تاریخ : Thu 02 Feb 2023 - 09:10
کد خبر : 77654
سرویس خبری : دانشگاه

امکان برگزاری کلاس‌های درس واحد خوی به‌صورت مجازی

«فرهیختگان» از شرایط دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی پس از زلزله شنبه‌شب گزارش می‌دهد

امکان برگزاری کلاس‌های درس واحد خوی به‌صورت مجازی

به‌گفته عبدالله‌زاده اگر بودجه بازسازی، تامین و به‌صورت فشرده و جهادی کار شود تا 6 ماه دیگر دانشگاه به شرایط مطلوب خواهد رسید. به بیان دیگر با تامین مالی و یک کار جهادی کلاس‌ها در سال تحصیلی بعد به دور از هر نوع مشکل و آسیبی برگزار خواهند شد.

راضیه فلاح خبرنگار گروه دانشگاه؛ شنبه 8 بهمن شهرستان خوی در استان آذربایجان‌غربی در ساعت 9:44 دقیقه با زمین‌لرزه‌ای به وسعت 5.9 ریشتر لرزید. در اولین ساعات پس از این حادثه و در روزهای گذشته نیروهای امدادرسان از ارگان‌ها و سازمان‌های مربوط کشور به این شهر اعزام و گروه‌های جهادی در آنجا مستقر شدند.
در بسیاری از شهرهای کوچک مانند خوی، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سال‌هاست که به مکانی مطمئن برای بسیاری از رخدادها و اتفاقات بین مردم شهر تبدیل شده و همیشه کنار مردم بوده‌اند. واحد خوی نیز در روزهای سخت شیوع کرونا درکنار مردم بود و در قالب 9 رزمایش، کمک‌های مومنانه خود را برای مردم شهر آماده کرده بود.

 ساختمان‌های واحد خوی 10 تا 50 درصد خسارت دیدند
عمق حساسیت دانشگاه زمانی بیشتر می‌شود که در این واحد دوهزار و 700 نفر تحصیل می‌کنند و حفظ سلامت و جان تک‌تک این دانشجویان درکنار کم‌وکیف آموزش مهم است. رضا عبدالله‌زاده، رئیس دانشگاه آزاد واحد خوی درخصوص میزان خسارتی که به این واحد وارد شده است، گفت: «به لطف خدا هیچ کس از دانشجویان، اساتید و کارکنان واحد آسیبی ندیده‌اند اما متاسفانه ساختمان‌های واحد آسیب بسیاری دیده‌اند که میزان خسارت آنها از 10 درصد تا 50 درصد متغیر است.»  رئیس واحد خوی با بیان اینکه فردای حادثه همه دانشجویان مستقر در خوابگاه به شهرهای خود برگشته‌اند و خوابگاه به‌صورت کامل تخلیه شده است، عنوان کرد: «در سازه‌ها مشکل زیادی وجود ندارد اما ساختمان معاونت دانشجویی، خوابگاه، سلف‌سرویس و ساختمان تحصیلات تکمیلی بیشترین آسیب‌ را دیده‌اند و بعد از این مکان‌ها بیشترین آسیب مربوط به ساختمان دانشکده فنی، دانشکده علوم انسانی و ساختمان اداری است. دیوار ضلع شمالی دانشگاه به‌صورت کامل فروریخته است.»  عبدالله‌زاده درباره میزان مبلغ خسارت‌های ناشی از زلزله اخیر خوی در دانشگاه آزاد واحد این شهر بیان کرد: «برای بیان دقیق میزان خسارت زمان فعلی بسیار زود است و میزان خطای آن نیز بالطبع بالاست. اما در بیان کلی این واحد بالای 20 میلیارد تومان خسارت‌دیده است.» به‌گفته عبدالله‌زاده اگر بودجه بازسازی، تامین و به‌صورت فشرده و جهادی کار شود تا 6 ماه دیگر دانشگاه به شرایط مطلوب خواهد رسید. به بیان دیگر با تامین مالی و یک کار جهادی کلاس‌ها در سال تحصیلی بعد به دور از هر نوع مشکل و آسیبی برگزار خواهند شد.
 سلف واحد خوی در خدمت مردم قرار گرفت
فضای باز و بزرگ واحدهای دانشگاه آزاد برای اسکان یا خدمات‌رسانی در اختیار زلزله‌زدگان خوی قرار گرفته است. سلف‌سرویس این واحد نیز برای پخت غذای گرم در اختیار موکب‌الرضا(ع) از شهر تهران قرار گرفته تا روزانه 10 هزار غذا برای مردم شهرستان با هزینه خود طبخ کنند.
عبدالله‌زاده درباره سایر کمک‌هایی که از طریق دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به این شهر زلزله‌زده انجام شده، عنوان کرد: «تاکنون رنجبر رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان‌شرقی با هیات همراه محموله کمک‌های دانشگاه آزاد این استان را آورده‌ و بازدیدی نیز از مناطق داشته‌ است. همچنین همکاران واحد ارومیه قرار است محموله‌ای از کمک‌های خود را ارسال کنند.»  او ادامه داد: «هماهنگی‌های لازم برای اسکان زلزله‌زدگان در حیاط واحد انجام شد. واحدهای همجوار این شهرستان از قبیل ارومیه، تبریز، مرند، ماکو و سلماس فضایی را در اختیار کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی قرار داده‌اند و بسیاری از این افراد به‌همراه خانواده در آن واحدها اسکان داده شده‌اند.»

 احتمال تشکیل کلاس‌های ترم جدید به‌صورت مجازی
مهدی زواری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی درخصوص وضعیت تشکیل کلاس‌های واحد خوی اظهار کرد: «در فاصله تعطیلی بین 2 ترم قرار داریم و امروز نیازی به تشکیل کلاس‌ها نیست، حتی برخی امتحانات در واحد خوی به‌علت پیش لرزه‌های قبل که چند روز قبل از حادثه اصلی رخ دادند؛ باعث شد به‌اجبار امتحانات در این شهر لغو و موکول به بعد از آخرین امتحانات یا آخر این هفته شود که وقوع زلزله اصلی باعث لغو کلیه امتحانات این واحد شد. این امر نیز به‌علت وقوع پس‌لرزه‌های مداوم بالای 4ریشتر و آسیب‌های وارده به ساختمان‌ها، به‌منظور حفظ جان و سلامتی دانشجویان، اساتید و کارکنان بوده است.
از سوی دیگر کلاس‌های درسی در تاریخ اول اسفندماه شروع می‌شوند که تلاش داریم با موافقت سازمان مرکزی این ترم در این واحد ب‌صورت مجازی برگزار شود.
 تجمع دانشجویان در کلاس‌های درس حتی اگر تخریبی در آنها رخ ندهد، باعث آسیب‌دیدگی دانشجویان در زمان تخلیه کلاس‌ها خواهد شد.»  زواری درخصوص کمک‌هایی که واحد ارومیه به این شهرستان از طریق این نهاد دانشگاهی ارسال کرده است، عنوان کرد: «از چند بخش بسیج اساتید، بسیج دانشجویان و کارکنان کمک‌هایی از قبیل نان، کنسرو ماهی، کنسرو لوبیا، لوازم گرمایشی و پوششی تهیه و تا عصر چهارشنبه ارسال خواهد شد.»