تاریخ : Tue 13 Sep 2022 - 16:30
کد خبر : 78283
سرویس خبری : فرهنگ و هنر


نگاهی به تله تئاتر «کاتب اعظم»

روایتی از واقعه عاشورا با زاویه دید کاتب سپاه عمربن سعد

حسین نقی پور، خبرنگار: تله تئاتر «کاتب اعظم» که اولین محصول مرکز سریال سوره حوزه هنری است و مهدی غفوری، نویسنده و کارگردان هنری و علی عبادی، کارگردانی تلویزیونی آن را برعهده دارد؛ قرار است  از یکشنبه 27 شهریور ماه به روی آنتن شبکه دوم سیما برود. اثری که در کنار قصه اش که روایتگر داستان کاتبان قیام عاشورا است، به خاطر اقتباسی که از کتاب ««خاطرات کاتب کشته شده» نوشته ساسان ناطق داشته، از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. تله تئاتری که بعد از 2 ماه پیش تولید و یک ماه تصویربرداری؛ حالا آماده نمایش از رسانه ملی شده است.

امین زندگانی، سیامک صفری، نادر فلاح، نازنین فراهانی، فاطمه گودرزی، حدیث میرامینی، خسرو شهراز، امین میری، امیرحسین هاشمی، امیر شهرابی، محسن علیخانی، محمدمحسن شفیعی، آرش رحیمی، محمدرضا تاجیک، امیر تک‌فلاح و وحیدرضا قناعتیان جزو بازیگران اصلی این تله تئاتر به شمار می رود، اثری که بعد از گذشت سال ها از اخرین تله تئاتر پخش شده از سوی رسانه ملی، می خواهد روایت جدیدی از آنچه در کربلا گذشته را پیش روی مخاطب قرار دهد.

مهدی غفوری به عنوان کارگردان هنری این اثر نیز درباره داستان این اثر می گوید: «کاتب اعظم» در حقیقت آنچه در کربلا رخ داده را از نگاه خیام سپاه ابن سعد روایت می کند؛البته این زاویه دید، همان است که در کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» آمده، چرا که زاویه نگاه نویسنده کتاب، بسیار جذاب بوده و ما نیز با وفاداری به این کتاب، قصه خودمان را روایت کرده ایم. روایت این داستان از نیمه های شب عاشورا شروع و تا عصر عاشورا و زمانی که  امام حسین ندای «هل من ناصر ینصرنی» سر می‌دهد، ادامه دارد.

این کارگردان معتقد است نباید این تله تئاتر را به روز عاشورا محدود کرد؛ چرا که تلاش کردیم تا همه وقایع؛ یعنی اتفاقاتی که در روز عاشورا افتاده و عموم مردم هم در جریان آن هستند تا اتفاقات کمتر شنیده شده را در طول این اثر برای مخاطب به تصویر بکشیم.

این تله تئاتر که به گفته کارگردانش، با روایتی از درون خیمه ابن سعد آغاز خواهد شد، قصد دارد تا با نگاه کاتبان واقعه عاشورا به این اتفاقات آن روز نگاه کند و به همین دلیل «کاتب اعظم» نگاه جدیدی به آنچه تا امروز از حادثه کربلا به تصویر کشیده شده برای مخاطب بازگو خواهد کرد.

غفوری درباره چگونگی اقتباس این اثر از کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» اینطور می گوید: طبیعتا در نسخه ای که برای پخش از آنتن رسانه ملی آماده شده، بعضی از پرسوناژها تغییر کند و حتی قصه جدیدی نیز اضافه شود، اما در مجموع جغرافیا و زاویه جذابی که نویسنده اثر داشته را حفظ کرده ایم و تغییری در این بخش ایجاد نشده است