تاریخ : Mon 06 Mar 2023 - 00:00
کد خبر : 78571
سرویس خبری : ورزش

مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها ارتباطی با یکدیگر ندارد

رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها ارتباطی با یکدیگر ندارد

در‌حالی‌که هنوز حدود 3 ماه دیگر تا پایان پروسه ارزیابی مدارک باشگاه‌ها برای صدور مجوز حرفه‌ای آنها باقی مانده است اما به خاطر حساسیت‌های ایجاد‌شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا روی باشگاه‌های ایرانی و حذف تیم‌های استقلال و پرسپولیس از دور اخیر لیگ قهرمانان آسیا که البته هنوز در حال برگزاری است.

ورزشگاه آزادی تنها فاکتور مشترک سرخابی‌ها به‌شمار می‌رود بخش اول جرایم تیم‌های متخلف هفته آینده اعلام می‌شود

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:در‌حالی‌که هنوز حدود 3 ماه دیگر تا پایان پروسه ارزیابی مدارک باشگاه‌ها برای صدور مجوز حرفه‌ای آنها باقی مانده است اما به خاطر حساسیت‌های ایجاد‌شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا روی باشگاه‌های ایرانی و حذف تیم‌های استقلال و پرسپولیس از دور اخیر لیگ قهرمانان آسیا که البته هنوز در حال برگزاری است، این موضوع یعنی دقت در بررسی مدارک باشگاه‌های کشورمان از سوی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون ایران بسیار جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود و باعث شده است تا وسواس ویژه‌ای در این زمینه به وجود بیاید. البته از مدت‌ها قبل جدیت و همیت خاصی در بین مسئولان فدراسیون فوتبال به وجود آمده است تا تحت هر شرایطی مشکلات مرتبط با باشگاه‌های ایرانی برای حضور در آسیا حل و فصل شود این در شرایطی است که به گفته مصطفی زارعی، مسئول کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال تمامی باشگاه‌های ایرانی ملزم شده‌اند تا مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند و در غیر این صورت مجازات‌هایی برای این باشگاه‌ها در نظر گرفته خواهد شد. بر همین اساس گفت‌وگوی خبرنگار «فرهیختگان» با زارعی را در ادامه می‌خوانید.

از آخرین وضعیت صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌های کشورمان به‌ویژه نمایندگان ایران در آسیا چه خبر؟ اخبار امیدوار‌کننده‌ای وجود دارد؟
هفته گذشته مدارک پرسنلی و اداری باشگاه‌ها را از آنها اخذ کرده و در سایت مربوطه بارگذاری کردیم. در این بین به جز دو باشگاه نفت مسجدسلیمان و صنعت نفت آبادان و تا حدی ملوان، خوشبختانه سایر باشگاه‌ها در این بخش همکاری خیلی خوبی داشتند و مدارک خود را به موقع در اختیار ما قرار دادند. در ادامه فرداشب آخرین فرصت برای دریافت مدارک ورزشی باشگاه‌ها محسوب می‌شود. مدارک مرتبط با آکادمی، بازیکنان رده‌های سنی و پایه، آزمایش‌های پزشکی و دوره‌های آموزشی که در طول فصل برای بازیکنان خود برگزار کردند را اخذ خواهیم کرد. در این خصوص نیز اکثریت باشگاه‌ها به‌شدت مشغول کار هستند و مقرر شده است تا این اطلاعات را در سامانه مرتبطی که توسط ‌ای‌اف‌سی برای بارگذاری مدارک برای صدور مجوز حرفه‌ای ایجاد شده است بارگذاری کنند. 

تمامی این اطلاعات توسط همه باشگاه‌ها باید بارگذاری شود یا فقط نمایندگان ایران در آسیا باید این اطلاعات را ارسال کنند؟ 
بله، تمامی تیم‌های لیگ برتری باید این اطلاعات را ارسال کنند تا شانس خود را در صورت آسیایی شدن در فصل جدید لیگ قهرمانان از دست ندهند. این در‌حالی است که مجوز حرفه‌ای برای حضور باشگاه‌ها در لیگ برتر نیز اجباری و الزامی شده است و آیین‌نامه‌های آن نیز مورد تصویب کنفدراسیون فوتبال آسیا و هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال ایران قرار گرفته و این یعنی از سال‌های بعدی باشگاه‌هایی هم که قصد حضور در لیگ برتر را دارند باید مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند. هر تیمی هم که در فرآیند صدور مجوز حرفه‌ای شرکت نکند با جرایم سنگینی مواجه خواهد شد. 

در این خصوص اقدامی هم شده است؟
بله، قسمت اول این جرایم را به کمیته انضباطی ارسال کردیم و این کمیته نیز از باشگاه‌های متخلف درخواست کرده است تا مدارکی که مرتبط با جرایمی هستند که ما به آنها دادیم را، اگر دفاعیه‌ای دارند، برای این کمیته ارسال کنند که به احتمال زیاد هفته آینده بخش اول این جرایم از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعلام خواهد شد. این جرایم در وهله اول عمدتا مالی هستند. در ادامه برخی جرایم دیگری مانند محرومیت از برگزاری مسابقه یا محرومیت حضور تماشاگران یا محدودیت از نقل و انتقالات هم مدنظر قرار گرفته و در برآیند کار اعمال خواهد شد. بنابراین خوشبختانه تمامی باشگاه‌ها در حال فعالیت در این زمینه هستند و همکاری خوبی را نیز با ما داشته‌اند. 

درباره استقلال و پرسپولیس دو باشگاه پرهوادار ایرانی همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد. به‌ویژه درباره استقلال که با توجه به قهرمانی در فصل گذشته رقابت‌ها حضور این تیم در فصل جدید لیگ قهرمانان اگر بحث مجوز حرفه‌ای را فاکتور بگیریم قطعی به نظر می‌رسد. 
براساس قوانین ما نمی‌توانیم درباره تیم خاصی به صورت اعلام جزئیات صحبتی انجام بدهیم. اما هر دو تیم به‌شدت مشغول کار در این زمینه هستند. این در‌حالی است که مدارک باشگاه‌ها را بعد از عید مورد بررسی قرار می‌دهیم. البته قبل از سال جدید یک بررسی اولیه را انجام خواهیم داد و نواقصی که وجود داشته باشد را به باشگاه‌ها اعلام می‌کنیم اما هیات بدوی ما و بعد از 30 فروردین ماه که همه مدارک را اخذ کردیم، ارزیابی کلی خود را انجام خواهد داد و نظر و رای خود را درباره مجوز حرفه‌ای تیم‌ها اعلام خواهد کرد. 

یک باور کهنه نیز درخصوص مجوز حرفه‌ای دو باشگاه سرخابی وجود دارد مبنی‌بر اینکه اگر یکی از این دو نتواند مجوز خود را دریافت کند، تیم دیگر هم پاسوز تیم مقابل شده و مشکل یکی از این دو تیم گریبان دیگری را هم خواهد گرفت. این باور تا چه اندازه صحیح است؟
خیر. ما نزدیک به صد معیار در صدور مجوز حرفه‌ای و باشگاهی داریم که یکی از معیارها ورزشگاه است. در حال حاضر تنها معیار مشترک بین دو باشگاه، ورزشگاه آزادی است که هر دوی آنها مسابقات خود را در این ورزشگاه برگزار می‌کنند. هیچ معیار مشترک دیگری بین این دو باشگاه وجود ندارد. 

مگر از لحاظ حقوقی، در حال حاضر مجمع و مالکیت این دو باشگاه مشترک نیست؟
مسئولان مربوطه در حال تلاش هستند تا این موضوع نیز مستقل و مجزا شود. در حال حاضر هم سازمان خصوصی‌سازی خوشبختانه اقداماتی را انجام داده و جلساتی را برگزار کرده‌ایم. این دوستان هم حساسیت‌ها را می‌دانند و مقرر شده است تا به‌زودی در این خصوص هم تعیین‌تکلیف صورت بگیرد. اما الان فقط بحث ورزشگاه بین دو تیم مشترک است. 
پس اگر یکی از این دو باشگاه از کسب مجوز حرفه‌ای محروم شود، این موضوع ارتباطی به رقیب سنتی‌اش ندارد. 
به هیچ عنوان. این موضوع اصلا صحت ندارد. 

در این خصوص صحبت دیگری باقی می‌ماند؟
خوشبختانه در فدراسیون فوتبال این مبحث یعنی مجوز حرفه‌ای، اهمیتش برای تمامی مسئولان و مدیران فدراسیون مشخص شده است و می‌دانند اگر می‌خواهند فوتبال استانداردی داشته باشند باید این مبحث را به صورت دقیق دنبال کنند. بنابراین ما علاوه‌بر باشگاه‌های لیگ برتری به سراغ لیگ دسته اولی‌ها هم رفته‌ایم و باشگاه‌های لیگ یک هم باید مجوز فعالیت در این دسته از رقابت‌ها را دریافت کنند. این در صورتی است که باشگاه‌هایی که به لیگ برتر صعود می‌کنند هم باید مجوز لیگ برتر را دریافت کنند. در این خصوص تقریبا با تمامی مدیران باشگاه‌ها جلساتی را در ماه گذشته برگزار کردیم و همه نکات را به آنها گوشزد کردیم. علاوه‌بر آن در رشته‌های فوتسال و فوتبال بانوان هم کارهای مجوز را به صورت آزمایشی آغاز کرده‌ایم و داریم تلاش می‌کنیم تا واقعا استانداردهای لازم در فوتبال دنیا را در ایران هم به نوعی پیاده‌سازی کنیم اما این امر نیازمند همکاری باشگاه‌ها هست. در این خصوص بحث جرایم مالی را مطرح کردیم تا باشگاه‌ها برای اینکه به سمت این بیایند تا این معیار‌ها را در باشگاه‌های خود به کار ببندند، تشویق شوند. خوشبختانه فضای خوبی در حال حاضر در لیگ برتر و باشگاه‌های لیگ برتری وجود دارد. مدیران عامل اکثرا به صورت شخصی پیگیر این کار هستند که این نشانه مثبتی محسوب می‌شود اما در جاهایی نیز نیاز است بیشتر کار شود و ما هم به باشگاه‌ها هر زمانی که بشود اطلاعات لازم را می‌دهیم. ما به صورت آنلاین اطلاعات باشگاه‌ها را بررسی می‌کنیم که اگر نواقصی وجود داشته باشد الان به آنها می‌گوییم تا فرصت برای رفع آنها داشته باشند. در هر صورت یک بسیج همگانی خوبی در این زمینه شکل گرفته است.