تاریخ : Sun 29 Jan 2023 - 00:00
کد خبر : 77524
سرویس خبری : ورزش

حاجی‌پور: فولاد با این رفتارها در آسیا نتیجه نمی‌گیرد

بررسی اتفاقات دیدار پرحاشیه فولاد و پرسپولیس در اهواز

حاجی‌پور: فولاد با این رفتارها در آسیا نتیجه نمی‌گیرد

این اولین بار نیست که شاهد حواشی در بازی تیم فولاد هستیم. معمولا فولادی‌ها نیمکت شلوغی دارند و اعتراض به مسائل مختلف برای آنها به یک شگرد تبدیل شده است. مشابه چنین مسائلی را گاهی از سوی کارلوس کی‌روش دیده بودیم و حالا نکونام که شاگرد این مرد پرتغالی بوده است چنین کارهایی را انجام می‌دهد.

یحیی نباید برای این شکست دنبال بهانه باشد و توهین کند دست کادر فنی فولاد برای بقیه رو شده است

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:این اولین بار نیست که شاهد حواشی در بازی تیم فولاد هستیم. معمولا فولادی‌ها نیمکت شلوغی دارند و اعتراض به مسائل مختلف برای آنها به یک شگرد تبدیل شده است. مشابه چنین مسائلی را گاهی از سوی کارلوس کی‌روش دیده بودیم و حالا نکونام که شاگرد این مرد پرتغالی بوده است چنین کارهایی را انجام می‌دهد. افشین حاجی‌پور بازیکن سابق تیم فولاد در این مورد به «فرهیختگان» گفت: «فولاد از نظر بازیکن مشکلاتی دارد و از این بابت تحت فشار است. این تیم همان‌طور که ابتدای فصل هم گفته بودم با از دست دادن پریرا ظلم بزرگی به خود کرد. این بازیکن در تمام مدتی که پنجره فولاد بسته بود برای این تیم فداکارانه تلاش کرده بود. او بخش بزرگی از تیم فولاد بود. یک تمام‌کننده واقعی که بار زیادی بر دوشش قرار داشت. درنهایت فولاد هرچند در این فصل به اندازه چند سال بازیکن جذب کرد ولی هیچ‌کدام به اندازه شیمبا تاثیرگذار نبودند و همین نبود بازیکن کارآمد در برخی پست‌ها باعث شد تحت فشار قرار بگیرند و آن تیمی که ازشان توقع می‌رفت، نبودند. تنها تبریک به فولادی‌ها بابت جذب تورس است؛ چراکه فقط اوست که به اندازه یک بازیکن موثر کارایی دارد و به خوبی جای بازیکن باکیفیتی چون پاتوسی را پر کرد.»

پرسپولیس مسئولیت شکست را بپذیرد
این اتفاقات اما دلیل نمی‌شود که رقیب نیز کاسه داغ‌تر از آش شده و به‌جای قبول مسئولیت این شکست تقصیر را به گردن رقیب بیندازد. وینگرهای پرسپولیس به‌ندرت پاس درست یا یک سانتر خوب برای مهاجم بلندقامت این تیم ارسال کردند. در خط دفاع صلابت همیشگی را ندیدم و میزان اشتباهات بازیکنان پرسپولیس و لورفتن توپ در نیمه زمین خودی به‌شدت محسوس بود. اینها می‌تواند از دلایل شکست تیم پرسپولیس باشد. تیمی که برای قهرمانی بسته‌شده باید قبل از هرچیز نقاط ضعف خود را بشناسد. بازیکن سابق فولاد نیز با ما هم عقیده است. حاجی‌پور پرسپولیس را متفاوت از همیشه دیده بود و گفت: «بازی پرسپولیس و فولاد برای خوزستانی‌ها حیاتی بود. آنها به اندازه کافی امتیاز نگرفته بودند و نتیجه این بازی نه‌تنها 3 امتیاز بلکه برایشان حکم طلا را داشت. اتفاقا مقابل تیمی به میدان رفتند که خیلی خوب نتیجه گرفته بود و روند خوبی را طی می‌کرد. از این‌رو فولاد برای اینکه بتواند ترمز پرسپولیس را بکشد باید با هر راهکاری برنده می‌شد. با این حال دلیل نمی‌شود در طرف مقابل، حریف عیب‌های خود را نادیده گرفته و با توهین به تیم مقابل از زیر بار مسئولیت شکست فرارکند.» پیشکسوت باشگاه فولاد ادامه داد: «اعتقادی به حرف‌هایی که یحیی گل‌محمدی زد ندارم. استفاده از واژه لجن نمی‌تواند توجیه خوبی برای این شکست باشد. این نمی‌شود که هر که را ببریم از داور، حریف و تماشاگر تعریف کنیم اما اگر باختیم همه را به ناسزا بگیریم. فوتبال برای هر دو طرف به شکل مساوی در جریان بود. پرسپولیس موقعیت‌های زیادی داشت که استفاده نکرد و باخت. من به این بهانه‌ها اعتقادی ندارم. پرسپولیس این همه موقعیت داشت چرا یکی را گل نکرد. به نظر من به‌جای این حرف‌ها به دنبال ایرادات‌شان بروند و ببینند ایراد کارشان کجا بود که شیخ این همه موقعیت از دست داد و توپ‌هایشان گل نشد.»

دست نکو رو شده
با این حال نمی‌شود از عیب‌ها و ایرادات تیم نکونام چشم‌پوشی کرد. آنها از دو سال قبل این رفتارها را شروع کردند و همچنان ادامه می‌دهند. هنوز یادمان نرفته است درگیری با تیم استقلال در زمان محمود فکری منجر به چه جنجالی شد. یا بازی با تراکتور که منصوریان را شوکه کردند. احتمالا بازی با گل‌گهر، سپاهان، نساجی و پیکان هم یادتان هست. در همه این بازی‌ها و البته چند بازی دیگر اتفاقات بدی افتاد. رفتارهایی زننده که درنهایت روی بد فوتبال را به ما نشان داد. یک جست‌وجوی ساده در اینترنت نشان می‌دهد که نیمکت فولاد ید طولایی در این قبیل رفتارها دارد. 
مصاحبه‌های متعددی از مربیان مختلف وجود دارد که نشان می‌دهد فولادی‌ها در اغلب بازی‌ها نیمکت تیم حریف را عصبانی کرده‌اند. حاجی‌پور با اشاره به اینکه این رفتارها از سوی نیمکت فولاد تکراری است، تاکید کرد: «دست کادر فنی فولاد دیگر برای همه رو شده است. آنها اولین بارشان نیست که این اداها را درمی‌آورند. مگر در زمان محمود فکری آن اتفاقات در بازی استقلال و فولاد رخ نداد؟ همه ما این حواشی را قبلا دیدیم و نمی‌دانم چرا باز هم تعجب می‌کنیم. قطعا این رفتارها از نکونام یا هر مربی دیگری پسندیده نیست. درست است که او شاگرد خلف کی‌روش است اما راه را کمی اشتباه رفته است. قبلا دیده بودیم چند نفری مثل هاشمی‌نسب یا کعبی کنار سرمربی هستند و اعتراض می‌کنند، همان‌ها هم اخراج می‌شوند و درنهایت سرمربی را به هدفش می‌رسانند. این بار اما وضعیت فرق داشت، نکونام خودش وسط ماجرا بود و اخراج شد و به تیمش لطمه زد.»

آسیا شوخی ندارد
اتفاقات بازی تیم‌های فولاد و پرسپولیس همه دوستداران فوتبال را نگران کرده است. نه به این دلیل که دو طرف بارها از خجالت هم درآمدند بلکه به دلیل موقعیتی که باشگاه فولاد به‌عنوان نماینده فوتبال ایران در آسیا دارد. نیمکت فولاد وضعیتش به صورتی است که در بازی‌های آسیایی به این تیم آسیب خواهد زد. به هر حال فوتبال آسیا با کسی شوخی ندارد و نمی‌شود به هر چیزی اعتراض نشان داد و این کارت‌ها و اخراج‌ها می‌تواند خطرناک باشد و به فوتبال ایران ضربه بزند و فولاد در آسیا با این نیمکت دچار مشکل می‌شود. حاجی‌پور نیز اعتقاد دارد این نیمکت مشکل اصلی فولاد در آسیا است. او گفت: «آسیا جای این شلوغ‌بازی‌ها نیست. قطعا فولاد با این رفتار نتیجه نمی‌گیرد بلکه می‌تواند نتیجه عکس داده و با محرومیت‌های سنگین روبه‌رو شوند. فولاد تنها نماینده ما در آسیا است و راه سختی درپیش دارد. این تیم باید حمایت شود و خود را برای این مسابقات آماده کرده و تیم بهتری با خود ببرد. آسیا جای این قلدربازی‌ها نیست و حاشیه راه انداختن در شأن فوتبال مدرن نیست. از این‌رو نکونام و همکارانش تمرکز خود را به جای این چیزها روی مسائل فنی بگذارند تا در این مرحله از رقابت‌ها موفق شوند.»

نیمکت‌هایی که مدیریت نمی‌شود
به نظر می‌رسد نیمکت هر باشگاه ایرانی به یک روانشناس نیاز دارد. فردی بالغ و توانا که تحت تاثیر قرار نگیرد و نقاط ضعف فرهنگی را پوشش دهد. اتفاقاتی که در بازی فولاد و پرسپولیس رخ داد و پیشتر در بازی دیگر تیم‌ها نیز شاهد آن بودیم و الفاظی که در ادامه این حواشی به کار برده شد همه نشان از یک فقر فرهنگی دارد. اینجا است که ما متوجه نام بی‌محتوای باشگاه فرهنگی ورزشی می‌شویم. نامی که به این دلیل نهاده شده تا قبل از اینکه کمیته انضباطی، بازیکنان و مربیان خاطی را به دلیل رفتار ناشایست فرا بخواند، در خود باشگاه به آن رسیدگی شود. آیا در خود باشگاه جلسه‌ای جهت رسیدگی به چنین رفتارهایی برگزار می‌شود؟ قطعا نه. همین بیانیه‌هایی که بعد از بازی دو تیم منتشر شد خود گواه این ادعا است. باشگاه‌ها نه‌تنها رسیدگی نمی‌کنند بلکه فکر می‌کنند با حمایت از مربی و بازیکن به وظیفه خود عمل کرده‌اند. این دیدار جدا از اینکه کیفیت فنی سطح بالایی نداشت، آنقدر حواشی و بی‌اخلاقی داشت که همه مردم را متاسف و دل‌زده کرد. 
بازیکن پیشین تیم فولاد در انتها گفت: «معتقدم دوره این کارها دیگر گذشته است. این قبیل رفتارها در فوتبال روز دنیا جای خود را به تکنیک و تاکتیک داده است و در جهان منسوخ است. تیم‌ها به دنبال بالا بردن توانایی فنی خود هستند و دیگر کسی دنبال مربیانی نیست که دیگران را سوژه می‌کنند و شلوغ‌بازی راه می‌اندازند. قطعا در هیات‌مدیره باشگاه فولاد یا فدراسیون فوتبال هستند نفراتی که باید به این مسائل ورود کنند و با خاطیان برخورد کنند تا دیگر شاهد چنین جوی در کنار زمین فوتبال نباشیم. اگر این راهکار ادامه پیدا کند همه از آن استفاده می‌کنند و آن‌وقت است که دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. با این همه نکونام تحت فشار است و ممکن بود با این شکست اوضاع بدتر شده و حتی تغییراتی صورت می‌گرفت. از این‌رو می‌توانیم خیلی از دلایل را حدس بزنیم اما جای توجیه نیست.»