تاریخ : Wed 04 Jan 2023 - 00:00
کد خبر : 76867
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

«سربازنامه» در کمتر از یک ماه به انتشار وسیع می‌رسد

امیرحسین سمیعی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

«سربازنامه» در کمتر از یک ماه به انتشار وسیع می‌رسد

یکی از نخستین قطعاتی که رثای شهید حاج قاسم سلیمانی تولید شده است؛ اثری از علیرضا افتخاری به آهنگ‌سازی غلامرضا چراغعلی و با شعر مولانا و البته دکلمه‌ای از خود سردار.

فتانه یگانه، خبرنگار:یکی از نخستین قطعاتی که رثای شهید حاج قاسم سلیمانی تولید شده است؛ اثری از علیرضا افتخاری به آهنگ‌سازی غلامرضا چراغعلی و با شعر مولانا و البته دکلمه‌ای از خود سردار. افتخاری درباره ساخت این اثر گفته است: «الکن شده‌ام و از این اتفاق در حیرتم. شاید کار خدا باشد و قرعه‌ای است که به نام این مقام شامخ افتاده که تا پای جان برای مردم و اسلام ایستاد. بنده کمترین هم اگر صدایی دارم می‌خواهم دینم را ادا کنم. هرچند درونم به هم ریخته است اما کاری را خواندم تا بگویم من هم جزء خریداران یوسف(ع) هستم.»
ازجمله آثار مطرحی که برای حاج قاسم ساخته شده است، می‌توان به پوئم‌سمفونی «سرباز» با آهنگ‌سازی آرمان مهربان اشاره کرد. این اثر دارای شش موومان است که هر کدام از آنها روایتی از زندگی قهرمان ملی، شهید قاسم سلیمانی و شهدای دفاع مقدس را روایت می‌کند: «سرباز»، «میهن»، «پیکار»، «پدر»، «الله‌اکبر» و «فتح». 
در یادمان سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، دوشنبه‌شب یکی از مهم‌ترین آثار موسیقی با عنوان «سربازنامه» و با صدای پرواز همای رونمایی شد. 
این آلبوم موسیقی به سفارش سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تولید شده است. با امیرحسین سمیعی، آهنگ‌ساز و معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری درباره این اثر به گفت‌وگو نشستیم. 
امیرحسین سمیعی درمورد جزئیات و ویژگی‌هایی موسیقایی این اثر گفت: «این اثر عمدا با ارکسترسازهای ایرانی ضبط شده است. علت این امر هم به محتوا و نگاه اثر که به چهره‌های اساطیری ایران پرداخته برمی‌گردد. آغاز منظومه «سربازنامه» با آرش کمانگیر است که می‌خواهد با پرتاب تیر مرز ایران را مشخص کند. در این کار سعی کردیم از موسیقی ملی کشورمان استفاده کنیم. این اثر از نظر آهنگ‌سازی و ارکستراسیون قاب موسیقی ایرانی کار خیلی شاخص و خوبی است.» 
این هنرمند درباره حضور «پرواز همای» در این اثر گفت: «با توجه به اینکه منظومه «سربازنامه» یک اثر روایت‌گونه است و با این علم که پرواز همای هنرمند برجسته‌ای در حوزه موسیقی روایت‌گر است از این هنرمند برای این کار بهره بردیم. پرواز همای هم تجربه اپرا داشته و هم کنسرت نمایش‌هایی در این شکل انجام داده است و برای همین تصمیم گرفتیم با ایشان مذاکره کنیم.» 
سمیعی در پاسخ به این سوال که آیا گزینه‌های دیگر برای اجرای این اثر داشتید، گفت: «چون می‌خواستیم آنسامبل (همنوازی) اثر موسیقی، ایرانی باشد، انتخاب‌مان از بین آهنگسازانی که در حوزه موسیقی روایی کار کرده بودند، محدود شد. البته آهنگسازان خبره‌ای در زمینه موسیقی ارکسترال داریم ولی آنچه ما می‌خواستیم نبود. البته در حوزه موسیقی ایرانی آهنگ‌سازان دیگری هم بودند ولی شورای کارشناسی به «پرواز همای» رای داد.» 
سمیعی درباره تاثیر صدای «پرواز همای» در این اثر عنوان کرد: «این اثر هنرمندی می‌خواست که همه موارد را به موازات هم پیش ببرد؛ یعنی آهنگ‌سازی، تنظیم و... را. صدای «پرواز همای» شاخصه خاصی دارد و آن منحصربه‌فرد بودن، شبیه کسی نبودن و دراماتیک بودن آن است؛ گرچه یکی از آفت‌های آواز ایرانی در سال‌های اخیر، شباهت‌های صدای خوانندگان است که موجب می‌شود خیلی از آنها زیر سایه هم قرار بگیرند. حال زمانی که با هنرمندی طرف هستیم که هم صدای روایت‌گری دارد، هم با موسیقی نمایشی آشنا است و هم آهنگساز و نوازنده است، قاعدتا انتخاب‌مان او خواهد بود.» 
از این جنس آثار موسیقایی کمتر در رزومه کاری «پرواز همای» دیده می‌شود. از این مدیر فرهنگی در مورد رایزنی‌ها و توجه این خواننده به مضمون این پروژه سوال کردیم و او پاسخ داد: «فرمت اصلی کار یک کار میهنی و حماسی است که البته کارهای حماسی و میهنی زیادی شنیده‌ایم که با آنسامبل‌های موسیقی ایرانی ساخته شده و زیبا است. کار روایتی به این شکل که برگرفته از قهرمان‌های کشور است که منظومه‌وار روایتی نقل شود و در یک آلبوم ارائه شود نداشته‌ایم. این اثر یک منظومه حماسی و ملی میهنی است که ایشان هم به‌خوبی از پس آهنگ‌سازی آن برآمد.» 
سمیعی درباره جایگاه این اثر در بین دیگر کارهایی که تا به حال برای سردار سلیمانی ساخته شده است، گفت: «سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در سال ۹۹ پوئم‌سمفونی «سرباز» را رونمایی کرد و سال ۱۴۰۰ توسط همان ارکستر سمفونیک صداوسیما که ضبط شده بود، در تالار وحدت اجرا شد. آن اثر یکی از کارهایی بود که در حوزه موسیقی ارکسترال لباس دیگری بر تن داشت و زبان ارائه آن متفاوت بود. این کار جای خالی آنسامبل سازهای ایرانی و ارکسترهای ایرانی را پر می‌کند. معتقدم بعد از «سرباز» باید اثری در قد و قواره موسیقی ایران داشتیم که اکنون به این قاب رسیدیم.» 
او درباره تاثیر محبوبیت «پرواز همای» در استقبال از این اثر توضیح داد: «طبیعتا ایشان طرفداران زیادی دارد که صدای او را خیلی دوست دارند و این‌گونه ضریب موفقیت این اثر بیشتر خواهد شد.» 
این هنرمند درباره نشر این اثر عنوان می‌کند: «سعی می‌کنیم در طول یک ماه کار را به انتشار وسیع برسانیم.» 
او درباره برنامه‌های آینده شهرداری برای تولید آثار موسیقی بیان می‌کند: «یک‌سری مجموعه موسیقی داریم که به ترتیب منتشر خواهد شد و قطعا پیش از انتشار رسانه‌ها را مطلع خواهیم کرد.»