تاریخ : Fri 20 Jan 2023 - 15:00
کد خبر : 78953
سرویس خبری : دانشگاه


واحد قزوین و آوازه جهانی اش در حوزه روبوکاپ

حسن نعمتی، خبرنگار: واحد قزوین دانشگاه ازاد اسلامی را می توان یکی از واحدهای مطرح در حوزه رباتیک کشور دانست. این واحد دانشگاهی که مراکز تحقیقات مختلفی اعم از مرکز تحقیقات مدیریت و بهره‌وری، مکاترونیک، فناوری‌های نوین مهندسی صنایع و مکانیک، معماری و شهرسازی و سیستم‌های هوشمند در علوم شناختی دارد، اما واقعیت این است که موفقیت دانشجویان این دانشگاه در مسابقات جهانی ربوکاپ باعث شده تا نام این واحد در سطح جهان هم مطرح باشد. 
محمد نوروزی مدیر مرکز تحقیقات مکاترونیک این واحد دانشگاهی در گفتگو با «فرهیختگان» با تاکید بر اینکه در سطح کشور این مرکز را به عنوان یک مرکز تحقیقاتی موفق می شناسند، گفت:  با توجه به حیطه کاری این مرکز، تیم های مستقر در آن در برخی از حوزه ها مانند هوش مصنوعی، سیستم های هوشمند، پردازش تصاویر، سیستم های تشخیص تصاویر، طراحی و ساخت سیستم‌ مکانیکی ربات و.. فعال هستند. هدفمان نیز آن است که بتوانیم دانش فنی لازم را برای همراه شدن با اقتصاد دنیا در حوزه هوش مصنوعی به این تیم ها ارائه دهیم.
به گفته او، ارائه خدمات اجرا و مشاوره تخصصی در اتوماسیون صنعتی و رباتیک، تجاری سازی محصولات تولیدی و همچنین بسترسازی برای حضور در مسابقات رباتیک جهانی از جمله برنامه هایی است که در این مرکز به تیم های دانشجویی ارائه می شود. 
نوروزی با بیان اینکه از سال 92 تا امروز توانستیم با 7 شرکت در حوزه های مختلف مانند معاونت علمی ریاست جمهوری، شرکت غذایی درنا و ... قرارداد همکاری امضا کردیم، اظهار داشت: قرارداد با 9 موسسه ملی و بین المللی را هم باید از دیگر دستاوردهایمان در این بازه زمانی دانست. نکته دیگر اینکه تنها امسال توانستیم از قبال انجام چند پروژه برون دانشگاهی درآمد 5 میلیارد تومانی کسب کنیم. 
مدیر مرک تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد واحد قزوین خاطر نشان کرد: تیم روبوکاپ این واحد در سطح بین الملل به خوبی حاضر شده به طوری که توانسته در 8 دوره از مسابقات بین المللی روبوکات مقام اول و یا نهایتا نائب قهرمانی را به دست آورد که این مسئله نشان از فعالیت جدی این تیم در داخل این واحد دانشگاهی است.