تاریخ : Sat 18 Feb 2023 - 16:30
کد خبر : 78927
سرویس خبری : دانشگاه


ظرفیت تولید انرژی های غیرفسیلی در هند به 42 درصد رسید 

حسن شعبانی، خبرنگار: آلودگی هوا امروز به یکی از چالش های زیست محیطی دنیا تبدیل شده و تعداد شهرهای آلوده تنها به ایران محدود نمی شود. تقریبا همه کشورها با این معضل دست و پنجه نرم می کنند. با این حال چند سالی است که بحث استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و همچنین حرکت به سمت به کارگیری فناوری های روز در راستای کاهش الودگی هوا به سیاست اصلی برخی از کشورها تبدیل شده است تا از این طریق بتوانند تعداد روزهای هوای پاک شان را افزایش دهند. 
در این میان هند با توجه به جمعیت زیادی که دارد، یکی از کشورهای آلوده امروز دنیا محسوب می شود. بر اساس گزارشی که از سوی  pibمنتشر شده؛ هند چهارمین کشور از حیث ظرفیت به کارگیری انرژی های تجدیدپذیر و نصب انرژی‌های بادی و خورشیدی است و همین ظرفیت به مسئولین هندی اجازه داده تا طی سال های اخیر ظرفیت تولید انرژی از منابع غیر از سوخت های فسیلی به 42.26 درصد افزایش یابد. البته طرح های هند برای کاهش آلودگی هوا تنها به افزایش ظرفیت این انرژی ها محدود نشد و توسعه پارک‌های خورشیدی را باید جزو برنامه های مهم دیگر این کشور برای رسیدن به هوای پاک معرفی کرد. 
این پارک ها که بستر لازم برای اتصال پروژه های انرژی خورشیدی به شبکه در مقیاس بزرگ را فراهم می کند؛ قرار است این کشور را تا سال 2024 به ظرفیت تولید 40 گیگاوات برق از این طریق سوق دهد. البته در حال حاضر این کشور امکان استفاده بیش از 10 گیگاوات را در 17 پارک در اختیار دارد. همچنین مسئولین دولتی این کشور در نظر دارند تا بستر استفاده از انرژی های خورشیدی را برای کشاورزان هم فراهم کنند تا از این طریق میزان استفاده از سوخت های فسیلی در این بخش هم کاهش یابد. 
تامین مالی برای رفع آلودگی هوا هم از دیگر مسائلی است که دولت هند برای رفع آن قراردادهایی را با شرکت انرژی خورشیدی هند و بانک جهانی به امضا رسانده تا از این طریق بتواند از وام 150 میلیون دلاری و 28 میلیون دلاری صندوق فناوری پاک و کمک‌هزینه 22 میلیون دلاری برای کمک به هند برای افزایش انرژی‌های پاک استفاده کند. این قراردادها برای دستیابی دولت هند به 500 گیگاوات انرژی تجدیدپذیر تا سال 2030 منعقد شده است. 
هند در نظر دارد تا با تدوین و اجرای چنین برنامه هایی بتواند با افزایش نصب ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر، انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2070 به صفر برساند؛ مولفه ای که باعث ایجاد بازار 80 میلیارد دلاری تولید  فناوری‌های کربن پایین در این کشور تا سال 2070 خواهد شد.