تاریخ : Sun 25 Dec 2022 - 00:15
کد خبر : 76631
سرویس خبری : دانشگاه

8 میلیارد و 500 میلیون دلار خالص دارایی‌ دانشگاه تورنتو

اتاق شیشه‌ای دانشگاه‌های برتر دنیا (قسمت ششم)

8 میلیارد و 500 میلیون دلار خالص دارایی‌ دانشگاه تورنتو

دانشگاه دولتی تورنتو در کانادا اساسا از سوی کلیسای انگلیس کنترل می‌شود. این مرکز آموزشی از 11 کالج تشکیل شده که هر‌یک از آنها از لحاظ نهادی و امور مالی استقلال داشته و ویژگی‌ها و تاریخچه مجزایی دارند.

ندا اظهری، خبرنگار:دانشگاه دولتی تورنتو در کانادا اساسا از سوی کلیسای انگلیس کنترل می‌شود. این مرکز آموزشی از 11 کالج تشکیل شده که هر‌یک از آنها از لحاظ نهادی و امور مالی استقلال داشته و ویژگی‌ها و تاریخچه مجزایی دارند. دانشگاه تورنتو همچنین دارای سه پردیس دانشگاهی است که قدیمی‌ترین آنها در پایین شهر تورنتو واقع شده و دو پردیس دیگر هم شامل دو پردیس ماهواره‌ای است که در دو منطقه جداگانه قرار گرفته‌اند و در این سه پردیس بیش از 95 هزار دانشجو آموزش می‌دهد و پژوهش‌هایی در کلاس جهانی در دل آن انجام می‌شود. این دانشگاه بیش از 700 درس در مقطع کارشناسی و 200 درس در مقطع تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهد. این دانشگاه نه‌تنها همواره جزء برترین دانشگاه‌های دنیا قرار داشته، بلکه نخستین دانشگاه کانادایی هم محسوب می‌شود از این رو، در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های کانادایی، بالاترین نرخ بودجه‌های علمی و موقوفه‌ها را دریافت کرده و یکی از دو عضو انجمن دانشگاه‌های آمریکایی در خارج از آمریکا به شمار می‌رود. به‌طورکلی، این دانشگاه نقش مهمی در پیشبرد رویدادهای علمی محسوب می‌شود و پژوهش‌های علمی‌در حوزه انسولین و سلول‌های بنیادی از این مرکز آغاز شد و نیز نخستین ضربان‌ساز قلبی مصنوعی، نخستین پیوند موفقیت‌آمیز ریه و پیوند عصب در این دانشگاه انجام شده است. همچنین ساخت اولین میکروسکوپ الکترونی و توسعه فناوری یادگیری عمیق نیز در این دانشگاه صورت گرفت. در کنار تمام فعالیت‌های علمی و پزشکی موفقی که در این مرکز آموزشی انجام شده، شفافیت مالی این دانشگاه هم یکی دیگر از نقاط قوتی است که می‌توان در قیاس با بسیاری از دانشگاه‌های داخلی، آن را نقطه قوت بسیار بزرگی تلقی کرد. 
این دانشگاه با نگاه به آینده، همچنان بر اجرای اولویت‌های بیان شده در چشم‌انداز طرح آکادمیک 2030 متمرکز شده است. سه اولویت دانشگاه، زمینه سازمانی را برای برنامه‌ریزی‌های آکادمیک فراهم می‌کند که به نوبه خود منجر به سرمایه‌گذاری روی ابتکارات فعالیت‌های خاص دانشگاهی می‌شود که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: یافتن راه‌های جدید برای عمیق‌تر کردن روابط با شرکای محلی؛ تقویت همکاری شرکای بین‌المللی با دیگر دانشگاه‌های برتر از طریق تسهیل جابه‌جایی دانشجویان و تبادل اعضای هیات‌علمی و نیز ابتکارات مشترک پژوهشی و آموزشی؛ و نیز توسعه طرح‌ها و برنامه‌های نوآورانه و فعالیت‌های غیربرنامه‌ای که منجر به ارتقای تجربه دانشجویان می‌شود. 

 نقش همه‌گیری کرونا بر پیامدهای مالی
شیوع کرونا در دنیا باعث شد دولت‌ها اقدامات اورژانسی را در مقابله با این ویروس در دستورکار قرار دهند. در سال 2021، اعضای جامعه دانشگاهی تورنتو، سه عنصر اساسی از ماموریت اصلی این مرکز را در زمینه تدریس، پژوهش و سایر مشاغل از راه دور، جزء برنامه‌ریزی‌های آکادمیک خود قرار دادند. سطح فعالیت‌های دانشگاهی پایین‌تر از حد نرمال بود. خدمات موادغذایی و حمل‌ونقل هم به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفت و درآمد این خدمات در درجه اول به استادان، کارکنان، دانشجویان و بازدیدکنندگان از دانشگاه بستگی دارد. این فعالیت‌ها و عملکردها منجر به خسارت مالی 9 میلیارد و 100 میلیون دلاری به دانشگاه شد.
 
 74 درصد درآمدها حاصل از شهریه‌ها و گرنت‌های دولتی
دانشگاه تورنتو طی 5 سال گذشته از حمایت‌های مالی مداوم دولت فدرال و اونتاریو برای پیشبرد آموزش عالی و پژوهش‌های پیشرفته خود و نیز کمک به دستیابی بیشتر دانشجویان، افزایش ثبت‌نام دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی و بهبود زیرساخت‌های مالی بهره برده‌اند. طی این بازه زمانی، دانشگاه تورنتو به‌طور قابل توجهی رشد داشته و شمار دانشجویان ثبت‌نامی در این مرکز با افزایش 8 درصدی روبه‌رو شده است که درآمدهای حاصل از شهریه‌های دانشجویی و گرنت‌های دولتی و نیز هزینه‌‌کردها برای حقوق کارکنان و مزایای پرداختی را افزایش داده است. برنامه‌ریزی برای نیازهای زیرساختی سرمایه‌ای مستلزم افزایش ذخایر مالی دانشگاهی است. این دانشگاه پذیرای شمار بالایی از دانشجویان بین‌المللی است که یکی از فاکتورهای برتری و رقابتی در بین دیگر دانشگاه‌های دنیا به‌شمار می‌رود و نیز مزیت بالایی برای اقتصاد ملی و منطقه‌ای به‌دنبال دارد.  طبق آخرین گزارش مالی دانشگاه تورنتو، درآمدهای عملیاتی این دانشگاه در سال 2022 رقمی بالغ بر 3 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده و هزینه‌های عملیاتی هم چیزی بالغ بر 3 میلیارد و 400 میلیون دلار را شامل شده‌اند که درنهایت درآمد خالص این دانشگاه حدود 416 میلیون دلار برآورد شده است. این درآمد خالص نشان‌دهنده وجوهی است که برای زیرساخت‌های سرمایه‌ای همراه با وجوه باقیمانده چند ساله این دانشگاه استفاده می‌شود. این درآمد خالص در عملیات‌های اضطراری، سرمایه‌گذاری سرمایه‌ای آینده در تامین امکانات دانشگاهی و سایر امکانات رفاهی و استخدام استادان به کار می‌رود. در سال 2022، حدود 2 میلیارد و 800 میلیون دلار یا 74.2 درصد از درآمدها از شهریه‌های دانشجویی و گرنت‌های دولتی در حمایت از ثبت‌نام دانشجویان تامین شده‌اند. مازاد 458 میلیون دلار، نشان‌دهنده گرنت‌های دولتی و سایر گرنت‌ها و قراردادها برای اهداف محدود شده است. این سه منبع در کنار هم حدود 86.1 ‌درصد از درآمدهای سالیانه را تامین می‌کنند. فروش، خدمات و درآمدهای مختلف شامل اقامت، پارکینگ و موادغذایی به دلیل همه‌گیری کرونا در پردیس‌ها با کاهش فعالیت مواجه شده بودند. 
در سال 2022، دانشگاه تورنتو 2 میلیارد و 100 میلیون دلار برای حقوق‌ها و مزایای کارمندان پرداخت کرده که 60.7 درصد از کل هزینه‌های 3 میلیارد و 400 میلیون دلار را شامل می‌شود. حقوق و مزایای اعضای هیات‌علمی و کارکنان دانشگاهی نیز از بودجه‌های عملیاتی دانشگاهی تامین می‌شوند که بیشتر آن را شهریه‌های دانشجویی و گرنت‌های دولتی تشکیل می‌دهند. 309 میلیون دلار از هزینه‌ها صرف بورس تحصیلی، کمک‌هزینه‌های تحصیلی و بورسیه‌ها می‌شود که 9 درصد از کل هزینه‌ها را دربرمی‌گیرد و در مقایسه با 239 میلیون دلار در سال 2018 با رشد 29.3 درصدی روبه‌رو شده است. از طرف دیگر، 292 میلیون دلار از هزینه‌ها هم صرف تهیه مواد، منابع و خدمات می‌شوند که 8.5 درصد از کل هزینه‌ها را شامل می‌شود. علاوه‌براین، 134 میلیون دلار هم صرف کمک‌های بین نهادی می‌شود که 3.9 درصد از کل هزینه‌ها را دربرمی‌گیرد. هزینه‌ای که صرف پرداخت مزایای کارمندان دانشگاه در سال 2022 می‌شود بالغ بر 375 میلیون دلار است که از هزینه‌های مزایای آتی 185 میلیون دلاری کارکنان و سایر هزینه‌های مزایای 190 میلیون دلاری کارکنان تشکیل شده است. هزینه مزایای قانونی کارکنان شامل طرح بازنشستگی کانادا و بیمه اشتغال، مزایای پزشکی برای کارکنان فعال، پشتیبانی آموزشی، بیمه عمر و... است.  ایالت تورنتو در ژانویه 2019 خبر از کاهش 10 درصدی شهریه در آغاز سال تحصیلی 20-2019 و ثابت ماندن آن در سال 21- 2020 داد که قرار بر آن شد که این ثبات شهریه‌ای تا سال 23- 2022 هم تداوم داشته باشد. از آنجایی که شهریه‌های دانشجویان بین‌المللی از سوی این ایالت تعیین نمی‌شود، شامل این قانون نمی‌شد. درواقع، ثابت ماندن میزان شهریه‌ها در مورد آن دسته از دانشجویان بومی اعمال شده که در تمام رشته‌هایی که بودجه آنها از طریق گرنت‌های عملیاتی تامین می‌شود، ثبت‌نام کرده‌اند. ورودی‌های مستقیم مقطع کارشناسی، ورودی‌ها و دانشجویان حرفه‌ای کارشناسی‌ارشد و دوره‌های دکتری جزء این دانشجویان قرار می‌گرفتند. کاهش 10 درصدی و ثبات دو‌ساله شهریه‌ها منجر به کاهش 139 میلیون دلاری درآمدهای شهریه‌ای دانشجویان بومی در سال 2022 این دانشگاه شده است. درآمد شهریه‌های دانشجویی با 126 میلیون دلار افزایش نسبت به سال گذشته به 2 میلیارد و 100 میلیون دلار رسیده که عمدتا به‌دلیل افزایش هزینه‌های بین‌المللی و رشد ثبت‌نام بوده است. دانشگاه تورنتو متعهد شده تا به هدف برقراری دستیابی هر چه بیشتر و بهتر برای دانشجویان و همکاری با دولت فدرال و ایالتی برای دستیابی‌های حمایتی دست پیدا کند. 

 خالص دارایی‌ها از 8 میلیارد فراتر رفته است
طبق آخرین گزارش مالی ارائه شده در سال 2022، کل دارایی‌های دانشگاه تورنتو چیزی بالغ بر 13 میلیارد و 100 میلیون دلار بوده است که از این میان، 4 میلیارد و 600 میلیون دلار آن شامل بدهی‌ها و 8 میلیارد و 500 میلیون دلار آن دارایی‌های خالص را دربرمی‌گیرد. دارایی‌های این مرکز آموزشی از سال 2018 به‌دلیل سه فاکتور رشد داشته است، رشد میزان موقوفه‌ها به‌دنبال بازگشت سرمایه‌گذاری خوب در بیشتر این سال‌ها، دریافت اهدایی‌های موقوفه‌ای، و ساخت فضای اضافی برای اقامت شمار اضافه شده دانشجویان. دارایی‌های خالص دانشگاه تورنتو در سال 2022 از 429 میلیون دلار به مرز 8 میلیارد و 500 میلیون دلار افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. این میزان رشد به‌دلیل درآمد خالص 416 میلیون دلاری رخ داده و کمک‌های وقفی 57 میلیون دلاری با ضرر 54 میلیون دلاری موقوفات محدود شده خارجی جبران شده‌اند. کل دارایی‌های خالص دانشگاه شامل 3 میلیارد و 200 میلیون دلار سهم موقوفه‌هاست که 37 درصد از کل دارایی‌های خالص را شامل می‌شود؛ 5 میلیارد و 700 میلیون دلار سهم دارایی‌های خالصی است که از داخل محدود شده و نیز 314 میلیون دلار کسری دارایی را دربرمی‌گیرد. 3 میلیارد و 200 میلیون دلار موقوفه‌های این دانشگاه، بودجه‌های نشان‌دهنده بیش از 6900 وجوه موقوفه فردی است که از سوی شورای حکومتی یا موافقتنامه‌های اهدایی به اولویت‌های دانشگاهی تایید شده، محدود شده است. بودجه‌های موقوفه‌ای برای کمک‌های دانشجویی و حمایت‌های لازم در سال 2022 تا مرز یک میلیارد و 400 میلیون دلار رشد داشته است. دارایی خالص محدود شده داخلی 5 میلیارد و 700 میلیون دلار را شامل می‌شود. بودجه‌های مبتنی‌بر عملکرد هم 10 تا 25 درصد از کل گرنت‌های عملیاتی ایالتی را به ترتیب در سال‌های 24 -2023 لغایت 25- 2024 دربرمی‌گیرد. ایالت تورنتو در مارس 2021 حدود 106 میلیون دلار بودجه مازاد را برای پرداختن به هزینه‌های مرتبط با کووید-‌19 در کالج‌ها و دانشگاه‌هایی اعلام کرد که از نظر مالی متضرر شده بودند. این بودجه برای حمایت از موسسات آموزشی درگیر با چالش‌های پایداری مالی در‌نظر گرفته شده بود. 

 سرمایه‌گذاری 583 میلیون دلاری برای مدرن‌سازی دانشگاه
در سال 2022 ایالت تورنتو سرمایه‌گذاری 583 میلیون دلاری را طی سه سال اعلام کرد تا به کالج‌ها و دانشگاه‌ها کمک کند تا محیط آموزشی مدرن و ایمنی را به لحاظ مجازی و حضوری فراهم کنند. این مبلغ بودجه به مدرن شدن کلاس‌های درس کمک کرده و از پروژه‌های یادگیری مجازی حمایت می‌کند. این سرمایه‌گذاری شامل 493 میلیون دلار است که به‌منظور اجرای حدود 10 طرح جدید برای احیای خدمات مالی دانشگاه تورنتو برای کمک به تعمیرات اساسی، ارتقا و تجدید امکانات موجود در‌نظر گرفته شده است. در سال 2022، دولت فدرال مبلغ 125 میلیون دلار را طی 5 سال یعنی از سال 23-‌2022 و 25 میلیون دلار درگردش را به‌عنوان بودجه‌های حمایت از پژوهش برای ایجاد ظرفیت در موسسات آموزشی و ارزیابی، شناسایی و کاهش خطرات احتمالی برای امنیت پژوهش‌ها اعلام کرد. همچنین 34 میلیون دلار هم در مدت 5 سال یعنی از 23-‌2022 و نیز مبلغ 8 میلیون دلار درگردش را برای افزایش توانایی‌های کانادا برای حفاظت از پژوهش‌ها و ایجاد مرکز امنیتی تحقیقاتی و مشاوره و راهنمایی مستقیم به موسسات تحقیقاتی ارائه می‌کند. برهمین اساس، پیشنهاد شده تا از سال‌های 24-‌2023 به مدت چهار سال، 38 میلیون دلار صرف شوراهای اعطای بودجه‌های فدرال برای افزودن کرسی‌های پژوهشی عالی جدید کانادایی و استخدام شده بین‌المللی در زمینه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) شود. 41 میلیون دلار هم طی 5 سال از سال‌های 23-‌2022 و 10 میلیون دلار هم برای حمایت از بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی هدفمند برای محققان و دانشجویان سیاه‌پوست آینده‌دار هزینه خواهد شد. گرنت‌های دولتی و سایر گرنت‌ها در سال 2022 برای اهداف محدود شده درمجموع 505 میلیون دلار دریافت کرده‌اند که از این مبلغ، 460 میلیون دلار صرف پژوهش و 45 میلیون دلار هم صرف زیرساخت‌های سرمایه‌ای و سایر اهداف شده است. 

 موقوفه‌های 3 میلیارد و 200 میلیون دلاری تورنتو
دانشگاه تورنتو بین اول ماه می 2021 تا انتهای آوریل 2022 حدود 410 میلیون دلار کسب کرد که در مقایسه با 445 میلیون دلار سال 2021 حدود 8 درصد کاهش داشته است. این دومین سال پیاپی‌ است که دانشگاه موفق به کسب درآمد بیش از 400 میلیون دلاری شده است. 365 میلیون دلار از این مبلغ حاصل از تعهدات و هدایا و 45 میلیون دلار آن هم کمک‌هزینه‌های پژوهشی بشردوستانه از منابع غیردولتی است. در سال 2022، کل هدایای دریافتی بالغ‌بر 206 میلیون دلار بود که 103 میلیون دلار کمک‌های مالی مصرفی در قالب درآمد، 57 میلیون دلار به‌طور مستقیم به موقوفه‌ها و 46 میلیون دلار نیز به‌عنوان درآمدها معوقه کسب ‌شده‌اند. 
در این میان، موقوفه‌ها وجوهی هستند که هم در رابطه با سرمایه‌ها و هم درمورد درآمدهای سرمایه‌گذاری مشمول محدودیت‌هایی می‌شوند. درآمد سرمایه‌گذاری به‌دست‌آمده از موقوفات منوط به حفظ سیاست سرمایه‌ای دانشگاه بوده و باید مطابق با اهداف مشترک دانشگاه و خیرین توافق شود. انتظار می‌رود نرخ هزینه‌های سالانه دانشگاه تورنتو بین 3 تا 5 درصد ارزش بازار موقوفه‌ها را تشکیل دهد. در آوریل 2022، بیش از 6900 صندوق فردی موقوفه‌ای موجود بود که معمولا با توافق بین دانشگاه و اهداکننده یا منعکس‌کننده مجموعه‌ای از کمک‌های مالی موردحمایت قرار می‌گرفت. ارزش موقوفه‌های دانشگاهی بالغ‌بر سه‌میلیارد و 200 میلیون دلار برآورد شده است. بیشتر موقوفه‌ها در حمایت از یک‌میلیارد و 400 میلیون دلار کمک‌های دانشجویی و 929 میلیون دلار کرسی‌ها و کرسی‌های استادی هستند. در گزارش مالی سال 2022 دانشگاه تورنتو، کل ارزش منصفانه موقوفه‌ها 17 میلیون دلار افزایش‌یافته است. کاهش 54 میلیون دلاری موقوفه‌های محدودشده خارجی شامل 41 میلیون دلار سود سرمایه‌گذاری و 95 میلیون دلار برداشت برای پرداخت می‌شود. کاهش 9 میلیون دلاری در موقوفه‌های محدودشده داخلی نیز شامل شش‌میلیون دلار درآمد سرمایه‌گذاری و 15 میلیون برداشت برای پرداخت است. همچنین 57 میلیون دلار نیز شامل اهدایی‌های وقف‌شده از منابع خارجی و 23 میلیون دلار انتقال به موقوفه‌هاست.