تاریخ : Mon 06 Mar 2023 - 00:00
کد خبر : 78578
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

شروع مسیری روشن

نگاهی به سریال «حبیب»

شروع مسیری روشن

تا‌به‌حال هر آنچه از داعش به تصویر داستانی رسیده است، با نگاه و روایت خودمان بوده که البته این هم مهم است اما سریال حبیب با این نگاه و روایت جدید ساخته شده، روایتی که با وجود همه ضعف‌ها و کاستی‌هایی که وجود دارد، حتما شروعی خوب برای ساخت سریال با موضوع داعش در کشورهای عربی است.

عاطفه جعفری، خبرنگار:«ما با گروهی در حال جنگ بودیم که ذره‌ای از مرگ هراس نداشتند و به محض کشته شدن یک نفر از آنان، سریع جایگزینی پیدا می‌شد. جنگ با داعش سخت بود؛ چراکه کسی که از مرگ نمی‌هراسد، خود را به آب و آتش خواهد زد تا طرف مقابل را نابود کند. اکثر عملیات نیروهای تکفیری داعش، انتحاری بود و من چندین مورد از این عملیات‌های انتحاری وحشتناک را به چشم خود دیده بودم که حتی یک تکه کوچک هم از دستگاه‌های زرهی باقی نمانده بود.» «اگر بخواهم تلخ‌ترین خاطره را بازگو کنم، باید از عملیات آزادسازی روستایی در ریف حلب تعریف کنم که سه دستگاه زرهی در حال حرکت بودند و شهید محرم علیپور نیز در این عملیات حضور داشت. زمانی که به منطقه رسیدیم، ارتباط ما با مسئول بالادستی قطع شد و فشار دشمن به حدی بود که نیروهای پیاده نتوانسته بودند به ما ملحق شوند که بعدها متوجه شدیم که نیروهای پیاده، زمین‌گیر شده بودند. با وجود اینکه نیروهای پیاده نتوانسته بودند خود را به ما ملحق کنند اما تمام توان خود را به کار گرفتیم و عملیات را ادامه دادیم. لحظه‌ای که در این عملیات مرا غمگین می‌کند زخمی شدن یکی از خدمه‌ دستگاه‌های زرهی بود که خود را مقابل دستگاه زرهی رسانید که شهید محرم علیپور در آن بود و شهید علیپور نیز برای اینکه دست دشمن به پیکر مجروحان نرسد، او را با تمام سختی و محدودیت مکانی که در دستگاه‌های زرهی وجود دارد در دستگاه زرهی قرار داد و اجازه نداد دست دشمن به پیکر پاک شهدا برسد. خوب به یاد دارم در منطقه‌ای بودیم که امکان تردد خودرو و حتی نیروهای پیاده وجود نداشت و من برای اینکه دست دشمن به پیکر پاک شهدا نرسد، با تانک، پیکر پاک شهدا را انتقال دادم. مدافعان حرم، دست‌مریزاد دارند چون از خانواده، زندگی و جان خود گذشتند تا دین مبین اسلام و حرم حضرت زینب‌(ع) را حفظ کنند. به همین دلیل تا کسی در منطقه حضور نیافته نمی‌تواند بگوید که مدافعان حرم به خاطر جاه و مقام رفته‌اند. علاوه بر ایرانیان، چندین گروه دیگر ازجمله ارتش سوریه، دفاع وطنی سوریه، فاطمیون، حیدریون، زینبیون در جنگ با داعش حضور داشتند.» توجه به اتفاقات سوریه و کنجکاوی در مورد آن همیشه وجود داشته است و این صحبت‌های احمد عبداللهی جانباز مدافع حرم که چندین سال در سوریه حضور داشت و به گفته خودش جنگ تن به تن با داعش را تجربه کرده است، قابل تامل و توجه است. در این سال‌ها بسیار بر لزوم توجه به موضوع داعش و ساخت فیلم و سریال تاکید شده است. 
این روزها سریال حبیب در حال پخش از شبکه دوم سیما است، سریالی که با موضوع داعش و اتفاقات سوریه به نگارش درآمده و ساخته شده است. همزمان با این سریال، سریال سقوط هم از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شد و به همین موضوع پرداخته بود. اما تفاوت این دو سریال در مشارکت سوریه برای ساخت سریال حبیب است. اتفاقات این سریال که از اتفاقات واقعی گرفته شده است، روایت‌های جدیدی از جنگ سوریه را می‌گوید که تا به حال گفته نشده است. هوشیار پارسیان، تهیه‌کننده این سریال بر واقعی بودن داستان‌های سریال صحه گذاشته و می‌گوید: «محور تمام قصه‌های سریال، واقعی‌اند ولی سعی شده از خشونتی که وجود داشته کمتر حرف بزنیم چون این خشونت‌ها برای مخاطب خانواده‌محور تلویزیون مناسب نیست اما تمام محورها همه از واقعیت بهره گرفته‌اند.» 
پرداخت همزمان خشونت‌ها و روایت قصه‌ای عاشقانه در سریال حبیب، یکی از مواردی است که در این سریال وجود دارد و شاید برای برخی سوال باشد که چرا این اتفاق در دل سریال می‌افتد و دلیل همزمانی‌اش چیست؟ که تهیه‌کننده درمورد این موضوع هم می‌گوید: «داعش به‌عنوان دولت اسلامی عراق و شام، حاکمیتی برای خودش داشت و ۱۰ سال این جنگ به طول انجامید. آنها وزارتخانه، تلفن و پلاک خودرو داشتند و در طول مدت ۱۰ سالی که در سوریه بودند برای خودشان حاکمیتی به راه انداخته بودند؛ حکمرانی‌ای که در قرن بیست‌ویکم متحجرانه به دوران عصر بربریت بازگشت کرده بودند. یعنی دختران را از خانه‌ها و از پدر و مادرهایشان می‌گرفتند و به‌عنوان جهاد نکاح می‌فروختند. پدران را در حیاط خانه در مقابل فرزندان سر می‌بریدند. تمام فیلم‌های این جنایات‌ها منتشر شده است و همه دنیا خبر دارند. بنابراین خشونت‌های داعش بسیار زیاد بوده است و در سریال هم به آنها اشاره کردیم اما سعی شده در فضای یک ملودرام تلفیق شود تا خانواده‌ها بتوانند سریال را ببینند. درمجموع سعی ‌شده فضای خشونت در «حبیب» تلفیق شود و کشش دراماتیکی داشته باشد. درواقع به خاطر خشونت‌ها، قصه عاشقانه را دخیل کردیم و فکر می‌کنم اولین بار است سریالی کاملا با موضوع داعش در تلویزیون ایران ساخته شده است.» 
اینکه اتفاقات و جنایاتی که داعش در سوریه انجام داده است، از زبان خود سوری‌ها به تصویر برسد و یک روایت داستانی را ببینیم، بسیار مهم است. تا‌به‌حال هر آنچه از داعش به تصویر داستانی رسیده است، با نگاه و روایت خودمان بوده که البته این هم مهم است اما سریال حبیب با این نگاه و روایت جدید ساخته شده، روایتی که با وجود همه ضعف‌ها و کاستی‌هایی که وجود دارد، حتما شروعی خوب برای ساخت سریال با موضوع داعش در کشورهای عربی است. جبیب قرار است در کشورهای عربی هم پخش شود و همین می‌تواند سرمنشاء کارها و تولیدات بیشتر در زمینه ساخت سریال‌های مشابه و مسیر روشنی برای شروع باشد.