تاریخ : Tue 01 Nov 2022 - 15:00
کد خبر : 78917
سرویس خبری : دانشگاه


مسئولین وزارت بهداشت راه تعامل با دانشجویان پزشکی را باز کنند

ستار محمودی نسب، خبرنگار: شاید تا چند سال پیش آرزوی بسیاری از دانش آموزان و خانواده هایشان این بود که جزو دانشجویان پزشکی قرار بگیرند، دانشجویی که رسیدن به آن سختی های زیادی داشت و حتی از زمان رسیدن به کلاس های درس پزشکی تا پوشیدن روپوش سفید هم خود هفت خان دیگری بود که فرد باید طی می کرد. اما با همه گیری کرونا و حجم کار و فشار روانی زیادی که به کادر پزشکی کشور وارد شد، به نظر می رسد تب و تاب پزشک شدن در کشور هم فروکش کرده و دیگر پزشک شدن نه تنها ارزوی دانش آموزان نیست،بلکه خانواده ها هم دیگر به دنبال این موضوع نیستند. 
سیامک برزیده، دبیرکل سابق شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت در گفتگو با «فرهیختگان» درباره چرایی عدم بی میلی جامعه به تحصیل در رشته های پزشکی گفت: یکی از مسائل این است که حقوق برخی از پزشکان که در مناطق محروم حضور دارند، به موقع پرداخت نمی شود؛ به طوری که برخی از پزشکان امروز حتی حقوق 6 ماهه شان را از نظام سلامت کشور طلبکار هستند، در مقابل هم می بینیم که با وجود همه این مشکلات، ظرفیت پزشکی افزایش پیدا کرده، طبیعی است که این کار هم میل به مهاجرت را در میان دانشجویان بالا می برد و هم انگیزه را برای ورود داوطلبان به دوره های تخصصی کاهش می دهد. 
او ادامه داد: مسئولین باید بسته های حمایتی ویژه متناسب با شرایط تحصیل دانشجویان پزشکی را در نظر بگیرند تا از این طریق انگیزه لازم میان آنها ایجاد نشود. نباید فراموش کرد که این دانشجویان شرایط کاری خاصی را در بیمارستان ها دارند و می طلبد تا این موضوعات بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. نکته دیگر هم برقراری تعامل میان مسئولین معاونت دانشجویی وزارت بهداشت با دانشجویان پزشکی است؛ تعاملی که در آن بعد دانشجو بودن باید مدنظر مسئولین قرار بگیرد. 
به گفته او، مسئولین باید مسیر مطالبه گری را برای دانشجویان فراهم کنند تا شرایط برای برقراری ارتباط دو سویه مهیا شود. 
دبیرکل سابق شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت افزود: برخورد رسانه ملی و حتی نمایندگان مجلس با جامعه پزشکی باعث شده تا جایگاه پزشکان در کشور پایین بیاید، متاسفانه گاهی می بینیم برخی اظهارنظرها به کل جامعه پزشکی نسبت داده می شود که قطعا باعث دلخوری این قشر می شود.