تاریخ : Thu 26 Jan 2023 - 00:00
کد خبر : 77475
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

چشم‌انتظار   پدیده‌های جوان سینمای ایران

لیست ۴+۲۴ فیلم سینمایی بخش مسابقه جشنواره فجر اعلام شد

چشم‌انتظار پدیده‌های جوان سینمای ایران

بالاخره بعد از حرف و سخن‌های بسیار اسامی 24 فیلم بخش مسابقه سودای سیمرغ چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. در ابتدای این مراسم که در موزه سینما برگزار می‌شد، جمال شورجه از پوستر این دوره از جشنواره رونمایی کرد. 

عاطفه جعفری، خبرنگار:بالاخره بعد از حرف و سخن‌های بسیار اسامی 24 فیلم بخش مسابقه سودای سیمرغ چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. در ابتدای این مراسم که در موزه سینما برگزار می‌شد، جمال شورجه از پوستر این دوره از جشنواره رونمایی کرد. 
سپس مجتبی امینی دبیر این رویداد گفت: «پوستر توسط آقای نجابتی طراحی شده است، بعد از زحمات هیات انتخاب که ۷۵ اثر را بررسی کردند ۲۴ اثر به بخش رقابتی راه پیدا کردند، ۴ اثر هم در بخش رزرو هستند.» 
5 کارگردان فیلم‌اولی در بخش سودای سیمرغ حضور دارند که می‌توانند نوید تولد کارگردان‌های جدید در سینمای ایران باشند. فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان، فیلم سینمایی «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی، فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج، فیلم سینمایی «های پاور» به کارگردانی هادی محمدپور و فیلم سینمایی «استاد» به کارگردانی سیدعماد حسینی فیلم‌اولی‌های جشنواره امسال هستند. 
در این دوره از جشنواره شش فیلم با موضوع دفاع مقدس و جنگ ساخته شده است. رکورددار تولید و حمایت از آثار سینمایی از آن بنیاد سینمایی فارابی است که با 9 فیلم رکورد حضور دولتی در جشنواره است. «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی، «جنگل پرتغال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی، «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه‌کنندگی مجید رضابالا، «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی، «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری، «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی، «کت‌چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی، «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی، «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور و همچنین فیلم سینمایی «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی و تهیه‌کنندگی فتح‌الله جعفری‌جوزانی در بخش رزرو جشنواره ۴۱ فیلم فجر حضور دارد. 
حوزه هنری هم با دو فیلم «عطر‌آلود»، هادی مقدم‌دوست و «در آغوش درخت» به نویسندگی و کارگردانی بابک خواجه‌پاشا در جشنواره حاضر است. 
سازمان هنری رسانه‌ای اوج هم با دو فیلم «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج و «غریب» محمدحسین لطیفی به جشنواره می‌آید. 
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در ساخت دو اثر در «آغوش درخت» و «بچه زرنگ» همکاری داشته است. 

آه سرد
«آه سرد» اولین اثر سینمایی ناهید عزیزی صدیق با تهیه کنندگی سیدرضا محقق است. این فیلم 16 مهرماه امسال پروانه نمایش گرفته است. هنوز اطلاعات موثقی از این فیلم منتشر نشده  اما ناهید عزیزصدیق در نقش بازیگردان، مشاور کارگردان و نویسنده سینمایی فعالیت داشته است. این فیلم یکی از دو فیلم سیدرضا محقق در مقام تهیه‌کننده است.

مسیح کردستان
فیلم سینمایی «غریب» از آن فیلم‌هایی است که خیلی‌ها انتظار می‌کشند تا ساخته جدید محمدحسین لطیفی را ببینند. «غریب» دومین تجربه محمدحسین لطیفی در سینمای مقاومت و دفاع مقدس پس از «روز سوم» است. او سال ۸۵ برای این فیلم، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فجر را به ‌دست آورد. فیلمنامه «غریب» آن براساس منابع مستند و پژوهشی مختلف همچون کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» اثر نصرت‌الله محمودزاده و دیگر اسناد تازه یافته، نوشته شده است. محمودزاده همچنین به‌عنوان مشاور محتوایی با این پروژه همکاری کرده است.  بابک حمیدیان پیش از این بازی در فیلم‌های دفاع مقدسی را تجربه کرده از جمله «مزرعه پدری»، «چ»، «۵۰ قدم آخر»، «سرو زیر آب» و «طبل بزرگ زیر پای چپ». او همچنین طی دو دهه فعالیت در سینما موفق به دریافت جوایز مختلف شده است. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل جشنواره فجر برای «چ» و «روز رستاخیز»، تندیس نقش مکمل برای «ریسمان‌باز» از جشن خانه سینما، دو تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل برای «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» و «چ» از جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به همراه جایزه بهترین بازیگر مرد برای «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» و «چ» از جشن حافظ، برخی از افتخارات حمیدیان هستند. فیلم سینمایی شهید بروجردی پرتره این شهید نیست بلکه به مقطعی از دوران فرماندهی او در منطقه غرب، پیش از آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس می‌پردازد. فیلم، شمایلی از احوالات باطنی، سبک زندگی و شیوه فرماندهی شهید بروجردی با نگاهی به دوره‌ای کوتاه از زندگی و تلاش او برای ایجاد اتحاد در غرب کشور است. 

جنگل پرتقال و امید به کارگردان‌اولی 
فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی و کارگردانی آرمان خوانساریان که از فیلم اولی‌های این دوره است، با بازی بازیگرانی چون سارا بهرامی و میرسعید مولویان ساخته شده است.  در کارنامه خوانساریان فیلم‌های کوتاهی چون «بن‌بست»، «سایه فیل» و «سبز کله‌غازی» دیده می‌شود. صدرعاملی در سال‌های اخیر درحال تولید فیلم‌های سینمای با کارگردانی فیلمسازان جوانی است که اولین فیلم‌های بلند سینمایی خود را می‌سازند.  خوانساریان فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنر و معماری و کارگاه فیلمسازی عباس کیارستمی است. خوانساریان همچنین به همراه مجید برزگر نویسندگی فیلم «ابر بارانش گرفته» را برعهده داشته ‌است. این فیلم درامی اجتماعی است که بنیاد سینمایی فارابی بودجه تولید آن را پرداخت کرده است.  طبق اطلاعات سازمان سینمایی، پروانه ساخت فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» ۲۷ مهرماه صادر شده است. خوانساریان همچنین به همراه مجید برزگر، نویسندگی فیلم «ابر بارانش گرفته» را برعهده داشته‌است.  رسول صدرعاملی نیز از کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان مطرح سینمای ایران است که ازجمله سوابق وی به‌عنوان کارگردان یا تهیه‌کننده می‌توان به «سال دوم دانشکده من»، «در انتظار معجزه»، «هر شب تنهایی»، «من ترانه ۱۵ سال دارم»، «دختری با کفش‌های کتانی» و «شنای پروانه» اشاره کرد. 

فیلم هوک و داستان سیستان 
حسین ریگی برای جشنواره امسال فیلم «هوک» را آماده کرده است. فیلمی که قرار است روایتی از سیستان‌وبلوچستان داشته باشد. او درباره این فیلم می‌گوید: «این فیلم سینمایی یک داستان اجتماعی را دنبال می‌کند و قرار است در سیستان‌وبلوچستان جلوی دوربین برود. بی‌شک سینما تنها مخصوص تهران نیست که البته و متاسفانه مرکزیت سینمای ایران این روزها در تهران است که شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که در این زمینه وجود دارد، مسائل مالی و نیازهای اجتماعی باشد. برای تولید فیلم هرچقدر از تهران فاصله بگیریم و با اقلیم‌ها و شرایط مختلف فرهنگی و بومی آشنا شویم، می‌توانیم به یک همگرایی بهتر چه در سینما و چه در جامعه برسیم. متاسفانه همیشه در سینما نسبت به سیستان‌وبلوچستان نگاه‌هایی چون فقر، قاچاق، مواد مخدر، اشرار و... وجود داشت و همین نگاه باعث ‌شده مردم در شهرها و مناطق دیگر با واقعیت سیستان‌وبلوچستان آشنا نشوند. اگر بتوانیم به شرایطی برسیم که سینما در سراسر کشور گسترده شده و تولیدات سینمایی به اقلیم‌های مختلف ورود پیدا کند، بی‌شک به یک سینمای غنی‌تری دست پیدا خواهیم کرد. طی سال‌های اخیر، فیلم‌های سینمایی که تولیدشده معمولا در تهران ساخته شده است، درواقع مردم از طریق سینما بیشتر تهران را می‌بینند، این درحالی است که اگر سینمای ایران به‌سمت اقلیم‌ها و جوامع مختلف برود، آنها نیز احساس می‌کنند که نه‌تنها توسط سینما، بلکه توسط مردم دیده شده‌اند.» 

عاشقانه‌ای از هادی مقدم‌دوست
فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری که اوایل امسال تولید خود را آغاز کرده بود، آماده نمایش شد.  هادی مقدم‌دوست پس از ۷ سال، سومین فیلم سینمایی خود را با نام «عطرآلود» به تهیه‌کنندگی یوسف منصوری و محصول سازمان سینمایی سوره، آماده نمایش کرده است تا احتمالا برای نخستین‌بار در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رونمایی شود. نخستین تصاویر از نقش‌آفرینی مصطفی زمانی و هدی زین‌العابدین به‌عنوان زوج هنری این پروژه منتشر شد.  «عطرآلود» به قلم حسین حسنی یک ملودرام عاشقانه با ترکیبی از رنج، ترس و وجدان است که در ادامه سینمای انسانی مقدم‌دوست، چالش‌های یک زوج خوشبخت را در مسیر استحکام زندگی‌شان تصویر می‌کند. بازیگرانی مصطفی زمانی و هدی زین‌العابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی و شهروز ابراهیمی نیز در این اثر ایفای نقش می‌کنند.  در خلاصه داستان «عطرآلود» آمده است: «فهم و درک فرصت کوتاه زندگی، علی را که استعداد خوبی در عطرسازی دارد و در آستانه پدر شدن است، با چالش‌های جدیدی مواجه می‌کند، او در همین فرصت کوتاه باید تمام کارهای باقی‌مانده‌اش را به سرانجام برساند...»

بچه‌زرنگ تنها انیمیشن جشنواره 
فیلم، انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» جدیدترین ساخته گروه هنر پویا به تهیه‌کنندگی حامد جعفری است. بهنود نکویی که پیشتر کارگردانی آثاری همچون «استریپی» و «روبی و جوجه‌ها» را در کارنامه خود داشته است، به‌عنوان کارگردان «بچه زرنگ» درباره فرآیند ساخت «بچه‌ زرنگ» که برخلاف بقیه آثار هنرپویا، فرآیند طولانی‌تری داشته است، گفت: «من از میانه فرآیند ساخت به این پروژه اضافه شدم و به نظرم در این‌باره تهیه‌کننده بهتر می‌تواند توضیح دهد. جای هیچ نگرانی درباره این اثر نیست و ما مراحل مختلف را با کمک عوامل حرفه‌ای این اثر با دقت پیش برده‌ایم، فرآیند پس‌تولید را هم با همین دقت و وسواس به انتها خواهیم رساند و من این اطمینان را به مخاطبین آثار هنرپویا می‌دهم که خروجی نهایی «بچه زرنگ» یک قدم جلوتر از آثار گذشته هنرپویا باشد.» انیمیشن سینمایی«بچه‌زرنگ» محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کمپانی هنرپویا است که تهیه‌کنندگی آن را حامد جعفری و کارگردانی آن را بهنود نکویی و محمدجواد جنتی برعهده دارند. همچنین در خلاصه قصه این اثر آمده است: «محسن پسر بچه‌ای است که عاشق ابر قهرمان‌های فیلم‌هاست و همیشه تلاش می‌کند تا با وسایل ابرقهرمانی‌اش به هرکس و هرچیزی کمک کند اما در یک اتفاق نادر، محسن با حیوانی مواجه می‌شود که از گونه حیوانات منقرض شده ایران است. محسن تصمیم می‌گیرد تا به آن حیوان هم کمک کرده و او را به زادگاهش باز گرداند، اما سفر به دلِ جنگل، نبرد با شکارچیان و رویارویی با حیوانات منقرض‌شده دیگر، شروع یک ماجرای پیچیده برای محسن است و...» گروه هنرپویا در سال‌های قبل ساخت انیمیشن‌های سینمایی «شاهزاده‌روم» و «فیلشاه» را نیز در کارنامه خود داشته است. 

فیلم جنگی زرگرنژاد 
فیلم سینمایی «شماره ده گریخت» به تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری و کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد است که فیلمبرداری‌اش در شهرک سینمایی دفاع مقدس انجام شد. در این فیلم مجید صالحی، سیامک صفری، بهرنگ علوی، احمد کاوری و… به ایفای نقش می‌پردازند. «شماره ده گریخت» روایتگر قصه فرار پرماجرای یک اسیر ایرانی از زندان رژیم بعث عراق است. 
حمید زرگرنژاد تهیه‌کننده و کارگردان سینما و مستندساز است. وی تاکنون ده فیلم کوتاه، پنج تله فیلم و دو سریال تلویزیونی و تعداد زیادی فیلم مستند ساخته‌است. فیلم‌های سینمایی پایان‌خدمت و ماهورا از کارهای این فیلمساز در سی‌و‌دومین و سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشته‌است. وی مدیر موسسه سینمایی پویان فیلم از سال ۱۳۸۳ نیز است.  فیلم سینمایی روز سوم به کارگردانی محمدحسین لطیفی براساس مستند روز سوم حمید زرگرنژاد می‌باشد. وی دارای سابقه ساخت تعداد زیاد فیلم مستند در کشورهای ایران و آلمان، انگلستان، سوئد ژاپن، هلند، الجزایر، عراق و فرانسه است. 

سینما متروپل و قصه آبادان
فیلم سینمایی «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی است و در این فیلم رضا کیانیان، پریوش نظریه و هومن برق‌نورد بازی می‌کنند. سینما متروپل به روزهای جنگ می‌پردازد و قصه سینما در جنگ در شهر آبادان را روایت می‌کند. «سینما متروپل» فیلمی با سرمایه‌گذاری و تولید بزرگ است که قصه‌ای کمتر دیده‌شده در سینمای ایران دارد. 
باشه آهنگر دانش‌آموخته رشته سینما گرایش کارگردانی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است. وی فعالیت‌های هنری خود را با ساخت و بازی در چند نمایش آغاز کرد. فعالیت‌های هنری وی شامل نویسندگی و کارگردانی چندین فیلم کوتاه، مستند، سریال تلویزیونی و چند فیلم سینمایی است. در شانزدهمین جشن خانه سینما، فیلم «ملکه» برنده 10 تندیس، ازجمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین تدوین شد. فیلم‌های سینمایی «بیداری رویاها»، «فرزند خاک»، «نیمه‌گمشده» و «نبات داغ» از دیگر ساخته‌های او هستند.

کت چرمی و مضمونی اجتماعی 
فیلم سینمایی «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی یکشنبه ۱۷ مهرماه در تهران جلوی دوربین رفت. در این فیلم سینمایی جواد عزتی به‌عنوان بازیگر حضور دارد، این دومین همکاری عزتی و حجازی به‌عنوان تهیه‌کننده و بازیگر به‌شمار می‌رود، این دو پیش از این در فیلم سینمایی «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان همکاری کرده بودند. البته جواد عزتی و کامران حجازی در فیلم «ماجرای نیمروز» نیز درکنار هم حضور داشتند که حجازی در این پروژه به‌عنوان مجری طرح حضور داشته است. کت چرمی یک اثر سینمایی با مضمون اجتماعی است که در چهارراه سیروس جلوی دوربین رفته و قرار است برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده شود.
از دیگر عوامل این پروژه می‌توان به حسین میرزامحمدی کارگردان، کامران حجازی تهیه‌کننده، مسعود هاشمی‌نژاد نویسنده، مدیر فیلمبرداری آرمان فیاض، طراح گریم عباس عباسی اشاره کرد. کت چرمی اولین تجربه کارگردانی حسین میرزامحمدی در حوزه فیلم بلند است و پیش از این بیشتر در حوزه فیلم کوتاه کار کرده است.

مهرداد خوشبخت و روایت نفت 
فیلم «گل‌های باوارده» با نام قبلی «پالایشگاه» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی و با سرمایه‌گذاری بنیاد سینمایی فارابی قرار است تا روی موضوع مهم «مهندسی جنگ» و با محوریت پالایشگاه نفت آبادان و در سال‌های دفاع مقدس ساخته شود. قصه فیلم درباره جابه‌جایی تمام تجهیزات و امکانات پالایشگاه آبادان در زمان حصر آبادان به رهبری یک مهندس است.  این فیلم به دلیل موضوع تولیدش بسیار سنگین و سخت خواهد بود. پالایشگاه به چهره‌ خاصی از شهدا نمی‌پردازد بلکه روح جمعی رزمندگان نخبه و تیزهوش جنگ را به نمایش می‌گذارد که در روزگاری که کشور زیر موشک‌باران بود، با مهندسی دقیق نفت کشور را به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه اقتصادی حفظ می‌کردند و حتی به آن‌سوی دنیا می‌فرستادند. 

بهروز افخمی با استاد و یک روایت ملتهب 
فیلم سینمایی «استاد» به تهیه‌کنندگی بهروز افخمی و کارگردانی سیدعماد حسینی ساخته‌شده که اولین تجربه کارگردانی حسینی است. این اثر که به یکی از موضوعات ملتهب اجتماعی در سال اخیر می‌پردازد، در مراحل فنی قرار دارد. فیلمنامه‌ این اثر را پیام لاریان و عماد حسینی نوشته‌اند و محمدحسین مهدویان به‌عنوان مشاور کارگردان این پروژه را همراهی کرده است. حسن معجونی و هدیه حسینی‌نژاد همراه با سجاد بابایی نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا کرده‌اند. بابایی که در حوزه تئاتر فعال بود و اخیرا بازی او در سریال «خسوف» و فیلم «مرد بازنده» مورد توجه قرار گرفته، در فیلم سینمایی «استاد» نقش متفاوتی را ایفا کرده است. حوریه مقدم و مهدی ابوحمزه دیگر بازیگران این فیلم هستند. 

روایت جدید از منافقان در سرهنگ ثریا 
لیلی عاج فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» را پس از طی مراحل فنی برای حضور در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر آماده نمایش کرده است. نویسنده و کارگردان این فیلم لیلی عاج و تهیه‌کننده آن جلیل شعبانی است. لیلی عاج سال گذشته نمایش «بابا آدم» را با همین مضمون در تئاترشهر به صحنه برده بود. سرهنگ ثریا یکی دیگر از محصولات سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که از زاویه‌ای متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف می‌پردازد. این فیلم سینمایی اولین ساخته سینمایی لیلی عاج است و در خلاصه داستان آن چنین آمده است: «این راه با گریه باز نمیشه!»

هفت بهارنارنج
فیلم سینمایی«هفت بهارنارنج» به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی از جمله فیلم‌های جشنواره امسال است. نام فیلم ابتدا «هفت» بود و بعد به «هفت بهارنارنج» تغییر کرد. گل‌سفیدی درباره علت این تغییر می‌گوید: «پیش از این پروانه ساخت ویدیویی «هفت» را دریافت کرده بودیم اما وقتی خواستیم پروانه آن را به سینمایی تغییر دهیم، نام «هفت بهارنارنج» را بر آن نهادیم که فکر می‌کنم این نام بیشتر به داستان فیلم می‌خورد.» علی نصیریان، لادن مستوفی، فرهاد آییش، سارا رسول‌زاده، هومن حاجی‌عبداللهی و فرج‌الله گل‌سفیدی بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند. 

ساخت وابل در سکوت خبری 
تورج اصلانی چهارمین ساخته خودش را در سکوت خبری ساخت و به جشنواره رسانده است. او که مدیر فیلمبرداری سینمای ایران هم است، تاکنون سه فیلم سینمایی نیز کارگردانی کرده است، تهیه‌کنندگی اثر جدید اصلانی را سپهر سیفی به عهده دارد. از فعالیت‌های او به‌عنوان مدیر فیلمبرداری می‌توان به فیلم‌هایی نظیر «مالیخولیا»، «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، «سن‌پطرزبورگ» و «فصل کرگدن» اشاره کرد. همچنین اصلانی سال پیش موفق به تولید فیلم سینمایی به نام «بی‌سرزمین» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی خود با بازی هانی مجتهدی خواننده کُرد که محصول مشترک کشورهای عراق و سوریه و سومین ساخته بلند سینمایی وی است، شد. 

عملیات مرصاد در اتاقک گلی 
فیلم سینمایی «اتاقک گلی» روایت عملیات مرصاد است. صبوری تهیه‌کننده فیلم سینمایی «اتاقک گلی» درباره این فیلم می‌گوید: «داستان خانه گلی یکی از تک‌قصه‌های بی‌نظیر دفاع مقدس است، نماد بارز کل جنگ است و نشان می‌دهد که مردم و رزمندگان ما چطور با همراهی، اتحاد و همدلی در مقابل دشمن ایستادند و پیروز شدند. اتاقک گلی نمادی واقعی از سرزمین ایران در دوران دفاع مقدس است که همه برای محافظت از آن به پا خواستند و از خود رشادت‌ها و شجاعت‌ها نشان دادند و خانه‌شان که همان سرزمین‌شان هست را حفظ کردند عین کاری که مردم روستای «شیان» اسلام‌آباد غرب در حمله منافقین انجام دادند و با اتحاد و همدلی در کنار نیروهای مسلح آنها را بیرون انداختند. ساخت فیلمی درخصوص عملیات مرصاد یکی از دغدغه‌ها و آرزوهایم بود که با ساخت فیلم اتاقک گِلی محقق می‌شود. اتاقک گلی روایت‌گر داستان عاشقانه ۲ نفر با تمام آرزوها و دغدغه‌هایشان است که در مسیر فیلم دچار اتفاقاتی می‌شوند و درنهایت به عملیات مرصاد و اتفاق‌هایی که برای روستا و اتاقک گلی پیش می‌آید، ختم می‌شود.» 

پرونده باز کیومرث پوراحمد
فیلم سینمایی «پرونده باز است» کیومرث پوراحمد با حضور سام قریبیان و مه‌لقا باقری ساخته شده است. پوراحمد تازه‌ترین فیلم سینمایی خود را ۱۶ شهریورماه در تهران کلید زد. این فیلم سینمایی درباره یک پرونده جنایی است که در خلاصه داستان آن آمده است: فرهاد نوجوان ۱۵ ساله ناخواسته مرتکب قتل می‌شود. پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، علی باقری، به همراه سام قریبیان و مه‌لقا باقری در این فیلم بازی می‌کنند. بازیگران نوجوان فیلم هم پویا نجفی، راشین ربی، مهبد جهان‌نوش و محمدمتین ستاری هستند. 
نویسنده و کارگردان: کیومرث پوراحمد، مدیر فیلمبرداری: اصغر رفیعی‌جم، تدوین: خشایار موحدیان و سعید سیاح، طراح چهره‌پردازی: محسن دارسنج، صدابردار: بهمن حیدری، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: فرزاد ظریفی، دستیار کارگردان: آرمان حیدری و بهرام ابراهیمی، فیلمبردار: احمد گودرزی، طراح لباس: ثنا نوروزبیگی، طراح صحنه: امیرعباس دهقانی، مدیر تدارکات: حسین روزبهانی، مجریان گریم: علی جباری، الهه شاهین، دستیار اول فیلمبردار: رضا نیاقی، عکاس: مهدی حیدری و تهیه‌کننده: علی قائم‌مقامی جمعی از عوامل تولید این فیلم هستند. 

خلق داستانی شاعرانه
فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به نویسندگی و کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی سجاد نصرالهی‌نسب، نخستین همکاری سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود که روایتی دراماتیک، ملتهب و مینی‌مال از آخرین تلاش‌های یک خانواده در آستانه فروپاشی را به تصویر می‌کشد. بابک خواجه‌پاشا در اولین تجربه ساخت فیلم سینمایی‌اش و در ادامه سینمای فراتهران، برای خلق داستانی شاعرانه و ترکی، قصه خود را در آذربایجان غربی جلوی دوربین برده است. 
همزمان با اعلام این خبر، از تازه‌ترین تصاویر این فیلم رونمایی به عمل آمد. جواد قامتی، مارال بنی‌آدم، روح‌الله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی بازیگران «در آغوش درخت» را تشکیل می‌دهند. همچنین برای اولین‌بار خلاصه داستان این فیلم سینمایی منتشر شد که در شرح آن آمده است: «بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که 12 سال از ازدواج‌شان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندان‌شان را به‌هم می‌ریزد. کودکانی که هیچ‌چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند.» 

روایتی جدید از شهید ستاری
هادی محمدپور از کارگردانان جوان عرصه سینما است که با تهیه کنندگی در حوزه تئاتر و موسیقی پا به دنیای هنر گذاشت. او کارگردانی و نویسندگی آثار مستند و کوتاهی همچون «آلزایمر»، «ماهی‌های خاکی»، «سفر به قطعه‌ای از بهشت» و... را برای تلویزیون در کارنامه هنری خود ثبت کرده است. 
فیلم سینمایی «های پاور» اولین اثر بلند سینمایی محمدپور است که درباره آن می‌گوید: «این فیلم که برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش در خواهد آمد با فاصله گرفتن از زندگی‌نامه شخصیت‌ها و قهرمانان ملی از جمله شهیدان «ستاری» و «بابایی» سعی دارد نبوغ و دانش آنان را در عرصه عملیات‌های مختلف، در هشت سال دفاع مقدس را با برخورداری از رگه‌های طنازانه روایت کند. از آنجا که تاکنون آثار متعددی پیرامون زندگی شخصیت‌ها وقهرمانان ملی تولید شده، بنابراین در ساخت فیلم سینمایی «های پاور» به جای پرداختن به زندگی آنها، تفکرات، نبوغ و دانش این افراد موردکنکاش قرار گرفته شد و به‌طور کل «‌های پاور» راوی عملکردهای پرسنل پدافند هوایی ارتش در عملیات موفقیت‌آمیز والفجر هشت است. موفقیتی که حاصل نبوغ وایده شخصیت‌های ملی در ارتش جمهوری اسلامی بود و زمینه‌ای فراهم کرد تا پدافند هوایی ارتش بتواند در عرض ۲۰ روز بیش از ۷۸ جنگنده عراقی را منهدم کند که در نوع خودش در دنیا بی‌نظیر بود به‌گونه‌ای که مقام‌معظم‌رهبری از این عملیات به‌عنوان دفاع معجزه‌آسا و عملیات نامتقارن یاد کردند‌‌. از دو سال پیش که تحقیق و نگارش فیلمنامه این اثر را با همکاری امیر شایان‌مهر شروع کردیم همزمان روی گزینه‌هایی همچون چهره، تمرکز کردیم تا قابل باور شدن قصه و ماجرا برای مخاطب را از همین جا آغاز کنیم. بنابراین به بررسی شباهت بازیگران با این شهیدان پرداختیم. همچنین داشتن سابقه کاری در کارنامه کاری از شاخص‌های دیگر ما برای انتخاب بازیگران نقش شهیدان ستاری و بابایی بود که پس از بررسی و نظرسنجی در این زمینه به اتابک نادری برای بازی در نقش شهید ستاری و علیرام نورایی برای نقش‌آفرینی در شخصیت شهید عباس بابایی رسیدیم که خدا را شکر انتخاب درستی بودند.»

داستان یک معضل اجتماعی در آنها مرا دوست داشتند
فیلم سینمایی «آنها مرا دوست داشتند» ساخته محمدرضا رحمانی است. امیرحسین آرمان، امیر جعفری و مهسا اسماعیلی به‌عنوان چهره جدید - که از میان هنرجویان آکادمی بازیگری آوین انتخاب شده - به همراه نسیم ادبی، شهرام قائدی، هادی تسلیمی، سیدعلی صالحی، ایرج رحمانی، شیلان مدنی و (با هنرمندی) لیلا بلوکات و نفس عزیزی و لیام ملکی (در نقش مهگل) بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته‌اند. الهه داوودی، حسین سلمانی‌مروست، سینا غفاری، ابراهیم مومنی، لیلا حسنی و مهدی عالی‌خانی نیز از دیگر چهره‌های جدید این فیلم هستند. فیلم با محوریت یک موضوع انسانی ساخته شده و به معضلاتی که پیش روی آدم‌ها در زندگی قرار دارد، می‌پردازد. در بخشی از این فیلم، اعتیاد مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. 

چرا گریه نمی‌کنی؟
فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی؟» دومین ساخته‌ علیرضا معتمدی با تهیه‌کنندگی رضا محقق است که از نیمه‌ اسفندماه سال گذشته فیلمبرداری‌اش شروع شد. باران کوثری، هانیه توسلی، فرشته حسینی، مانی حقیقی، علی مصفا، لیندا کیانی، نهال دشتی و امیرحسین فتحی بازیگران فیلم هستند و علیرضا معتمدی مثل فیلم قبلی‌اش «رضا» در این فیلم نیز بازی کرده است. «چرا گریه نمی‌کنی؟» داستان مردی است که توانایی گریه کردن را از دست داده است.  نویسنده و کارگردان: علیرضا معتمدی، مدیرفیلمبرداری: علی تبریزی، تدوین: میثم مولایی، صدابردار: امین میرشکاری، طراح گریم: عظیم فراین، طراح لباس: آرام موسوی، طراح صحنه: پوریا اخوان، علیرضا معتمدی، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: حسن نجفی، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیگ، هماهنگی تولید: امیرمهدی نوری، مدیر تدارکات: سعید رضوی، عکاس: زهرا مصفا، مشاور رسانه‌ای: آیدا اورنگ، طراح گرافیک: حمیدرضا بیدقی، تهیه‌کننده: رضا محقق. 

روایت از کادر درمان در کاپیتان 
فیلم سینمایی«کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای به چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فجر رسیده است. دومین فیلم محمد حمزه‌ای به تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی ساخته شده است. این فیلم با بازی بازیگرانی چون پانته‌‌آ پناهی‌ها و پژمان بازغی، با موضوع سلامت و تلاش کادر درمان است و به مسائل انسانی و اخلاقی می‌پردازد. «کاپیتان» دومین فیلم محمد حمزه‌ای بعد از فیلم «آذر» است که در سال 95 به مرحله تولید و اکران رسیده است. 
محمد حمزه‌ای کارگردان و بازیگر اهل ایران است. او دارای مدرک کارشناسی سینما است. وی فعالیت حرفه‌ای خود در عرصه سینما را با برنامه‌ریزی و دستیاری کارگردان آغاز کرده و در بیش از سی فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی مختلف با فیلمسازانی چون ایرج کریمی، فرزاد موتمن، محمدحسین لطیفی، حجت قاسم‌زاده‌اصل، علیرضا امینی، سعید ابراهیمی‌فر و… همکاری داشته است. حمزه‌ای درکارنامه هنری خود کارگردانی بیش از بیست فیلم کوتاه، نیمه‌بلند و تلویزیونی را به ثبت رسانده و جوایز متعددی از جشنواره‌های داخلی چون فیلم کوتاه تهران، نهال، یاس و رضوی دریافت کرده است. او سال ۱۳۹۵ نخستین فیلم سینمایی خود آذر (فیلم) را با بازی نیکی کریمی و هومن سیدی مقابل دوربین برده است. 

بعد از رفتن رضا نجاتی 
«بند باز» به تهیه‌کنندگی محمود آقابابایی‌پور و کارگردانی و نویسندگی رضا نجاتی آبان ماه امسال مجوز ساخت گرفت اما اسمش در جشنواره به «بعد از رفتن» تغییر پیدا کرد. سارا بهرامی که امسال فیلم جنگل پرتقال را هم در جشنواره دارد، همچنین جلوی دوربین فیلم «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی هم رفته تا با دو فیلم اولی به جشنواره چهل‌ویکم بیاید. در مورد محتوای این فیلم هیچ خبری بیرون نیامده و نجاتی سعی کرده است تا دور از هیاهو فیلم جدیدش را بسازد.

روایت ناتمام سیما 
«روایت ناتمام سیما» با نام قبلی «دشمن مردم» به کارگردانی علیرضا صمدی با بازی آزاده صمدی، غزل شاکری، مهران احمدی، حامد کمیلی و رضا کیانیان در جشنواره چهل‌ویکم حضور دارد و البته شنیده می‌شود که هنوز در حال طی کردن مراحل فنی است.  علیرضا صمدی متولد 24 اردیبهشت 1368، فارغ‌التحصیل کارشناسی ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبا و کارشناسی‌ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت‌مدرس، کارگردان و فیلمنامه‌نویس است. فعالیت خود را با ساخت مستند و تیزر از سال 1387 آغاز کرد. فیلم‌های سینمایی «بی‌نامی» و «صحنه‌زنی» از ساخته‌های او هستند. صمدی در جشنواره جهانی فیلم فجر برنده سیمرغ نقره‌ای بهترین کارگردانی برای فیلم صحنه زنی شد. 

یادگار جنوب همکاری دوباره امیری و دوماری
پدرام پورامیری و حسین امیری دوماری بار دیگر و این بار برای ساخت فیلم سینمایی جدیدی با نام «یادگارجنوب» در کنار هم قرار گرفتند و با هم همکاری می‌کنند. این فیلم که به کارگردانی و نویسندگی پدرام پورامیری و حسین امیری‌دوماری و تهیه‌کنندگی مجتبی رشوندبوکانی است، شهریورماه امسال موفق به دریافت پروانه‌ساخت شده است. پیشتر از این پدرام پورامیری و حسین امیری‌دوماری به همراه محمد کارت برای نگارش فیلمنامه‌های مجموعه نمایش خانگی «یاغی» که در پلتفرم فیلیمو به نمایش درمی‌آمد و فیلمنامه «شنای پروانه» تنها اثر سینمایی محمد کارت با یکدیگر همکاری کرده بودند. 
همچنین این دو کارگردان و نویسنده در سال ۱۳۹۵ فیلم کوتاهی با نام «نسبت خونی» را به عرصه تولید رساندند که در بخش بهترین فیلم کوتاه سی‌و‌پنجمین دوره از جشنوراه فیلم فجر نامزد شده بود. «جان دار» فیلم بلند سینمایی این دو کارگردان است که موفق به حضور در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر و نامزد بهترین فیلم در بخش نگاه نو نیز شده است. 

4 فیلم رزرو 
فیلم سینمایی«بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی و تهیه کنندگی فتح‌الله جعفری‌جوزانی است. این فیلم جدید‌ترین اثر مسعود جعفری‌جوزانی پس از ساخت «پشت دیوار سکوت» در سال ۱۳۹۵ می‌باشد. داستان بهشت تبهکاران در سال ۱۳۲۹ روایت می‌شود سالی که احمد دهقان نماینده مجلس، روزنامه‌نگار و مدیر تئاتر «نصر» توسط حسن جعفری در خیابان لاله‌زار تهران به قتل می‌رسد. همچنین در این فیلم به بخشی از وقایع ملی شدن صنعت نفت نیز پرداخته می‌شود. در این فیلم تاریخی که امیرحسین آرمان و رضا یزدانی بازی می‌کنند، بازه مهمی از تاریخ معاصر ایران روایت و به بخشی از وقایع ملی شدن صنعت نفت نیز پرداخته می‌شود که جعفری‌جوزانی چند سال در انتظار ساخت آن بود. 
بخش زیادی از این فیلم در شهرک سینمایی غزالی فیلمبرداری شده است. این نهمین فیلم بلند سینمایی مسعود جعفری‌جوزانی در مقام کارگردان است. او سال گذشته داوری چهلمین جشنواره فیلم فجر را برعهده داشت.  فیلم سینمایی «اخت الرضا(ع)» به کارگردانی و تهیه کنندگی مجتبی طباطبایی در قم فیلمبرداری شده است. این فیلم به نویسندگی مصطفی زاکانی، روایتگر بخشی از زندگی حضرت معصومه(س) است که در شهرک سینمایی نور ساخته شد.  مجتبی طباطبایی، کارگردان تله فیلم اخت الرضا(ع) با اشاره به اینکه این اثر محصولی مشترک از آستان حضرت معصومه(س) و عتبه حسینی(ع) است، گفت: «قرار است این تله‌فیلم به زبان‌های عربی و انگلیسی هم دوبله شود تا همگان بتوانند با زندگی سرشار از برکت حضرت معصومه(س) آشنا شوند. این اثر ارزشمند در لوکیشن‌های متفاوتی از جمله تهران، بافق یزد، دستجرد و شهرک سینمایی نور به تصویربرداری رسیده است که بیش از ۳۰ بازیگر اصلی در آن ایفای نقش می‌کنند.» 
فیلم سینمایی «۴۸ ساعت» به کارگردانی ابوذر حیدری و فیلم سینمایی «جان جانان» به کارگردانی شادی آفری‌ الهیاری دو فیلم دیگر بخش رزرو جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر هستند.