تاریخ : Mon 02 Jan 2023 - 00:00
کد خبر : 76793
سرویس خبری : ورزش

فرمت لیگ‌های داخلی تغییر می‌کند؟

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد: اثر احتمالی تغییرات ای‌اف‌سی روی سهمیه خارجی‌ها و تعداد تیم‌های لیگ‌

فرمت لیگ‌های داخلی تغییر می‌کند؟

رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از دو فصل آینده با تحولی عظیم مواجه خواهد شد. این مسابقات قرار است با تفاوت نسبت به گذشته در 3 سطح برگزار شوند، به این شکل که یک رقابت جدید با حضور 24 تیم برتر قاره به‌عنوان یک لیگ الیت شبیه به سوپرلیگ به رقابت‌های باشگاهی قاره کهن اضافه شود. 

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از دو فصل آینده با تحولی عظیم مواجه خواهد شد. این مسابقات قرار است با تفاوت نسبت به گذشته در 3 سطح برگزار شوند، به این شکل که یک رقابت جدید با حضور 24 تیم برتر قاره به‌عنوان یک لیگ الیت شبیه به سوپرلیگ به رقابت‌های باشگاهی قاره کهن اضافه شود. 
درواقع فرمت جدید مسابقات باشگاهی فوتبال آسیا از سال 2025-2024 در 3 سطح متفاوت با حضور 76 باشگاه برگزار خواهد شد؛ سطح اول این تورنمنت‌ها در قاره آسیا با حضور 24 تیم (12 تیم از غرب آسیا و 12 تیم از شرق آسیا) برگزار می‌شود. در سطح دوم که مثل فرمت لیگ قهرمانان فعلی خواهد بود، 32 تیم در 8 گروه 4 تیمی به رقابت می‌پردازند و سطح سوم نیز 20 تیم در 5 گروه 4 تیمی با هم رقابت می‌کنند. 
در این خصوص در گزارشی هفته گذشته به تفصیل درخصوص این رقابت‌ها اشاره و ابهامات موجود را بررسی کردیم، حتی به این موضوع پرداختیم که هنوز هیچ اسمی برای این 3 رقابت انتخاب نشده و این انتظار می‌رود که دو سطح پایین‌تر این رقابت‌ها با همان نام گذشته به کار خود ادامه داده و فقط نامی جدید و دهان‌پرکن برای سطح اول رقابت‌ها انتخاب شود. در این بین نیز مقررات خاصی هم برای رقابت‌های سطح اول باشگاهی در آسیا وضع خواهد شد. از تغییر تعداد خارجی‌ها تا افزایش جوایز تیم‌های برتر و حتی نحوه برگزاری. 

 در سر فدراسیون فوتبال چه می‌گذرد؟
حالا و بر همین اساس از فدراسیون فوتبال ایران اخبار متفاوتی در این ارتباط به گوش می‌رسد. امیرمهدی علوی، مدیر روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال هفته قبل در گفت‌وگویی درباره شرایط برگزاری مسابقات باشگاهی در ایران با توجه به تغییر فرمت مسابقات قاره‌ای در سطح آسیا، تاکید کرده بود که به‌زودی قرار است رئیس فدراسیون فوتبال جلسه‌‌ای را با مدیران عامل باشگاه‌‌ها درمورد فرمت جدید لیگ قهرمانان آسیا برگزار کند. تحولی که در سطح مسابقات باشگاهی ایجادشده قطعا در روند برگزاری لیگ برتر و حتی لیگ‌های دیگر ما هم تاثیر می‌‌گذارد. به همین دلیل رئیس فدراسیون جلسه‌ای را با مدیران باشگاه‌‌ها برگزار خواهد کرد و برهمین اساس درمورد راهکارهای لازم درخصوص این تحولات نوین بحث و تبادل نظر خواهد شد. 
حال اینکه این تغییرات چه مواردی می‌تواند باشد در این خصوص گمانه‌زنی‌هایی نیز مطرح شده است اما طبق شنیده‌های «فرهیختگان» رقابت‌های لیگ برتر و رقابت‌های لیگ‌های پایین تر، احتمالا از فصل آینده یا دو فصل بعد، با تغییراتی اساسی مواجه خواهد شد. 

 چه تغییراتی در راه هستند؟
در این خصوص و طبق شنیده‌ها قرار است در اولین گام مجوز حضور بازیکنان خارجی در تیم‌های لیگ برتری بیشتر شود. درحال‌حاضر سهمیه 3 بازیکن خارجی به اضافه یک بازیکن آسیایی برای تیم‌های لیگ برتری‌ها در نظر گرفته شده است اما با افزایش سهمیه بازیکنان خارجی در رقابت‌های آسیایی که توسط AFC از دو فصل بعدی لحاظ می‌شود، به‌احتمال بسیار زیاد این موضوع در لیگ ایران هم تاثیرگذار واقع شده و می‌تواند تغییراتی را در قوانین مرتبط با سهمیه بازیکنان خارجی در لیگ ایجاد کند. 
البته این امر یعنی استفاده از بازیکنان خارجی باکیفیت همان قدر که می‌تواند به روند کیفی لیگ برتر کمک کند، از سوی دیگر با افزایش قیمت ارز در کشور هم می‌تواند مشکلاتی را برای تیم‌هایی که چنین قصدی را دارند ایجاد و آنها را به کل از بابت جذب بازیکن خارجی منصرف کند. 
از سوی دیگر با تغییرات در امر برگزاری رقابت‌های باشگاهی در سطح قاره آسیا و تغییر در فرمت برگزاری این رقابت‌ها، طبق شنیده‌ها قرار است فرمت برگزاری رقابت‌های داخلی نیز متحول شود و این بدان معناست که احتمالا تعداد تیم‌های حاضر در لیگ برتر و سایر رقابت‌های زیر گروه نیز با تغییراتی مواجه شوند و همین موضوع سهمیه تیم‌های صعود‌کننده و سقوط‌کننده را هم با تغییرات وسیعی مواجه خواهد کرد. 
البته اینکه تعداد تیم‌ها در لیگ برتر در راستای کیفی شدن رقابت‌های داخلی کاهش پیدا می‌کند یا افزایش، هنوز مشخص نیست، این درحالی است که به‌تازگی کشور عربستان که رونالدو را به لیگ خود اضافه کرده، 2 تیم را به لیگ سطح اول خود اضافه کرده که با این تفاسیر از سایر لیگ‌های آسیایی نیز می‌توان انتظار اضافه شدن تعداد تیم‌ها را هم داشت. بااین‌حال باید این نکته را نیز در نظر داشت که با توجه به مشکلاتی که در لیگ ما برای ورود VAR و همچنین کسب مجوز حرفه‌ای توسط تیم‌ها وجود دارد، بعید است مسئولان برگزار‌کننده رقابت‌ها به این راحتی بتوانند تعداد تیم‌ها را افزایش دهند و چنین طرحی نیازمند تغییرات زیادی در فوتبال باشگاهی ما خواهد بود. 
همچنین از دیگر تغییراتی که گریزناپذیر و بدیهی هستند می‌توان به تغییرات و افزایش سهمیه‌های آسیایی در لیگ برتر اشاره کرد؛ چراکه با اضافه شدن یک لیگ مستقل از دو لیگ قبلی در سطح قاره کهن، به‌طورحتم این موضوع می‌طلبد تا تعداد سهمیه‌های آسیایی لیگ برتر نیز افزایش پیدا کنند. 
درنهایت هم برخی عوامل مرتبط با این امر مانند پرداخت جوایز مالی از سوی فدراسیون فوتبال به تیم‌های برتر طبق رتبه‌ای که در پایان فصل کسب می‌کنند به‌همراه سایر پارامترهای تاثیرگذار می‌توانند تغییرات اجتناب‌ناپذیری باشند که در راه برگزاری رقابت‌های داخلی در آینده نزدیک اجرایی خواهند شد.