تاریخ : Fri 11 Nov 2022 - 14:30
کد خبر : 78910
سرویس خبری : دانشگاه


موجودی کتابخانه های دانشگاهی از 7 میلیون کتاب فراتر رفت

احمد شیرازیان، خبرنگار: کتابخانه های دانشگاهی یکی از اصلی ترین منابع تامین کتاب برای دانشجویان به حساب می آید، کتابخانه هایی که با توجه به مخاطبان خاصی که دارد؛ باید همیشه به روز نگه داشته شود تا از این طریق نیاز دانشجو در حوزه های مختلف علمی برای دسترسی به کتاب های روز دنیا فراهم شود. موضوعی که قطعا نیازمند تامین اعتبار کافی از سوی متولیان دانشگاهی است. از سوی دیگر با بالا رفتن قیمت دلار طی سال های اخیر، مسئولین این کتابخانه ها هم برای تامین کتاب های روز با چالش اعتبارات مالی روبه رو بوده اند. از طرف دیگر بر اساس آمار ارائه شده از سوی سامانه آک که اطلاعات مربوط به کتابخانه های وابسته به وزارت علوم را در سال گذشته منتشر شده، باید عنوان کرد این کتابخانه ها در کنار اینکه میزبان کتابهای درسی هستند، از پایان نامه ها و رساله های دکتری هم میزبانی می کنند تا از این طریق دانشجویان بتوانند از دستاوردهای علمی هم کلاسی های خود هم مطلع شوند. 
با نگاهی به موجودی کتابخانه های دانشگاه های دولتی باید عنوان کرد، این کتابخانه ها درمجموع 7 میلیون و 217 هزار و 891 عنوان کتاب دارند که بخش عمده آن هم یعنی  4 میلیون و 982 هزار و 627 عنوان کتاب به زبان فارسی است، اما بعد از آن کتاب های مرجع هستند که در رده دوم منابع کتابخانه های دانشگاهی قرار گرفته اند. به طوری که 2 میلیون و 154 هزار و 959 عنوان کتاب در رشته های مختلف و برای دانشجویان مقاطع مختلف به زبان انگلیسی وجود دارد و تنها 80 هزار و 305 عنوان از دیگر زبان های دنیا در میان منابع کتابخانه های دانشگاهی وجود دارد. 
هر چند آمار مربوط به پایان نامه ها و رساله های دکتری به مراتب کمتر بوده و از 807 هزار و 208 عنوان فراتر نرفته اما در این میان مقطع کارشناسی ارشد در جایگاه نخست قرار دارد؛ به طوری که از این میزان 716 هزار و 327 پایان نامه برای مقطع کارشناسی ارشد و 90 هزار و 881 عنوان هم برای مقطع دکتری است.