تاریخ : Wed 18 Jan 2023 - 00:00
کد خبر : 77266
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

امسال سال درخشش استان‌ها است

دبیر چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر:

امسال سال درخشش استان‌ها است

آیین رونمایی از پوستر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و نشست رسانه‌ای این رویداد هنری با حضور کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی دبیر چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مدیران هنری و اصحاب رسانه ساعت 11 دیروز در تالار رودکی برگزار شد. 

آیین رونمایی از پوستر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و نشست رسانه‌ای این رویداد هنری با حضور کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی دبیر چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مدیران هنری و اصحاب رسانه ساعت 11 دیروز در تالار رودکی برگزار شد. 
کوروش زارعی در ابتدای این نشست گفت: «روز شنبه همراه با افتتاحیه جشنواره مراسم اختتامیه رادیوتئاتر و نمایشنامه‌نویسی و پژوهش جشنواره برگزار و از علی سلیمانی و سعید تشکری تجلیل به عمل می‌آید.» 
وی ادامه داد: «در این دوره از جشنواره اتحادیه تئاتر جهان اسلام را تشکیل داده‌ایم. امسال می‌خواستیم سمینار را در خوزستان برگزار کنیم به همراه چند اجرا به زبان عربی، به دلیل شرایط مالی این امر میسر نشد و در تهران برگزار می‌شود.» 
زارعی همچنین اعلام کرد ۳۷ اثر در بخش مسابقه بزرگ ایران، ۲۳ اثر در بخش مسابقه بین‌الملل، ۳۱ اثر در بخش خیابانی و ۲ اثر در بخش ویژه حضور دارند. 
دبیر چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تاکید کرد: «امسال شاهد حضور جوان‌های مستعد هستیم و امسال سال درخشش استان‌ها است و ۸۰ درصد آثار جشنواره از استان‌ها در جشنواره حضور دارند.»
در بخش دیگری از این مراسم هوشنگ توکلی هنرمند با‌سابقه تئاتر کشور گفت: «گزارشی را قبل از کرونا خدمت مقام‌معظم‌رهبری ارائه دادیم و اعلام کردیم سالانه یک‌میلیون فارغ‌التحصیل در عرصه تئاتر داریم که شگفت‌انگیز است. این گزارش پنهان مانده و علیرغم تاکید رهبری در این باره صحبت نشده است.» 
این هنرمند پیشکسوت در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «از سال 60 به بعد، حوزه تئاتر ما خیلی فعال شده است و قدیمی‌ها معتقد بودند باید چراغ تئاتر را روشن نگه داشت. هنرمندان مسئولیتی در قبال مردم دارند و مسئولیتی هم مردم در قبال آنها دارند. هنرمندان باید وظیفه خود را انجام دهند و مخاطبان هستند که انتخاب می‌کنند که حضور داشته باشند یا نه. امیدوارم اهل‌قلم و رسانه به این تحریم‌های بچگانه و عقب‌افتاده که به هنرمندان ما در هر زمینه تحمیل می‌شود، بپردازند و این حوزه‌های حسی را به عقلانیت نزدیک کنند.»
توکلی ادامه داد: «خوشحالم که در این سن شاهد برگزاری چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر این سرزمین هستم و می‌دانم این رویداد پربار است و موفق شده است راه‌های جدیدی برای تعامل با هنرمندان داشته باشد.»
او افزود: «آرزوی ما بود که یک‌بار هم شده با کشورهای همفکر و همسایه خودمان وارد تعامل شویم ولی تا پیش‌ازاین همیشه سنگ‌اندازی شده است چراکه نگاه وابسته غرب‌گرایانه حاکم بود؛ اما این جشنواره اولین جشنواره‌ای است که از این دیوار عبور کرده و این دستاورد مهمی است و امیدوارم جوانان این آثار را ببینند.»
این هنرمند در پایان گفت: «هنرمندان ما مثل بقیه مردم در فقر زندگی می‌کنند اما اگر نتوانیم مشکلات مالی‌شان را درک کنیم، به بیراهه می‌روند و باید حمایت شوند.»
در ادامه این مراسم، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با خوشامدگویی و تشکر از دبیر چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و هنرمندان و اصحاب رسانه گفت: «آقای زارعی و تیم برگزاری چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تلاش کردند تا در فرم و محتوا، مساله انسان، مدیریت تئاتر و مسائلی که در طراز انقلاب اسلامی کشورمان باشد، مورد توجه قرار گیرند. از دبیرخانه و همه هنرمندان و اصحاب رسانه که ما را در این راه همراهی کردند، قدردانی می‌کنم.»
در ادامه مراسم، دو پوستر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با طرح‌هایی از محمد اسفندیاری و حسن موسی‌زاده رونمایی شد. 
کوروش زارعی در این بخش از مراسم تصریح کرد: «مردم ما تئاتر را دوست دارند و ما نباید مردم را محروم از تئاتر کنیم. برخی دوستان تئاتر را تحریم کردند ولی تئاتر هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود، این دوستان هم خودشان را از مردم و هم مردم را از آثارشان محروم می‌کنند. مگر باقی مشاغل تعطیل هستند که تئاتر تعطیل شود. چرا افرادی که علاوه‌بر فعالیت در تئاتر در ادارات دولتی و حکومتی فعالیت می‌کنند تئاتر را تحریم می‌کنند ولی سر کار خود می‌روند؟ به تئاتر، خودمان و مردمی که علاقه‌مند به تئاتر هستند ظلم نکنیم.» 
دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره اتحادیه تئاتر جهان اسلام هم یادآور شد: «مشکلاتی که بین جهان اسلام هست بیشتر از مشکلات میان جهان مسیحیت و... است. به همین دلیل همیشه دغدغه اتحاد و همدلی میان جهان اسلام توسط تئاتر را داشته و دارم. با تئاتر می‌توانیم با هم دیالوگ برقرار کنیم و به تمدن اسلامی مدنظر و مورد تاکید مقام‌معظم‌رهبری برسیم. تئاتر می‌تواند حلقه اتصال میان نه‌تنها جهان اسلام بلکه با ادیان و باورهای دیگر باشد. تئاتر نیاز امروز و جهان بشریت است.»
زارعی همچنین درباره بودجه این دوره از جشنواره، متذکر شد: «هنوز وضعیت بودجه‌مان معلوم نیست و ۲۲ میلیارد تومان برآورد بودجه‌مان بوده است. پنج شبانه‌روز بچه‌های گروه‌های شهرهای مختلف و همچنین میهمان‌های خارجی در جشنواره حضور خواهند داشت و کلا هر شب ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در هتل استقرار خواهند داشت که ۱۰ میلیارد هزینه اسکان آنها است. به ما می‌گویند بروید جلو ما پشت‌تان هستیم ولی هنوز وضعیت بودجه‌مان معلوم نیست.» 
دبیر چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر در بخش پایانی این نشست تصریح کرد: «تئاتر هنوز در بین دولتمردان به‌عنوان یک ضرورت مطرح نیست و تا این ضرورت درک نشود وضعیت حمایت از تئاتر این‌گونه خواهد بود. در کشور عراق برای جشنواره‌ای که سومین دوره‌اش برگزار شده هزینه‌های بالایی می‌شود اما ما در جشنواره تئاتر فجر هنوز نمی‌دانیم چقدر بودجه داریم.» 
در بخش بین‌الملل چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر گروه‌هایی از کشورهای تونس، عراق، روسیه، برزیل، اسپانیا، ارمنستان، اردن حضور دارند و چند ورک‌شاپ بین‌المللی نیز توسط مدرسانی از کشورهای الجزایر، روسیه، صربستان و ایرلند جنوبی برگزار می‌شود.
چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری کوروش زارعی از ۱ تا ۱۱ بهمن برگزار خواهد شد. بخش رادیوتئاتر این دوره از جشنواره از ۲۵ دی برگزار شده است.