محمد قربانی (منتقد سینما)، امیر مؤمنی (مجری-کارشناس) و محمدامین سوهانی (منتقد سینما) در برنامه اینترنتی «فولفریم؛ ویژهبرنامه جشنواره فیلم فجر» بهنقد «هفت بهارنارنج» نخستین اثر فرشاد گلسفیدی پرداختند.
فیلم سینمایی هفت بهارنارنج به کارگردانی فرشاد گلسفیدی و تهیهکنندگی محمد کمالی پور که به چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر راهیافته است در برنامه فولفریم به نقد و بررسی گذاشته شد. در این فیلم علی نصیریان، لادن مستوفی، سارا رسولزاده فرهاد آئیش و هومن حاجی عبداللهی به ایفای نقش پرداختهاند، بر اساس آنچه نویسنده این فیلم برای خلاصه آن نوشته است آمده است: «قصه عشق اساطیر شمس و طلعت...»
محمد قربانی کارشناس و منتقد سینما مسئله اساسی فیلم را زمان شروع داستان فیلم دانست و گفت: اگر فیلم از دقیقه 50 شروع میشد فیلم بهتری داشتیم، در واقع آنچه که در دقیقه 50 اتفاق افتاد باید در ابتدای فیلم میآمد، در حقیقت فیلم مخاطب را سرکار میگذارد و تازه پس از سپری شد مدتزمان زیادی متوجه میشویم اینها همه خیالات است، خیالات پیرمرد از همسرش! از طرفی مشخص نیست این عشق از کجا آمده و رفتارهایی میبینیم که مناسب یک پیرمرد نیست و بیشتر برای یک جوان ۳۰ساله مناسب است؛ چون قطعاً معنای عشق نزد جوان و پیرمرد متفاوت است.
محمدامین سوهانی جامعهشناس و منتقد سبک داستان فیلم را خردهپیرنگ عنوان میکند که کاراکتر در کشمکش درونی سیر میکند و اضافه میکند: نشاندادن خردهپیرنگ در سینما کار سختی است و این برخلاف شاه پیرنگ است که در آن کاراکتر دارای درگیری بیرونی است.
وی در ادامه با بیان روایت یک خطی داستان فیلم بیان کرد: روایت یک خطی فیلم این است که فیلم میخواهد عشق پیرمرد به همسرش را نشان دهد، همسری که روی تخت است و حالا پیرمرد مانع جداکردن دستگاهها از او میشود؛ تا دقیقه 45 عملاً اتفاق خاصی نمیافتد و این فیلم پر است از دیالوگهای عاشقانه مطول که به ساختهشدن شخصیتهای داستان هم کمک نمیکنند.
قربانی با اشاره به این که فیلمساز نتوانسته فاصله بین واقعیت و خیال را نشان دهد عنوان میکند: این فیلم دارای تناقضات هم است، ما در خیال پیرمرد فاصله سنی بین زن و شوهر را چیزی بین حدود 30 تا 35 سال میبینیم درحالیکه هنگام خروج از خیال فاصله پیرمرد و زن روی تخت بسیار به هم نزدیک است؛ یا در قسمتی دختربچهای را میآورد؛ اما آن را رها میکند و سرنوشتش مشخص نیست، البته سکانس خوب این فیلم زمانی است که صدای پرستار میآید و... درهرصورت فیلمنامه اساسیترین ضربه را به این فیلم زده است.
در ادامه محمدامین سوهانی نیز فیلمنامه را دارای سؤالات باز بسیار دانست و گفت مشخص نیست این زن مرگمغزیشده یا عفونت گرفته است؟ یا در جایی پس از این که پیرمرد میرقصد آیا میمیرد یا زنده میماند؟ همچنین دختربچه خیال است یا واقعیت است؟ از طرفی چون شخصیتهای خوب ساخته نشدهاند نمادها نیز چندان معنا پیدا نمیکند همچون نماد بهارنارنج یا گربه!
محمد قربانی با تقسیم دوربین به کارگردانی شده یا کارگردانی نشده عنوان میکند: دوربین در این فیلم کارگردانی نشده است و مدام کار عجیبوغریب میکند تا جایی که با بینظمی همراه است، همچنین قاببندی مناسبی ندارد.
وی با اشاره به نوشته ابتدای فیلم و تقدیم فیلم بیان میکند: اساساً تقدیمها و یا نوشتن این که این فیلم برگرفته از واقعیت است به دنبال جبران است، از سویی مسئله سینما حقیقت است و نسبتی با واقعیت ندارد. بههرحال این فیلم، فیلم نخست کارگردان بود و امیدواریم در آینده فیلم بهتری بسازد.
گفتنی است فولفریم ویژهبرنامه اینترنتی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به تهیهکنندگی خانه اندیشهورزان و کارگردانی امین قطبیفر در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر در کانال آپارات خانه اندیشهورزان منتشر میشود.