تاریخ : Sat 11 Mar 2023 - 14:30
کد خبر : 78860
سرویس خبری : اقتصاد


قیمت خودروهای مونتاژی هم پرواز کرد 

نسرین رستمی، خبرنگار: قیمت سرسام آور خودرو در بازار داخل موضوع امروز و دیروز نیست و به نظر می رسد هیچ راهکاری حتی ازاد شدن واردات خودرو هم نتوانسته درمان قطعی این حوزه باشد. از طرف دیگر با بالا رفتن قیمت خودروهای تولید داخل، قیمت خودروهای مونتاژی هم به شکل عجیبی افزایش پیدا کرده است، به طوری با نگاهی به قیمت مبادله ای میان برخی از خودروهای مونتاژی در داخل با قیمت همان خودروها در خارج از کشور، به ارقام عجیب و غریبی می رسیم که نشان دهنده ورود بازار واسطه گری و دلالی به این حوزه است. 
هر چند وضعیت وخیم بازار خود مسئولین را مجاب کرد تا بالاخره واردات خودرو به کشور آزاد شود، اما با نگاهی به امار واردات این حوزه باید عنوان کرد به نظر نمی رسد این تصمیم هم بتواند حداقل در کوتاه مدت نقشی در کنترل قیمت بازار خودرو داشته باشد. چرا که بر اساس آمار  تا پایان سال 97 که واردات خودرو به کشور ازاد بود هم میزان واردات به حدی نبود که بتوان از ان به عنوان ابزاری برای بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی و همچنین کاهش قیمت آنها استفاده کرد؛ به طوری که  در سال 1392 سهم بازار داخلی از خودروهای وارداتی 78 هزار دستگاه بود که در سال 93 به 102 هزار و 500 دستگاه رسید؛ اما یک سال بعد با نصف شدن این میزان شاهد واردات 51 هزار و 500 دستگاه خودرو به ایران بودیم. رقمی که در سال 97 با ریزش شدید همراه و به15 هزار دستگاه رسید که همین میزان هم برای سال های بعد به صفر رسید. 
بسته شدن راه واردات و در کنار عدم توانایی خودروسازان داخلی برای بالا بردن میزان تولیداتشان و بالطبع میزان تولیدات اندک خودروهای مونتاژی باعث شد تا امروز نه تنها قیمت خودروهای تولید داخل، بلکه قیمت خودروهای مونتاژی هم به شکل سرسام آوری بالا برود؛ به طوری که برای خریدن خودرویی مانند  Tiggo8PRO که جزو محصولات شرکت مدیران خودرو محسوب می شود؛ باید 3 میلیارد تومان هزینه کرد؛ خودرویی که در بازارهای جهانی میانگین قیمت آن یک میلیارد تومان است. یعنی مصرف کننده ایرانی باید برای خرید این خودرو، 176 درصد بیشتر از دیگر کشورها بپردازد. البته این مهم تنها به این یک خودروی مونتاژی محدود نشده و در عمل قیمت همه خودروهای مونتاژی رشد چشمگیری داشته است. x22PRO هم که یکی دیگر از محصولات این شرکت محسوب می شود در بازار ایران قیمت یک میلیارد و 100 میلیون تومانی داردر اما همین خودرو را می توان در دیگر کشورها با میانگین قیمتی 431 میلیون تومانی خریداری کرد، محصولات دیگر شرکت های خودروسازی ایران هم در حوزه مونتاژ وضعیت بهتری ندارند و در عمل مصرف کننده داخلی باید به خودروی مونتاژی را به مراتب گران تر از کشورهای منطقه خریداری کند.
آشفته بازار موجود در بازار خودرو فارغ از تولیدی بودن یا مونتاژی بودن خودرو نشان می دهد متولیان امر باید به راهکاری عملی برای کنترل این وضعیت روی بیاورند که شاید یکی از همین راهکارها هم واردات خودرو در تعداد قابل توجه باشد؛ اتفاقی که در صورت تحقق باعث می شود تا بازار داخل از خودروهای باکیفیت پر شود و همین مسئله هم به تدریج باعث کاهش قیمت خودرو خواهد شد؛ هر چند که در حوزه کیفیت نمی توان انتظار تغییر چندانی را داشت.