تاریخ : Wed 01 Mar 2023 - 00:00
کد خبر : 78439
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

آقای عجیب‌وغریب درک‌نشده

آقای عجیب‌وغریب درک‌نشده

تیموتی والتر برتون (Timothy Walter Burton) متولد ۲۵ آگوست ۱۹۵۸ در بربنک ایالت کالیفرنیا است.

سینا سپهرآذر، خبرنگار:تیموتی والتر برتون (Timothy Walter Burton) متولد ۲۵ آگوست ۱۹۵۸ در بربنک ایالت کالیفرنیا است. کافی است نگاهی به فهرست آثارش بیندازیم تا به شخصیت عجیب‌وغریب وی پی ببریم: خانه خانم پرگرین برای بچه‌های عجیب، فرانکن‌وینی، سایه‌های تاریک، آلیس در سرزمین عجایب، سویینی تاد، عروس مرده، چارلی و کارخانه شکلات سازی، ادوارد دست‌قیچی و... 
به بهانه شهرت و محبوبیت آخرین اثر تیم برتون یعنی سریال ونزدی، باهم نگاهی بیندازیم به شاخصه‌های آثار وی.
معمولا سکانس آغازین آثار وی با رد شدن دوربین از داخل چیزی یا دنبال کردن چیزی آغاز می‌شود. برتون علاقه دارد شروع آثارش با بارش برف در تاریکی شب باشد. او در ابتدای فیلم‌هایش نسخه‌ای شخصی‌سازی شده از لوگوی استودیو را نمایش می‌دهد. همچنین حال‌وهوای گوتیک به‌خصوص در طراحی صحنه و سازه‌ها، در کنار کریسمس یا هالووین جزء جدایی‌ناپذیر آثار برتون هستند. در بسیاری از آثار وی یک قلعه یا ساختمان قدیمی وجود دارد. 
آثار وی معمولا درباره شخصیتی درک‌نشده و طردشده از سوی جامعه است که علی‌رغم محیط تاریک و ناامیدانه اطرافش، خوشبین و دوستانه رفتار می‌کند. همچنین در آثار وی معمولا یک سگ مرده یا تکه‌تکه شده وجود دارد! مترسک‌ها هم معمولا در آثار وی وجود دارند و تم فانتزی فیلم‌هایش انکار‌ناپذیر است. 
برتون عاشق شخصیت‌های ترسناک است و فیلم‌های زیادی در این مورد دارد. او گذشته شخصیت‌هایش را معمولا از راه فلش‌بک نشان می‌دهد. وی معمولا پدرها را در نور منفی (negative light) نشان می‌دهد. 
شخصیت‌های اصلی وی معمولا لباس‌های راه‌راه سیاه‌وسفید می‌پوشند، موهای بلند نامرتب دارند و عینک‌های آفتابی بسیار بزرگ!
اکثر فیلم‌های وی تم تاریک یا رنگارنگ دارند. او علاقه زیادی به نشان دادن خط تولید یک کارخانه دارد! معمولا هم سکانسی دارد که یک نفر از پنجره یک خانه به بیرون زل زده است. 
قهرمانان آثار وی معمولا عصبی و ترسو، اما باهوش و بسیار اخلاق‌مدار هستند. همچنین شخصیت‌های منفی آثار وی بسیار برتر، خشن و زمخت هستند اما از جلب توجه دیگران می‌پرهیزند. داستان‌های وی در مکان‌های نامشخص که عناصری از بریتانیا و آمریکا دارد روایت می‌شوند.