تاریخ : Sun 26 Feb 2023 - 00:00
کد خبر : 78336
سرویس خبری : ورزش

گزینه خارجی ماند برای انتهای فصل

یک نفر در فولاد به مربی ایرانی رضایت نمی‌دهد

گزینه خارجی ماند برای انتهای فصل

وضعیت فولاد خوب نیست و تنها راه مسئولان این باشگاه آرام کردن شرایط است. آنها می‌دانند که زمان تصمیمات عجولانه نیست و در فرصت باقی‌مانده هیچ تغییری نمی‌تواند راهگشا باشد. از این رو تا پایان فصل مدارا خواهند کرد. 

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:وضعیت فولاد خوب نیست و تنها راه مسئولان این باشگاه آرام کردن شرایط است. آنها می‌دانند که زمان تصمیمات عجولانه نیست و در فرصت باقی‌مانده هیچ تغییری نمی‌تواند راهگشا باشد. از این رو تا پایان فصل مدارا خواهند کرد. 

رجبی می‌ماند اما با رخصت
در ظاهر حمید رجبی نسبت به پیشنهاد مربیگری تا پایان فصل اظهار بی‌اطلاعی می‌کند اما مدیران این باشگاه قطعا بدون اطلاع او چنین صحبتی را رسانه‌ای نخواهند کرد. بعد از استعفای جواد نکونام باشگاه به دستیاران این مربی پیشنهاد هدایت تیم را داد و جالب اینکه هیچ یک از اعضای کادر فنی بعد از این استعفا اردوی فولاد را ترک نکردند. همان زمان می‌دانستیم که بقای این نفرات و همکاری رجبی با تیم فولاد طی مشورت با جواد نکونام شکل گرفته ‌است. اگر جز این بود این کادر که برای سرمربی تیم‌شان از جان مایه می‌گذاشتند او را تنها نمی‌گذاشتند. حالا وضعیت مشابهی به وجود آمده و رجبی اگر اظهار بی‌اطلاعی می‌کند به دو دلیل است. 
از یکی از نزدیکان به باشگاه فولاد شنیدیم این مربی میل دارد در فولاد بماند و به کارش به‌عنوان سرمربی حتی موقت ادامه دهد چون فکر می‌کند شاید اتفاقی رخ دهد و بتواند چند برد آورده، تیم را نجات دهد و از خود یک نام در جمع سرمربیان لیگ برتری بسازد. از طرفی اما ممکن است اوضاع بدتر شود و فولاد از اینکه هست هم بیشتر افت کند در نتیجه دیگر کسی چه از نظر فنی و چه معرفتی به رجبی تیم نمی‌دهد. در نتیجه او باید نکونام را برای خود نگه دارد، مخصوصا حالا که گزینه تیم ملی است. به همین دلیل فعلا مصلحتی ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و در ادامه رخصت می‌گیرد تا اگر بار دیگر خواست با نکونام همکاری کند جا برای بازگشت او باشد. 
از این رو رجبی را سرمربی تیم فولاد تا پایان فصل بدانید. چه اطلاع داشته باشد چه نه، این توافق حاصل شده و مسئولان این باشگاه فعلا برنامه‌ای برای تغییر ندارند و می‌خواهند در این مدت فرصت کافی برای انتخابی خوب داشته باشند. 

مربی خارجی از نوع کروات
نام‌های زیادی به‌عنوان سرمربی فولاد و جانشین جواد نکونام مطرح است. از ویسی می‌گویند و از محرم نویدکیا و سیروس پورموسوی صحبت شده است. واقعیت اما این است که باشگاه فولاد اصلا برنامه‌ای برای مربی داخلی ندارد. بعد از نتایج ضعیفی که جواد نکونام با تیم فولاد در این چند ماه اخیر کسب کرد زمزمه‌های استفاده از مربی خارجی در جلسات هیات‌مدیره شنیده می‌شد. این‌طور که شنیدیم آنها به دنبال مربی خوب و البته ارزان اروپایی بودند. درست براساس همین تفکر با اسکوچیچ مذاکره کردند و جواب منفی شنیدند آنها اما ناامید نشدند. 
حبیب رضایی یکی از اصلی‌ترین اعضای هیات‌مدیره باشگاه فولاد طی سال‌های اخیر است و حالا که حلقه این اعضا تنگ‌تر شده او قدرت بیشتری گرفته است. بر این اساس او نقش پررنگی در تصمیم‌گیری‌های این باشگاه دارد. در واقع رضایی از ابتدا طراح و مغز متفکر این باشگاه بوده و همچنان نیز نظراتش مورد تایید دیگران است. به این ترتیب اگر باشگاه فولاد براساس تفکرات او تصمیم بگیرد که می‌گیرد مربی بعدی فولاد بدون شک خارجی خواهد بود. حالا چرا؟ چون رضایی اعتقاد زیادی به استفاده از مربی خارجی دارد. در چنین شرایطی او نمی‌خواهد سوخت دهد چراکه می‌داند در تیم بیمار فولاد امکان ندارد تا پایان فصل اتفاق شگفت‌انگیزی رخ دهد. از این رو اگر مربی خارجی بیاورد، نتیجه نگیرد و نتواند با بازیکنان هماهنگ شود بدون شک هم مربی و هم هزینه‌ای که برایش شده است از بین می‌رود. درنتیجه با انتخاب رجبی برای این باشگاه زمان خرید تا در ابتدای فصل بعد مربی بیاورد که هم بتواند تیم را ببندد و هم فرصت کافی برای شناخت از تیم را داشته باشد. 
به هر حال تعداد زیادی از بازیکنان تیم فولاد در پایان فصل جدا می‌شوند و این تیم به روح تازه نیاز دارد. چند نفری هم که قرارداد دارند بدون شک یا با پول قبلی تمدید نمی‌کنند یا دیگر باشگاه‌ها زیر پایشان می‌نشینند. از این رو بازیکنانی نظیر حزباوی در خطر جدایی هستند و شاید حضور مربی خارجی بتواند مانع جدایی آنها شود. 

بودجه به شرط‌
وضعیت مالی باشگاه فولاد یکی از حساس‌ترین فصول خود را سپری می‌کند. بعد از ریخت‌وپاش‌های جواد نکونام، باشگاه فولاد به‌نوعی با بحران مالی روبه‌رو شده است. کارخانه بخشی از بودجه در نظر گرفته را تامین می‌کند و سایر هزینه‌ها باید از طریق اسپانسر، تبلیغات و بلیت‌فروشی تامین شود. در نتیجه در چنین شرایطی این باشگاه فولاد است که آسیب‌پذیر نشان می‌دهد و به دلیل برخی هزینه‌های بالا در تنگناست. اگر به صحبت‌های اخیر حمیدرضا رادکیا، سرپرست مدیرعاملی این باشگاه دقت کنید از رکود در باشگاه فولاد و فاصله گرفتن از بالای جدول می‌گوید. او به استفاده از نیروهای استان و باشگاه اشاره می‌کند که جای بحث بسیاری دارد. 
باشگاه فولاد مثل تیم پیکان و سایپا نیست که هوادار نداشته باشد و همین که در لیگ باقی بماند برای مسئولان کارخانه کفایت کند. این تیم یکی از پرطرفدار‌ترین تیم‌های فوتبال لیگ برتر را دارد که حالا در آسیا هم برای خود اسم و رسمی پیدا کرده است. هواداران فوتبال در اهواز نمی‌پذیرند که فولاد چند فصل در لیگ درجا بزند و سکویی برای بازیکنان جوان و بااستعداد استان شود. آنها چند ماه دیگر از مربیان و مسئولان این تیم قهرمانی خواهند خواست. 
از طرفی مگر آکادمی این باشگاه چند بازیکن در حد لیگ برتر تولید می‌کند که بخواهد تامین‌کننده نیاز این باشگاه باشد. از این رو پرداختن به آکادمی فقط یک شعار است و فصل بعد خواهید دید که فولاد اصلا بر مبنای آنچه رادکیا گفته است پیش نمی‌رود. با این حال وضعیت مالی این باشگاه خوب نیست. کارخانه از حالا به آنها اعلام کرده هرچند عمده مخارج این باشگاه را تامین می‌کند ولی خودشان باید به فکر تامین 30 تا 40 درصدی بودجه سالیانه این باشگاه باشند. از طرفی بودجه مورد نظر را به شرطی پرداخت می‌کند که باشگاه فولاد موازی با فعالیت در لیگ و دریافت بودجه در چند قسط، درآمدزایی کند. از این‌رو نمی‌توانیم خیلی اظهارات رادکیا را جدی بگیریم چراکه او فقط یک سرپرست موقت است و در هیات‌مدیره هم عضو نیست. درنتیجه نمی‌تواند و نمی‌خواهد در مسائل کلان دخالت کند. پس او هم تابع هیات‌مدیره است. اگر او امروز چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کند از این روست که می‌داند تیم فولاد تا پایان فصل نهایتا هفتم یا هشتم می‌شود و این با رجبی هم امکان‌پذیر است. از این رو برای اینکه به‌نوعی هواداران را آرام کند و از طرفی آنها را برای هر اتفاقی در فصل بعد آماده کند با هماهنگی هیات‌مدیره چنین صحبت‌هایی را مطرح کرده است.