تاریخ : Sat 25 Feb 2023 - 14:30
کد خبر : 78495
سرویس خبری : دانشگاه


پورعباس در نشست خبری:

آزمون سراسری نوبت تیر به صورت کاغذی برگزار می شود

رحمت لطفی پور، خبرنگار: عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش امروز در نشست خبری خود که در محل این سازمان برگزار شد با اشاره به تاریخ اعلام نتایج نوبت اول کنکور سراسری که امسال برای اولین بار به شیوه متفاوت برگزار شده است، گفت: هفته آینده نتایج اولیه این ازمون اعلام خواهد شد. البته در گام اول تنها نمرات خام ارائه می شود و با توجه به اینکه انتخاب ر شته کنکور در تابستان سال آینده انجام خواهد شد، تراز کنکور در هفته آینده اعلام نخواهد شد.

آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری 1402 محور دیگر صحبت های رئیس سازمان سنجش بود. به گفته او چاپ سوالات نزدیک به 500 کدرشته شامل سوالات آزمون دکتری و کارشناسی ارشد از دو ماه قبل و در یک بازه زمانی فشرده آغاز شده و قرنطینه آزمون های این دو مقطع تحصیلی هم بلافاصله بعد از برگزاری نوبت اول آزمون سراسری شروع شده تا همکاران این سازمان از 4 ماه قبل در قرنطینه حضور دارند.

پورعباس به تقلب در ازمون سراسری اشاره و تصریح کرد: در این آزمون 67 مورد دستگاه تقلب از داوطلبان کشف شده اما هیچ کدام از انها نتوانسته بودند از این دستگاه ها استفاده کنند.  در این میان البته قطعا قطعی اینترنت در زمان برگزاری ازمون در بحث تقلب اثرگذار بوده و به داوطلبان این اطمینان را می دهیم که در رقابتی سالم شرکت کرده اند. با این حال  قرار نیست برای آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۴۰۲ قطعی اینترنت داشته باشیم.

رئیس سازمان سنجش درباره اولین آزمون تمام الکترونیکی که به صورت آزمایشی برگزار شد، گفت:  بازخوردهای مثبتی از این آزمون که به صورت چراغ خاموش هم برگزار شده بود، گرفتیم. اولین گام برای برگزاری چنین آزمونی طرح سوالات بود که توانستیم این بخش را با راه اندازی سامانه طراحان سوال به صورت تماما الکترونیکی پشت سر بگذاریم. در حقیقت دیگر طراحی سوال به شیوه سنتی و دستی صورت نمی گیرد و اضافه شدن سوالات از طریق پیام رسان ها به بانک سوالات هم دنبال نخواهد شد، بلکه بر اساس این سامانه همه افرادی که می توانند در طرح سوالات آزمون های مختلف مشارکت کنند، امکان طرح سوال را خواهند داشت.

او با تاکید بر اینکه ازمون سراسری در نوبت تیر 1402 به صورت مکتوب برگزار می شود، بیان داشت: با این حال از امروز در حال برنامه ریزی برای برگزاری الکترونیک آزمون های بعدی هستیم و تلاش مان ان است تا بتوانیم آزمون های سال 140 را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم. البته بعد از پایان تعطیلات نوروز امسال، برای ثبت نام آزمون های آزمایشی ای که به صورت الکترونیکی برگزار می شود، فراخوان خواهیم داد تا امکان شرکت ازمایشی برای داوطلبان فراهم شود.

پورعباس در بخش دیگری از این نشست خبری با تاکید بر اینکه آزمون آیلتس تعلیق شده است، گفت: دلیل به تعلیق در آمدن این آزمون هم مسائلی است که اعتبار کشور را تحت تاثیر قرار داده است، با این حال در حال مذاکره هستیم تا نظارت تخصصی لازم برای برگزاری این ازمون ایجاد شود، پیشنهادمان هم این است که این آزمون هم مانند ازمون تافل به صورت الکترونیکی برگزار شده و دیگر شیوه کاغدی آن حذف شود.  با توجه به اینکه این مذاکره در آینده نزدیک به نتیجه می رسد، تا پایان سال با صدور اطلاعیه ای اقدام به ثبت نام جدید برای این ازمون صورت خواهد گرفت.