تاریخ : Tue 17 Jan 2023 - 16:30
کد خبر : 78893
سرویس خبری : فرهنگ و هنر


سفره کتاب های چاپی کوچک شد

مسعود رحیمی، خبرنگار: با شروع همه گیری کرونا و قرنطینه مردم تقریبا در همه کشورهای دنیا، آمار مطالعه هم رو به افزایش گذاشت، هر چند که در این میان کتاب های صوتی و الکترونیکی هم جای خود را در میان مخاطبان باز کرد، اما کتاب های چاپی هم از این امر مستثنی نبودند و فروش آنها روند افزایشی به خود گرفت. موضوعی که به مرزهای یک کشور هم محدود نشده است.اما به نظر می رسد تب و تاب خرید کتاب های چاپی تا حدی فروکش کرده و این را می توان از آمار فروش کتاب های چاپی در برخی از کشورهای دنیا فهمید. 
به طور مثال آمریکا که فروش کتاب های چاپی اش در سال 2022 به نسبت سال 2019، 15 درصد رشد داشته است اما در مقایسه با سال 2021 با کاهش 6.6 درصدی روبه رو شده است. به عبارت دیگر امسال 362 میلیون نسخه کتاب چاپی در آمریکا به فروش رسیده که نسبت به فروش 386.6 میلیون نسخه ای در سال گذشته میلادی، با کاهش روبه رو بوده است. جالب اینجاست که همه ژانرهای کتاب جز آثار داستانی ویژه بزرگسالان با کاهش میزان فروش نسخه چاپی روبه رو شده اند. در این میان آثار غیرداستانی بزرگسالان با کاهش 10.3 درصدی بیشترین میزان کاهش را به خود اختصاص داده است. 
چین هم که از حیث جمعیتی جزو کشورهای اصلی دنیا محسوب می شود، در سال 2022 با کاهش 13.6 درصدی فروش کتاب های چاپی روبه رو شده است. موضوع قابل توجه درباره این کشور آن است که 80 درصد فروش کتاب در چین از طریق بستر آنلاین صورت می گیرد اما فروش آنلاین کتاب هم به نسبت سال گذشته میلادی 5.8 درصد ریزش داشته است. 
فرانسه هم که در میان کشورهای جهان، جزو کشورهای سرآمد در حوزه کتابخوانی محسوب می شود، در سال 2022 با کاهش 6 درصدی فروش کتاب چاپی روبه رو شده است، با این حال میزان فروش اثار چاپی در این کشور 3.01 میلیارد یورو یا به عبارت دیگر 4.55 میلیارد دلار بوده است که نشان دهنده گردش مالی بالای حوزه کتاب در این کشور است. نکته دیگر این است که بر اساس آمار ارائه شده از سوی ناشران این کشور، بیش از 650 عنوان کتاب جدید در سال 2022 در فرانسه منتشر شده است. 
البته کاهش آمار فروش کتاب های چاپی تنها به این سه کشور محدود نمی شود که نشان می دهد دنیا در حال تغییر نگرش به سمت کتاب های چاپی است؛ با این حال از آنجایی که میزان فروش کتاب های صوتی و الکترونیکی در دنیا منتشر نشده، مشخص نیست جامعه کتابخوانی دنیا ترجیح می دهد به جای استفاده از کتاب های چاپی، از بستر فضای مجازی استفاده کند و یا اینکه آمار کتابخوانی در دنیا رو به کاهش گذاشته است.