تاریخ : Thu 12 Jan 2023 - 00:00
کد خبر : 77069
سرویس خبری : جهان شهر

بریزید  تو  خیابونا

2 وزیر کابینه سابق رژیم‌صهیونیستی در واکنش به دولت راست افراطی نتانیاهو، خواستار تظاهرات علیه کابینه شدند

بریزید تو خیابونا

«یائیر لاپید» نخست‌وزیر سابق رژیم‌صهیونیستی نیز طرح نتانیاهو را «یک تغییر رژیم شدید» دانست و بر لزوم برپایی تظاهرات خیابانی تاکید کرد و تظاهرات در خیابان‌ها را «جنگ برای خانه‌مان» خواند. 

فرهیختگان در تل‌آویو، نزاع قدرت به شکل خنده‌داری درآمده است. دو چهره ارشد کابینه پیشین در رژیمی که سنگ ‌بنای آن آپارتاید و افراط‌گرایی بوده است، از صهیونیست‌ها خواسته‌اند علیه کابینه افراطی این رژیم دست به تظاهرات خیابانی بزنند. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی که برای بازگشت به قدرت، ناچار به ائتلاف با راستگرایان افراطی شد، اصلاحات قضایی‌ای را در دستور‌کار قرار داده است که مورد اعتراض بسیاری از مقامات این رژیم است. مخالفان نتانیاهو که پیش‌تر گفته بودند ائتلاف با افراط‌گرایان صهیونیست، ازبین‌برنده دموکراسی! در این رژیم است، به‌شدت مخالف طرح چند ماده‌ای برای افزایش قدرت سیاسی بر قوه قضائیه هستند. آنها این طرح را تلاشی برای فرار از محاکمه نتانیاهو در رابطه با پرونده‌های فساد خوانده‌اند. در همین راستا، بنی گانتز وزیر جنگ سابق رژیم‌صهیونیستی و رهبر کنونی حزب اپوزیسیون «وحدت ملی» در نشست اعضای حزب خود اعلام کرد که طرح نتانیاهو به «جنگ داخلی» منجر خواهد شد. او از ساکنان فلسطین اشغالی خواست به صورت قانونی در خیابان‌ها اعتراض کنند: «اکنون زمان بیرون رفتن در تعداد بسیار زیاد و تظاهرات است، اکنون زمان آن است که کشور بلرزد.» «یائیر لاپید» نخست‌وزیر سابق رژیم‌صهیونیستی نیز طرح نتانیاهو را «یک تغییر رژیم شدید» دانست و بر لزوم برپایی تظاهرات خیابانی جهت مقابله با این اقدام تاکید کرد و تظاهرات در خیابان‌ها را «جنگ برای خانه‌مان» خواند. 
صهیونیست‌ها که یکی از اعضای اصلی «اتاق عملیات اغتشاشات ایران» به رهبری آمریکا بودند، به نظر می‌رسد در شرایط اسفناکی قرار دارند که در بهترین حالت، تداوم این شرایط منجر به برگزاری انتخابات ششم و در بدترین حالت همانی می‌شود که بنی گانتز هشدار آن را داده است: «جنگ داخلی.» شاید بهترین توصیف برای وضعیت امروز صهیونیست‌ها، ضرب‌المثل «چاه‌کن همیشه ته چاه» است، باشد. البته این وضعیت برای صهیونیست‌ها بخشی از ماجرا است. در کنار این بحران باید به وضعیت فلسطینی‌ها که قیام جدیدی را در سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری آغاز کرده‌اند نیز توجه داشت. در حال حاضر حدود نیمی از ارتش رژیم، برای کنترل کرانه باختری به‌کار گرفته شده‌اند و در همان حال آمارها بیانگر آن است که طی 10 ماه اول سال گذشته میلادی(۲۰۲۲) لااقل ۲۰۰ اقدام نظامی با استفاده از سلاح گرم توسط فلسطینی‌های ساکن در کرانه باختری علیه رژیم اسرائیل به اجرا درآمده و یک آمار دیگر بیانگر آن است که طی این مدت حدود ۷۰۰ نفر از افراد ارتش و ساکنان شهرک‌های صهیونیستی، به دست فلسطینی‌ها کشته یا زخمی شده‌اند. ترکیب این دو و دشمن خارجی، وضعیت نتانیاهو و دولتش را شکننده‌تر از قبل خواهد کرد. نتانیاهو در جلسه سوگندش در کنست رژیم‌صهیونیستی خط و نشان‌هایی برای ایران کشید اما پیش از آن باید با چالش‌های داخلی دست‌و‌پنجه نرم کند. 

1- اختلافات میان ساکنان 
اختلافات میان ساکنان فلسطین اشغالی از هرسو درحال افزایش است. با این حال دو برداشت ناصحیح می‌تواند فهم این مساله را محدود سازد. نخست آنکه هرچند اختلاف میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها، امری واضح است اما دست‌کم طی دو سه سال اخیر به‌ویژه پس از جنگ 11 روزه 2021 (سیف القدس)، اختلافات میان این دو، به‌شدت افزایش یافته است. 
فلسطینیان ساکن سرزمین‌های 1948 که شهروند رژیم‌صهیونیستی به حساب می‌آیند، همواره نقشی کمرنگ در مقابله با صهیونیست‌ها داشته‌اند اما به مرور روند تنش‌ها به نقطه‌ای رسیده که آنها به تهدیدی جدی‌تر نسبت به دیگر مناطق فلسطینی‌نشین تبدیل شده‌اند. 
سرزمین‌های 1948 در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی (شهریور و مهر 1401) شاهد 18 عملیات مقاومتی بود. در مهم‌ترین اقدامات، یک نیروی امنیتی رژیم‌صهیونیستی در فرودگاه بین‌المللی بن‌گورین تل‌آویو زیر گرفته شد و در عملیاتی دیگر نیز تلاش شد در مسیر ریل نزدیک عکا بمب‌گذاری صورت بگیرد. 
در ماه اکتبر 2022 (مهر و آبان 1401) نیز در سرزمین‌های 1948، 52 عملیات مقاومتی پیاده‌سازی شد. 25 مرتبه تظاهرات، 7 مرتبه اعتکاف در مسجد‌الاقصی، 3 مرتبه درگیری با صهیونیست‌ها و یک مرتبه منفجر کردن بمب دست‌ساز در مسیر صهیونیست‌ها، بخشی از این اقدامات هستند. این مشکلات که مقارن با ناآرامی‌ها در ایران بوده‌اند، گریبانگیر صهیونیست‌ها در امنیتی‌ترین محدوده‌شان در فلسطین اشغالی است. 
در کنار سرزمین‌های 1948 که قلب رژیم‌صهیونیستی به حساب می‌آید، سرزمین‌های 1967 نیز ملتهب بوده و تل‌آویو را با درگیری‌های سخت‌تری مواجه کرده‌اند. در این میان وضعیت در کرانه باختری به‌عنوان یکی از دو تکه جدا از همِ سرزمین‌های 1967 وخیم‌تر بوده است؛ درحالی‌که غزه با تمام توانمندی‌هایش در وضعیت فعلی از اثرات انعکاسی قدرت خود بهره گرفته و دست به تحرکی عملی نمی‌زند. 
در کرانه باختری اما عملیات‌ها روزانه ادامه دارد. سردار اسماعیلی قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران کمتر از یک ماه قبل، در 29 آذر اعلام کرده بود کرانه باختری در هر هفته شاهد 40 تا 50 عملیات است. 
این منطقه از سال 2021 شاهد تنش‌هایی جدی شده است. در سال 2021، این جغرافیا شاهد 10 هزار و 850 عملیات مقاومتی بود که 3 هزار و 693 مورد آن مربوط به عملیات‌های مسلحانه بود. از کل این تعداد، صهیونیست‌ها تنها یک‌پنجم اقدامات مقاومتی را شناسایی و خنثی ساختند. 
با وجود تنش‌های جدی با فلسطینیان، صهیونیست‌ها در درون خود نیز چالش‌های شدید را تجربه کرده‌اند. فارغ از برگزاری پنج انتخابات زودهنگام پارلمانی از سال 2019 تاکنون که فضایی کلی از وضعیت سیاسی رژیم ترسیم می‌کند، پس از آخرین انتخابات و روی کارآمدن تندروترین طیف‌ها در تل‌آویو، این درگیری‌ها وسعت و عمق بیشتری یافته‌اند. 
اقدامات طیف تندرو دولت نتانیاهو درباره تغییر قوانین و ساختارهای قضایی رژیم که می‌تواند به آزادی عمل آنها در آزار مخالفان‌شان بینجامد، در کنار اختیارات رشدیافته «بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم به‌ویژه در کرانه باختری باعث شده دیگر احزاب صهیونیست به دلیل خطرات این طیف تندرو برای موجودیت رژیم، در برابر آنها دست به صف‌آرایی خیابانی و رسانه‌ای بزنند. 
«یائیر لاپید» نخست‌وزیر سابق رژیم و رهبر اپوزیسیون در هشداری پیرامون وضعیت جدید در هفته جاری طی توییتی نوشته است: «تحریک‌های دولت به خون ختم خواهد شد. تحریک‌ها امروز به تظاهرات دانشجویی در دانشگاه بن‌گوریون کشیده شد.» «بنی گانتز» وزیر جنگ سابق رژیم‌صهیونیستی نیز به نتانیاهو هشدار داده مسیری که درپیش گرفته می‌تواند به جنگ داخلی ختم گردد. 

2- اقدامات تندروانه دینی؛ ماده تحریک التهابات
تلاش جدی رسانه‌ای غرب با هدایت و محوریت صهیونیست‌ها ایجاد ماده تحریکی مذهبی علیه ایران بود. با وجود ناآرامی‌های سطحی در ایران اما امروز خود رژیم با ماده تحریک دینی دچار درگیری شده است. 
اقدامات حریدی‌های حاضر در دولت نتانیاهو برای تشدید سختگیری‌های مذهبی مانند قطع جریان و حتی تولید برق در روزهای مقدس، افزایش حقوق محصلان مراکز دینی و تلاش برای تنش‌آفرینی در مسجد‌الاقصی، تنش‌های رژیم را از ماده تحریک دینی برخوردار ساخته است. 

3- برجسته شدن التهابات پیشین
ناآرامی‌ها در ایران باعث شد گروهک‌های تجزیه‌طلب بیشتر از گذشته بر طبل جدایی‌طلبی در استان‌های کردنشین و بلوچ‌ بکوبند. در کنار آن، رشد ناهنجاری‌های اجتماعی مانند نمایش قدرت‌ اراذل و اوباش به این ناآرامی‌ها دامن زد و خشونت‌هایی را پدید آورد. به دیگر سخن، ناآرامی‌ها به گروهک‌های تجزیه‌طلب فضای تنفس داد. در رژیم‌صهیونیستی نیز التهابات درحال وقوع، به توسعه مشکلات پیشین رژیم ضریب بالاتری داده است. شاخه‌های نظامی مقاومت و فلسطینیان مسلح، بحران حملات سایبری و خرابکاری‌های خارجی در سایه این اختلافات، ظرفیتی که از صهیونیست‌ها اشغال کرده را تشدید کرده است. 

4- فراخوان تجمع، اعتصاب و بستن خیابان‌ها
اعلام طرح لیوین وزیر دادگستری رژیم‌صهیونیستی برای ایجاد تغییرات حقوق، باعث شده اعتراضات وعده‌داده‌شده علیه دولت نتانیاهو از شدت بیشتری برخوردار شود. در روزهای اخیر رژیم‌صهیونیستی شاهد تجمعاتی با بیش از 10 هزار نفر علیه دولت بوده که افراد شاخصی مانند «میراو میخائیلی» رهبر حزب کارگر و «ایمن عوده» رهبر فهرست مشترک عربی از جمله حاضران این اعتراضات بودند. مخالفان که تاکنون به تجمعات خود ادامه داده‌اند درحال طراحی اعتراضات بزرگ‌تر و نافرمانی‌هایی مانند اعتصاب و مسدود ساختن خیابان‌ها هستند. این گروه با فاسد خواندن نتانیاهو و برخی از اعضای دولت وی مانند «اریه درعی» خواهان ساقط ساختن این دولت هستند. 

5- متهم به فساد
نتانیاهو خود با سه پرونده بزرگ فساد روبه‌روست که کماکان منجر به صدور رای نهایی نشده‌اند. «آریه درعی» وزیر داخلی فعلی و وزیر دارایی پیشین نیز دارای محکومیت در پرونده فساد است که با اقدامات سیاسی موفق شده مجوز ادامه فعالیت‌های خود را به دست آورد. درعی براساس توافقات ائتلاف دولتی درصورت بروز مشکلات موقت برای نتانیاهو، جانشین وی در نخست‌وزیری و اداره دولت به حساب خواهد آمد. تلاش برای اعتصاب، بستن فعالیت‌های تجاری و مسدود ساختن محل رفت و آمدها. 

6- حملات متمرکز به نیروها و پایگاه‌های نظامی
عملیات‌های جدید فلسطینی‌ها و حتی اقدامات گروه‌های صهیونیست به‌شدت بر نیروها و نهادهای نظامی متمرکز هستند. در نگاه صهیونیست‌ها برخلاف انتفاضه دوم و مقاومتی پیشین، تحرکات اخیر فلسطینی‌ها بر اهداف نظامی متمرکز است. 
شبکه 13 تلویزیون رژیم‌صهیونیستی در ماه‌های اخیر به نقل از برخی منابع در ارتش اسرائیل در تحلیل بی‌ثباتی‌های جاری در فلسطین اشغالی اعلام کرده بود وجه تمایز این درگیری‌ها، به‌کارگیری خشونت حداکثری علیه نظامیان اسرائیلی است. 
در کنار فلسطینی‌ها، صهیونیست‌ها نیز از هرطرف درحال وارد آوردن ضرباتی به نیروهای نظامی خود هستند. ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی و اسموئیل اسموتریچ که در دولت جدید معاونت وزارت دفاع را برعهده گرفته است، هردو دست به مشکل تراشی‌هایی در دستگاه نظامی رژیم زده‌اند. این دو از یهودیان حریدی هستند که کمتر به خدمت نظامی می‌روند اما دیدگاه‌های خشونت‌طلبانه‌ای دارند که می‌تواند به افزایش فعالیت‌ها و درگیری‌های نهادهای نظامی منجر گردد. 
در کنار این افراد، اصلاحات صورت گرفته توسط آویو کوخاوی، رئیس سابق ستادکل ارتش مورد انتقاد نظامیان قرار گرفته است. اخیرا یک افسر رژیم در مصاحبه با سایت صهیونیستی «کیبا» طرح کوخاوی برای کاهش تعداد نظامیان و تمرکز بر فناوری‌ها را یکی از دلایل تضعیف توان نظامی تل‌آویو توصیف کرده است. 

7- درعاسازی از الجلیل
غرب تلاش داشت با در دست گرفتن چند سرپل در چند استان مرزی ایران، از آنها برای تزریق گروه‌های تروریستی به داخل کشور بهره گیرد. این سیاست پیشتر در سوریه انجام شده بود. تروریست‌ها با تصرف استان درعا در مرز با اردن، این کشور را به محل تزریق تروریست‌ها و تسلیحات به داخل سوریه تبدیل کردند. با این حال این نقشه برای ایران ناکام ماند. رژیم‌صهیونیستی اما در ماه‌های اخیر با تهدید رشدیافته علیه الجلیل مواجه شده است. الجلیل منطقه‌ای در شمال فسطین اشغالی با اکثریتی فلسطینی است. نیروهای مقاومت لبنان هفته گذشته با انتشار فیلمی از عملیات شبیه‌سازی‌شده نیروهای ویژه خود برای نفوذ به الجلیل، به تل‌آویو هشدار دادند. در ادامه این هشدارها، حسن حب‌الله «مسئول امور فلسطین» در نیروهای مقاومت لبنان اعلام کرد صهیونیست‌ها می‌ترسند که یگان «رضوان» وارد منطقه الجلیل در فلسطین اشغالی شود. نکته مهم اما بیان این تهدید از سوی مسئول امور فلسطین در این گروه بود. همزمان با صدور تهدیدات جدی از جانب لبنان، رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند هسته‌های نظامی حماس نیز در جنوب لبنان فعال شده‌اند. این یعنی در صورت هرگونه درگیری، حماس از شمال و جنوب رژیم‌صهیونیستی را زیر ضربه خواهد برد. 
اخیرا وب‌سایت عبری «bahazit» از شناسایی یک «هسته فلسطینی» متعلق به جنبش حماس در جنوب لبنان که قصد انجام حمله علیه رژیم‌صهیونیستی را داشته، خبر داده‌اند. سرپل‌گیری در الجلیل درحقیقت همان سیاست «درعاسازی» است که این بار علیه صهیونیست‌ها طراحی شده است. 

8-افزایش تهدیدات نظامی ایران در سایه ناآرامی‌ها 
طراحان ناآرامی‌های ایران به دنبال معتبر ساختن تهدیدات نظامی علیه تهران در سایه این التهابات بودند. هرچند این موضوع امکان رخ دادن نداشت اما تبلیغات پیرامون آن می‌توانست برای غرب و صهیونیست‌ها سودمند باشد. 
با این حال به نظر می‌رسد این بار تهدیدات نظامی ایران علیه رژیم‌صهیونیستی در سایه تنش‌های این کشور اعتبار بیشتری یافته‌ است. برگزاری رزمایش مشترک ذوالفقار 1401 در سواحل مکران و تهدید تل‌آویو از تریبون چنین رزمایشی، نشانگر افزایش تهدیدات علیه صهیونیست‌هاست. این تهدیدات از سوی سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) بیان شد. مرکزی که قرارگاه جنگی ایران به‌شمار رفته و درصورت بروز جنگ، ستادکل نیروهای مسلح ذیل آن قرار می‌گیرد. چنین تهدیدی بیانگر جدیت تهران در افزایش هیمنه نظامی‌اش دربرابر تل‌آویو است. 

9- ضربه به سیاست خارجی تل‌آویو
 اگر اغتشاشات در بخش مهمی از اهدف خود به دنبال ضربه به سیاست خارجی ایران بود، التهابات رژیم نیز منجر به وارد آمدن ضربه‌ای به سیاست خارجی تل‌آویو شده است. اقدام بن گویر در ورود به مسجدالاقصی به گفته لاپید نخست‌وزیر سابق رژیم، باعث رودررویی نیمی از جهان درمقابل با صهیونیست‌ها شده است. تلاش چین و امارات برای مطرح کردن این تجاوز در شورای امنیت در این راستا قرار دارد. این مساله باعث افزایش فشارهای آمریکا بر صهیونیست‌ها نیز شده به‌گونه‌ای که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی این کشور در روزهای آتی برای اعمال فشار به رژیم عازم تل‌آویو خواهند شد. 

10- شکاف سیاسی شدید 
اغتشاشات ایران سطحی از شکاف سیاسی را در ایران ایجاد کردند اما برخلاف تلاش وافر بر بزرگ‌نمایی، این شکاف عملا منجر به چندپارگی جامعه نشده و ساختار سیاسی نیز محکم ماند. در رژیم اما این مساله متفاوت است و ضمن درگیر ساختن سطوح پایین سیاسی مانند تجمعات اعتراضی، ساختار سیاسی در کنست را نیز دچار مشکل کرده است. 
در ایران استحکام سیاسی مانع از کوچک‌ترین شکافی در ساختار سیاسی شد به‌گونه‌ای که تنها کنش برآمده از ساختار، توییت‌های مهدی حاجتی، عضو پیشین شورای اسلامی شیراز بود که خواهان «خرابکاری شرافتمندانه» می‌شد. با این حال در رژیم شکاف‌های سیاسی به‌شدت عمیق‌تر هستند و احزاب ریشه‌دار و قدرتمندی را وارد منازعات کرده‌اند. یکی از این جریانات حزب کارگر است که دیوید بن گورین موسس و نخستین نخست‌وزیر رژیم زمانی ریاست آن را برعهده داشته است. لاپید، نخست‌وزیر سابق رژیم هم که تا چندی پیش 29 دسامبر 2022 (8 دی 1401) در این مسئولیت قرار داشت نیز جزء معترضان اصلی به شمار می‌رود که تنها در نقش رهبر معمول یک اپوزیسیون سیاسی ظاهر نشده بلکه تهدیداتی بزرگ روانه دولت فعلی ساخته است. 

11-کاهش تمرکز رژیم‌صهیونیستی بر مسائل مهم
طراحان ناآرامی‌ها در ایران به دنبال کاهش تمرکز و منحرف ساختن حواس تهران از مسائل مهم پیرامونی بودند. از همین رو بود که آذربایجان با چراغ سبز ناتو به دنبال تغییر ژئوپلتیک قفقاز بود که البته از اجرای آن بازماند. التهابات در رژیم نیز می‌تواند این‌گونه عمل کند، به‌ویژه که صلح در یمن، پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران و تحولات لبنان درحالی رخ می‌دهند که تل‌آویو گرفتاری‌های داخلی فراوانی داشته و قدرت واکنش موثری ندارد. 

12- فشار قدرت‌های بزرگ و جامعه بین‌المللی
غرب نگران است درحالی‌که در اوکراین درگیر شده با جنگ دیگری در غرب آسیا به دلیل اقدامات تل‌آویو مواجه شود. از این رو فشار اروپا، آمریکا و چین به رژیم که با اقدامات خود می‌تواند منطقه را به آتش کشیده و ضربه مجددی به بازار انرژی وارد سازد، افزایش یافته است. فشاری که هرچند مانند ایران بهانه حقوق‌بشری ندارند، اما متضمن اعمال مهارهایی ویژه به بهانه‌ای دیگر اما با نتیجه‌ای یکسان علیه صهیونیست‌هاست. 

13- هراس کسب‌وکارها و فعالان علمی 
خروج بخشی از فعالان علمی و کسب‌وکارها بخشی از تبعات ناآرامی‌ها در ایران بود. با روی کارآمدن نتانیاهو و دولت افراطی‌اش و همچنین تشدید درگیری‌ها چنین چیزی در سرزمین‌های اشغالی نیز در شرف وقوع است. مهرماه سال جاری بود که رسانه‌های صهیونیست اعلام کردند تعدادی از یهودیان کارزاری «با هم از این سرزمین برویم» را با هدف خارج ساختن 10 هزار صهیونیست از فلسطین اشغالی به دلیل هراس از روی کارآمدن افراطیان، کلید زده‌اند. اکثریت این افراد فعالان حوزه فناوری و صاحبان کسب‌وکارها هستند که قصد دارند به آمریکا یا کانادا مهاجرت کنند. 

14- خیزش دیاسپورا علیه سرزمین
قرار بود در فضای احساسی به‌وجود‌آمده در پی اتفاقات ایران، بخشی از دیاسپورای ایرانی در مقابل تهران قرار داده شوند. برگزاری راهپیمایی برلین با هدف برجسته‌سازی چنین موضوعی برگزار شد. مساله مهم اما جنبه تبلیغاتی بزرگ اقدامات ضدایرانی بود بدون آنکه جریان بزرگی را تشکیل دهد. درحال حاضر اما با روی کارآمدن افراطیون در رژیم‌صهیونیستی دیاسپورای یهودیان در مقابل تل‌آویو قرار گرفته به‌گونه‌ای که بخشی از رهبران یهودی آمریکا ارتباط با دولت نتانیاهو را ممنوع کرده‌اند. 

15- نتانیاهو در بستر بیماری
«اتاق عملیات اغتشاشات ایران» از ماه‌ها پیش در تلاش برای ایجاد آشوب در ایران بود. اعلام خبر دروغین بیماری رهبر ایران آن هم در رسانه‌های معتبر جهانی، در همین چهارچوب قابل ‌بازیابی است. اما امروز با وجود فعالیت‌های متعدد این مقامات، پزشکان دو غده خوش‌خیم را از روده بزرگ نتانیاهو خارج کرده‌اند و وی با گذشت کمتر از یک ماه از نخست‌وزیری‌اش در 74 سالگی تحت مراقبت است.