تاریخ : Sun 05 Mar 2023 - 00:00
کد خبر : 78532
سرویس خبری : دانشگاه


مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبر داد

برگزاری نشست‌های مجازی کنگره بین‌المللی اندیشه قرآنی رهبری در 20 محور

کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام‌معظم‌رهبری در راستای شناساندن شخصیت علمی ایشان آبان‌ماه سال آینده با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه و همچنین مشارکت 30 نهاد علمی دیگر برگزار می‌شود.

زهرا رمضانی، خبرنگار:کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام‌معظم‌رهبری در راستای شناساندن شخصیت علمی ایشان آبان‌ماه سال آینده با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه و همچنین مشارکت 30 نهاد علمی دیگر برگزار می‌شود. کنگره‌ای که علاقه‌مندان به شرکت در آن تا پایان بهمن‌ماه امسال فرصت داشتند با چکیده‌ای از مقالات خود را برای شرکت در آن ارسال کنند. تبیین مبانی قرآنی و همچنین بسترسازی برای مباحثه پیرامون موضوعات قرآنی در میان اساتید دانشگاهی یکی از پیش‌نشست‌های برگزاری این کنگره به شمار می‌رود که قرار است از سوی واحدهای استانی دانشگاه آزاد و با مشارکت اساتید در 20 محوری که برای این کنگره تعیین شده، برگزار شود. «شخصیت و سیره قرآنی رهبری»، «مرجعیت قرآن»، «قرآن و اهل بیت(ع)»، «علوم قرآنی»، «سبک زندگی قرآنی»، «مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»، «قرآن، هنر، رسانه و فرهنگ» و... همان محورهایی است که برای هرکدام از آنها پیش‌نشست‌های مختلفی برگزار خواهد شد. محمد شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ضمن برشمردن جایگاه قرآن از برنامه‌ریزی صورت‌گرفته برای برگزاری این کنگره می‌گوید. او با بیان اینکه از روز نزول قرآن تا امروز این نعمت بزرگ آسمانی مورد غفلت انسان‌ها قرار گرفته و آن‌طور که شایسته است، از این کتاب استفاده نشده است، گفت: «برای اینکه از مهجوریت قرآن عبور کنیم اولین و مهم‌ترین وظیفه‌مان درک و شناخت خود قرآن است، یعنی تا به عظمت و اهمیت این کتاب پی نبریم، قطعا نمی‌توانیم قدمی در راه رفع مهجوریت برداریم. قرآن کتاب موعظه و هدایت بوده و در پرتو آن به بینش لازم می‌رسیم و حقایق را قرآن برای ما تبیین می‌کند.»
شریفانی گفت: «در روایت ائمه بارها تاکید شده که الگوی خود را قرآن قرار دهید. از طرفی هم باید بعد از اینکه به عظمت قرآن پی بردیم، گام دوم را توسعه تعلیم و تعلم قرآن قرار دهیم و به هر شیوه‌ای که می‌توانیم در نمازها، مسابقات و …بتوانیم باب این توسعه را باز کنیم. همچنین پیامبر فرمود بهترین‌ها، کسانی هستند که قران را به دیگران آموزش می‌دهند، در همین راستا باید عنوان کرد ما 2 نوع درس داریم، یکی دروس تخصصی که مرتبط با یک شاخه خاصی از زندگی است و درس دوم هم درسی است که مربوط به لحظه‌لحظه زندگیمان می‌شود و این درس همان قرآن است.» مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی به امور فرهنگی در حوزه قرآن اشاره و تصریح کرد: «مسابقات قرآنی، حفظ و قرائت و تلاوت قرآن را باید در این زمره دانست. در حقیقت باید به هر شیوه‌ای که می‌توانیم قرآن را تبلیغ کنیم و در تعابیر خود قرآن هم این مساله وجود دارد. در کنار تبلیغ باید عنوان کرد که آخرین و مهم‌ترین محور در رفع مهجوریت این کتاب عمل به قرآن است. اگر به این کتاب عمل کنیم، در اصل به بالاترین وظیفه‌مان جامه عمل پوشانده‌ایم. گاهی هم این تعبیر به کار رفته می‌شود که خارجی‌ها مسلمان نیستند اما بهتر از مسلمانان به قرآن عمل می‌کنند، به همین دلیل است که پیامبر فرموده چه بسیار کسانی که با قرآن سروکار دارند، اما قرآن آنها را لعن می‌کند به دلیل اینکه بهره‌برداری لازم را از قرآن نکرده‌اند.»او اظهار داشت: «دشمنان قرآن در طول تاریخ به شکل‌های مختلف با این کتاب مبارزه می‌کنند که از جمله آن می‌توان تحریف لفظی و معنی و قرآن را به عرصه‌های تشریفاتی بودن اشاره کرده تا از این طریق قرآن به حاشیه برود. تلاش شبانه‌روزی دشمن برای مهجور قرار دادن قرآن را باید سند دیگری برای عظمت و اهمیت این کتاب دانست، اما ما در محیط علمی زندگی می‌کنیم که می‌توان از ظرفیت آن در راستای ترویج قرآن استفاده کرد.»
شریفانی در توضیح بیشتر این مساله گفت: «خوشبختانه ما در دانشگاه که مهد علم است، زندگی می‌کنیم و اگر بخواهیم نعمت‌های خدا را به دو دسته شناخته‌شده و ناشناخته تقسیم‌بندی کنیم، باید عنوان کرد از جمله نعمت‌های ناشناخته که سهم بزرگی در زندگی ما دارد، نعمت علم است. یعنی اگر از ایمان، جهاد، تقوا و... سخن می‌گوییم، علم سرآمد همه آنهاست و از کسانی که در محیط علم فعالیت می‌کنند، انتظار می‌رود به‌عنوان یک نیاز ضروری زندگی و ابزار حیات نه به‌عنوان یک تکلیف سازمانی، به این بعد زندگی توجه کنند که یک بخش از زندگیشان را برای قرآن بگذارند.» مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد گفت: «در محیط علمی انتظار این است که اساتید در گام اول، بخش هرچند محدود زندگیشان را برای مطالعه در قرآن بگذارند. هفته‌ای یک ساعت وقت‌شان را صرف مطالعه این کتاب کرده و آموخته‌های خود را در کلاس‌ها به نوعی به دیگران منتقل کنند. ما به هر شکلی باید بتوانیم قرآن را تبلیغ کنیم، چراکه این تکلیف ضروری ما است. در همین راستا از توفیقاتی که در یکی دو سال اخیر نصیب جمع زیادی از اساتید شده، برگزاری سلسله جلسات مباحثاتی است که پیرامون یک بحث قرآنی از کتاب «اندیشه تمدن‌ساز» مقام‌معظم‌رهبری دنبال شده است به‌طوری که نزدیک به 5 هزار استاد، به‌صورت میانگین هرکدام 27 و28 جلسه را به این کتاب اختصاص دادند و رضایتمندی نسبت به این کار هم در دانشگاه وجود داشته است.» او با بیان اینکه رهبری در طول 30 سال گذشته، هر سال با اقشار مختلفی از مردم دیدار داشته‌اند و می‌توان صحبت‌های ایشان را به دو دسته تقسیم‌بندی کرد، گفت: «یک بخش از صحبت‌های ایشان متناسب با همان دیدارها بوده، یعنی اگر با معلمان، زنان، دانشگاهیان و... دیدار داشتند، صحبت‌ها و مطالباتی را پیرامون همین دیدار طرح می‌کردند؛ در کنار این گفتارهای عمومی، سلسله‌فرمایشاتی نیز به مناسبت‌های خاص دارند که در شکل یک نظریه و تئوری علمی است که از جمله آن می‌توان به اقتصاد مقاومتی، کرسی‌های آزاداندیشی، شعارهای سال و... اشاره کرد.» شریفانی در همین زمینه افزود: «بنا داریم تا در سال آینده با همکاری جامعه المصطفی العامیه و بیش از 30 مرکز علمی در کشور کنگره اندیشه‌های قرآنی مقام‌معظم‌رهبری برگزار کنیم و حاصل نشست‌های اساتید را در این کنگره عظیم ارائه شود. انتظار می‌رود تا دوستان‌مان در نهادهای نمایندگی رهبری در استان‌های مختلف یک نیمروزی را به این مهم اختصاص دهند که در جلسات هم‌اندیشی و نشست‌های استادی با محوریت مبانی قرآنی و اندیشه‌های رهبری در قرآن با در نظر گرفتن 20 محور این کنگره، برگزار کنند و این کار را به‌عنوان پیش‌نشست آن کنگره عظیم مورد توجه قرار دهند.» مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد افزود: «بنایمان در سازمان مرکزی این است تا توسط پژوهشکده قرآن و عترت هر دوشنبه یک نشست مجازی با محوریت یکی از 20 محور کنگره را داشته باشیم تا بحث و گفت‌وگو پیرامون اندیشه‌های قرآنی رهبری شکل بگیرد. البته هدف از این کار آن است تا قرآن بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، چراکه هدف اصلی این کنگره هم تبیین و اهمیت جایگاه قرآن است.»