تاریخ : Tue 28 Feb 2023 - 00:00
کد خبر : 78410
سرویس خبری : دانشگاه

عصر امید معنای جدیدی برای ارتباط دانشگاه و صنعت تعریف می‌کند

دکتر طهرانچی در رویداد ملی عصر امید عسلویه:

عصر امید معنای جدیدی برای ارتباط دانشگاه و صنعت تعریف می‌کند

رویداد ملی عصر امید عسلویه و نخستین نشست تخصصی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی از سلسله همایش‌های «بوشهر، آینده و پیشرفت» صبح امروز دوشنبه (۸ اسفند) با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

راضیه فلاح، خبرنگار:رویداد ملی عصر امید عسلویه و نخستین نشست تخصصی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی از سلسله همایش‌های «بوشهر، آینده و پیشرفت» صبح امروز دوشنبه (۸ اسفند) با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سیدعلی هاشمی فرماندار عسلویه، حجت نظری مدیرعامل شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد، مجید مشکینی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد، عنایت‌الله ملکی‌تبار رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد، سروش حیدری سنگستانی رئیس دانشگاه آزاد استان بوشهر و جمعی از مدیران و روسای دانشگاه آزاد مراکز استان‌ها در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس آغاز به‌کار کرد. 
دانشگاه آزاد استان‌های خوزستان، اردبیل، اصفهان، تهران، خراسان‌رضوی، سیستان‌و‌بلوچستان، فارس، کرمان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، هرمزگان، همدان، البرز، قزوین، گیلان، مرکزی و واحد مستقل علوم‌و‌تحقیقات آخرین دستاوردهای پژوهشی و فناورانه خود را در این نمایشگاه ارائه کرده‌اند. 
اولین روز رویداد تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی عصر امید با یک قرارداد کار خود را به صورت جدی آغاز کرد. این قرارداد به ارزش 470 میلیارد ریال در طرح تولید مخازن کامپوزیتی LPG میان صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه و دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی منعقد شد.
در حال حاضر در ایران حدود 20 میلیون مصرف‌کننده گاز مایع (LPG) وجود دارد و سالانه حدود 250 هزار عدد سیلندر فلزی ساخته و تعداد 350 هزار عدد سیلندر بازسازی می‌شود. با توجه به سبکی و استحکام و عمر و همچنین پایین بودن هزینه نگهداری مخازن کامپوزیتی پیش‌بینی می‌گردد این مخازنِ نسلِ جدید جایگزین مخازن فلزی گردند. همچنین کشورهای همسایه مشتری جدی این مخازن هستند. مخازن کامپوزیتی تیپ 4 تولید‌شده در این طرح سرمایه‌گذاری به‌منظور ذخیره‌سازی و حمل گاز مایع برای مصارف صنعتی، خانگی و سوخت خودرو کاربرد دارند.
 در این گزارش در خصوص جزئیات این رویداد، شرکت‌ها و واحدهای حاضر در آن و البته جزئیات قرارداد منعقد‌شده با عسکری غلام‌زاده مدیرعامل صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری دانشگاه آرش رنجبران رئیس واحد تبریز، رضا محمدی مدیریت راهبری و برنامه‌ریزی مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد و سروش حیدری سنگستانی رئیس دانشگاه آزاد استان بوشهر گفت‌وگو داشته‌ایم که در ادامه آمده است.

نیاز داریم در کنار ۴۲ پالایشگاه یک پالایشگاه فناوری داشته باشیم

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد در این مراسم خاطرنشان کرد: «اگر تحولات علم و فناوری را در منطقه اقتصادی وارد نکنیم، تنها با یک منطقه جغرافیایی مواجه هستیم. اگر عسلویه فقط منطقه جغرافیایی بماند، هزینه استخراج گاز با هزینه تمام‌شده برابر نخواهد بود. بنابراین نیازمند رویکرد تحولی هستیم.» 
وی با بیان اینکه یک شرکت در بازار‌های سنتی معمولا منطقه‌ای را انتخاب و در آن فعالیت خود را آغاز می‌کرد، افزود: «پس از آن مجموعه‌ای از صنایع به صورت خطی پشت هم رشد کرده و بازار سنتی ایجاد می‌شد. یک دهه است که رویکرد دنیا از بازارهای سنتی به پلتفرم‌های نفت، گاز و انرژی تغییر کرده است، به همین منظور منطقه ویژه اقتصادی باید تعریف جدیدی به خودش بدهد و به‌عنوان پلتفرم نفت، گاز و انرژی معرفی شود.» 

 دانشجو باید بخشی از تحصیل خود را در عسلویه بگذراند
دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه ارتباط دانشگاه و صنعت در پلتفرم، متفاوت از نگاه سنتی است، بیان کرد: «در نگاه سنتی مفهوم صنعت و دانشگاه مفهوم خطی بود، براساس آن دانشگاه نیرو را تربیت می‌کرد و در اختیار صنعت قرار می‌داد. در این نگاه دانشجو در تهران تربیت می‌شد و فقط برای اردو به عسلویه می‌آمد، درحالی‌که ما معتقدیم دانشجو باید بخشی از تحصیل خود را در عسلویه بگذراند.» 
وی افزود: «عصر امید می‌خواهد در پلتفرم نمایشگاه نفت و گاز، معنای جدیدی برای ارتباط دانشگاه و صنعت تعریف کند. ما نیاز داریم در کنار ۴۲ پالایشگاه یک پالایشگاه فناوری داشته باشیم تا دانشجویان در آنجا باورهای خود را خلق کنند و سپس وارد صنعت شوند. استادی که ۴ روز در عسلویه حضور نداشته باشد، مفهوم صنعت و دانشگاه را درک نخواهد کرد.» 
رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه شرکت‌های جدیدی که اقتصاد دنیا را شکل می‌دهند، پلتفرمی هستند، گفت: «منظور از پلتفرم، نرم‌افزار نیست. شکل کسب‌وکارهای دنیا تغییر کرده و باید پلتفرم‌های انرژی جایگزین شکل قبلی شود.» 
دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: «اعتراف می‌کنیم به‌عنوان یک دانشگاه و کنشگر فعال وظیفه خود را در منطقه پارس انجام نداده‌‌ایم و باید در این زمینه کنشگری فعال داشته باشیم.» 

 مسئولان حوزه نفت به موازات دانشگاه حرکت کنند
اکبر پورات معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر در مراسم افتتاحیه این رویداد با بیان اینکه برگزاری این رویداد یک اتفاق میمون و مبارک در سرعت‌بخشی و عمق‌بخشی به ارتباط دانشگاه و صنعت است، گفت: «اهتمام ویژه مسئولان دانشگاه آزاد به این امر نشان‌دهنده عزم جدی دانشگاه برای تحقق فرمایشات و انتظارات مقام‌معظم‌رهبری است.» 
وی خاطرنشان کرد: «معرفی محصولات دانش‌بنیان در کنار تاسیسات عظیم صنعت در قطب انرژی کشور، نویددهنده آینده‌ای روشن برای حرکت صنعت بر مدار محصولات دانش‌بنیان به‌ویژه حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است. لذا برپایی چنین رویدادی در بعد ملی در این فضا ارزشمند و قابل تقدیر است.» 
پورات با بیان اینکه یکی از مطالبات جدی مقام‌معظم‌رهبری دانش‌بنیان کردن نفت و گاز است، اظهار داشت: «در این زمینه ضرورت دارد مسئولان حوزه نفت به موازات دانشگاه حرکت کنند و از این ظرفیت عظیم بهره ببرند. قطعا شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در حوزه مسائل زیست‌محیطی و آلودگی ناشی از فعالیت صنعت به کمک بیایند.» 
سخاوت اسدی رئیس منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی گفت: «امیدواریم حضور دکتر طهرانچی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و برگزاری رویداد ملی عصر امید عسلویه، خیر و برکت و پیشرفت در حوزه‌های مختلف دانش‌بنیان ازجمله نفت و گاز و انرژی به همراه داشته باشد. طی سال‌های گذشته با تلاش و پیگیری شبانه‌روزی متخصصان، مهندسان و دانشمندان کشورمان مجموعه پارس جنوبی به‌ویژه فاز 14 بدون نیاز به نیروهای خارجی تکمیل‌شده و این اتفاق میسر نمی‌شد مگر اینکه در حوزه‌های دانش‌بنیان همکاری تنگاتنگی بین دانشگاه و صنعت به وجود آید.» 
وی ادامه داد: «امیدواریم با حضور موثر دانشگاه آزاد در این عرصه، شاهد پیشرفت‌های روزافزون باشیم.» 

 دانشگاه آزاد بوشهر توان خود را برای پیوند دانشگاه و صنعت به کار گرفت
سروش حیدری سنگستانی رئیس دانشگاه آزاد استان بوشهر در این نشست، با اشاره به برگزاری رویداد ملی عصر امید عسلویه، گفت: «این رویداد در راستای رویداد ملی عصر امید دانشگاه آزاد و اولین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های «بوشهر، آینده و پیشرفت» است که در استان بوشهر برگزار می‌شود. ۷۴ شرکت برای حضور در این رویداد و نشست‌های تخصصی ثبت‌نام کردند که ۴۰ شرکت پذیرفته شدند. با توجه به حضور گسترده صنایع در شهرستان عسلویه و بازدید آنها از رویداد ملی عصر امید عسلویه، انتظار می‌رود قراردادها و تفاهمنامه‌های همکاری بین دانشگاه آزاد استان‌ها با صنایع به امضا برسد.» 
حیدری خاطرنشان کرد: «دانشگاه آزاد استان بوشهر همه توان خود را برای اتصال و پیوند دانشگاه و صنعت به کار گرفته است و امیدواریم این رویداد بتواند زمینه و بسترساز تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین و پیوند مجموعه دانشگاه آزاد با منطقه پارس‌جنوبی و صنعت گاز کشور باشد.» 

 درخواست راه‌اندازی رشته‌های تحصیلات تکمیلی مورد‌نیاز منطقه را داریم
سیدعلی هاشمی فرماندار شهرستان عسلویه هم با ابراز خرسندی از فعالیت پردیس دانشگاه آزاد استان بوشهر در عسلویه، گفت: «با وجود آنکه پردیس عسلویه دیرهنگام در این شهرستان راه‌اندازی شد اما همین مدت اندک نیز توانسته عزتمندانه و قدرتمندانه وارد عمل شده و رویداد ملی عصر امید عسلویه را برگزار کند.» 
وی افزود: «۳۶۰ شرکت در شهرستان عسلویه حضور دارند که ۵۴ شرکت جزء شرکت‌های بزرگ پالایشگاهی، پتروشیمی و نیروگاهی هستند و ظرفیت بسیار خوبی را در منطقه به‌وجود آورده‌اند. در این راستا درخواست راه‌اندازی رشته‌های مورد نیاز منطقه در مقاطع تحصیلات تکمیلی را داریم. 

 عسلویه نیازمند توجه بیشتر دانشگاه‌ها و دانش‌بنیان‌هاست
حجت نظری رئیس شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس جنوبی نیز با قدردانی از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد در این منطقه، گفت: «705 میلیون مترمکعب گاز از منطقه پارس جنوبی استخراج می‌شود که معادل 70 درصد گاز کشور است. از این مقدار، 40 میلیون مترمکعب به‌عنوان خوراک پتروشیمی، در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد. 41 شرکت پتروشیمی در این منطقه وجود دارد که نیمی از آنها در حال تکمیل هستند که در سال 40 میلیون تن ظرفیت اسمی محصولات پتروشیمی، شیمیایی و پتروشیمیایی دارند.» 
وی با اشاره به راه‌اندازی شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس جنوبی اظهار داشت: «عسلویه نیازمند توجه و نگاه بیشتر دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است. ارتباط بین صنعت و دستگاه‌های اجرایی در عسلویه فراتر از جایگاه اداری است و رابطه همدلی برقرار است. بنابراین انتظار می‌رود رابطه این شورا که متشکل از شرکت‌های پتروشیمی و صنعت‌های منطقه است، با شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد توسعه یابد. امیدواریم به‌زودی به رابطه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد افتخار کنیم.» 
در نمایشگاه این رویداد که تا دهم اسفندماه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار می‌شود، ۵۰ شرکت‌ از ۱۴ استان کشور و ۱۹ واحد دانشگاهی در ۶۳ غرفه حضور دارند. 

مدیر راهبری و برنامه‌ریزی مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد خبر داد 
مشارکت 50 شرکت دانشگاه آزاد از 16 استان کشور

رضا محمدی، مدیریت راهبری و برنامه‌ریزی مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص مدت زمان برگزاری نمایشگاه عصر امید، تخصصی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی عنوان کرد: «این نمایشگاه در منطقه عسلویه یا بزرگ‌ترین منطقه نفت گاز و به‌خصوص پتروشیمی کشور از 8 اسفندماه سال جاری آغاز شد و 10 اسفندماه (چهارشنبه) به کار خود پایان می‌دهد.»
او درباره شرکت‌کنندگان این نمایشگاه اظهار کرد: «در این رویداد50 شرکت در قالب 63 غرفه از واحدهای دانشگاه آزاد که به‌صورت تخصصی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی از 16 استان حاضر شده‌اند دانشگاه آزاد استان‌های خوزستان، اردبیل، اصفهان، تهران، خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان، فارس، کرمان، کهگیلویه‌وبویراحمد، هرمزگان، همدان، البرز، قزوین، گیلان، مرکزی و واحد مستقل علوم‌وتحقیقات آخرین دستاوردهای پژوهشی و فناورانه خود را در این نمایشگاه ارائه کرده‌اند.»
محمدی درمورد هدف شکل‌گیری این رویداد در منطقه عسلویه بیان کرد: «بزرگ‌ترین هدف معرفی توان و ظرفیت دانشگاه آزاد برای رفع مشکلات جامعه و صنعت است. با برگزاری این نمایشگاه در منطقه عسلویه و دل صنعت پتروشیمی کشور، 63 غرفه تخصصی دانشگاه آزاد که امکان ارائه خدمات به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی دارند؛ در این نمایشگاه کنار هم آمده‌اند. دانشگاه آزاد با تعامل و رایزنی که با مجموعه‌های پتروشیمی کشور داشته توانسته فرصتی را ایجاد کند تا این شرکت‌ها مشکلات و چالش‌های خود را در حوزه فناوری و تولید دانش‌بنیان در بستر دانشگاه مطرح کنند. همچنین این اقدام شرایطی را آماده کرده که صنایع پتروشیمی کشور از اختراعات، ابداعات و دستاوردهای دانش‌بنیان دانشگاه در راستای کاهش مشکلات استفاده کنند.»
مدیریت راهبری و برنامه‌ریزی مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد توضیح داد: «برای برگزاری رویداد عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی 2 برنامه مشخص در نظر گرفته است. به امید خدا عصر امید1 با همان عظمت و بزرگی که همه شاهد بودند برگزار شد. در برنامه دوم نیز رویداد عصر امید برای مجموعه‌هایی که نیاز دارند و دانشگاه آن نیازها را احصا کرده به‌صورت تخصصی نمایشگاه و رویدادهای عصر امید تخصصی برگزار خواهد شد. به بیان دیگر هر 2 این برنامه‌ها به‌صورت مجزا دنبال خواهد شد.»
او با بیان اینکه چند روز قبل یک رویداد مشابه به نام شهر پایدار توسط دانشگاه آزاد در جزیره کیش برگزار شده، عنوان کرد: «شروع و آغاز ایده برگزاری رویداد عصر امید به‌صورت تخصصی بعد از برگزاری شهر پایدار به وجود آمد. در این رویداد 14 شرکت‌ فعال در توسعه شهر پایدار در جزیره کیش کنار هم گرد آمدند تا اقدامات خود را زمینه خدمات شهری، مدیریت پساب، مدیریت پسماند شهری به دیگر شرکت‌ها ارائه دهند. خوشبختانه رویکرد حاصل از این اقدام به‌قدری مثبت بود که خروجی آن برگزاری عصر امیدهای تخصصی شد.»
محمدی با بیان اینکه در رویداد شهر پایدار قراردادهای بسیاری با شهرداری‌های سرتاسر کشور منعقد شده، اظهار کرد: «پس از این رویداد دانشگاه آزاد به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه در سطح دنیا در حوزه علم و فناوری می‌تواند به‌صورت جدی‌تری وارد جامعه و صنعت شود تا مشکلات کشور حل شوند.»
 مدیریت راهبری و برنامه‌ریزی مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد ادامه داد: «دانشگاه آزاد باید حل مسائل و مشکلات جامعه و صنعت را اولویت اول خود قرار دهد. این رویدادها نیز برای رسیدن به این مهم برگزار می‌شوند.»
او با بیان اینکه اسپانسری این رویداد را شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاداسم برعهده داشته، گفت: «بیشتر هزینه‌های این رویداد برعهده این شرکت است و دانشگاه هزینه بسیار کمی را متقبل شده است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر: 
در قطب اقتصاد نفتی ایران  از دید دانشگاهیان مغفول مانده بود 

سروش حیدری‌سنگستانی، رئیس دانشگاه آزاد استان بوشهر درخصوص دلایل برگزاری نخستین رویداد تخصصی عصر امید در استان بوشهر عنوان کرد: «پس از برگزاری موفقیت‌آمیز رویداد ملی عصر امید در خردادماه سال 1401 که مصادف با 40 سالگی دانشگاه آزاد نیز بود؛ توانمندی‌ها و قدرت دانشگاه آزاد اسلامی به نمایش گذاشته شد. پس از این رویداد مصمم شدیم تا این روند کاری ادامه‌دار شود.» او تاکید کرد: «نیازمندیم که رابطه بین صنعت و دانشگاه که بستر ایجاد اشتغال و کارآفرینی است و آن را مقام‌معظم‌رهبری نام‌گذاری کردند و مسیر حرکت کشور را در این سال مشخص کردند؛ فراهم آوریم.» حیدری‌سنگستانی با بیان اینکه 36 سال از عمر دانشگاه آزاد استان بوشهر می‌گذرد، درباره چگونگی اجرای این رویداد عنوان کرد: «به‌طور واقع باید در صنایع مختلف ورود کرد و دانشگاه را نیز برای این مهم آماده کرد تا ماموریت جدید خود را به‌درستی ایفا کند. از حدود 6 ماه پیش توانستیم در قطب اقتصاد نفتی ایران‌زمین که متاسفانه از دید دانشگاهیان مغفول مانده بود ارتباط خوبی را با فرمانداری عسلویه و منطقه ویژه پارس جنوبی ایجاد کنیم. پس از بررسی‌های دانشگاهی برای اولین‌بار در سطح شهرستان اقدام به این کار شد. از سوی دیگر عصر امید فضایی برای بروز و ظهور نخبگان و تولید‌کنندگان دانشگاه آزاد ایجاد کرد و با توجه به این امر تصمیم گرفته شد تا این رویداد در مکانی برگزار شود که حدود 40 درصد ارز‌آوری کشور در کنار تجهیزات بسیار گسترده و پیشرفته در آن مکان قرار دارد. در نتیجه با در نظر گرفتن همه این موارد و بزرگی و اهمیت منطقه عسلویه در ارز‌آوری برای کشور که مانند آن نیز وجود ندارد؛ اهمیت پرداخت به این موضوع مشخص شد.» رئیس دانشگاه آزاد استان بوشهر درخصوص نحوه اجرای رویداد تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی عصر امید گفت: «شرکت‌های توانمند، قدرتمند و نخبه‌ دانشگاه آزاد که در این حوزه فعالیت دارند را در صنعت تخصصی گرد هم آورده و یک فضای پرمهر برای صنعت و دانشگاه ایجاد شد. در مدت برگزاری نمایشگاه عصر امید در دل صنعت پتروشیمی کشور بازدیدهای  دوجانبه بین دانشگاه و صنایع مرتبط رخ خواهد داد. در این رویداد مدیران پالایشگاه‌های فعال که حدود 14 پالایشگاه و 50 شرکت مشغول در این صنعت و 120 هزار نفر از افرادی که دراین مجموعه‌ها مشغول به کار هستند از دانشگاه آزاد بازدید خواهند کرد. از سوی دیگر فضایی برای عقد قراردادها و مدارس عالی مهارت نیز در کنار محل برگزاری نمایشگاه ایجاد شده است. امید است قرار گرفتن این مجموعه‌‌ها در کنار یکدیگر منجر به اخذ قراردادهای بسیاری شود.»

 آغاز فعالیت مدرسه عالی مهارت نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه عسلویه
حیدری‌سنگستانی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های شرکت‌ها و پالایشگاه‌های مستقر در منطقه عسلویه؛ نیازمندی به آموزش‌های تخصصی نیز در آن بسیار زیاد است اضافه کرد: «بدین منظور در نظر داریم تا در قالب یک غرفه به این صنایع نشان دهیم که دانشگاه در نظر دارد تا مدارسی را در صنعت ایجاد کند که مدیریت مدارس نیز برعهده خود صنایع باشد. در نتیجه آموزش نیز مدارک دانشگاهی با کیفیت بالای دانشگاهی برای مهارت‌آموزان صادر شود. به بیان دیگر پس از برگزاری رویداد در منطقه عسلویه مدرسه عالی مهارتی نفت، گاز و پتروشیمی واحد بوشهر نیز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.» رئیس دانشگاه آزاد استان بوشهر با تاکید بر اینکه دانشگاه وظیفه دارد تا شرکت‌ها را به صنایع مربوطه متصل کند خاطرنشان کرد: «همین عامل اتصال باعث شده تا بهترین شرکت‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به این رویداد دعوت شوند. نکته‌ای که باید توجه کرد؛ راهبری و هدایت قراردادهای شرکت‌ها توسط دانشگاه آزاد استان بوشهر است.» حیدری درخصوص برگزاری نخستین نشست تخصصی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی از سری سلسله‌‌همایش‌های بوشهر، آینده و پیشرفت و شروع برگزاری رویداد عصر امید از استان بوشهر؛ بیان کرد: «تلاش داریم تا منویات مقام‌معظم‌رهبری و دستورات دکتر طهرانچی در استان بوشهر به‌عنوان اولین استان پیاده‌سازی شود. بدین منظور به پیشنهاد خود استان به سازمان مرکزی این رویداد با این عنوان تخصصی در استان برگزار شد.»

مدیرعامل صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد مطرح کرد
سرمایه‌گذاری 47 میلیاردی برای طرح تولید مخازن کامپوزیتی

عسکری غلام‌زاده، مدیرعامل صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص میزان افزایش سرمایه صندوق پژوهش و فناوری عنوان کرد: «بسیاری از افراد داخل و خارج اکوسیستم دانشگاه با تعجب در مورد افزایش سرمایه 354 میلیارد تومانی صندوق می‌پرسند و آن را به واحد ریال تصور می‌کنند. جا دارد اینجا ذکر شود که صندوق سرمایه خود را از 20 میلیارد تومان با افزایش 354 میلیارد تومانی امروز به 374 میلیارد تومان رسانده است. از سوی دیگر بسیاری از افراد قلمداد می‌کنند که صندوق این افزایش سرمایه را از املاک خود به دست آورده. این درحالی است که این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی بوده است.»
او در ادامه افزود: «افزایش سرمایه یک شرکت سهامی خاص برعهده سهامداران آن شرکت است. به بیان دیگر این افزایش سرمایه از محل دیگری نبوده و تنها سهامداران صندوق آن را تامین کرده‌اند. به‌طور واقع سهامدار اصلی صندوق دانشگاه آزاد اسلامی است و شرکت‌های نگین بذر دانش و توسعه آزاد پاسارگاد زیرمجموعه دانشگاه قرار می‌گیرند. به بیان ساده‌تر باید گفت دانشگاه آزاد در صندوق پژوهش و فناوری خود افزایش سرمایه داشته است.»
غلام‌زاده درباره قرارداد منعقد‌شده در روز اول رویداد تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی عصر امید اظهار کرد :«در اولین روز فعالیت نمایشگاه یک طرح سرمایه‌گذاری به ارزش 47 میلیارد تومان توسط صندوق پژوهش و فناوری، دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی و بخش خصوصی منعقد شد. براساس این قرارداد هر یک از طرفین موظف به تامین بخشی از سرمایه است. به بیان جزئی، آورده فناور در این قرارداد دانش فنی، آورده صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه و دانشگاه آزاد واحد تبریز که طرف دیگر این میز قرار می‌گیرند، ریالی و تامین فضا و تجهیزات اولیه است.» 
مدیرعامل صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد بیان کرد: «واحد تبریز برای حفظ زمان و نوسانات تورمی نرخ ارز و تورم کشور درخواست کرد تا هرچه سریع‌تر این تامین مالی اتفاق بیفتد. بنابراین به علت آنکه هنوز شرکت ثبت نشده، به واحد تبریز 5 میلیارد و 700 میلیون تومان تسهیلات مالی داده شد تا کار اولیه شرکت آغاز شود. به محض تاسیس شرکت همه این هزینه‌ها به‌عنوان سهام هر طرف در نظر گرفته می‌شود.»

 سهم 70 درصدی دانشگاه آزاد اسلامی از قرارداد سرمایه‌گذاری
او در ادامه از نحوه تقسیم سهم هر یک از طرف‌های قرارداد، افزود: «شناسه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد 50 درصد، شناسه واحد تبریز 20 درصد و هر 2 فناور بخش خصوصی هر کدام 15 درصد یا به بیانی دیگر بخش خصوصی 30 درصد تعلق خواهد گرفت. در مجموع طرف قرارداد دانشگاه آزاد 70 درصد از سهام شرکت را دراختیار خواهد داشت.» غلام‌زاده با تاکید براینکه بخش خصوصی طرف قرارداد در واحد تبریز مستقر است درباره مفاد مندرج در قرارداد خاطرنشان کرد: «در مفاد قرارداد ترکیب اعضای هیات‌مدیره، سهامداران، مدیرعامل که یکی از فناوران است، مکان فعالیت، مجری فعالیت و تقسیم سهم به‌عنوان اصلی‌ترین بخش قرارداد آورده شده است.» مدیرعامل صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری دانشگاه عنوان کرد: «همه اقدامات لازم برای ثبت شرکت انجام شده و نهایت این امر تا پنج روز دیگر به مرحله آخر خواهد رسید. این مهم نیز به علت برخی موارد جزئی طولانی شده که همه این موارد تا قبل از پایان سال فیصله خواهد یافت.» او با بیان اینکه هنوز شرکت ثبت نشده نمی‌توان نام آن را بیان کرد، درباره تسهیلاتی که به واحد تبریز تعلق گرفته گفت: «ارزش کل این طرح نیز 47 میلیارد تومان است که از این میزان برای تسریع در شروع کار 5 میلیارد و 700 میلیون تومان به واحد تبریز تزریق شد.» غلام‌زاده بیان کرد: «همه واحدها می‌توانند درخواست خود را اعلام کنند و تیم فناور در کنار تیم ارزیابی صندوق طرح توجیهی کسب‌وکار را نوشته و جلو خواهند برد. طرح ارائه‌شده به هیات‌مدیره ارجاع می‌شود تا بررسی‌های لازم در زمینه‌های مختلف از قبیل اقتصادی بودن و بازار فروش داشتن، اشتغالزایی و از همه مهم‌تر تامین بخشی از نیاز کشور انجام ‌شود. پس از بررسی‌های دقیق و دارا بودن شرایط مطرح شده به مرحله عقد قرارداد خواهند رسید.» مدیرعامل صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد درخصوص مزایای ثبت این شرکت برای دانشگاه اظهار کرد: «دانشگاه آزاد یک نهاد دانشگاهی است و قرار نیست شرکت شود و شرکت‌داری کند. بنابراین ذیل فعالیت خود یک مجموعه‌ای را تعریف کرده که وظیفه و رسالت اصلی آنها مسائل پشتیبانی اقتصادی برای اقدامات دانش‌پژوهانه است. بنابراین دانشگاه از محل منابعی که آنها را مصرف می‌کند که از محل خروجی آن طرح‌ها عایدی ریالی نصیبش می‌شود. این عایدی ریالی در بسیاری از موارد مانند مسائل شهریه‌ای، آموزشی و پژوهشی و طرح‌های اقتصادی به دانشگاه کمک خواهد کرد. به‌عنوان مثال سرریز سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد در منطقه آزاد مکران در زمان بازگشت سرمایه. در شرکت‌هایی که نیاز به تامین سرمایه دارند، اتفاق خواهد افتاد. به بیان دیگر چند کسب‌وکار جدی توسط صندوق راه‌اندازی می‌شود و از محل خروجی درآمد آنها برخی دیگر از سرمایه‌گذاری‌ها محقق خواهد شد. در نتیجه این سرمایه هر روز افزوده شده و به صورت سرمایه مولد درخواهد آمد و ارزش‌افزوده آن را بیشتر خواهیم کرد.» او با اشاره به دیگر طرح‌هایی که در دانشگاه آزاد اتفاق افتاده توضیح داد: «طرح پویش یکی از طرح‌هایی است که دانشگاه در آن به نیازهای صنعت رسیدگی می‌کند. به بیان دیگر صنعت نیازهای خود را مطرح می‌کند و دانشگاه بسته به نیازهای مطرح‌شده نیروی متخصص دانشگاهی را پرورش می‌دهد و از سوی دیگر صنعت تامین شغل دانشجویان را نیز تضمین می‌کند. این طرح برای هر کدام از طرفین منفعت دارد و نیازهای دانشگاه و صنعت را به درستی پوشش می‌دهد. البته این طرح در جذب دانشجو نیز بسیار تاثیر خواهد داشت. چون افراد ترجیح می‌دهند تا در دانشگاهی تحصیل کنند که بعد از تحصیل شغل خود را نیز تضمین کنند.» غلام‌زاده درباره تعداد نوع این قرارداد سرمایه‌گذای عنوان کرد: «در خانواده دانشگاه آزاد این قرارداد اولین سرمایه‌گذاری حقوقی با یک واحد دانشگاهی است. موارد قبلی شرکت‌ها از صندوق پژوهش و فناوری تسهیلات دریافت می‌کردند یا دانشگاه با آنها مشارکت مدنی می‌کرد. دیگر واحدهای دانشگاه آزاد بدانند در این حوزه صندوقی دارند که تا 47 میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری می‌کند. مشروط به آنکه صرفه اقتصادی داشته باشد و برای کشور مفید باشد.» 

رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی خبر داد
واحد شبستر میزبان خط تولید مخازن کامپوزیت تیپ 4 ال‌پی‌جی 

آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان‌شرقی درخصوص اهداف عقد قرارداد سه‌جانبه سرمایه‌گذاری بین دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی، صندوق پژوهش فناوری و بخش خصوصی عنوان کرد: «این اتفاق بزرگی برای دانشگاه آزاد در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی محسوب می‌شود. براساس این قرارداد این سه بخش تلاش دارند تا برای تولید مخازن کامپوزیتی تیپ 4 ال‌پی‌جی اقدام کنند.»
او درباره محصول مخازن کامپوزیتی تولید این شرکت توضیح داد: «این یکی از محصولات استراتژیک در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است که در دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی و با سرمایه‌گذاری صندوق پژوهش و فناوری انجام شده است. بیش از 100 میلیارد تومان ارزش این شرکت عنوان شده که 47 میلیارد تومان از آن توسط صندوق پژوهش و 10 میلیارد تومان را بخش خصوصی تامین کرده‌اند و مابقی این میزان نیز ارزش نشان تجاری (برندینگ) شرکت است.»
رنجبران با با بیان اینکه مقام‌معظم‌رهبری در سخنان خود بارها به تولید دانش‌بنیان تاکید کرده‌اند و آن را به‌عنوان شعار سال نیز در نظر گرفتند، بیان کرد: «تاسیس این شرکت در آینده می‌تواند درآمدهای غیرشهریه دانشگاه را با محوریت توسعه دانش‌بنیان بالا ببرد. امید است این اقدام بزرگ و محکمی برای کسب درآمدهای بعدی دانشگاه استان آذربایجان‌شرقی با محوریت دانش‌بنیان باشد.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد تبریز درباره کاربرد این مخازن در صنعت گفت: «این نوع مخازن در حوزه‌های مختلف نفت و گاز از قبیل مخازن خودروهای گازسوز، مخازن انتقال گاز بین کشورها، مخازن ایستگاه‌های سیار، شرکت‌های حوزه پتروشیمی و شرکت‌های پخش گاز کاربرد دارد. به بیان ساده‌تر این محصولات برای همه شرکت‌های دولتی و خصوصی فعال در این حوزه کاربرد دارد. این محصول جنبه صادراتی بسیار زیادی دارد و به علت آنکه بسیار مورد نیاز است به صورت دانش‌بنیان تولید خواهد شد.»
او با اشاره به اینکه این شرکت در حاشیه مراسم افتتاحیه رویداد تخصصی عصر امید ثبت شده است، اظهار کرد: «امیدواریم پس از ثبت شرکت اولین قرارداد آن نیز در این نمایشگاه ثبت شود. به تعبیر دیگر مشتری این محصول از همین امروز پای خرید آمده تا اولین خریدار آن نیز همین امروز ثبت شود. مشتری‌های این محصول هم از بین شرکت‌های داخل کشور و هم از شرکت‌های خارج از کشور خواهند بود.»
رنجبران در توضیح این قرارداد گفت: «این قرارداد بین دانشگاه آزاد و بخش خصوصی است. براساس این توافق، بخش خصوصی، صندوق پژوهش و دانشگاه استان آذربایجان شرقی سهامداران این شرکت هستند. این شرکت در 4 خط تولید کامپوزیت خواهد کرد که از آن بین یک خط تولید آماده و در زمان اندک به 4 خط تولید خواهد رسید. البته با توجه به نیاز بازار و حجم سفارش به‌طور حتم تعداد خط تولید افزایش پیدا می‌کند و شرکت افزایش سرمایه جدی را خواهد داشت.»
رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی در ادامه افزود: «این شرکت از چند بخش پخت کامپوزیت، تابانیدن الیاف و کوره‌های نهایی کردن محصول تشکیل شده است. همان‌طور‌که بیان شد، در حال حاضر یک بخش از خط تولید افتتاح و تا خرداد ماه 3 خط دیگر تولید نیز آماده کار خواهد شد.»
او با تاکید براینکه محل استقرار این شرکت در واحد شبستر استان آذربایجان‌شرقی است درباره میزان سهام واحد تبریز از این قرارداد خاطرنشان کرد: «20 درصد از سهام شرکت برای واحد تبریز یا استان آذربایجان شرقی است. برای تاسیس این شرکت یک نگاه جامع استانی بوده و همه اقدامات آن توسط واحدهای استان انجام خواهد شد.»
رنجبران با اشاره به احداث شرکت در واحد شبستر اظهار کرد: «قرارداد توسط واحد تبریز منعقد شده است اما برای آنکه توسعه در سطح همه استان آذربایجان شرقی ایجاد شود، این اقدام انجام شده است. متاسفانه امروز واحد شبستر با آنکه توانایی‌های بسیاری دارد اما یکی از واحدهای زیان‌ده محسوب می‌شود. در نتیجه این نیاز بر آن شدیم تا از سوله‌های بزرگ این واحد برای استقرار کارخانه استفاده شود و دفتر مرکزی شرکت در شهر تبریز مستقر است.»