تاریخ : Mon 13 Mar 2023 - 00:00
کد خبر : 78723
سرویس خبری : دانشگاه

دانشجویان هدف جشنواره ایثار به بیش از 47 هزار رسیدند

رئیس مرکز شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دانشجویان هدف جشنواره ایثار به بیش از 47 هزار رسیدند

هفتمین دوره جشنواره آموزشی، تحصیلی جایزه ملی ایثار 16 اسفند‌ماه امسال برگزار شد. این جشنواره هرسال توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار می‌شود، رویدادی که هدف از آن معرفی و تجلیل از برترین‌های آموزشی و تحصیلی ایثارگران و ایجاد پویایی و افزایش انگیزه تحصیلی در آنهاست و وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش‌وپرورش، دانشگاه آزاد و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در برگزاری آن مشارکت دارند.

سارا طاهری، خبرنگار:هفتمین دوره جشنواره آموزشی، تحصیلی جایزه ملی ایثار 16 اسفند‌ماه امسال برگزار شد. این جشنواره هرسال توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار می‌شود، رویدادی که هدف از آن معرفی و تجلیل از برترین‌های آموزشی و تحصیلی ایثارگران و ایجاد پویایی و افزایش انگیزه تحصیلی در آنهاست و وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش‌وپرورش، دانشگاه آزاد و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در برگزاری آن مشارکت دارند.

احمد صالحی‌آرا، رئیس مرکز شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص جزئیات هفتمین دوره جشنواره آموزشی تحصیلی (جایزه ملی ایثار) گفت: «هفتمین دوره جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار 16 اسفند‌ماه سال‌جاری برگزار شد، طبق برنامه‌ریزی انجام شده و دستورالعمل‌هایی که از قبل از طریق بنیاد شهید انقلاب اسلامی تنظیم و به همه مراکز علمی ارسال شد و دانشگاه آزاد اسلامی هم 18 نفر برگزیده در این جشنواره داشت.»
او تصریح کرد: «هدف از برگزاری جشنواره ملی ایثار ایجاد یک پویایی، تحرک و افزایش انگیزه تحصیلی با مشارکت همه مجموعه‌های دانشگاهی است. در جشنواره جایزه ملی ایثار تمام مراکز آموزشی از‌جمله دانشگاه آزاد اسلامی، وزارتین علوم و بهداشت و همچنین حوزه‌های علمیه و آموزش‌و‌پروش مشارکت داشته که هر‌کدام سهمیه خاص خود را دارند و افراد به تناسب سهمیه‌ای که در اختیار دارند در این رویداد شرکت می‌کنند.»
رئیس مرکز شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشجویان شاهد و ایثارگر شامل همسر و فرزند شهید، آزادگان، جانبازان 25 درصد و بالاتر، همسر و فرزندان آنان در این جشنواره شرکت کرده‌اند، گفت: «تمام دانشجویان جامعه هدف ما که مشمول این مجموعه می‌شوند قریب به 47 هزار و 587 نفر بودند.»
صالحی‌آرا با تاکید بر اینکه این جشنواره در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود، اظهار کرد: «مرحله استانی در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دکتری حرفه‌ای، دکتری تخصصی و دستیاری است. امتیازاتی برای این عزیزان در‌نظر گرفته ‌شد که امتیاز ایثارگری 5 امتیاز، آموزشی 50 امتیاز، پژوهشی 25 امتیاز و فرهنگی 20 امتیاز را شامل می‌شود.»
 او در ادامه با تاکید بر اینکه سهمیه‌ها به تناسب تعداد جامعه هدف است، بیان کرد: «به‌طور مثال سهمیه ما در دانشگاه آزاد 18 نفر است. وزارت علوم و وزارت بهداشت هر‌کدام 18 نفر سهمیه دارند. آموزش‌وپرورش و حوزه‌های علمیه نیز حدود 15 سهمیه دارند که در‌مجموع 72 نفرند، یعنی 72 نفر در این جشنواره معرفی می‌شوند.»
 رئیس مرکز شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد در خصوص نحوه برگزاری کمیته‌های علمی و داوری نیز توضیح داد: «نحوه برگزاری کمیته‌های علمی و داوری در دو مرحله است؛ یک مرحله در استان‌ها و یک مرحله نیز در سازمان مرکزی انجام می‌شود. ماحصل آنچه در استان‌ها شکل گرفته در سازمان مرکزی مجددا داوری می‌شود. امسال در 24 استان و سه واحد دانشگاهی با توجه به تلاش‌های بسیار زیادی که از سوی مدیران دفاتر شاهد و ایثارگر در استان‌ها اتفاق افتاد، افراد حائز شرایط داشتیم. در سال‌جاری 202 پرونده به‌دست ما رسید که در مقایسه با سال‌های گذشته تعداد این پرونده‌ها افزایش پیدا کرد.»
صالحی‌آرا بیان کرد: «در سال 1400 یعنی در دوره ششم جشنواره ملی ایثار 136 پرونده داشتیم که در این دوره این تعداد به 202 پرونده از استان‌ها رسید، یعنی هم استقبال دانشجویان بسیار خوب بود و هم فعالیت همکاران شاهد و ایثارگر بسیار قابل تقدیر است. این پرونده‌ها در تهران جمع و مورد داوری هیات‌داوری در سازمان مرکزی قرار گرفتند. در دکتری تخصصی 83 پرونده داشتیم که 5 پرونده منتخب شدند، در دستیاری 3 پرونده داشتیم که یک پرونده منتخب شد. همچنین در دکتری حرفه‌ای از 7 پرونده 2 پرونده منتخب شد، در کارشناسی‌ارشد از 56 پرونده 5 پرونده و در کارشناسی 53 پرونده 5 مورد منتخب شدند.»  رئیس مرکز شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «‌18 نفر منتخب در تاریخ 21 و 30 دی‌ماه امسال طی دو روز کار بسیار فشرده توسط داوران در سازمان مرکزی مورد بررسی قرار گرفتند و به ترتیب استان اصفهان 2 منتخب، البرز 4 منتخب، آذربایجان شرقی 2 منتخب، تهران یک نفر، فارس 2 نفر، قزوین 2 نفر، کارمانشاه 2 نفر، گلستان یک نفر، مازندران یک نفر و همدان یک منتخب داشتند. البرز امسال گوی سبقت را از تمام استان‌ها ربود و با داشتن 4 دانشجوی برتر به‌عنوان نفر اول در سطح کشور مطرح شد.»
صالحی‌آرا در ادامه تصریح کرد: «داوران ما بر اساس پرونده ارسالی که دوستان تکمیل کردند داوری می‌کنند. هر‌دانشجو باید دارای پرونده آموزشی، پژوهشی و فرهنگی باشد. محتویاتی که برای ما ارسال می‌کنند باید حتما متعلق به سال‌جاری باشد، یعنی مربوط به سال ۱۴۰۲-۱401 باشد که بر این اساس امتیازبندی‌ها صورت می‌گیرد و بر اساس این امتیازبندی‌ها نفرات برتر در هر حوزه سطح تحصیلی انتخاب می‌شوند.»
او عنوان کرد: «امسال اولین سالی بود که بعد از دو سال کرونایی (سال 99 و ۱۴۰۰) به‌صورت حضوری برگزار شد. دو سال گذشته به‌صورت نیمه‌مجازی و حضوری برگزار شد، ولی امسال تمام دانشجویان ما در دانشگاه آزاد در تهران در مراسمی به همراه خانواده‌های خود حضور پیدا کردند. دانشجویان ایثارگر نشان دادند که پرچمدار علم و فناوری در کشور هستند.»