تاریخ : Wed 25 Jan 2023 - 00:00
کد خبر : 77427
سرویس خبری : ورزش

نفر بعدی باشگاه 100 میلیون یورویی کیست؟

ستاره‌هایی که در تابستان بعدی می‌توانند جابه‌جایی‌های بزرگ را رقم بزنند

نفر بعدی باشگاه 100 میلیون یورویی کیست؟

قیمت بازیکنان در سال‌های اخیر بسیار بالا رفته است در‌حالی‌که در همین چند سال پیش جابجایی بازیکنان با اعداد سه رقمی بسیار عجیب و رویایی به نظر می‌رسید.

حامد عسگرپور، خبرنگار:قیمت بازیکنان در سال‌های اخیر بسیار بالا رفته است در‌حالی‌که در همین چند سال پیش جابجایی بازیکنان با اعداد سه رقمی بسیار عجیب و رویایی به نظر می‌رسید اما حالا دیگر به یک روال تقریبا طبیعی بدل شده است و کمتر تیمی حاضر است ستاره و پدیده آینده‌دار خود را با رقمی کمتر از 100 میلیون یورو به فروش برساند. در این فصل و در طول دو پنجره اخیر بازیکنانی چون آنتونی(منچستریونایتد)، شوامنی(رئال‌مادرید)، فوفانا(چلسی) و داوین نونیز(لیورپول) با ارقامی نزدیک به 100 میلیون یورو جابجا شدند اما اخیرا آبی‌های لندن که با مالک جدید خود دست به ولخرجی‌های زیادی زده‌اند با به خدمت گرفتن مودریک اوکراینی یک نام دیگر به باشگاه صد‌میلیون‌یورویی‌های تاریخ فوتبال جهان اضافه کردند و حالا این ستاره جوان هم ارزشی نجومی پیدا کرده است. مسلما او آخرین نفر در این فهرست نخواهد بود و در تابستان آینده باید منتظر جابجایی‌های بزرگی در دنیای فوتبال باشیم. در ادامه به بررسی برخی از ستاره‌هایی که ممکن است با عددی بیش از 100 میلیون یورو راهی تیم جدید خود شوند می‌پردازیم. 

جود بلینگام (دورتموند)
بدون تردید یکی از جنگ‌های مهم بین باشگاه‌های بزرگ اروپایی در تابستان بر سر خرید این پدیده جوان انگلیسی خواهد بود. فعلا سه تیم رئال‌مادرید، لیورپول و منچسترسیتی اصلی‌ترین مشتریان بلینگام هستند و به هر قیمتی می‌خواهند او را در انتهای این فصل به خدمت بگیرند. در چنین شرایطی دورتموندی‌ها هم هر روز قیمت او را بالاتر می‌برند تا از فروش یکی از بازیکنان آینده‌دار کنونی فوتبال دنیا درآمد هنگفتی کسب کنند. دورتموند در پنجره‌های قبلی نقل و انتقالات به کمتر از 100 میلیون یورو برای ستاره تیمش رضایت نمی‌داد و حالا حتی صحبت از 150 میلیون یورو هم مطرح شده است. بلینگام تنها 19 سال دارد و اگر چه قراردادش تا سال 2025 با تیم آلمانی معتبر است اما گفته می‌شود تصمیمش را برای جدایی از این تیم در تابستان گرفته است و این احتمالا آخرین فصل حضورش در دورتموند خواهد بود. در شرایط کنونی از رئال به‌عنوان مشتری اصلی او نام برده می‌شود و رسانه‌های انگلیسی معتقدند که خود این بازیکن نیز تمایل زیادی دارد تا راهی برنابئو شود اما باید دید فلورنتینو پرس که در سال‌های اخیر در خرید بازیکنان چون هالند و امباپه ناکام بوده می‌تواند این هافبک انگلیسی را به خدمت بگیرد یا خیر. 

انزو فرناندز (بنفیکا)
جام جهانی فرصتی طلایی برای این هافبک آرژانتینی بود تا توانایی‌های خود را به رخ بکشد و خیلی زود به هدف اصلی چند باشگاه بزرگ اروپایی تبدیل شد اما این چلسی بود که نخستین پیشنهاد را برای فرناندز ارسال کرد. انزو که نیم‌فصل نخست را با بنفیکا رویایی سپری کرده بود و حتی در در لیگ قهرمانان اروپا نیز نمایشی عالی ارائه کرده بود با درخشش در جام جهانی و قهرمانی با آرژانتین نشان داد که می‌تواند خریدی کارگشا باشد و ارزش پرداخت رقم‌های هنگفت را دارد. بند فسخ قرارداد او 120 میلیون یورو است و با توجه به اینکه بنفیکا در ادامه فصل به این هافبک سختکوش در میانه میدان نیاز دارد، روی کاستا و دیگر مدیران باشگاه حاضر نیستند با رقمی کمتر او را به‌فروش برسانند. به همین دلیل گفته می‌شود چلسی فعلا مذاکرات برای خرید او را متوقف کرده و احتمالا در تابستان دوباره به سراغ او خواهد رفت. بنفیکا حاضر نیست هیچ تخفیفی بدهد و با توجه به اینکه در دور نخست مرحله حذفی نیز باید به مصاف بروژ بلژیک بروند و شانس خوبی برای صعود دارند ترجیح می‌دهند تا تمامی ستاره‌ها تیم کنونی‌شان را حفظ کنند. 

خویچا کواراتسخلیا (ناپولی)
ناپولی این فصل خود را به‌عنوان اصلی‌ترین مدعی فتح سری‌A مطرح کرده است و موفقیت خود تا اینجای فصل را بیش از همه مدیون درخشش دو ستاره خود است؛ ویکتور اوسیمن و کواراتسخلیا. فوتبال گرجستان در سال‌های قبل بازیکنی چون کاخا کالادزه را در میلان داشت اما حالا پدیده جدیدی در این کشور ظهور کرده که ممکن است برای نخستین بار در تاریخ گرجستان ارزش فوتبال آنها را به بیش از 100 میلیون یورو برساند. این وینگر توانا در این فصل عملکردی فوق‌العاده داشته و به همین دلیل باشگاه‌های زیادی به‌دنبال به خدمت گرفتن او هستند. حتی یورگن کلوپ، سرمربی آلمانی لیورپول پس از جدال دو تیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان به تمجید از وی پرداخت و او را بازیکنی مستعد و توانمند خواند. البته در این میان سه عامل مهم سد راه جدایی او از این تیم ایتالیایی هستند؛ قرارداد بلند مدت تا سال 2027 که قابلیت تمدید یکساله را نیز دارد، علاقه خود بازیکن برای ماندن و رشد در ناپولی و البته اورلیو دی‌لورنتیس، مدیر باشگاه ناپولی که خرید بازیکن از او کاری بسیار دشوار است. به همین دلیل شاید جابجایی او در تابستان آتی کمی دور از ذهن باشد مگر اینکه پیشنهاد وسوسه‌کننده‌ای به این تیم برسد. 

ویکتور اوسیمن (ناپولی) 
دیگر ستاره صدرنشین کنونی لیگ ایتالیا یک مهاجم نیجریه‌ای است که به کابوس مدافعان سری‌A بدل شده است و کمتر تیمی توانسته از دست او و گلزنی‌هایش جان سالم به در ببرد. اوسیمن در همان فصل قبل هم نشان داد که مهاجمی چهارچوب‌شناس و گلزن است و اگر چه خرید او از لیل فرانسه برای ناپلی‌ها بیش از 50 میلیون یورو آب خورد اما آنها حاضر نیستند به کمتر از دو برابر این قیمت ستاره تیم‌شان را بفروشند. حتی در برخی خبرها صحبت از درخواست 140 میلیون یورویی ناپولی برای فروش او هم به میان آمده است. قرارداد این ستاره گلزن در سال 2025 به پایان می‌رسد و اخیرا از دو باشگاه منچستریونایتد و بایرن‌مونیخ که به‌دنبال تقویت خط حمله خود هستند به‌عنوان اصلی‌ترین مشتریان او یاد می‌شود. 

رافائل لیائو (میلان)
روسونری تلاش زیادی دارد تا قرارداد ستاره پرتغالی و جوان خود را تمدید کرده و حداقل برای فصل آینده او را حفظ کرده و بعد با قیمتی مناسب به فروش برساند. لیائو که در جام جهانی کمتر فرصت بازی در ترکیب تیم ملی به او رسید اما با این حال دو گل هم زد. در این مقطع از فصل بیش از سال گذشته در همین هفته‌ها موفق به گلزنی شده و روند رو‌به‌رشدی را طی کرده است. البته بااینکه او سال قبل نقشی غیرقابل انکار در قهرمانی میلان داشت، با وجود نمایش بهتر لیائو میلان نتوانسته صدرنشینی سال قبل را تکرار کرده و قافله را به ناپولی باخته است. لیائو تا 2024 با روسونری قرارداد دارد و اگر مالدینی و مدیران میلان نتوانند برای تمدید قرارداد با او به توافق برسند مجبور خواهند شد تا در تابستان پیش رو به مشتریانش پاسخ مثبت دهند. در حال حاضر بند فسخ 150 میلیون یورویی در قراردادش وجود دارد که شاید باشگاه‌های انگلیسی و البته چلسی برای خرید او دست‌به‌کار شوند. البته این تیم به تازگی مودریک را به خدمت گرفته است اما ظاهرا خریدهای آنها فعلا تمامی ندارد. 

دکلان رایس (وستهم)
رایس که با درخشش در تیم ملی انگلیس در سال‌های اخیر به گزینه‌ای مناسب برای تقویت خط میانی تیم‌های این کشور تبدیل شده همچنان به کارش در وستهم ادامه می‌دهد و هنوز خبری از انتقال پرسر‌و‌صدا و گرانقیمت او نیست. تک‌ستاره این تیم لندنی در خط میانی بسیار موثر است و در 24 سالگی بیش از 250 بازی برای وستهم و تیم ملی کشورش انجام داده و تجربه بسیار خوبی دارد. او یکی از نفرات بدون جانشین گرت ساوت‌گیت در تیم ملی است و به همین دلیل وستهم برای فروش او رقم بالایی می‌خواهد. در این سال‌ها بارها از احتمال حضورش در یکی از تیم‌های بزرگ جزیره صحبت شده اما هنوز این جابجایی رخ نداده است. قرارداد او در سال 2024 به پایان می‌رسد و با توجه به اینکه وضعیت وستهم در این فصل چندان جالب نیست و حتی ممکن است سقوط کند، بعید است رایس فصل بعد در این تیم بماند. حضور در یکی از تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان فصل بعد اصلی‌ترین گزینه این هافبک ملی‌پوش در تابستان خواهد بود و احتمالا تیم‌های خواهانش باید بیش از 100 میلیون یورو برایش پرداخت کنند. 

یاسکو گواردیول (لایپزیگ)
مدافع کروات تیم آلمانی که سال قبل توجهات زیادی را در لایپزیگ به خود جلب کرده بود در جام جهانی نشان داد که این همه تعریف و تمجید از او بی‌دلیل نبوده و می‌تواند به یکی از مدافعان بزرگ دنیای فوتبال بدل شود. او تازه وارد 20‌سالگی شده و با توجه به سرعت، بازیخوانی، قطع توپ مناسب و قدرت ارسال پاس دقیقی که دارد مورد توجه باشگاه‌های زیادی قرار گرفته است. در ابتدای فصل چلسی به‌دنبال او بود و حالا رئال مادرید هم به جمع مشتریان او اضافه شده است اما لایپزیگ به این راحتی ستاره جوانش را از دست نمی‌دهد. وقتی آنها پیشنهاد 80 میلیون یورویی چلسی در تابستان را رد کردند یعنی ارقامی به مراتب بالاتر را در نظر دارند و البته منتظر حضور و درخشش او در جام‌جهانی بودند تا قیمتش را بالاتر هم ببرند. هر تیمی در تابستان به‌دنبال خرید او باشد باید پول خوبی برایش پرداخت کند. 

هری کین (تاتنهام)
کاپیتان تیم ملی انگلیس و بهترین گلزن تاریخ تاتنهام و تیم ملی در 29 سالگی هنوز هم یک هدف مهم در نقل و انتقالات محسوب می‌شود. مدت‌هاست که باشگاههای بزرگ بدنبال خرید او هستند و حتی منچسترسیتی دو سال پیش تا آستانه خرید او هم پیش رفت اما درنهایت این انتقال انجام نشد و آنها جک گریلیش را خریدند. محصول آکادمی تاتنهام که با این باشگاه همچنان در حسرت فتح جام قرار دارد بعید است دیگر تصمیمی برای ادامه این همکاری داشته باشد. قرارداد کین در تابستان 2024 به انتها می‌رسد و او تمایلی به تمدید آن نشان نداده است. بایرن‌مونیخ و منچستریونایتد به دقت وضعیت او را زیر نظر دارند و اگر این ستاره گلزن نخواهد در لندن بماند به سرعت برای خرید او دست‌به‌کار خواهند شد. تن‌هاخ برای پر کردن جای خالی رونالدو موقتا به سراغ وخهورست رفته است اما در تابستان بدون شک برای خرید یک مهاجم بزرگ و گلزن تلاش خواهد کرد که کین می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برایش باشد.