تاریخ : Thu 19 Jan 2023 - 00:00
کد خبر : 77279
سرویس خبری : دانشگاه

به نام انقلاب و زنان ویژه‌خواری نکنید

به نام انقلاب و زنان ویژه‌خواری نکنید

قریب به یک هفته‌ای می‌شود که انتشار فیش حقوقی مدیردفتر یکی از اعضای شورای شهر تهران، که از قضا دختر آن خانم بود، فضای مجازی را پر کرده. فضای مطالبه‌گری و افشاگری در کشور برخی مواقع آنچنان با پروژه‌ها آمیخته می‌شود که همیشه با اطمینان نمی‌توانی از نیت انتشار یک مطلب سخن بگویی، اما اینکه چرا این یک فیش در این موقع از سال منتشر شده، چرا فیش‌های مشابه منتشر نشده یا نمی‌شود.

زینب مهدوی، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر:قریب به یک هفته‌ای می‌شود که انتشار فیش حقوقی مدیردفتر یکی از اعضای شورای شهر تهران، که از قضا دختر آن خانم بود، فضای مجازی را پر کرده. فضای مطالبه‌گری و افشاگری در کشور برخی مواقع آنچنان با پروژه‌ها آمیخته می‌شود که همیشه با اطمینان نمی‌توانی از نیت انتشار یک مطلب سخن بگویی، اما اینکه چرا این یک فیش در این موقع از سال منتشر شده، چرا فیش‌های مشابه منتشر نشده یا نمی‌شود و یا سوالات دیگر، پرسش‌های ثانویه‌ای است که فرع بر ماجرا است. دال مرکزی آقازادگی و در ماجرای اخیر بانوزادگی است که در هر دوره و در زمان ریاست هر تفکری به نحوی راه خود را برای اجرای بی‌عدالتی و ویژه‌خواری پیدا می‌کند؛ آن هم در شورای شهری که اساسا از نمونه‌های جمهوری اسلامی برای اجرای هرچه بیشتر مردم‌سالاری دینی بود. اما اینکه کجای این مدیریت مردم‌سالارانه و یا دینی است، ما نیز حیرانیم!
اما در مساله فوق‌الذکر آنچه ما را به‌عنوان دغدغه‌مندان بیشتر آزرده می‌کرد، مسیری بود که این خانم احتمالا برای ورود به شورای شهر طی کرده و مسیری است که داریم برای ایجاد بستری آماده برای حضور و فعالیت سیاسی بانوان ایجاد می‌کنیم. سال‌هاست داریم از موانع حضور بانوان در مناصب سیاسی می‌گوییم. موانعی که برخی فرهنگی و برخی ساختاری است، از ساختارهای قانونی تا سقف شیشه‌ای که تابعی از فرهنگ حاکم در کل جامعه و دیدگاه‌ها نسبت به بانوان است. متاسفانه چنانچه پیش از انقلاب چنین بود، در سال‌های بعد از انقلاب نیز حضور زنان در مناصب سیاسی تا حد زیادی به همسر یا دختر کسی بودن منحصر شده است و بانوان کمتری بدون داشتن همراه یا پشتوانه قدرتمندی وارد عرصه سیاست می‌شوند. ورود به لیست‌های ائتلاف از این قاعده مستثنی نیستند و اساسا ساختار انتخاب و جلسات احزاب و ائتلاف‌ها و تفکرات آنها به‌گونه‌ای نیست که پذیرای حضور یک بانو باشد.
حال هنگامی که بانویی به ساختار سیاسی راه می‌یابد، علاوه‌بر وظایف محوله، وظیفه نانوشته‌ای در قبال بانوان دارد و به‌نوعی نماینده غیررسمی آنان است. اما متاسفانه این کژ کارکردی‌ها موانع بیشتری برای مسیر حضور دیگر بانوان است. داستان آنجا غم‌انگیزتر می‌شود که می‌بینیم همین خانم، در نطق پیش از دستور خود در شورای شهر از الگوی سوم زن و لزوم فعالیت و فرهنگ‌سازی برای دختران و بانوان سخن می‌گوید. الحق‌والانصاف که چه خوب هم خانم نماینده از پس الگوسازی برای دختران برآمدند! باید پرسید خانم نماینده، که احتمالا خودتان نیز با شعارهای زن جریان سومی انقلاب بالا آمده‌اید، این بود آن زنی که در انقلاب دنبالش بودیم؟ این بود آن زنی که بنا بود همچنان که خانه و خانواده را می‌سازد، مبین و مبلغ آرمان‌های انقلاب بیرون از خانه باشد؟ این بود الگوسازی برای دختران جوان این مملکت؟ یا شما و خانواده‌تان، شما و دخترتان که باشید کافی است؟
این ویژه‌خواری‌ها را به نام انقلاب و زنان جریان‌ساز انجام ندهید تا کام‌مان بیش از این تلخ نشود‌.