تاریخ : Tue 28 Feb 2023 - 00:00
کد خبر : 78406
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

۱۵  نکته از سریال‌ یلواستون

۱۵ نکته از سریال‌ یلواستون

مزرعه چیف جوزف واقع شده در ایالت مونتاتا، محل زندگی خانواده داتن در سریال است. این مزرعه درمعرض بازدید عمومی است اما به علت محبوبیت سریال معمولا از چند ماه قبل باید‌ رزرو شود. 

سینا سپهر، خبرنگار:۱ -مزرعه چیف جوزف واقع شده در ایالت مونتاتا، محل زندگی خانواده داتن در سریال است. این مزرعه درمعرض بازدید عمومی است اما به علت محبوبیت سریال معمولا از چند ماه قبل باید‌ رزرو شود. 
۲- نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سریال، تیلور شریدان، اسب‌های شخصی خودش را برای فیلمبرداری از ایالت وایومینگ به ایالت مونتانا برد. 
۳- رایان بینگهام، بازیگر نقش واکر، در واقعیت یک موزیسین و خواننده است. او شش آلبوم رسمی دارد و همچنین در سال ۲۰۰۹ برای ترانه The Weary Kind از فیلم قلب دیوانه (Crazy Hearth) برنده جایزه اسکار، گلدن‌گلوب و گرمی شد. 
۴- بعد از دیدن تست بازیگری کلی ریلی (در نقش بث داتن)، تیلور شریدان، خالق سریال، بلافاصله فهمید که گزینه مدنظرش برای بازی در نقش بث را پیدا کرده است. بازیگر بریتانیایی گفته است که این نقش در بین تمام نقش‌آفرینی‌هایی که داشته است، چالش‌برانگیز‌ترین بوده است. 
۵- درگیری‌های زیادی بعد از اعلام اینکه کیسی اسبیل نقش مونیکا، یک بومی آمریکا را بازی می‌کند درگرفت. اسبیل رگه‌های آسیایی دارد و خودش ادعا کرد که اصالتی از قبایل سرخپوست دارد. اما بعد از اینکه مدرکی دال بر ارتباط او با قبایل بومی پیدا نشد، این قبایل سریال را تحریم کردند و از بازیگران بومی آمریکایی هم خواستار بایکوت این پروژه شدند. 
۶ -با دقت بیشتر، گاهی به نظر می‌رسد ریش‌های ریپ ویلر کمی عجیب هستند. این مساله به این دلیل است که ریش‌های کول هاوزر (بازیگر تقش ریپ ویلر) به شکل طبیعی به رنگ قرمز هستند. 
۷- پزشکان آمریکایی عقیم‌سازی زنان بومی آمریکا از طریق واکسن را از دهه ۱۹۳۰ آغاز کردند که در دهه ۱۹۷۰ با افزایش امکان تولید واکسن سرعت بیشتری هم گرفت. دلیل مطرح‌شده برای این کار جلوگیری از افزایش بیش از حد جمعیت، مدیریت بهتر منابع و کاهش میزان مخارج بود. 
۸- مراسم مذهبی سوزاندن اسب همراه با جنازه سوارکارش در برخی قبایل سرخپوستی، به‌خصوص در محدوده ایالت‌های مونتانا و وایومینگ وجود داشته است. علت این کار اعتقادات آیینی سرخپوستان و برشمردن اسب به‌عنوان راهنمای سوارش روح به دنیای پس از مرگ بوده است. 
۹- مسابقات اسب‌دوانی امدادی سرخپوستی قهرمانی جهان هر‌ساله در شهر شریدان ایالت وایومینگ برگزار می‌شود. شروع این مسابقات از سال ۱۹۳۱ بوده است و به‌خاطر افزایش نشاط در شهر، در سال‌های افسردگی بزرگ (The Great Depression) برگزاری آن آغاز شده است. این مسابقات برگرفته از سنت قبایل سرخپوست است که در هنگام جنگ از قبایل دشمن اسب می‌دزدیدند. 
۱۰-  اگرچه سریال یلواستون در ایالت مونتانا اتفاق می‌افتد، اما ۹۵درصد مساحت این پارک ملی در ایالت وایومینگ واقع شده و فقط ۴درصد آن در مونتانا است! همچنین نام یلواستون (سنگ زرد) برگرفته از سنگ‌های گوگرد واقع شده در منطقه است، که به علت فعالیت چشمه‌های آبگرم به وجود آمده‌اند. 
۱۱- سند گونه‌های در معرض خطر در سال ۱۹۷۳ در ایالات متحده تصویب شد، و یک سال بعد، گرگ خاکستری به‌عنوان یک گونه در معرض خطر شناخته شد. گرگ‌های خاکستری در زمان تاسیس پارک ملی یلواستون در سال ۱۸۷۲ در آن وجود داشتند اما آخرین دسته آنها در سال ۱۹۲۶ کشته شد، هرچند گزارشاتی از نمونه‌های تنها وجود دارد. 
۱۲- یک بازی pay-up به این شکل کار می‌کند که نفر آخر به همه کسانی که از او بالاتر هستند پول پرداخت می‌کند. نفر یکی مانده به آخر از نفر آخر پول می‌گیرد ولی به بقیه پرداخت می‌کند و این روند تا نفر اول ادامه می‌یابد که از همه دریافت دارد و به هیچکس پرداخت نمی‌کند. 
۱۳- بوزمن شهری در دوساعتی جنوب مرکز ایالت مونتاتا، هلنا است که گاهی با عنوان بوز‌آنجلس شناخته می‌شود.علت این مساله تعداد مهاجران بسیار زیاد از لس‌آنجلس و نیویورک است که به بوزمن می‌آیند. از دید جان داتن، خیابان اصلی بوزمن قابل قیاس با خیابان پنجم نیویورک یا خیابان نورث میشیگان در چیکاگو است، یک منطقه فوق پیشرفته!
۱۴- جان داتن در جایی می‌گوید مزرعه‌داری یک شیوه زندگی در حال مرگ است که دو دلیل عمده آن عبارتند از: ۱- کاهش مصرف گوشت به علت افزایش آگاهی مردم از مضرات مصرف آن و ۲-علاقه رو به زوال جمعیت جوان به این شغل سخت و گروهی.
۱۵ -صحنه‌های مواجهه با خرس‌های گریزلی برگرفته از تجربیات واقعی هستند! تیلور شریدان، خالق سریال، گفته که یک‌بار شاهد بوده است که علی‌رغم تذکرات جدی محیط‌بانان مبنی‌بر خطر بسیار این گونه حیوانی، گروهی از مردم در فاصله ۱۰ متری یک خرس گریزلی ایستاده بودند و آن را بانمک می‌پنداشتند!