تاریخ : Mon 19 Dec 2022 - 15:00
کد خبر : 78955
سرویس خبری : دانشگاه


ایده های دانشجویان تحصیلات تکمیلی فناورانه است

حسن نعمتی،خبرنگار: بهره مندی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی را می توان ظرفیت دانشگاه ها برای انجام فعالیت های پژوهشی دانست. دانشجویانی که اگر در مقطع دکتری مشغول به تحصیل باشند، فارغ از رشته شان، یکی از کارویژه های آنها انجام فعالیت های پژوهشی است. اتفاقی که درست است در سایه نظارت و هدایت اساتید انجام می شود، اما می توان از این ظرفیت در راستای انجام فعالیت های برون دانشگاهی و درآمدزایی هم بهره گرفت؛ اما موضوع مهم این است که دانشگاه ها هم باید تسهیلاتی را برای ایجاد انگیزه در میان این قشر ایجاد کنند. 
نعمت هدایت، رئیس مرکز نوآوری و رشد دانشگاه محقق اردبیلی درباره این مسئله به «فرهیختگان» با تاکید بر اینکه تلاش مان این است تا بتوانیم با ایجاد فضای کار مشترک و همچنین برگزاری رویدادهای مختلف انگیزه دانشجویان را در این زمینه افزایش دهیم، گفت: خوشبختانه دانشجویان این دانشگاه، ایده های فناورانه مختلفی دارند و با ارائه ایده هایشان ما نیز تلاش می کنیم تا بستر اجرایی شدن آنها را فراهم کنیم. نکته مهم اینکه با توجه به تغییرات صورت گرفته، امروز عمده ایده ها و فعالیت ها پژوهشی به سمت حل یکی از چالش های جامعه و صنعت حرکت کرده است که این اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. 
او با تاکید بر اینکه، امروز پژوهش ها به سمت پژوهش های کاربردی حرکت کرده است، ادامه داد: امروز دیگر این اساتید نیستند که به دنبال انجام پژوهش فناورانه و نوآورانه می روند، بلکه دانشجویان هم تلاش می کنند تا با حضور جدی در این حوزه بتوانند ایده هایی را برای حل مشکلات موجود ارائه دهند. ما نیز در این میان تلاش می کنیم تا بتوانیم ارتباط موثری را میان هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان خود با بخش های مختلف صنعتی و دولتی برقرار کنیم. 
رئیس مرکز نوآوری و رشد دانشگاه محقق اردبیلی در همین زمینه بیان داشت: هدف مان این است که بتوانیم بیزنس پلنی را به شرکت های مستقر در این مرکز ارائه دهیم تا به تدریج روند ورود به بازار را فرا بگیرند؛ چرا که قرار نیست همیشه از این شرکت ها حمایت کنیم. در این میان نکته ای که نباید فراموش کرد هم این است که کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و اگر می خواهیم از وضعیت فعلی خارج شویم، باید به دانشجویان که می توانند کارهای فناورانه انجام دهند، بیش از پیش بها دهیم.