تاریخ : Thu 12 Jan 2023 - 00:00
کد خبر : 77059
سرویس خبری : ورزش

استقلال متخصص جام حذفی است

ستار همدانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: برای برکناری ساپینتو خیلی دیر شده

استقلال متخصص جام حذفی است

یکی از حساس‌ترین بازی‌های جام حذفی را امروز دو تیم استقلال و تراکتور برگزار خواهند کرد؛ دو حریفی که از جدال قبل آنها هنوز یک‌هفته هم نمی‌گذرد، مصافی که استقلال بازنده آن بود. این باخت برای آبی‌پوشان خیلی گران تمام شد و حواشی زیادی نیز برای این تیم درپی داشت.

فدراسیون هنوز نمی‌داند چه هدفی برای استخدام سرمربی دارد تراکتور می‌تواند در نیم‌فصل دوم مدعی قهرمانی باشد

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:یکی از حساس‌ترین بازی‌های جام حذفی را امروز دو تیم استقلال و تراکتور برگزار خواهند کرد؛ دو حریفی که از جدال قبل آنها هنوز یک‌هفته هم نمی‌گذرد، مصافی که استقلال بازنده آن بود. این باخت برای آبی‌پوشان خیلی گران تمام شد و حواشی زیادی نیز برای این تیم درپی داشت. حالا نبرد فردای دو تیم می‌تواند جنبه انتقامی هم برای استقلال داشته باشد. تفاوت این بازی با دیدار قبل این است که بازنده آن یک جام را از دست خواهد داد؛ جامی که کسب آن مسیری راحت‌تر از لیگ برای گرفتن سهمیه حضور در لیگ قهرمانان است. مخصوصا برای تراکتوری که از کورس مدعیان قهرمانی و حتی کسب سهمیه در لیگ برتر تا حدی عقب افتاده است. 
دیدار امروز از جهتی دیگر هم خیلی‌حساس است. اینکه استقلال اگر باز هم بازنده این بازی باشد ممکن است دچار حواشی بیشتری شود، حتی برخی اعتقاد دارند که باخت در بازی امروز می‌تواند به قیمت برکناری ساپینتو تمام شود. موردی که البته علی فتح‌الله‌زاده در مصاحبه اخیرش سعی کرد آن را تکذیب کند اما واقعیت امر این است که جایگاه مرد پرتغالی در استقلال متزلزل به‌نظر می‌آید. 
ستار همدانی که سابقه حضور در دو تیم استقلال و تراکتور را در کارنامه بازیگری و مربیگری را دارد، درمورد این جدال حساس به «فرهیختگان» گفت: «این بازی شرایط خاص خودش را دارد. از آنجا که جام حذفی جامی است که اشتباه در آن به قیمت حذف از رقابت‌ها تمام می‌شود، تیم‌ها با احتیاط خاصی بازی می‌کنند. دو تیم بازی پایانی نیم‌فصل هم به‌مصاف یکدیگر رفتند که به عقیده من در آن مسابقه تراکتور به مراتب بهتر و با برنامه‌تر بازی کرد و نتیجه‌اش را هم گرفت. اما استقلال متاسفانه در آن بازی عملکرد خوبی نداشت و طبیعتا امروز ‌انگیزه بالایی دارد تا آن شکست را جبران کند. ضمن اینکه استقلال در این چندسال نشان داده در جام حذفی از مدعیان اصلی قهرمانی است و به‌نوعی متخصص بازی‌های حذفی است.»
برخی اعتقاد دارند استقلال نه در بازی با تراکتور، بلکه در کل نیم‌فصل آن تیمی نبوده که هواداران این تیم انتظار دارند. ساپینتو یک مربی شناخته‌شده در پرتغال است و وقتی قرار شد به استقلال بیاید خیلی‌ها انتظار داشته و دارند که تیم او چشم‌نواز‌تر و با برنامه‌تر بازی کند، انتظاری که چندان غیرمنطقی هم نیست، از این جهت که ساپینتو یک تیم قهرمان را تحویل گرفت و این تیم به اندازه کافی هم برای این فصل تقویت شد. خیلی از بازیکنان استقلال هنوز در تیم ساپینتو نتوانسته‌اند بازی‌های خوب قبل خود را تکرار کنند و این مساله نشان می‌دهد یک جای کار می‌لنگد. ستار همدانی هنوز به استقلال امیدوار است و درباره تیم ساپینتو گفت: «خیلی نمی‌توان از استقلال ایراد گرفت و گفت این تیم اصلا خوب بازی نمی‌کند. اعتقاد من این است که استقلال چون فصل پیش قهرمان لیگ‌شده انتظار هوادارانش هم بالاتر رفته است. این برای هر تیمی که قهرمان می‌شود طبیعی است، شاید باید گفت تیم ساپینتو مثل یک قهرمان بازی نمی‌کند. ایرادات فنی در این تیم وجود دارد و شاید الان وقت مناسبی برای پرداختن به آنها نداشته باشد. در شرایط فعلی که استقلال یک بازی فوق‌العاده حساس دارد، بهتر است این تیم آرامش و اتحادش را حفظ کند. شاید بیشترین چیزی که الان استقلال به آن احتیاج دارد اتحاد و یکدلی است. همیشه تیمی موفق است که همه مجموعه‌اش یکدل و متحد باشند و اگر این اتحاد و البته آرامش در تیم نباشد مشکلات فنی رفع نمی‌شوند.»
پیشکسوت استقلال در واکنش به این سوال که آیا مشکلات استقلال را باید در مسائل فنی جست‌وجو کرد یا مسائل غیرفنی، این‌گونه نظر داد: «قطعا هم مشکلات فنی در استقلال وجود دارد و هم مسائل غیر فنی که به‌نظرم این دومی اگر حل نشود و تیم به آرامش نرسد اجازه نخواهد داد استقلال مسیر خوب فصل گذشته خود را تکرار کند. فصل پیش مهم‌ترین عامل قهرمانی استقلال نبود حاشیه در این تیم بود. کلا استقلال و پرسپولیس هر وقت حاشیه داشته‌اند، نتوانسته‌اند خوب نتیجه بگیرند. استقلال هم الان فقط باید اول به آرامش و اتحاد برسد، بعد از آن مشکلات فنی به‌مرور زمان حل خواهند شد.»
تغییرات در استقلال لازم است یا نه؟ در روزهای اخیر کارشناسان زیادی در این مورد اظهارنظر کرده‌اند. اما علی فتح‌الله‌زاده در مصاحبه اخیر خود عنوان کرد که به هیچ عنوان قصد ندارد عجولانه تصمیم بگیرد و ترجیح می‌دهد در نیم‌فصل خواسته‌های ساپینتو را برآورده سازد تا استقلال در نیم‌فصل دوم بهتر نتیجه بگیرد. نظر همدانی درمورد تغییرات در استقلال منفی است و عنوان کرد: «شما باید برای هر تغییری زمان را هم در نظر بگیرید. قبل از جام‌جهانی 50 روز لیگ تعطیل شد و اگر قرار بر این بود که استقلال نیاز به تغییر دارد باید همان موقع این اتفاق رخ می‌داد. الان هر کادر جدیدی بیاید قطعا نیاز به زمان خواهد داشت تا اول تیمش را بشناسد و تا این زمان طی شود مطمئنا نتایج ایده‌آل نخواهد بود. مخصوصا در لیگی که یک باخت می‌تواند باعث شود تیم‌های مدعی از کورس عقب بمانند. اینکه بخواهیم کادرفعلی استقلال را هم قبل از بازی امروز تحت فشار بگذاریم هم خوب نیست. البته درمورد آینده ساپینتو مدیریت باشگاه استقلال تصمیم‌گیرنده اصلی هستند و باید دید استراتژی باشگاه برای جام حذفی و لیگ چیست و چه خواسته‌هایی از سرمربی پرتغالی دارند.»
اینکه یک مربی خارجی جدید برای کار در ایران فرصت کافی به او داده می‌شود یا نه، موضوعی است که نیاز به بررسی دارد. اما درمورد ساپینتو، همدانی نظر دیگری دارد: « قبل از اینکه شما هر مربی را استخدام کنید باید مشخص کنید که از او چه انتظاراتی دارید. درواقع آقایان مدیر وقتی دست به یک انتخاب می‌زنند باید استراتژی برای باشگاه تعریف کرده باشند. زمانی که با ساپینتو مذاکره شد تا به ایران بیاید، حتما به او گفته‌اند که شرایط در اینجا به چه شکل است و چه انتظاراتی از او دارند. متاسفانه مشکل بزرگ فوتبال ما همین است که مدیران فقط نوک بینی خود را می‌بینند و هر تغییری که ایجاد می‌کنند برای نتیجه گرفتن مقطعی است و آینده نگر نیستند. چیزی به‌عنوان آینده نگری در فوتبال ایران وجود ندارد.»
همدانی که سابقه چندسال حضور در تبریز را هم دارد با تمجید از تیم تراکتور آینده این تیم را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «تراکتور را در این فصل تیمی درحال رشد دیدم. بردیف نظم تاکتیکی خوبی در تراکتور ایجاد کرد و با آمدن خمز این شرایط همچنان در این تیم وجود دارد. تراکتور بازیکنان خارجی خوبی مثل ریکاردو دارد که به‌نظر من خیلی تاثیر‌گذار و باهوش فوتبال بازی می‌کنند. اعتقاد این است که تراکتور اگر در نیم‌فصل خوب تقویت شود در نیم‌فصل دوم می‌تواند به جمع مدعیان برگردد. خوبی این تراکتور این است که پرستاره نیست و بیشتر منسجم و متحد است.»
کارشناس فوتبال کشورمان راجع به نیم‌فصل سپری‌شده از لیگ و اینکه چه تیم‌هایی توانسته‌اند خودشان را در حد یک مدعی واقعی نشان دهند نیز گفت: «به عقیده من در همان تابستان وقتی تیم‌ها برای خرید بازیکن با یکدیگر رقابت می‌کردند، مشخص بود که چه تیم‌هایی دنبال قهرمانی هستند و چه تیم‌هایی هم به بقا و رتبه تک‌رقمی فکر می‌کنند. چهار تیم بالای جدول از نظر من تا روز آخر رقابت خواهند داشت. هرچند شاید تراکتور و فولاد هم بتوانند در نیم‌فصل دوم در امتیاز‌گیری بهتر از نیم‌فصل اول عمل کنند. اما تیمی که توجه مرا حسابی به خودش جلب کرده مس رفسنجان است. این تیم فوتبال خیلی‌خوبی را ارائه می‌دهد و واقعا چشم‌نواز بازی می‌کند. من سبک کاری محمد ربیعی را هم می‌پسندم و اعتقادم این است که باید به مس رفسنجان خیلی‌احترام گذاشت. ضمن اینکه باید از گل‌گهر و کادرفنی اش هم تقدیر شود. تیمی خوب و منسجم که کمترین نوسان را در نیم‌فصل اول داشت و الان هم اگر بازی عقب‌افتاده خود را ببرد به دو امتیازی پرسپولیس خواهد رسید.»
همدانی در پایان درمورد اینکه برای انتخاب سرمربی تیم ملی باید سراغ مربیان ایرانی رفت یا خارجی نیز گفت: «کلی در این مورد نظر می‌دهم. به اعتقاد من در شرایط فعلی فدراسیون فوتبال ما اصلا نمی‌داند که چه می‌خواهد و قرار است تیم ملی چه آینده‌ای داشته باشد. صرفا دنبال این هستند که یک مربی برای تیم ملی بیاورند درحالی‌که برای انتخاب سرمربی تیم ملی باید ساعت‌ها وقت و جلسه گذاشت که چه مربی با چه سبکی به کار فوتبال مان می‌آید. اینکه اصلا قرار است برای جام ملت‌ها برنامه‌ریزی کنیم یا جام‌جهانی دوره بعد. تا وقتی که هدف‌گذاری درستی نداشته باشیم نمی‌توانیم به‌دنبال استخدام مربی باشیم.»