تاریخ : Mon 02 Jan 2023 - 00:00
کد خبر : 76790
سرویس خبری : ورزش

مساوی نه، آمده بودیم تا استقلال را شکست بدهیم

ابراهیم صادقی در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان»: منشا بهتر می‌شود اما شاید مهاجم بخریم

مساوی نه، آمده بودیم تا استقلال را شکست بدهیم

مس رفسنجان در دیدار با استقلال اگرچه موفق نشد با دست پر و کسب هر 3 امتیاز ممکن تهران را ترک کند اما با ارائه فوتبالی زیبا و مالکانه نشان داد که درصورت رفع یک نقطه ضعف بزرگ می‌تواند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

تیم‌ها در گلزنی مشکل دارند چون زمین باکیفیت کم داریم اگر از موقعیت‌هایمان استفاده می‌کردیم حالا بالانشین جدول بودیم

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:مس رفسنجان در دیدار با استقلال اگرچه موفق نشد با دست پر و کسب هر 3 امتیاز ممکن تهران را ترک کند اما با ارائه فوتبالی زیبا و مالکانه نشان داد که درصورت رفع یک نقطه ضعف بزرگ می‌تواند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.مسی‌ها در این دیدار اگرچه بازی قابل‌قبولی را ارائه کردند اما همچنان مانند گذشته از موقعیت‌هایی که می‌سازند بهره لازم را نمی‌برند؛ این در حالی است که امروز دو مهاجم خارجی و نسبتا موفق فوتبال ایران در این تیم توپ می‌زنند.درخصوص دیدار مقابل استقلال و سایر مسائل مرتبط به مس رفسنجان دقایقی به ابراهیم صادقی، مربی این تیم به صحبت پرداختیم البته با این توضیح که او ترجیح داد تا درباره درگیری‌های بین دو نیمه نیمکت‌های دو تیم که به همراه غلامپور در راس ماجرا بود توضیح بیشتری ارائه ندهد.

صحبت را از شرایط مس رفسنجان آغاز کنیم؛ تیمی که هم سخت گل می‌زند و هم سخت گل می‌خورد. در این خصوص توضیح می‌دهید؟
نظر من هم همین است. البته تیم ما از لحاظ فنی دارد خوب کار می‌کند و تنها مشکلی که داریم این است که امسال در گلزنی شرایط خوبی نداریم و از موقعیت‌هایی که درست می‌کنیم نمی‌توانیم استفاده لازم را ببریم. این امر فقط به بازی با استقلال مربوط نمی‌شود و در خیلی از بازی‌های دیگر هم نشد تا از فرصت‌هایی که به دست آوردیم به‌خوبی استفاده کنیم. در غیر این صورت با این فوتبالی که بازی می‌کنیم اگر می‌توانستیم از فرصت‌های‌مان به‌خوبی استفاده کنیم امروز باید در بین صدرنشینان و بین 2 تیم اول جدول قرار می‌گرفتیم. در خیلی از بازی‌ها بر بازی و حریف‌مان مسلط بودیم و موقعیت‌های خوبی هم ایجاد کردیم و فقط در ضربات آخر دقت نداشتیم.

مثل بازی با استقلال.
دقیقا همین‌طور است. نمونه بارز آن همین بازی بود. این در حالی است که همه بازی‌های تیم‌های پرطرفدار پایتخت را تماشا می‌کنند و چون پخش مستقیم است، سایر تیم‌ها در این دیدارها بیشتر دیده می‌شوند. در همین دیدار ضعف ما بیشتر مشخص شد این در حالی است که امسال از همین نقیصه در سایر دیدارهایمان ضربه خوردیم اما چون بازی استقلال پخش و دیده شد، ضعف‌مان در این بازی به چشم آمد. ما در خیلی از بازی‌های دیگر هم مثل بازی با استقلال بر حریفان مسلط بودیم و موقعیت گل ایجاد کردیم اما توپ هایمان تبدیل به گل نشد.

اما به قول خودتان مس رفسنجان فوتبال خوبی را ارائه می‌دهد.
همین‌طور است. وقتی تیم فوتبال بازی می‌کند و می‌تواند موقعیت گل درست کند این خودش یک مساله خیلی خوب و درست است که می‌تواند ما را به آینده امیدوارتر کند. در ادامه نیز برطرف کردن ضعف‌ها به ما مربیان مربوط می‌شود که باید بتوانیم تمرینات خوبی را طراحی کنیم تا مهاجمان ما بتوانند موقعیت‌های خود را تبدیل به گل کنند اما در مجموع سبک و روش بازی تیم ما مقابل تیم بزرگی مانند استقلال که سال گذشته به قهرمانی رسیده و از بازیکنان بزرگی هم بهره می‌برد بسیار خوب و امیدوار‌کننده بود. فراموش نکنید ما تیمی نو‌پا در لیگ برتر هستیم که تازه سومین سال حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کنیم که با این تفاسیر فکر می‌کنم جمعه گذشته نمایش قابل قبول و خوبی را ارائه دادیم.

اما به بازی زیبا نه امتیاز می‌دهند نه عنوان و جام!
یک بخشی از فوتبال این است که شما بتوانید بازی زیبایی را ارائه داده و موقعیت گل درست کنید که در این زمینه تیم ما دارد خوب کار می‌کند اما بخش مهم دیگر به گلزنی مربوط می‌شود که باید با تمریناتی که طراحی می‌کنیم بتوانیم این نقطه ضعف را برطرف کنیم. برای حل این نقیصه هم چند راه حل دیگر از جمله جذب بازیکن در فاز هجومی وجود دارد که در هر صورت باید آن را برای بازی‌های بعدی برطرف کرد. ما نمی‌توانیم فقط به این موضوع بسنده کنیم که فقط خوب بازی ‌کنیم هرچند این خودش یک مساله مهم به شمار می‌رود. ما نباید این بخش را از دست بدهیم بلکه باید ضمن حفظ کیفیت تیم، از موقعیت‌هایمان استفاده لازم را ببریم.

دقایق پایانی دیدار با استقلال به صورت مشخص این مشکل را نشان داد که تمام‌کننده ندارید.
بله درست است. در ثانیه‌های پایانی که یک تک‌به‌تک را از دست دادیم. در همان صحنه می‌شد بازی را ببریم اما تا قبل از آن هم در هر دو نیمه موقعیت‌های خوبی را ایجاد کردیم این در حالی است که همه دیدند که ما کاملا بر این بازی مسلط بودیم.

وقتی با چنین مشکلی مواجه شده‌اید، با دارا بودن دو مهاجم خوب خارجی یعنی شیمبا و منشا، یک مقدار این موضوع عجیب است.
ما سعی کردیم از تمامی موجودیت تیم و بازیکنانی که داریم به خوبی و از همه آنها در پلن‌های مختلف استفاده کنیم. در شکل بازی خود در گذشته در خیلی مواقع از هر دو مهاجم خود حتی به‌طور همزمان هم استفاده کردیم تا به هر شکلی از توانایی‌های هر دو در زمین با هم استفاده لازم را ببریم. در برخی بازی‌ها نیز از یکی از آنها بهره بردیم. درمجموع ما همه راه‌حل‌هایی که بتوانیم به گل برسیم را استفاده کرده و در فاز هجومی با تغییرات زیاد، همه برنامه‌های ممکن را استفاده کردیم اما متاسفانه باز هم نتوانستیم نتیجه‌ای که به دنبالش هستیم را بگیریم گرچه گفتم بازیکنان‌مان در ترکیب تیمی فوق‌العاده خوب کار می‌کنند و حتی جلوی تیم‌های بزرگ موقعیت درست می‌کنند اما حرف شما را هم قبول دارم و باید این نقطه ضعف را برطرف کنیم. ما به شکل‌های مختلف از دارایی‌های خود در فاز هجومی استفاده کردیم اما فعلا موفقیتی حاصل نشده است.

چرا منشا تا این اندازه امسال افت کرده است؟
برخی مواقع پیش می‌آید که یک بازیکن در سطح بالا نیز در شرایط خیلی خوبی نباشد اما مطمئنم هرچه زمان بگذرد شرایطش بهتر می‌شود.

البته به نظر می‌رسد فوتبال ایران به صورت کلی در این مقوله با مشکل مواجه شده است.
بخش زیادی از این موضوع به کیفیت زمین‌هایی بر می‌گردد که در آن بازی می‌کنیم. به‌طور مثال وقتی ما به استادیوم آزادی می‌آییم چون کیفیت زمین خوب است فوتبال خیلی بهتری را به نمایش می‌گذاریم. مطمئن باشید در این زمینه کیفیت زمین‌ها نیز خیلی در گلزنی و ایجاد موقعیت گل و سبک بازی تیم‌ها تاثیرگذار است. شاید خیلی از زمین‌های ما در کشور چنین کیفیتی را ندارند و همین موضوع می‌تواند عامل اصلی سوالی باشد که مطرح کردید. درواقع تعداد استادیوم‌هایی که زمین خوبی دارند و اجازه بازی و ایجاد موقعیت را می‌دهند بسیار کم است. این موضوع هم نکته‌ای است که می‌توان به آن اشاره کرد.

به نظر می‌رسد در بازی روز جمعه مقابل استقلال تا حدودی هم بدشانس بودید. برای این دیدار با چه هدفی وارد زمین شدید؛ آمده بودید تیم حریف را متوقف کنید؟
خیر. ما قطعا آمده بودیم تا استقلال را شکست بدهیم و اگر از اول بازی یک بار دیگر این دیدار را تماشا کنید می‌بینید که اصلا عقب ننشستیم و کاملا به بازی مسلط بودیم. ما در این دیدار هم مالکیت داشتیم و هم فرصت‌های خوبی را به دست آوردیم. البته استقلال هم در نیمه دوم دو موقعیت خیلی خوب روی ضربات ایستگاهی ایجاد کرد اما در شکل بازی و مالکیت بازی، ما شرایط بهتری داشتیم و در جریان بازی نیز به روش‌های مختلف روی دروازه استقلال فرصت‌هایی را ساختیم که متاسفانه یکی از پس از دیگری از دست رفتند. ما با همه مدلی که می‌شد ایجاد موقعیت کردیم چون آمده بودیم تا بازی را ببریم که متاسفانه این امر محقق نشد.

چشم‌اندازی که برای پایان فصل جاری برای مس رفسنجان تعریف کرده‌اید چه اهدافی را شامل می‌شود؟
هدفی که امسال ترسیم کردیم به این شکل است که در کنار فوتبال خوبی که ارائه می‌دهیم بتوانیم وضعیت و شرایط بهتری در جدول نسبت به فصل گذشته داشته باشیم. البته پارسال هم کیفیت خوبی داشتیم و امسال هدف اول ما این بود که بتوانیم این کیفیت را حفظ کنیم. در شکل بازی نسبت به دو فصل اخیر به نظر خودم پیشرفت خیلی خوبی داشتیم و در نتیجه‌گیری هم فعلا با 19 امتیاز در رده هفتم قرار گرفتیم اما مطمئنا می‌توانیم باز هم شرایط خود را بهتر کرده و جایگاه خوبی در ادامه فصل به دست بیاوریم، هرچند اصرار داریم تا کیفیت خوب فنی‌مان را هم حفظ کنیم.

به درگیری‌های بین دو نیمه با نیمکت استقلال و به‌طور مشخص با بهزاد غلامپور برسیم. چه اتفاقی در آن لحظات افتاد که حالا کار به ورود کمیته انضباطی به این ماجرا کشیده شده است؟
بعد از بازی در این خصوص به صورت کامل صحبت کردم و آنجا هم همه بودند و همه‌چیز را دیدند و فکر نمی‌کنم حرف دیگری باقی مانده باشد. مشکلی نیست.

خسرو حیدری گفته بود تن صدای ساپینتو بلند است و مشکل خاص دیگری وجود نداشت که به یک‌باره ابراهیم صادقی خودش را در این مساله دخالت داد.
باز هم تاکید می‌کنم که هم من و هم خسروی حیدری بعد از بازی در این مورد صحبت کردیم و بهتر است در این خصوص دیگر به این موضوع نپردازیم.

به نظر می‌رسد یک اختلاف نظر قدیمی با غلامپور از سایپا داشته‌اید.
این حرف‌ها مطرح نیست!

دل‌تان برای سایپا تنگ نشده است؟
درباره مس رفسنجان صحبت کنیم بهتر است.

درهر صورت امسال سایپا شانس خوبی برای صعود دارد.
امیدوارم همین‌طور باشد.

چطور تیم‌هایی که انتخاب می‌کنید همه نارنجی هستند؟
این هم قسمت ماست. تا امروز فقط در دو تیم بودم و تیم‌های زیادی را انتخاب نکردم و مس رفسنجان دومین تیمی است که در آن فعالیت می‌کنم.

حتما تیم‌های بعدی شما هم باید نارنجی باشند؟
باید ببینیم در آینده چه پیش می‌آید!