تاریخ : Sun 19 Mar 2023 - 14:30
کد خبر : 78859
سرویس خبری : اقتصاد


40 درصد از هزینه تولید لاستیک مربوط به واردات مواد اولیه است

نسرین رستمی، خبرنگار: بالا رفتن نرخ دلار، باعث افزایش قیمت بسیاری از کالاها شده و می شود که از جمله آن می توان به لاستیک خودرو اشاره کرد. کالای مصرفی که این روزها قیمت عجیبی پیدا کرده و به همین دلیل از 15 اسفند ماه طرح فروش لاستیک سواری به قیمت مصوب دولتی اغاز شده است تا شاید از این طریق بتوان با نظارت بر توزیع و فروش این محصول، بازار این حوزه را تنظیم کرد. اما واقعیت این است که امروز 9 تولیدکننده بزرگ لاستیک در کشور داریم که می تواند 68 درصد از نیاز بازار را تامین کند، با این حال با توجه به اینکه بخشی از مواد اولیه مورد نیار برای ساخت انواع لاستیک از خارج تامین می شود، باز هم نرخ دلار تاثیر مستقیمی بر روی قیمت نهایی این محصول می گذارد.

جمال، میرزایی مدیرعامل گروه صنعتی بارز در گفتگو با «فرهیختگان» با تاکید بر اینکه نیاز بازار داخل در سال حدود 400 هزار تن لاستیک است، گفت: درست است که 270 هزار تن آن در داخل کشور تولید می شود اما کمبود 120 هزار تنی دیگر از طریق واردات رفع می شود؛ البته در این میان در حوزه تولید لاستیک خودروهای سواری و سایزهای پرمصرف حداقل بیشتر از نیاز کشور از سوی تولیدکنندگان داخلی، لاستیک تولید می شود.

او افزود: اگر بخواهیم میزان وابستگی کشور به واردات مواد اولیه برای تولید لاستیک را از لحاظ ریالی محاسبه کنیم، باید عنوان کرد که بیش از 40 درصد از هزینه های ما مربوط به واردات است؛ یعنی برای تولید یک کیلو تایر حدودا یک دلار واردات نیاز داریم؛ به همین دلیل نرخ دلار می تواند تاثیر مستقیمی بر روی قیمت مواد داخلی و خارجی بگذارد. یعنی ما به نیازمان به این مواد را با قیمت دلار خریداری می کنیم و طبیعی است که وقتی بخواهیم یک ماده را به نرخ جهانی خریداری کنیم، نرخ دلار در داخل کشور بسیار اثرگذار خواهد بود.

مدیرعامل گروه صنعتی بارز با اشاره به محدودیت هایی که برای صادرات لاستیک اعمال شده بود، گفت: از سال 97 تا ابتدای امسال، شاهد ممنوعیت صادرات انواع لاستیک بودیم که خوشبختانه از ابتدای امسال مجوز 10 درصدی صادرات ان هم برای برخی از محصولات این حوزه صادر شد و امروز دیگر صادرات بخش سواری بدون هیچ محدودیتی انجام می شود؛ اما ما به 2 دلیل این کار را انجام نمی دهیم. اولین دلیل این است که گمرک صادرات را برای همه تجار آزاد کرده و از آنجایی که ما تایرهایمان را در راستای حمایت از مصرف کننده و با قیمت مصوب عرضه می کنیم، این مسئله باعث قاچاق لاستیک شده و در حقیقت ارزش کالایمان در کشورهای مقصد مدنظر نگیرد.

میرازیی در همین زمینه افزود: دلیل دومی که باعث شد تا از صادرات محصولات مان صرف نظر کنیم، افزایش قیمتی است که اخیرا برای لاستیک خودروهای سواری ایجاد شده است، چرا که می خواهیم با عدم صادرات، بتوانیم بخش بیشتری از نیاز بازار داخل را تامین کنیم تا شاید از این طریق بتوانیم قیمت افسارگسیخته این حوزه را کاهش دهیم.