تاریخ : Wed 18 Jan 2023 - 16:30
کد خبر : 78954
سرویس خبری : دانشگاه


6 تغییر مهم آیین نامه پذیرش استعدادهای درخشان وزارت علوم 

حسن نعمتی، خبرنگار: اگر به عنوان دانشجوی استعداد درخشان شناخته شوید، یعنی می توانید به راحتی و بدون اینکه منتظر برگزاری آزمون باشید، بعد از پایان مقطع کارشناسی تان، برای ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام کنید. این موقعیتی است که تنها در اختیار این دانشجویان قرار می گیرد و دیگر دانشجویان باید همان مسیر معمول را برای رفتن به مقطع بالاتر دنبال کنند. البته شناسایی استعدادهای درخشان هم بر اساس ملاک های مشخصی صورت می گیرد و که یکی از این ملاکها، مربوط به داوطلبانی می شود که به عنوان برگزیدگان آزمون سراسری از سوی سازمان سنجش معرفی می شوند، در زمره آنها قرار می گیرند. برگزیدگان المپیادهای علمی دانش‌آموزی کشور و برخی از جشنواره ها مانند جشنواره خوارزمی هم عنوان استعداد درخشان را یدک خواهند کشید. با این حال وزارت علوم هم مانند وزارت بهداشت آیین نامه ویژه ای را دارد که بتوان در طول تحصیل هم دانشجویان با استعداد را شناسایی کرد؛ آیین نامه ای که اخیرا منتشر شده و تفاوت های قابل توجهی هم با آیین نامه قبلی دارد. 
درآیین نامه جدید پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان دوره کارشناسی ارشد 8تغییر برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد دارد که عملا شرایط را برای ورود به این مقطع باز گذاشته و هم این امکان را می دهد که دایره انتخاب دانشجویان استعدادهای درخشان بازتر شود که مهمترین این تغییرات را می توان در ملاک قرار گرفتن معدل کل به جای میانگین نمرات و ارزیابی 20 درصد برترین های هم رشته و هم ورودی به جای 15 درصد برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد دانست.
البته این آیین نامه تکلیف سنوات مجاز تحصیلی برای دانشجویان دارای شرایط خاص را هم مشخص کرده و در مقابل دانش آموختگان دانشگاه های مجازی، فراگیر پیام نور و آزمون های اختصاصی داخلی هم می توانند در زمره استعدادهای درخشان تعریف شوند. افزایش امکان جذب دانشجوی استعداد درخشان تا سقف 30 درصد برترین ها و امکان پذیرش این دانشجویان در دانشگاه آزاد، پیام نور، فنی و حرفه ای، علمی و کاربردی و پردیس های خودگران که برای اولین بار انجام می شود هم از دیگر تغییرات آیین نامه است.