌طور ویژه 14 سال است که مقام‌معظم‌رهبری با توجه به شرایط جامعه، ابتدای هر‌سال یک عنوان اقتصادی را برای جهت‌دهی به اقدامات همه سازمان‌ها و ارگان‌ها مشخص می‌کنند. باتوجه به تاکیدات هر‌ساله رهبر انقلاب و مشکلات اقتصادی‌ای که امروز در جامعه وجود دارد، مشخص می‌شود که هنوز در حوزه اقتصاد فرهنگ‌سازی درست انجام نشده است. همین امر نیز باعث شده که تاکنون کشور درگیر مسائل مختلف اقتصادی باشد.»  او در ادامه در‌خصوص شاخص‌های اصلی اقتصادی گفت: «در علم اقتصاد چند شاخصه اصلی مانند تورم، نقدینگی، تولید و سیاست‌های اقتصادی مانند سرعت جابه‌جایی پول وجود دارد. با توجه به اینکه هنوز کشور در بسیاری از این مسائل درگیر مشکلات بسیار است؛ یعنی دانشگاه‌ها در انجام وظیفه خود به‌درستی عمل نکرده‌اند. این در‌حالی است که دانشگاه باید طرف دیگر و نقش تصمیم‌ساز برای سیاستگذاران را بازی می‌کرد. در این سال‌ها دانشگاه باید به‌عنوان یک ارگان یا مدرسه اجتماعی در بسیاری از موارد ورود می‌کرد تا امروز یک الگوی درست و مشخصی برای اقتصاد در کشور ساخته می‌شد. نبود این الگوسازی در‌نتیجه رجوع نشدن به دانشگاه بوده و حتی در مواردی نیز که رجوع به دانشگاه شده، این نهاد علمی نتوانسته درست در این حوزه ورود کند.» حیدری‌سنگستانی درخصوص بسترسازی‌های جدید دانشگاه اظهار کرد: «آموزش عالی کشور در یک مدت طولانی روی آموزش صرف متمرکز شده بود. نتیجه و تمرکز آموزش عالی و به‌طور ویژه دانشگاه آزاد روی صرف آموزش در این سال‌ها بوده و با توجه به شرایط آن روز جامعه یک اقدام خوب و مثبت نیز بوده است. اما واقعیت این است که جامعه امروز نیازهای دیگری نیز دارد. شعار سال گذشته روی بسترسازی برای تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین متمرکز بود و دانشگاه آزاد توانست به‌عنوان یک دانشگاه پیشرو با قدرت و سریع در این بخش عمل کند و خروجی آن نیز رویداد ملی عصر امید بود.» 

 تورم و تولید دو سر یک معادله هستند
رئیس دانشگاه آزاد واحد بوشهر در ادامه با بیان اینکه امسال نیز دوباره به مسائلی در همان مسیر اقتصادی سال گذشته توجه شده، افزود: «تورم و تولید دو سر یک معادله هستند و به‌طور قاعده اگر نتوان نقدینگی را کاهش داد و یا سیاست‌های پولی مالی درستی را پیاده‌سازی کرد، نمی‌توان تولید را نیز افزایش داد. از سوی دیگر نیز اگر نتوان تولید را به‌سمت رشد حرکت داد، همواره همان مشکلات اقتصادی در کشور پا برجا خواهند ماند. در اینجا باید دانشگاه وارد میدان شود تا در گام نخست برای تربیت دانشجویان قوی عمل کند و آنها را براساس الگوهای به‌روز ایرانی اسلامی و بر پایه کتب مدون آموزش دهند.» او خاطرنشان کرد: «در ادامه باید دستورالعمل‌هایی برای ارائه به دولت و پیشنهاد به مسئولان توسط دانشگاهیان نوشته شود. در آخر نیز اقدامات اجرایی باید به‌درستی با جهاد تبیین به مردم اطلاع‌رسانی شوند. برای مثال امسال بعد از چندین سال رشد نقدینگی کشور منفی شد، اما متاسفانه این امر و سیاست‌های اجرایی آن به‌درستی برای مردم کشور و دانشگاهیان تبیین نشد.»

 دانشگاه درحوزه تدوین و تبیین کتب  و مبانی جدید پیش برود
او درخصوص اقدام‌هایی که دانشگاه آزاد باید برای تحقق شعار سال انجام دهد، بیان کرد: «دانشگاه آزاد خیلی از مسیر را طی کرده است. امروز این دانشگاه در کشور یک شبکه قدرتمند شده و به‌طور قاعده اگر تصمیمی در آن گرفته شود، به‌راحتی به همه کشور سرایت می‌کند. با این توضیح می‌توان گفت که دانشگاه آزاد می‌تواند به‌عنوان یک دانشگاه موثر و تصمیم‌ساز باشد. برای مثال برای گام نخست می‌تواند درحوزه تدوین و تبیین کتب و مبانی جدید پیش برود.» حیدری‌سنگستانی در ادامه افزود: «یک‌سری توانمندی‌هایی نیز در دانشگاه وجود دارد که پیش از این متاسفانه مغفول مانده بود. برای مثال اگر امروز تولید افزایش پیدا کند، به‌طور حتم می‌توان نقدینگی و تورم را نیز در کشور مهار کرد. همچنین دانشگاه آزاد در حوزه زیرساخت و نیروی انسانی ظرفیت‌های بالایی دارد و می‌تواند مانند سال گذشته ساختارهایی را برای برپایی عصر امید تخصصی ایجاد کند. مانند اقدامی که استان بوشهر انجام داد و شرکت‌ها را به دل صنایع برد و بستری را برای ارتباط بین دانشگاه و صنعت فراهم کرد. حتی می‌توان این اقدام را به حوزه‌های دیگر مانند خدمات نیز گسترش داد و از آن به‌عنوان پیشنهادی برای ورود با قدرت دانشگاه به حوزه صنایع سود برد. از سوی دیگر برای صنایع بزرگ پشتوانه بودن دانشگاه برای شرکت‌های دانش‌بنیان به‌درستی تعریف می‌شود.» رئیس دانشگاه آزاد استان بوشهر درباره برنامه‌هایی که این استان برای سال جدید دارد نیز صحبت کرد و توضیح داد: «به‌طور خاص عصرامید‌های تخصصی در حوزه نفت و انرژی و دیگر حوزه‌هایی که ظرفیت‌های لازم آن در استان وجود دارد، برگزار خواهد شد. همچنین در‌نظر داریم تا برای تبیین مباحث حوزه کنترل تورم، جلساتی به‌منظور شناساندن شرایط امروز اقتصاد کشور به مردم در دانشگاه برگزار شود. از سوی دیگر به‌علت آنکه دانشگاه نمی‌تواند در بخش مهار تورم به‌صورت سلبی وارد شود، پیشنهادهایی برای تصمیم‌سازی به دولتمردان از سوی دانشگاه ارائه خواهد شد.»
او در ادامه درباره دیگر برنامه‌های سال جدید دانشگاه آزاد این استان گفت: «متاسفانه دانشگاه آزاد این استان مشکلات زیرساختی بسیاری دارد که باید ابتدا این مشکلات اصلاح شوند. برای اجرای بهتر برنامه‌ها برخی از موانع پیش‌رو کنار زده خواهند شد و همچنین برخی اقدام‌ها نیمه مانند سروسامان دادن به سایت عالی شهر، ساخت درمانگاه دانشگاه و عقد قرارداد برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت جدی دنبال می‌شوند.»
حیدری‌سنگستانی در توضیح سایت عالی شهر عنوان کرد: «یک سایت دانشگاه آزاد که در 40 کیلومتری شهر بوشهر به مساحت 200 هکتاری قرار دارد که متاسفانه این سایت در سال‌های گذشته به‌صورت نیمه‌متروکه در‌آمده است. در‌نظر داریم با یک‌سری اقدامات این سایت دانشگاه تبدیل به احسن شود.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد بوشهر در پاسخ به سوال منظور از تبدیل به احسن در این خصوص چیست؟ اظهار کرد: «در‌حال‌حاضر تصمیمات مختلفی وجود دارد و هنوز تصمیم نهایی برای اجرا اتخاذ نشده است. به‌محض اخذ تصمیم نهایی اجرای طرح به مرحله عملیاتی خواهد رسید.»