تاریخ : Mon 23 Jan 2023 - 00:00
کد خبر : 77374
سرویس خبری : دانشگاه

برگزاری اختتامیه جشنواره قلم در اسفندماه با شکل جدید

جلسات کمیته ناظر برنشریات براساس درخواست‌ها تشکیل می‌شود

برگزاری اختتامیه جشنواره قلم در اسفندماه با شکل جدید

زارع‌شهرآبادی در پاسخ به این سوال که انتخابات نشریات دانشجویی در چه وضعیتی است گفت: «در فضای مجازی و به‌صورت بر خط در حال انجام است.»

زارع‌شهرآبادی در پاسخ به این سوال که انتخابات نشریات دانشجویی در چه وضعیتی است گفت: «در فضای مجازی و به‌صورت بر خط در حال انجام است.» او همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه کمیته ناظر بر نشریات امسال قوت نداشته و گفته می‌شود که از سال گذشته تاکنون تنها دو جلسه برگزار شده است، علت چیست. توضیح داد: «برای برگزاری جلسات کمیته ناظر بر نشریات همان‌طور که در آیین‌نامه آن نیز ذکر شده باید درخواست‌هایی باشد که جلسه برگزار شود. اگر وظایف کمیته ناظر را نگاه کنید عنوان شده که باید به‌طور مثال فلان اختلاف یا شکایت یا نامه برای برگزاری آن جلسه وجود داشته باشد. دو جلسه‌ای که برگزار شده نیز براساس همین درخواست‌ها بوده است.» 
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «به‌طور مثال نشریه‌ای شکایت کرده اما جواب نگرفته که نهایتا یک جلسه برای شکایت او برگزار شده است. بنابراین نگاه کم‌لطفی به نشریات وجود ندارد و الان از نشریات حمایت می‌شود. پیش از این حتی از نشریات حمایت مالی نیز نمی‌شد اما الان این رویکرد وجود دارد. دوم اینکه پیش از این ارتباط با مدیرمسئول به صورت مستقیم وجود نداشت اما حدود یک ماه پیش مصوب شد که ستاد مرکزی، هر ماه با نهادهای دانشجویی یعنی هم کانون‌ها و هم نشریات به صورت مستقیم ستاد داشته و نظرات آنها را شنیده و بحث‌ها را جلو ببرد. چندی پیش با معاونان استان‌ها و مدیران فرهنگی کل کشور جلسه‌ای برای نشریات برگزار شد و گفتیم بحث آموزشی و توانمندسازی نشریات را جدی بگیرند.» 

 کارگاه آموزشی برای مدیران مسئول نشریات برگزار می‌شود
زارع‌شهرآبادی تاکید کرد: «در جلسه با معاونان و مدیران فرهنگی به آموزش و توانمندسازی نشریات تاکید شده و از آنها خواستیم که تا یک ماه آینده یک کارگاه آموزشی برای کل مدیرمسئولان و اعضای نشریات در کشور برگزار کنند تا از نگاه دست دوم دانستن نشریات خارج شوند. بنابراین باید جلساتی بر مبنای وظایف آنها برگزار شود و صرفا جلسه گذاشتن صحیح نیست.» 
او درخصوص جشنواره قلم نیز توضیح داد: «اختتامیه جشنواره قلم قرار بود اوایل سال تحصیلی برگزار شود اما برگزار نشد. اختتامیه بخشی از کار است اما اصل کار انجام شد. البته داوری‌ها به طول انجامید و به همین دلیل اختتامیه با تاخیر انجام می‌شود. البته فقط تاخیر در داوری‌ها نبود. یک نگاهی وجود دارد مبنی‌بر اینکه کارهای فرهنگی در طول سال پراکنده شود. یعنی براساس سیاست کارها و توزیع کارها تلاش داریم تا همه برنامه‌های فرهنگی در ابتدای سال تحصیلی برگزار نشود.» 
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: «ما در ابتدای سال بحث کرسی‌ها را مطرح کرده و چند روز بحث ثبت‌نام آنها مطرح بوده است. بنابراین براساس سیاستی که از آن صحبت کردم برای اینکه جشنواره‌های بعدی با یک‌سری فاصله انجام شود این اختتامیه برگزار نشد. به‌طور مثال قرار بر این است تا در ابتدای سال تحصیلی، کرسی‌ها و بعد از مدتی جشنواره رشد و بعد از آن آیین‌نامه برگزاری جشنواره قلم ابلاغ شود. اختتامیه جشنواره قلم نیز در اسفندماه با یک شکل جدید برگزار می‌شود.» 

 نگاه محوری‌مان در جشنواره قلم آموزشی است
زارع‌شهرآبادی در پایان گفت: «درنظر داریم هم اختتامیه جشنواره قلم و هم بحث آموزش را داشته باشیم. یعنی نگاه‌مان آموزش‌محور است و این موضوع در کشور به معاونان نیز تاکید شده است. قرار است مدیرمسئولان منتخب آمده و در 2 روز کلاس‌هایی در راستای تقویت نشریه‌نویسی از تیتر نویسی، لید‌نویسی و... برگزار شود و همچنین 2 روز نیز کارگاه‌هایی برای بحث طراحی و جایگاه قلم خواهیم داشت و درنهایت روز سوم اختتامیه برگزار می‌شود.»