تاریخ : Wed 28 Dec 2022 - 00:15
کد خبر : 76667
سرویس خبری : ورزش

مهاجمی در لیگ نمی‌بینم که به‌کار پرسپولیس بیاید

سیدمهدی سیدصالحی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: پرسپولیس هنوز نتوانسته رفتن لوکادیا را هضم کند

مهاجمی در لیگ نمی‌بینم که به‌کار پرسپولیس بیاید

پرسپولیس بعد از رفتن ناگهانی یورگن لوکادیا هنوز نتوانسته بردی کسب کند و در دو بازی اخیرش به تساوی رضایت داده است. در دربی گئورگی گولسیانی فرشته نجات پرسپولیس شد و با گل دقایق پایانی‌اش هم سرخپوشان را از شکست نجات داد و هم اینکه جور مهاجمان پرسپولیس را با دو گلی که زد کشید.

عبدی نیاز به خودباوری دارد پرسپولیس با همین نفرات هم مدعی قهرمانی است

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:پرسپولیس بعد از رفتن ناگهانی یورگن لوکادیا هنوز نتوانسته بردی کسب کند و در دو بازی اخیرش به تساوی رضایت داده است. در دربی گئورگی گولسیانی فرشته نجات پرسپولیس شد و با گل دقایق پایانی‌اش هم سرخپوشان را از شکست نجات داد و هم اینکه جور مهاجمان پرسپولیس را با دو گلی که زد کشید. اما در دیدار با پیکان یحیی گل‌محمدی، سیامک نعمتی را هم به جمع نفرات تهاجمی تیمش اضافه کرد تا بلکه شانس گلزنی تیمش را افزایش دهد اما مشکل سرخپوشان در آن مسابقه این بود که همه نفرات فاز تهاجمی تیم می‌خواستند گلزنی کنند تا بلکه نبود لوکادیا به‌چشم نیاید اما در انجام این ماموریت ناکام ماندند. 
سرمربی پرسپولیس در همین دو بازی اخیر تقریبا از همه نفرات تهاجمی خود در خط حمله و هافبک استفاده کرده اما با این حال نتوانسته مشکل گلزنی تیمش را حل کند. بحث مشکل گلزنی سرخپوشان یک طرف قضیه ‌است و مشکل روحی و روانی این تیم هم طرف دیگر. گل‌محمدی و شاگردانش هنوز نتوانسته‌اند جدایی بهترین بازیکن تیم‌شان را هضم کنند و این مساله در تمرکز آنها نیز تاثیر منفی داشته است. برای اینکه بهتر به این قضیه پرداخته باشیم با سیدمهدی سیدصالحی که خودش سال‌ها سابقه بازی در تیم‌های بزرگ ایران از جمله استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور را در کارنامه فوتبال خود دارد هم‌کلام شدیم. 

 لوکادیا بازیکن کوچکی برای پرسپولیس نبود
او در ابتدا راجع به اینکه جدایی لوکادیا از جمع سرخپوشان چه تاثیری در این تیم گذاشته است؟ می‌گوید: «باید اعتراف کرد که لوکادیا یکی از بهترین خرید‌های پرسپولیس در سال‌های اخیر بود که توانسته بود یک‌تنه بار گلزنی تیمش را بردوش بکشد. از همان ابتدای فصل وقتی لوکادیا با آن آمادگی پایین از موقیعت‌های 20 درصدی‌اش فرصت گلزنی می‌‌ساخت مشخص بود که تیم گل‌محمدی همه توان گلزنی‌اش را روی دوش این بازیکن گذاشته است. البته طبیعی است هر مربی‌ای که چنین مهره گلزنی در کادر بازیکنانش داشته باشد، همه برنامه‌های تاکتیکی خود برای رسیدن به گل را روی این بازیکن طرح‌ریزی کند. اتفاقی که در پرسپولیس رخ داد و خیلی خوب هم جواب داد. دیدید در اکثر بازی‌هایی که پرسپولیس در این فصل برده لوکادیا یا گل زده یا پاس گل داده است. در چنین شرایطی شما درنظر بگیرید که 48 ساعت مانده به دربی به یکباره بهترین بازیکن تیم بی‌دلیل از کشور خارج می‌شود. این واقعا شوک سنگینی برای پرسپولیس و یحیی گل‌محمدی بود که در این فاصله کوتاه هم باید تیمش را از نظر روحی و روانی جمع می‌کرد و هم اینکه تغییراتی در تاکتیک تیمش به‌وجود می‌آورد. به هر صورت کار خیلی سخت بود و هنوز باید به گل‌محمدی و تیمش فرصت داد تا یک راهکار مناسب برای تیم خود پیدا کنند. پیدا کردن مهاجم در شرایط فعلی هم بسیار سخت است. شاید خیلی‌ها اعتقاد داشته باشند که پرسپولیس مهره‌های خوب تهاجمی زیادی در اختیار دارد و من هم قبول دارم که هافبک‌های این تیم خلاق هستند اما زدن توپ‌های آخر مهاجم متخصص خودش را می‌خواهد که لوکادیا این کار را عالی انجام می‌داد. مهدی عبدی و حامد پاکدل نیز به عقیده من شرایط خوبی برای جانشینی لوکادیا ندارند و این مساله را در بازی‌های اخیر نشان داده‌اند. برای همین اعتقاد دارم که گل‌محمدی باید هرچه زودتر یک راهکار جدید برای حل مشکل گلزنی تیمش پیدا کند.»
درخشش لوکادیا در پرسپولیس باعث شده بود او بیشتر از هر بازیکن دیگری مورد توجه رسانه‌ها و حتی هواداران پرسپولیس باشد. در چنین شرایطی بازیکنانی مثل عبدی و پاکدل خیلی کم فرصت عرض‌اندام پیدا کرده و هر وقت هم به میدان می‌آمدند آن اعتمادبه‌نفس و خودباوری قبل را نداشتند. سید صالحی در این مورد نظر دیگری دارد: « طبیعی است وقتی یک بازیکن با میزان کم آمادگی، گل‌های مهم و حساسی را برای تیمش می‌زند بین کادر فنی، بازیکنان و حتی رسانه‌ها بیشتر از بقیه مورد توجه قرار می‌گیرد. حتی سرمربی تیم جوری سیستم و تاکتیک تیمش را می‌چیند که توپ‌ها درنهایت به مهاجم نوک ختم شود. اتفاقی که در پرسپولیس رخ داد و لوکادیا به‌نوعی خیال گل‌محمدی را در خط حمله از هر لحاظ راحت کرده بود. وقتی چنین مهاجمی در تمرینات همه تلاش خود را می‌کند تا در بهترین فرم قرار گیرد و اتفاقا این مهم هم رخ می‌دهد، اما در فاصله 48 ساعت مانده به دربی به یکباره با رفتنش دست سرمربی را در پوست گردو می‌گذارد، دیگر کاری از دست کسی ساخته نیست. طبیعی است که پرسپولیس حداقل در چند بازی تحت تاثیر این اتفاق و تغییرات تاکتیکی که باید لحاظ شود، قرار بگیرد. پس در این شرایط نمی‌توان گفت که مهاجمان پرسپولیس به‌خاطر بی‌توجهی اعتمادبه‌نفس‌شان را از دست داده‌اند بلکه بهتر است بگوییم بازیکنان این تیم هنوز نتوانسته‌اند مساله جدایی لوکادیا را هضم کرده و تمام تمرکزشان را روی بازی‌ها قرار دهند. خوبی لوکادیا این بود که بازی‌ها را برای پرسپولیس درمی‌آورد. فصل پیش هم پرسپولیس همین مشکل را داشت و در جلو بازیکنی نبود که کار را تمام کند و به اعتقادم تیم گل‌محمدی به همان دوران برگشته است. شاید بهتر باشد پرسپولیس هرچه زودتر شیخ دیاباته را آماده بازی کند چرا او توانایی این را دارد که از موقعیت‌ها بهترین بهره را ببرد. روی عبدی و پاکدل هم بیشتر کار شود خوب است.»
مهاجمی مثل عبدی بعد از سه سال حضور در پرسپولیس هنوز نتوانسته به یک مهاجم کامل و ثابت برای این تیم تبدیل شود. مساله‌ای که برای خیلی‌ها سوال برانگیز است. سیدصالحی که خودش سال‌ها در خط حمله بازی کرده مشکل عبدی را در عدم خودباوری دانسته و می‌گوید: « عبدی در سن جوانی به پرسپولیس آمد و در کنار مهاجمان خوبی هم در این تیم بازی و رشد کرد. به این خاطر الان همه از او انتظار دارند که تبدیل به یک بازیکن تاثیرگذار شود که به نظرم انتظار زیادی نیست. اینکه بگوییم عبدی توانایی تبدیل شدن به چنین بازیکنی را ندارد اشتباه است، از این جهت که او در بازی‌های بزرگ و حساسی برای پرسپولیس گل‌های خیلی قشنگی به‌ثمر رسانده و این یعنی توانایی او بالاست. اما به عقیده من مهدی هنوز به خودباوری نرسیده است. برای یک مهاجم خیلی مهم است که خودش را خیلی باور داشته باشد. باور به اینکه می‌تواند هر توپی را گل کند و در مواقع حساس به داد تیمش برسد. خواستن، توانستن است و عبدی باید بخواهد که تبدیل به یک مهاجم بزرگ شود. صرفا بعضی مواقع به میدان آمدن و گل زدن کافی نیست و برای بهتر شدن و کامل شدن باید دو برابر تلاش کرد. البته که نقش مربی هم در این مورد تاثیرگذار است، اما فرصت کافی به عبدی در پرسپولیس داده شده و نمی‌توان گفت او حقش نیمکت‌نشینی نیست. وقتی بازیکن هنوز خودش را باور نکرده که می‌تواند مهاجم ثابت و تاثیرگذار باشد، از دست هیچ مربی‌ای کاری ساخته نیست. برای همین به عبدی توصیه می‌کند که خودش را بیشتر باور کند و برای بهتر شدن تلاشش را دوبرابر کند در غیر این‌صورت در همین سطح خواهد ماند.»
پرسپولیس برای تقویت خود در خط حمله باید به دنبال مهاجم باشد. اما در این مقطع از فصل طبیعتا مهاجمی در لیگ پیدا نمی‌شود که بتواند مشکل گلزنی تیم گل‌محمدی را حل کند. سیدصالحی در این مورد، ساختار فوتبال ایران را مقصر دانسته و می‌گوید: « شما یک مهاجم را در لیگ نام ببرید که پرسپولیس بخواهد با جذب او جای لوکادیا را پر کند. لیگ ما سال‌هاست که در بازیکن‌سازی مخصوصا در خط حمله مشکل داشته است. اوایل دهه 90 طرحی را گذاشتند که جوانان راحت به لیگ برتر راه پیدا کنند و پا به سن گذاشته‌ها سریع‌تر کنار بروند. طرحی کاملا اشتباه که هیچ کمکی به فوتبال ایران و لیگ‌مان نکرد. بازیکنانی با تجربه زیاد، قربانی این تصمیم شدند اما آنهایی که ماندند جزء بهترین‌ها بودند. امثال محمدرضا خلعتبری، لوسیانو پریرا، سیدجلال حسینی و... تا سن 38، 39 سالگی جزء بهترین بازیکنان لیگ بودند، درحالی‌که بازیکنان جوانی نمی‌دیدیم که چهره شده و در سن کم بتوانند تاثیرگذار باشند. به‌جز نفرات معدود که خودشان را بالا کشیدند ولی خیلی‌ها تبدیل به بازیکنان معمولی لیگ شدند. همان‌طور که گفتم در تغییر نسل مسئولان خیلی عجله کردند و ثمره‌اش را الان می‌بینیم. لیگ‌مان پرشده از بازیکنان معمولی و در چنین شرایطی سطح بازی‌ها هم پایین می‌آید. در کل فوتبال ما جوان‌گرایی نکرد بلکه دلال‌گرایی کرد که الان وضع فوتبال‌مان این است.»
پرسپولیس با روندی که درپیش گرفته ممکن است صدر جدول را از دست بدهد؛ هرچند تا الان هم با تساوی مقابل پیکان در صدر جدول شریکی مثل استقلال پیدا کرد. حالا رقابت این دو تیم شانه به شانه است. اینکه پرسپولیس در نبود لوکادیا رقابت را به استقلال و البته سپاهان خواهد باخت یا نه؟ سوالی بود که از سیدصالحی پرسیدیم و او این‌گونه جواب داد: «پرسپولیس برای اینکه این فصل رقابت را به استقلال نبازد تغییرات زیادی در کادر بازیکنان و حتی مربیانش داشت. از همه مهم‌تر برای اینکه یک مهاجم کامل داشته باشد کلی هزینه کرد و لوکادیا را آورد. روند این تیم خیلی خوب پیش رفت اما لوکادیا همه‌چیز را خراب کرد. الان این پرسپولیس بازیکنان خوبی در اختیار دارد که با کمک آنها می‌تواند روند خوبش را حفظ کند اما برای تبدیل به تیمی کامل شدن حتما باید یک مهاجم خوب به‌خدمت بگیرد؛ هرچند اگر دیاباته زودتر آماده شود به نظر این تیم با همین نفرات هم مدعی اول قهرمانی است اما تاکید می‌کنم به شرطی که دیاباته شرایط خوبی داشته باشد.»
پرسپولیس در هفته چهاردهم یک بازی حساس با گل‌گهر دارد که شاید شکست در این مسابقه این تیم را وارد یک بحران کند. سیدصالحی در مورد این بازی می‌گوید: «این بازی درواقع یک مسابقه 6 امتیازی است که کسب سه امتیاز چه از لحاظ امتیازی و چه روحی و روانی کمک زیادی به هر دو تیم می‌کند. گل‌گهر اگر ببرد با برتری در بازی عقب افتاده‌اش می‌تواند حتی صدرنشین هم شود. پرسپولیس هم اگر برنده شود خودش را از زیر فشار خارج کرده است. باخت برای پرسپولیس در این شرایط اصلا خوب نیست و این تیم را وارد یک بحران خواهد کرد. به این خاطر احساس می‌کنم دو تیم با احتیاط زیادی وارد میدان شوند. البته که لیگ همچنان ادامه دارد و تیم‌های استقلال، سپاهان، گل‌گهر و پرسپولیس یک رقابت جذاب را تا پایان فصل پیش‌رو خواهند داشت.»