تاریخ : Mon 27 Feb 2023 - 00:00
کد خبر : 78616
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

ویروس را به دنیا نشان بده

ویروس را به دنیا نشان بده

:برخلاف تصور، بحران کرونا در سینماهای جهان فقط تاثیر منفی از بابت فروش و ایجاد محدودیت‌های کرونایی نداشت، بلکه درطول این دو، سه‌سال آنقدر فیلم و سریال و مستند در این مورد ساخته ‌شده که نوشتن اسم‌ها و خلاصه داستان‌شان، به یک ویژه‌نامه جدا نیاز دارد.

هومن جعفری، خبرنگار:برخلاف تصور، بحران کرونا در سینماهای جهان فقط تاثیر منفی از بابت فروش و ایجاد محدودیت‌های کرونایی نداشت، بلکه درطول این دو، سه‌سال آنقدر فیلم و سریال و مستند در این مورد ساخته ‌شده که نوشتن اسم‌ها و خلاصه داستان‌شان، به یک ویژه‌نامه جدا نیاز دارد. شاید سینما و تلویزیون ما خیلی برای کرونا تولید خاصی انجام ندادند اما این قصه تلخ در بُعد جهانی بسیار جدی گرفته شد و فیلم‌ها و سریال‌ها و مستندهای فراوانی درموردش ساخته شد که برخی از آنها را معرفی می‌کنیم. طبیعتا وقتی درمورد پاندمی یا شیوع کامل و جهانی و تمام‌عیار یک بیماری صحبت می‌کنیم، فهرست طویلی از سریال‌ها و فیلم‌های آخرالزمانی به ذهن می‌رسد که اتفاقا بسیار هم پرطرفدارند. آخرین نمونه از این سریال‌ها، «لست‌آف‌آس» یا «آخرین بازمانده» است که پخش آن به‌تازگی آغاز شده و بر مبنای بازی کامپیوتری بسیار محبوبی به همین نام ساخته‌ شده. این سریال ربطی به کرونا ندارد، بلکه ویروس مرگبار را از طریق قارچ‌ها در سراسر جهان پخش می‌کند. با وجود بی‌ارتباط بودن این سریال با بیماری کرونا یا دیگر بیماری‌های ویروسی، اصل قصه اینجاست که این سریال خاطرات تلخ سال‌های اخیر را زنده می‌کند؛ قرنطینه‌های زیاد، مرگ‌های فراوان و ترس عمومی. در ادامه نگاهی داریم به فیلم‌ها، سریال‌ها و مستندهایی که انحصارا در زمینه بیماری کرونا تولید شده‌اند، ضمن اینکه چند فیلم و سریال دیگر را هم باید حتما معرفی کنیم که اگرچه درمورد کرونا نیستند اما شرایطی مشابه را به نمایش می‌گذارند. فیلم «شیوع» از استیون سودربرگ می‌تواند نمونه درخشانی باشد.

شیوع
Contagion 2011

استیون سودربرگ در 2011 فیلمی را ساخت که چندسال بعد یعنی در ایام پاندمی کرونا دنیا را تکان داد. فیلم پیرامون شیوع بیماری خاصی بود که یک زن آمریکایی را چند روز بعد از بازگشت به آمریکا از سفری از شرق، از پا درآورد. بیماری مرموزی که به‌مرور در تمام جهان دیده شد و این‌گونه بود که این بیماری به یک پاندمی جهانی تبدیل شد.
سودربرگ در این فیلم هشدارگونه ظهور بیماری کرونا را پیش‌بینی کرده بود؛ اتفاقی که تا همین حالا هم او و تیم نویسندگانش را در معرض اتهامات گروه‌های افراطی طرفدار توطئه قرار داده. این فیلم کلکسیونی از بازیگران بزرگ را به‌همراه داشت اما خیلی در گیشه موفق نبود، هرچند درطول دوران کرونا یکی از پرتماشاگرترین فیلم‌های جهان شد.

کرونا
Corona 2020

فیلمی از مصطفی کشوری کارگردان ایرانی ساکن در کانادا با شعار تبلیغاتی ویروس اصلی ترس است! داستانی ساده و سرراست. عده‌ای از اهالی یک ساختمان درطول دوران کرونا در یک آسانسور گیر می‌افتند و خیلی‌زود ترس و نژادپرستی آنها را به جان هم می‌اندازد. فیلم نه هزینه تولید بالایی داشته و نه خیلی ساختش دشوار بوده. ایده کارگردان ایرانی خیلی‌راحت تولید شده. نسخه فیلم در یوتیوب موجود است.

همه‌چیز تحت‌کنترل است
Totally Under Control 2020

یک مستند سیاسی علمی بسیار اثرگذار که تیغه حملاتش سمت دولت دونالد ترامپ قرار گرفت و ضعف او در تصمیم‌گیری و اثراتش روی مرگ هزاران آمریکایی را به نمایش گذاشت. این مستند که در سایت‌های دانلود فیلم هم در دسترس قرار دارد، نمونه درجه یکی از یک مستند سیاسی جدی و بسیار مهم است. الکس گیبنی، اوفلیا هاروتیان و سوزان هیلینگر، در این مستند با تعداد زیادی از سیاستمداران و دانشمندان مصاحبه می‌کنند تا وضعیت کرونا و تصمیمات دولت ترامپ را نقد کنند. نکته جذاب این مستند مقایسه وضعیت مدیریت بیماری کرونا در کره جنوبی و مقایسه‌اش با آمریکا بود و درنهایت به این نتیجه ختم شد که بی‌تفاوتی دولت آمریکا باعث ایجاد مرگ‌ومیر فراوان و همچنین بحران اقتصادی بالا شد.
یک مستند درجه یک با انبوهی از آدم‌های درست‌وحسابی در هر دو سمت دوربین.

ووهان ووهان
Wuhan Wuhan 2021

یکی دیگر از مستندهای تکان‌دهنده‌ای که به نقش والای پزشکان و پرستاران چینی شهر ووهان برای کنترل این بیماری می‌پردازد. «ووهان ووهان» مستندی است دیده‌شده و بسیار تکان‌دهنده، سرشار از لحظات تلخ و شیرین و تلاش صف اول مدافعان سلامت برای نجات مردم. داستان تکان‌دهنده‌ای که سرنوشت پزشکان و پرستاران و بیماران را همزمان با هم به نمایش می‌گذارد و صدالبته به تولد یک فرزند و نگرانی‌های والدینش هم می‌پردازد. این فیلم درمورد شهر ووهان است که اهالی‌اش دست در دست هم برای نبرد با کرونا ویروس متحد شده‌اند.

خط مقدم: چین در تقابل با کرونا
The Frontline: China’s Fight Against

یکی دیگر از مستندهایی که در ووهان و با هدف خاموش کردن تبلیغات گسترده غربی‌ها علیه چین ساخته شد. فیلم به قرنطینه شهر بزرگ ووهان و تلاش مقامات چینی برای کنترل بیماری می‌پردازد. 9 میلیون سکنه در یک شهر بزرگ باید قرنطینه و مدیریت شوند و نیازهای پزشکی، غذایی و خدماتی آنها تامین گردد. این فیلم مستند نگاهی است به کار بزرگی که در ووهان صورت گرفت.