تاریخ : Sun 09 Oct 2022 - 15:00
کد خبر : 78886
سرویس خبری : اقتصاد


شرکت توانیر و زیان 19 هزار میلیارد تومانی

قاسمعلی محتشم، خبرنگار: شرکت های زیان ده دولتی که سال ها است برخلاف عملکردشان، بودجه های قابل توجهی را از بودجه عمومی کشور از آن خود می کنند؛ شرکت هایی که تنها در حوزه انرژی و اب تعدادشان به بیش از 100 شرکت می رسد که از این تعداد هم 79 شرکت در زمره شرکت های زیان ده قرار گرفته اند. با تقسیم بندی عملکردی این شرکت ها، باید عنوان کرد تنها 26 شرکت زیان ده در حوزه برق فعالیت هستند که 74 درصد از کل شرکت های فعال در این حوزه را شامل می شود.
وقتی اسم شرکت های فعال در حوزه برق به میان آورد، اولین نامی که به ذهن مخاطب می رسد، توانیر است؛ شرکتی که در کنار 25 شرکت دیگر زیان ده این حوزه قرار می گیرد و در سال گذشته مجموع زیان آنها رقمی بالغ بر 31 هزار میلیارد تومان بوده است؛ اما در این میان شرکت توانیر با دارا بودن 19 هزار میلیارد تومان زیان، در جایگاه اول شرکت های حوزه برق قرار دارد که نه تنها نتوانسته به سوددهی برسد، بلکه نتیجه عملکرد یک ساله آن زیان خالص بوده است. بعد از آن، شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی با نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان زیان در رتبه دوم قرار گرفته و رتبه سوم زیان ده ترین شرکت حوزه برق هم به شرکت برق منطقه ای تهران با حدود 1.5 هزار میلیارد تومان می رسد.
نکه قابل توجه در این باره آن است که علی رغم حمایت های همیشگی دولت از شرکت های زیان ده، اما عموما اکثر این شرکت ها نتوانسته اند طی سال های اخیر تغییری در روند سود و زیان خود ایجاد کنند و نام برخی از آنها را می توان به عنوان پرتکرارترین شرکت های زیان ده طی سال های مختلف مشاهده کرد.